فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

هر ایرانی چند سال یکبار سینما می‌رود؟



سالن‌های سینما,سینما در ایران,سینمای ایران

هر ایرانی چند سال یکبار سینما می‌رود؟

امیرحسین علم الهدی کارشناس سینما با بررسی آماری درباره تعداد سالن‌های سینمایی کشور، تعداد شهرهای فاقد سینما را 1081 شهر دانسته است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین علم الهدی کارشناس سینما با مروری بر وضعیت سالن‌های سینما در شهرهای مختلف کشور و پراکندگی آنها به بررسی میزان دسترسی جمعیت کشور به سینما و امکان دیدن فیلم روی پرده پرداخته است.

یکی از شاخصه‌های مهم رشد و توسعه فرهنگ و هنر در هر کشوری وضعیت سینما در آن کشور است. تعداد تولید فیلم، مخاطبان و تعداد سالن‌های سینما سه پارامتر مهم در این ارزیابی‌هاست. استانداردهای جهانی به ازای هر ۱۰ هزار نفر یک سالن سینما است در حالیکه در ایران به ازای هر ۳۰۳ هزار نفر یک سالن سینما وجود دارد.

در تعاریف شهرنشینی "سینما" یکی از مظاهر اصلی شهر است و جای تعجب دارد که در کشور ما چطور 1081 مکانی که خیابان دارند و تعداد زیادی ساکن، بدون سینما ملقب به "شهر" شده‌اند.

در حدود ۲۲ میلیون نفر شهرنشین در ایران دسترسی به سینما ندارند و با جمعیت روستایی این عدد به ۴۳ میلیون نفر می‌رسد. از منظر سرانه مخاطب هم که سال ۹۱ به پایین‌ترین میزان ۳ دهه مخاطب سینما رسیدیم و در این سال حدود ۸.۵ میلیون نفر مخاطب سینما داشته‌ایم که بر این اساس هر ایرانی به طور میانگین هر ۹ سال یکبار به سینما می‌رود.

در حوزه تولید که مثل همیشه وضعیت‌مان در میان کشورهای جهان مناسب است و بین ۱۵ کشور جهان با کمک‌های دولت حضور مستمر داریم. اما نباید فراموش کنیم که سینما در هر کشوری که بخواهد تاثیرگذار باشد باید به ۳ پارامتر تولید، سالن سینما و تعداد مخاطب توامان بیندیشد و فقط در فکر تولید فیلم بودن، می‌تواند به غفلت از دو فاکتور دیگر بینجامد.

یادمان باشد در سینما نه افراط "تولید زیاد" و نه تفریط "نداشتن سینما" پاسخگوی نیاز امروز نیست و بهترین رفتار "خیرالامور اوسطها" است. معنای این عمل در سینما یعنی: تعداد متوسط تولید کیفی و نه تولیدات زیاد بدون کیفیت، تعداد سالن زیاد سینما و تعداد مخاطبان خیلی زیاد در سطح ده‌ها میلیون نفر ....

جا دارد در بررسی وضعیت سالن‌های سینما در کشورمان نگاهی به تقسیم‌بندی جغرافیایی و پراکندگی جمعیت کشور بر اساس دسترسی به سالن‌های سینما داشته‌ باشیم:

• تعداد شهرهای کشور : 1141

• 247 سالن سینما (پرده) در کشور به فعالیت نمایش فیلم مشغول هستند.

• تعداد شهرهای دارای سینما : 60

• تعداد شهرهای فاقد سینما: 1081

• جمعیت کشور : 75093444

• جمعیت کشور بر اساس دسترسی به سینما : 31819679

• جمعیت کشور بر اساس عدم دسترسی به سینما: 43273765

• جمعیت شهری که به سینما دسترسی ندارند: 21826982

• جمعیت روستایی: 21446783

• بیشترین جمعیت شهری در استان که به سینما دسترسی ندارند : استان تهران با جمعیت 2634627

• استان قم تنها استانی است که تمام جمعیت این استان به سینما دسترسی دارند

• بیشترین تعداد سینما در شهر تهران با 106 سالن سینما است

• بیشترین تعداد سینما در استان تهران با 110 سالن سینما است

• استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و کهکیلویه و بویراحمد فاقد سینما هستند

• استان مازندران با 7 شهر بالاترین سرانه شهری دارای سینما را به خود اختصاص داده است.

