فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

هنرمندان و سینماگرانی که آذر و دی متولد شدند




هنرمندان و سینماگرانی که آذر و دی متولد شدند
آذر ماه سپری شده و دی ماه پیش‌رو ماههای تولد، جمشید مشایخی، مهدی هاشمی،داریوش مهرجویی،رسول صدرعاملی،کیومرث پوراحمد،بهرام بیضایی و علی رفیعی بوده و هست.

ماههای تولد هنرمندان اخبار فرهنگی


 6 آذرماه سالروز تولد 78 سالگی جمشید مشایخی بود. این هنرمند یکی از ماندگارترین چهره‌های عرصه بازیگری، متولد 6 آذر 1313 در تهران است و از سال 1336 با نمایش «وظیفه پزشک» فعالیت بازیگریش را آغاز کرد و با فیلم کوتاه «جلد مار» در سال 42 مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد.
مشایخی تا به امروز ایفاگر نقش‌های ماندگاری بوده است که از جمله آنها می‌توان به فیلمهای «گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته‌دلان»، «خانه عنکبوت»، «کمال‌الملک»، «گل‌های داودی»، «آوار»، «پدر بزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «جرم» و «سیزده59» و مجموعه‌های «هزاردستان»، «داستان های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی(ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» اشاره کرد.
این بازیگر که قرار است بزرگداشتش در جشنواره 31 فجر برگزار شود این روزها فعالیت بازیگری ندارد و احتمالا اوایل سال بعد در کار جدید محمدرضا ورزی حضور پیدا کند.

ماههای تولد هنرمندان اخبار فرهنگی


16 آذرماه مهدی هاشمی 66 ساله شد. بازیگر برگزیده جشنواره 29 فیلم فجر امسال با فیلم «فرزند چهارم» در جشنواره حاضر خواهد بود.
این بازیگر که آثاری چون «سلطان و شبان»، «زرد قناری» را در کارنامه‌ی کاریش دارد، متولد ۱۳۲۵ در لنگرود است. وی در سال ۱۳۵۲ در رشته هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. فعالیت در تئاتر به عنوان بازیگر را به همراه داریوش فرهنگ در سال ۱۳۴۸ آغاز کرد.
مهدی هاشمی بازیگر موفق دهه شصت و نیمه اول دهه هفتاد سینمای ایران، اولین بازی سینمایی‌اش را در فیلم «زنده‌باد» ساخته خسرو سینایی تجربه کرد. اما بازی او در مجموعه تلویزیونی «سلطان و شبان» بود که نامش را سر زبانها انداخت و او را به شهرت رساند. بازی او در فیلم «دو فیلم با یک بلیط» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول جشنواره نهم فیلم فجر را برای او به ارمغان آورد. مهدی هاشمی در دهه هفتاد باز هم در فیلم‌های «همسر» و «معجزه خنده» حضور درخشانی داشت.
او پس از چند سال کم کاری و دوری از تلویزیون و سینما با مجموعه‌های تلویزیونی «هزاران چشم» و «روزگار قریب» به کارگردانی کیانوش عیاری بازگشت موفقیت آمیزی به تلویزیون داشت و پس از آن با نقش آفرینی‌های در فیلم‌های متعدد سینمایی، توانایی‌اش را مجددا به اثبات رساند و در بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر برای دومین بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم‌های «آلزایمر» و «آقا یوسف» شد.
«ضد گلوله» (مصطفی کیایی ، ۱۳۹۱)، «تلفن همراه رئیس جمهور» (علی عطشانی، ۱۳۹۰)، «خانه پدری» (کیانوش عیاری، ۱۳۸۹)، «آلزایمر» (احمدرضا معتمدی، ۱۳۸۹)، «آقا یوسف» (علی رفیعی، ۱۳۸۹)، «هیچ» (عبدالرضا کاهانی، ۱۳۸۸) از جمله فیلم‌هایی است که در سال‌های اخیر مهدی هاشمی در آنها به ایفای نقش پرداخته است.

