فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
هنر معماری آب
معماری هنری است که سعی دارد تلاش آدمی را به بالا سوق دهد و از این رو مقدس است. بشر برای ساخت خانه، معبد و یا هر بنای دیگری از زمین شروع می کند و به سمت آسمان پیش می رود. از زمین به آسمان رسیدن، به معنای قدسی شدن و همنشین با خدایان بودن است. هر بنایی که بشر می سازد یادآور کوه نیز هست، که رابطی است میان زمین و آسمان. کوهی که جایگاه خدایان بوده و ناجی نسل بشر در اسطوره طوفان نوح.
بشر برای ساخت اولین بناها و یا بهتر است بگوییم اولین خانه ها از در دسترس ترین مصالح بهره برد. از آب و خاک. دو عنصر مقدس از چهار عنصر اولیه با هم آمیخته شدند تا بعدها نیز آتش و هوا در کار داخل شوند و مسکن و معبد آدمی شکل بگیرد.
بنابراین گزاف نیست اگر پیوند آدمی با معماری را، میراث کهن انسان با چهار عنصر اولیه طبیعت بدانیم. از این میان هرچند که نقش خاک پر رنگ تر می نماید، اما وجود آب، همان عنصری که همواره به سویش بر می گردیم، مثل همیشه لطافت را در این هنر به ارمغان می آورد.
اگر که خانه مکانی است برای پناه گرفتن و آرامش یافتن، تماس این خانه با آب همواره آرزوی امکان حیاتی تازه را به همراه خواهد داشت و تخیل انسان را به شکلی ماورایی تسخیر می کند.
از دیرباز نقش آب در معماری در اقلیم ها و فرهنگ های مختلف نمادی بارز داشته است. "درک مفهوم آب در معماری یا همان معماری آب، به درک قوانین فیزیکی آب، احساسات ما در مقابل کنش و واکنش آب، و مهم تر از همه، نقش و تمثیل و ارتباط با زندگی انسان ها بستگی داد."
وجود آب در معماری باعث می شود که انسان، علاوه بر ظرافت های بنا، طبیعت اطراف را ببیند و با تحریک شدن قوای بینایی، شنوایی و لامسه اش آن را دقیقا حس کند. و هنگامی که آب در نزدیکی ماست، معنای مکان را با ترکیب ها و تضادهایی که با طبیعت می سازد، بیش تر درک می کنیم.
آب در گاهی از اوقات هیچ صدایی تولید نمی کند یا بسیار کم تولید می کند. به همین خاطر گاهی از نقش سکوت آب در معماری بهره برداری می شود و این موضوع برای آدمی یک نوع حس رهایی به ارمغان می آورد.
آب وقتی که با پوست تن مان تماس حاصل کند، صمیمی ترین تجربه شخصی را بین ما و خودش ایجاد می کند. تماس با او همچنین می تواند روح مان را از قید و بند ها آزاد سازد.
اگر نظری به کشور خودمان بیندازیم متوجه می شویم که ایرانیان از دیرباز با زیبایی و حالت آرامش بخش آب آشنا بوده اند. ما در معماری آب گویی او را دعوت کرده ایم که در منزل ما باشد و خودنمایی کند و مشعوفمان سازد.
از همان آغاز بنای کاخ ها و باغ های واقع در پاسارگاد، طرح چهارباغ ها بر اساس آب و نقش آن شکل گرفت. آب در باغ های ایرانی، همان گونه که در باغ فین کاشان و شازده ماهان و ایل گلی تبریز و ...
شاهدش هستیم، تنها به منظور آب رسانی باغ نیست، بلکه از حرکت و سکون و صدا و کف آن
بهره برداری های لذت بخش مادی و معنوی شده است.