اطلاعات این گزارش از آخرین امار مرکز آمار ایران و گزارش سالانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استخراج شده است./مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
صدای یک سیلی از سینما بیرون می رود، در جامعه می پیچد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

600 هزار سال از عمر ایرانی‌ ها بر باد می‌رود


عضو هیأت‌مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران گفت: بالا رفتن امید به زندگی، فاکتور اجتناب‌ناپذیری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه 600‌هزار ‌سال از عمر ایرانیان در اثر سرطان از دست می‌رود.

خبرگزاری مهر: نگرانی از شیوع سرطان در کشور شدت یافته، اعلام می‌شود سالانه ۷۰ تا ۸۰‌هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می‌شوند، که سالانه حدود ۲۰۰‌میلیاردتومان نیز هزینه در بر دارد. گفته می‌شود شیوع این بیماری در کشور نامتعارف و غیرطبیعی است، این را عضو هیأت‌مدیره انجمن علمی جراحان عمومی ایران می‌گوید.

 به گفته بهزاد رحمانی، درحال حاضر مواردی از ابتلا به این نوع سرطان در سنین زیر 25‌سال هم مشاهده می‌شود.گذشته از افزایش ابتلا به سرطان در کشور، نامتعارف خواندن آن موضوعی است که بر سر آن توافق نظر وجود ندارد. به‌طوری‌که رئیس مرکز تحقیقات سرطان کشور معتقد است که روند ابتلا به سرطان در کشور غیرقابل پیش‌بینی نبود و کاملا طبیعی است.

محمد اسماعیل اکبری در گفت‌وگو با «شهروند» توضیح بیشتری می‌دهد.

همه ما می‌دانیم که ابتلا به سرطان در کشور درحال افزایش است، اما با بالا رفتن نگرانی‌ها از شیوع این بیماری غیرواگیر، روند ابتلا به سرطان‌ها غیرطبیعی خوانده می‌شود.

این‌که گفته می‌شود شیوع سرطان در کشور غیرمتعارف است، تعبیر نادرستی است، چرا که ابتلا به انواع سرطان‌ها در کشور موضوعی کاملا پیش‌بینی شده و براساس موازین علمی بوده است، شیوع این میزان سرطان در کشور مورد انتظار بوده و هست. اما این‌که اعلام می‌شود بسیار شایع شده بله کاملا درست است.

این روزها با شدت گرفتن آلودگی هوای تهران، تاثیر این عامل در بروز سرطان نیز بیش از گذشته، نگرانی‌ها را جلب کرده، به اعتقاد شما آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ ازجمله تهران عامل خطر جدی برای بروز سرطان است؟


حدود 3‌سال است که آلودگی هوا به‌عنوان عامل خطر در ابتلا به سرطان ثابت شده است.

این آلودگی‌ها بیشتر به صورت چه نوع سرطان‌هایی خود را نشان می‌دهند؟


بستگی به نوع آلودگی دارد، اگر این آلودگی حاوی فلزات سنگینی مانند کادمیوم، سرب و... باشد، منجر به سرطان خون و دستگاه گوارشی و غدد لنفاوی می‌شود.

آلودگی فعلی شهری مانند تهران حاوی این فلزات سنگین است؟

همه نوع فلزی در هوای تهران وجود دارد، البته ما تنها با مشکل آلودگی هوا مواجه نیستیم، بلکه به دلیل آلودگی‌های صنعتی ما با آلودگی آب و مواد غذایی نیز مواجه هستیم که از دیگر عوامل خطر بروز سرطان‌ها هستند. در فضای زیست‌محیطی ما انواع عوامل خطر برای ابتلا به سرطان وجود دارد. تا چند‌ سال پیش خیلی قطعی نمی‌شد درباره تاثیر آلودگی هوا بر ابتلا به سرطان نظر داد اما اکنون مشخص شده که این آلودگی می‌تواند تغییر ژنی ایجاد کرده و تبدیل به سرطان شود. متاسفانه این عوامل روزبه‌روز درحال افزایش است.