ماههای تولد هنرمندان اخبار فرهنگی


17 آذرماه داریوش مهرجویی 73 ساله شد. این کارگردان برجسته سینمای ایران این روزها «چک برگشتی» را در حال ساخت دارد تا اولین نمایش آن در جشنواره فیلم فجر باشد.
داریوش مهرجویی کارگردان «گاو»، «هامون»، «لیلا»، «سارا»، «پری»، «مهمان مامان»، «بمانی» و «سنتوری» چند سال قبل در جمع دانشجویان گفت: «برای فیلم ساختن، یعنی حرفه‌ای که مدام با آن درگیری دارم و با آن کار و زندگی می‌کنم، باید جوهره‌ی زندگی و زنده بودن را در خودم حفظ کنم، اما متاسفانه فضای فرهنگی ما چندان فضای انرژی‌زا نیست و بیشتر از آنکه ما را پُر کند ما را بیشتر خالی می‌کند. بنابراین راههایی برای شارژ دوباره باید وجود داشته باشد که شیوه‌ من خواندن کتابهای فلسفی، روانشناس و رمان است و اینگونه سعی می‌کنم در فضای فیلم‌سازی دوام بیاورم و کارم تداوم داشته باشد.»
این کارگردان متولد 1318 است. او فارغ‌التحصیل رشته‌ فلسفه از دانشگاه کالیفرنیا و فعالیت در سینما را با کارگردانی فیلم "الماس 33" آغاز کرد.
داریوش مهرجویی "الماس 33 "(1364)، "گاو" (1348)، "آقای هالو" (1349)،"پستچی"(1350)، "دایره مینا" (1353)، "مدرسه‌ای که می‌رفتیم" (1359)، "اجاره‌نشین‌ها" (1365)، "هامون" (1368)، "بانو" (1370)،‌"سارا"(1371)، "پری" (1373)، "لیلا" (1375)، "درخت گلابی" (1376)، "میکس" (1378)، "دختر دایی گمشده" (1378)، "بمانی" (1380)، "مهمان مامان" (1382) را در کارنامه‌ی کاریش دارد و آخرین فیلمی که از او به نمایش درآمده اپیزود «طهران تهران» است.
داریوش مهرجویی برای «گاو» جایزه‌ی مجمع منتقدان فیلم را از سوی دومین جشنواره ونیز ایتالیا گرفت.
همچنین "گاو" بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران را در رای‌گیری منتقدان در سال 1351 شده است. مهرجویی از جشنواره‌ فیلم فجر نیز سیمرغ‌های بلورین بهترین فیلمنامه و کارگردانی را برای "هامون"،‌ "سارا" و "پری" تاکنون در کنار جوایز بین‌المللی‌اش گرفته است.
او 7 سال قبل "سنتوری" را ساخت که اکران آن به تعویق افتاد و سرانجام بصورت غیرقانونی عرضه شد.

ماههای تولد هنرمندان اخبار فرهنگی


22 آذرماه رسول صدرعاملی 58 ساله شد. این کارگردان که دوره گذشته جشنواره فیلم فجر با «در انتظار معجزه» حضور داشت و جایزه ویژه دبیر را دریافت کرد، فیلم جدیدی را مقابل دوربین نبرده است.
این هنرمند که متولد 1333 است از هفده سالگی با خبرنگاری فعالیتش را آغاز و تا سال ۱۳۵۹ به عنوان گزارشگر، قصه نویس، دبیر سرویس حوادث و سپس دبیر سرویس پارلمانی با روزنامه اطلاعات همکاری داشت.
فعالیت حرفه‌یی در سینما را با تهیه فیلم خونبارش (۱۳۵۹) اولین پروژه سینمایی پس از انقلاب را آغاز کرد و اولین فیلمش را به عنوان کارگردان به نام رهایی (۱۳۶۱) ساخت و سپس میلاد فیلم اولین شرکت تولید و توزیع فیلم سینمایی پس از انقلاب را در سال ۱۳۵۸ تاسیس کرد.
صدرعاملی ساخت فیلم‌های چون «گل‌های داودی» (۱۳۶۳)، «پاییزان» (۱۳۶۶)، «قربانی» (۱۳۷۰)، «سمفونی تهران» (۱۳۷۲)، «دختری با کفشهای کتانی» (۱۳۷۸)، «من، ترانه ۱۵سال دارم» (۱۳۸۰)، «دیشب باباتو دیدم آیدا» (۱۳۸۳)، «شب» (۱۳۸۵)، «هر شب تنهایی» (۱۳۸۶)، «زندگی با چشمان بسته» (۱۳۸۷) و «در انتظار معجزه» (۱۳۸۸) را در کارنامه‌ی کاریش دارد.