کاخ شاهان در برخی از موارد در با غ هایی بنا شده که آب نقش مهمی در زیبایی آن ها دارد. کاخ چهلستون اصفهان و کاخ فتحعلی شاه در چشمه علی دامغان از این گو نه ا ند. چه کسی است که از انعکاس این کاخ ها در آب دچار حظ نشود، گویی در انعکاس، چیزی هست که قلب را تکان می دهد. این است که برای عظمت بخشیدن و دلپذیر نشان دادن بناهای مهم باید از انعکاس آن ها در آب استفاده می کنند.
به طور مثال، "اگر آبگیر منعکس کننده ی تاج محل با چمن پوشیده می شد، بنای آن مقدار زیادی از بار جادویی خود را از دست می داد". در واقع "طراحان با به کارگیری خاصیت انعکاس،عمق و بی کرانگی سطوح وسیع آب، حریم شخصی افراد را وسعت داده، حس خفقان در مکان ها بسته را از آن ها دور می کنند."
در خانه های ایرانی، مساجد، معابد و کاروانسراها همیشه نقش آب پررنگ بوده است. بسیاری از بناهای زادبومی که در اقلیم و جغرافیای ایران شکل گرفته اند در پیوند با آب و در نتیجه ضرورت آن بوده اند.
آب انبارها، یخچال ها، پایاب ها، پل ها، قنات ها و بادگیرها از این جمله اند.
یک مثال قابل ذکر "پادیاو" است.ایرانیان به جایگاه هایی که برای شست و شو ساخته بودند، پادیاو می گفتند. پادیاو ایرانی، چنان که نمونه های متعدد آن در گوشه و کنار کشور، مثلا در تپه میل ورامین، نشان می دهد، چهار دیواری کوچکی بوده است که جوی آب یا برکه ای در میان و رختکن ها و تاق نماهایی در پیرامون داشته است. همین پادیاو با همه ویژگی هایش بعد از اسلام در پیش مساجد و زیارتگاه ها به نام وضوخانه، جای گرفت.
همین واژه "پادیاو"، نخست به صورت پائیا و پاتسیو به زبان های اسپانیایی و ایتالیایی راه یافت و در فرانسوی و انگلیسی به پاسیو و پاتیو و پیشیو تبدیل شد.
از طرف دیگر، شهرهایی همچون اصفهان و شوشتر نمونه بسیار متعالی از هم زیستی شهر و آب و به عبارتی معماری آب هستند که موضوع حظ بصری و آرامش یافتن از آب در شکل گیری آن ها نقش پررنگی داشته است.
در ساخت تاسیسات آبی شوشتر مهم ترین هدف، آبیاری بوده; اما سازندگان آن توانسته اند به اهداف بزرگ دیگری چون اهداف معماری، صنعتی، بازرگانی، دفاعی و... نیز دست یابند. در واقع استفاده از آب در ساخت محیطی برای زندگی و براساس شرایط اقلیمی، با ایجاد شبکه های زیرزمینی در زیر شهر کهن شوشتر، موجب بروز یکی از هوشمندانه ترین اشکال معماری شهری - آبی گردیده است.
در شهر اصفهان نیز، زاینده رود نقش مهمی در معماری شهر ایفا کرده است. پل های متعددی که بر روی این رودخانه بنا شده اند، نمونه ی زیبا و متعالی از معماری آب به شمار می روند که کارکردهایی علاوه بر کارکرد اصلی داشته اند.
علاوه بر مواردی که ذکر شد، مثال های دیگری هم وجود دارند که نقش آب را در معماری شهر، بناهای درون شهری و برون شهری نشان می دهند. اما هدف ما تنها اشاره ای کوتاه به اهمیت این عنصر مقدس و حضور آن در معماری بود.
منبع:afarineshdaily.ir
ویدیو مرتبط :
چهارستون هنر و معماری
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
(تصاویر) شاهکارهای معماری روی آب
طراحی این سازههای شناور خلاقانه و کاملا هنرمندانه بوده است. در ادامه با شاهکارهای معماری روی آب آشنا شوید:
سینما آرکیپلاگو
اوله شیرِن در سال 2014 این سازه را طراحی کرد. صخرههای شبیه به برج، پوشش گیاهی و آب زلال جزیره کودوِ تایلند اطراف این سینما را احاطه کرده است. طراحی این مجموعه مطابق با جشنواره سالانه فیلم تایلند «Film on the Rocks Yao Noi Festival» بوده و فیلمساز تایلندی «آپیچاتپونپ» همراه با بازیگر بریتانیایی «تیلدا سوینتون» با آن همکاری دارند. شیرن از محیط اطراف برای ساخت آن استفاده کرد.