ماههای تولد هنرمندان اخبار فرهنگی


25 آذرماه کیومرث پوراحمد 63 ساله شد. این کارگردان هم فعالیت جدیدی نداشته است و آخرین کار سینمایی‌اش مربوط به 6 سال پیش و ساخت فیلم موفق «اتوبوس شب» برمی‌گردد.
این هنرمند که سازنده‌ی آثاری چون «خواهران غریب»،«قصه‌های مجید»، «شب یلدا» است 25 آذر ماه 1328 متولد شده است
پوراحمد که شش سال قبل فیلم‌سینمایی «اتوبوس شب» را ساخت و دیگر در سینما فیلمی نساخت سال گذشته تئاتر «خرده خانم» را به صحنه برد.
این هنرمند در تدوین فیلم «کلاس هنرپیشگی» هم با علیرضا داودنژاد اخیرا همکاری داشت.
او کارش را با نقدنویسی آغاز کرد و از ۱۳۵۳ با دستیاری در مجموعه تلویزیونی «آتش بدون دود» وارد سینما شد.

ماههای تولد هنرمندان اخبار فرهنگی


5 دی ماه هم مصادف با سالروز تولد بهرام بیضایی است.
این هنرمند این روزها در آمریکا به سر می‌برد و در ابتدا به دعوت دانشگاه «استنفورد»، برای برگزاری یک دوره آموزشی به این کشور سفر کرد.
بیضایی که سال 86 بعد از 10 سال دوری از فیلمسازی ، فیلم «وقتی همه خوابیم» را ساخته بود پس از آن قصد داشت تا ساخت دیگر فیلم‌نامه‌اش «مقصد» را آغاز کند هرچند این فیلم‌نامه پروانه ساخت گرفت، ساخت آن با مشکلاتی روبرو شد و بیضایی بهتر دید مدتی دست نگه دارد تا همچنان با فیلم‌هایی مانند «باشو غریبه کوچک»،«مرگ یزدگرد»، «چریکه تارا»، «کلاغ»، «سفر»، «مسافران»،«شاید وقتی دیگر»،«سگ‌کشی» و... یکی از کم‌کارترین و در عین‌حال اثر گذارترین فیلمسازان ایران باشد.
بهرام بیضایی مردی که نگران درختان این کشور است، هنرمندی که از قطع درختان هزاران ساله اندوهگین است، چند سال پیش در سالروز تولدش می‌گفت: «دهها فیلم نساخته‌ام تنها 9 فیلم بلند و سه فیلم کوتاه ساخته‌ام، هر چند برای ساخت همین فیلم‌ها هم تلاش بسیاری کرده‌ام.می‌خواستم از کارهایی که نکرده‌ام، بگویم اما آن قدر طولانی است که نه وقت و نه حوصله من و شما مجال پردختن به آن را نمی‌دهد و من هم قصد ندارم حرفهایم رنگ گلایه به خود بگیرد.»
 بهرام بیضایی زاده پنج دی‌ماه 1317 درتهران، کارگردان سینما و تئاتر، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و پژوهشگر کشور است.
او علاوه بر کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی در سینما و تئاتر، عرصه‌های دیگری چون تدوین، ساخت عنوان‌بندی و تهیه‌کنندگی را هم تجربه کرده است.
بیضایی از سال 1340 تاکنون 24 فیلم کوتاه و بلند را کارگردانی و یا تدوین کرده است که فیلم‌های سینمایی بلند «چریکه‌تارا»، «مرگ یزدگرد»، «باشو غریبه کوچک»، «شاید وقتی دیگر»، «مسافران» و «سگ‌کشی» از مهم‌ترین آثار او به شمار می‌رود.
این کارگردان که نوشتن 30 نمایشنامه را در کارنامه‌ کاری‌اش دارد، تاکنون هشت اجرای تئاتر نیز داشته است. این هنرمند نگارش 51 فیلمنامه، پنج روایت و شش پژوهش را نیز در کارنامه خویش به ثبت رسانده است.

ماههای تولد هنرمندان اخبار فرهنگی


دکترعلی رفیعی کارگردان سینما و تئاتر ایران 22 دی ماه 74 ساله می‌شود.
آخرین فعالیت سینمایی رفیعی ساخت فیلم «آقا یوسف» است.
این هنرمند فعال عرصه‌ی تئاتر متولد 22‌ دی‌ماه 1317 در اصفهان است که تحصیلات خود را در فرانسه انجام داده، او در کارنامه‌ی کاری خود اجرای نمایش‌هایی هم‌چون «خاطرات جامه‌دار از زندگی و مرگ میرزا تقی‌خان فراهانی»، «یک‌روز خاطره‌انگیز از زندگی دانشمند وو»، «عروسی‌ خون»، «کلفت‌ها»، «در مصر برف نمی‌بارد»، «خاطرات سال‌های شن» و ... را به ثبت رسانده و فیلم «ماهی‌ها هم عاشق می‌شوند» اولین اثر سینمایی او به‌شمار می‌آید.../isna.ir


ویدیو مرتبط :
جشن تولد هنرمندان متولد شهریور+فیلم کلیپ گلچین صفاسا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طالع بینی هندی مرد متولد آذر



 

 

طالع بینی مرد متولد آذر

 

 

طالع بینی مرد متولد آذر

اگر می خواهید مردی خوش لباس . خوش گذران از هفت دولت آزاد كه همیشه بلیطش برنده می شود را بشناسید ، او كسی جز متولد برج اذر نیست .اگر خواستید سراغ او را بگیرد كافی است سری به محلاتی بزنید كه نتایج بخت آزمایی را اعلام می كنند حتماً‌ نامش را جز برندگان خواهید خواند. او مردی خانگی نیست و دست كم تا وقتی آماده نباشد قید وبند و تعهد را نمی پذیرد و از آن دوری می كند . چون برای تنفس به فضای باز نیاز دارد .

هر جا هم كه بشود اطراق می كند. من كسی را می شناسم كه بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از مدرسه ، با پای پیاده دور دنیا سفر كرد ، ازدواج كرد ، همسرش را طلاق داد، برای زندگی به آمریكا بعد هم به كانادا رفت و تا ده سال بعد برنگشت ! این مردها هیچ تمایلی ندارند كه بشنوند زمین گرد است یا اقیانوس اطلس به علت یخبندان مسدود است،  آنها مانع نمی شوند و باید هر چیز را خودشان بفهمند .

بسیاری از مردان متولد برج آذر مجرد هستند و احساس می كنند از هفت دولت آزاداند، خودمان را گول نزنیم آنها دوست دارند گل سر سبد باشند و می خواهند بفهمند دردنیا چه خبر است تا جایی كه ممكن است به تنوع نیاز دارند ، اگر شمازنی حسود هستید اصلاً زوج مناسبی برای او محبوب نمی شود. اگر شریك شما كمانگیر است باید بدانید شاید او روزی از خواب بیدار شود و برود و تا یك ماه پیدایش نشود اما اگر در برخورد اول خواسته باشید او را به صندلی زنجیر كنید و تمام درها و پنجره ها را برای جلوگیری از فرارش او چفت و بست بزنید، ممكن است هیچ وقت پیدایش نشود .

اگر می خواهید به شما توجه كند ، باید وانمود كنید به او توجهی ندارید . این مسئله در مورد كلیه متولدین برجهای آتش صادق است . یادتان باشد او شكارچی منطقه البروج است و در چذب دختران استادی قدیمی است . طوری رفتار كنید كه شما را با هوش و علاقمند به یادگیری بداند و با او نرد عشق ببازید. از آنجا كه گاهی متولد برج آذر و شریك او در شروع آشنایی تعریف درستی از روابط خود ندارند . این رابطه سالهای سال از نقطه شروع فراتر نمی رود . اما وقتی ابعاد دیگری از وجود هم را كشف كنند، روابط وستانه شان رشد می كند .

مرد متولد برج آذر وقتی پدر می شود ، پدر خوبی نیست . اغلب به نوزاد علاقمند نیست. اماوقتی صدای بچه كوچولو را بشنود، عقیده اش تغییر می كند. به این ترتیب درنگهداری بچه اهل همدردی و همدلی نیست و همانطور كه كارهای خودش را بدون شما انجام می دهد، شما ا در نگهداری بچه به راستی تنها می گذارد.

اما وقتی بچه ها بزرگ می شوند،اوضاع جور دیگری است او از آنها خوشش می اید. بچه ها هم می توانند با پدر گفتگوی درست و حسابی كنند و او هم می تواند بچه ها را به تفكر در مورد مفهوم زندگی و موضوعات جدی دیگر وادار كند. سیاره او مشتری است و مشتری باعث خوش خلقی اوشده ، او واقعاً اهل خوشمزگی است و وقتی حال و حوصله داشته باشد باعث می شود بچه ها شادمانه از ته دل بخندند .

متولدین ماه آذر معمولاً بلند قد و سفید رو هستند و بسیاری از آنهاپیشانی بلندی دارند. یادتان باشد هیچ وقت به آنها نگویید كه دارند تاس می شوند. !

طالع بینی هندی سایر ماهها