Archipelago Cinema
درییف در لِلاستاد
طرح این منطقه مسکونی توسط گروهی از خانوادههایی که در هلند عاشق آب و دریا بودند مطرح شد. معنای این عبارت بدین صورت است: «در لِلاستاد شناور باشید.» «آتیکا آرکیتِکن» که دفتر اصلی آن در آمستردام است این مجموعه را طراحی کرد. این مجموعه با شهر 40 کیلومتر فاصله دارد. گفتنی است زمانی که کار ساخت سازهها به اتمام رسید، آنها را بر روی کیسونهای بتونی قرار داده و به حالت شناور بر روی آب کشیدند. در مجموع هشت خانه با اسکلت چوبی در این مجموعه مسکونی قرار دارد. البته مشخصات هر خانه مطابق انتظار همان خانواده طراحی شده است.
Drijf in Lelystad
جزیره شناور کره جنوبی
این جزیره شناور در سئول و بر روی رود هان ساخته شده است. این منطقه از شهر اغلب نادیده گرفته میشد که با کمک این مجموعه توجهات را به خود جلب کرد. به همین دلیل به آن «رنسانس رودخانه هان» گفته میشود. این مجموعه با همکاری «اچ. آرکیتکچر» در نیویورک و «هائاهن آرکیتکچر» در سئول ساخته شده که شامل سه سازه است. این سه سازه از سه مرحله شکوفه دادن گلها ایده گرفته است: بذر، جوانه، شکوفه. در ساخت این جزیره از شیشه، پشم و فولاد استفاده شده است. مغازه، رستوران و تعدادی مکان دیگر در این مجموعه طراحی شده که میزبان جشنوارهها، اجراها و نمایشگاههای مختلف در طول سال هستند.
South Korea's Floating Island
مدرسه شناور ماکوکو
مدرسه شناور ماکوکو در لاگوس نیجریه واقع شده است. این مدرسه توسط NLÉ طراحی شده است. هدف آنها نیز این بوده که نشان دهند میتوان سازههای در معرض طغیان آب را بر روی آب شناور کرد. این مدرسه سه طبقه که با مصالح محلی از جمله چوب و بامبو ساخته شده یک پایه شناور دارد. چهار کلاس درس و یک کارگاه نیز در این مدرسه شناور وجود دارد. از همه مهمتر این است که در مواقع اضطراری، صدها ساکن محلی میتوانند به این مدرسه شناور پناه بیاورند.
Makoko Floating School
آرکتیا هدکوارترز
«آرکتیا هدکوارترز» دفتر جدید یک شرکت ماهیگیری فنلاندی است که صاحب چندین کشتی یخشکن بوده و در نزدیکی سواحل هلسینکی واقع شده است. این مجموعه توسط «کی 2 اس آرکیتکتس» طراحی شده است. در نمای آن از فولاد سیاه استفاده شده که نمایانگر بدنه کشتیهای این شرکت و در طراحی داخلی آن از چوب استفاده شده که آن هم از سنتهای دریایی الهام گرفته است.
Arctia Headquarters
اکسبری اگ
اکسبری اگ یا تخممرغ اکسبری از منطقه جغرافیایی آن در همپشایر گرفته شده است. «پی.اِی.دی. استدیو» همراه با «گروه اس.پی.یو.دی» و استیون تِرنر کار طراحی آن را به عهده داشتند. نور و گرمای مجموعه توسط صفحههای خورشیدی تامین میشود.
Arctia Headquarters
اخبار فرهنگی - فرادید