از چه زمانی تحقیقات حکایت از رشد سرطان در کشور داشت؟

حدود 100سالی است که سرطان در کشور ما رو به افزایش است، هر ‌سال نیز شمار مبتلایان به این بیماری بالا می‌رود.

میزان مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به سرطان چقدر است؟

ما در سرطان‌ها خیلی مرگ‌ومیر نداریم، چرا که روش‌های درمان خوب است و بیماران مبتلا به سرطان، سال‌های زیادی زنده می‌مانند.

وضع ما در مقایسه با سایر کشورها چگونه است؟

میزان ابتلا به سرطان در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته حدود یک‌پنجم تا یک‌ششم است، بنابراین نمی‌توان گفت که میزان سرطان در ایران بسیار بالاست. این موضوع البته برای کشورهای آفریقایی تفاوت دارد، چرا که امید به زندگی در آن کشورها پایین است از این‌رو میزان ابتلا به سرطان در این کشورها، نصف ایران است.

آمارها نشان می‌دهد سرطان سینه در میان زنان رتبه اول را به دست آورده، پیش از این نیز شما اعلام کرده بودید 30 در 100‌هزار نفر از زنان ایران در سن ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.


نکته‌ای که وجود دارد این است که سرطان سینه سالانه 5.3‌درصد در کشورمان رشد پیدا می‌کند، این درحالی است که در کشورهای غربی این میزان حدود 5.1‌درصد است، بنابراین بحران در ابتلا به سرطان سینه ایجاد شده که رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

علت بالا بودن موارد ابتلا به سرطان و رشد فزاینده آن در کشور چیست؟

70‌درصد عامل خطر ابتلا به سرطان بالا رفتن سن مردم است، در گذشته امید به زندگی پایین بود و مردم حتی فرصت ابتلا به سرطان را نداشتند، اکنون اما شرایط متفاوت شده، افراد طول عمر بیشتری دارند از این‌رو با پیر شدن سلول‌ها، احتمال ابتلا به سرطان نیز افزایش پیدا می‌کند. بالا رفتن امید به زندگی، فاکتور اجتناب‌ناپذیری است. بررسی‌ها نشان می‌دهد سالانه 600‌هزار ‌سال از عمر ایرانیان در اثر سرطان از دست می‌رود.

دخانیات همواره به‌عنوان یکی از عوامل مهم بروز سرطان شناخته می‌شود، وضع این عامل خطر تغییری کرده؟

اکنون 30‌درصد عامل خطر سرطان، دخانیات است که روزبه‌روز نیز وضع بدتر می‌شود، منظور از دخانیات نیز مصرف تریاک، قلیان و سیگار است، آخرین تحقیقات ما نشان می‌دهد که تریاک یکی از عوامل خطر قدرتمند ابتلا به سرطان است. در گذشته اعلام می‌شد که تریاک بر هر دردی دواست، درحالی‌که یکی از علت‌های اصلی ابتلا به سرطان‌های مری، معده و کولون، مصرف تریاک است. به‌هرحال، مصرف دخانیات در کشور ما رو به فزونی است، از همه بدتر نیز مصرف قلیان است که متاسفانه در میان زنان نیز بسیار شایع شده، تحقیقات ما نشان می‌دهد که 30‌درصد سرطان‌ها به نوعی با دخانیات ارتباط دارد، پس از آن نیز رژیم غذایی است.

کمی بیشتر توضیح می‌دهید؟

3 فاکتور در رژیم غذایی وجود دارد، یکی از مهم‌ترین آنها چربی‌های حیوانی مانده است که در غذاهای یخچالی و فریز شده دیده می شود. موارد دیگر نیز نمک و شکر است که در چاق کردن افراد تاثیر فراوانی دارد.

داروها نیز به‌عنوان عامل خطر شناخته می‌شوند؟ با توجه به این‌که مصرف بی‌رویه آن را در کشور شاهد هستیم.

بله مصرف دارو نیز یکی دیگر از عوامل است، به ویژه در سال‌های اخیر که مصرف هورمون‌ها افزایش پیدا کرده که می‌تواند منجر به افزایش موارد ابتلا به سرطان رحم، سینه و تخمدان شود.

به اعتقاد شما با توجه به نگرانی از افزایش ابتلا به سرطان در کشور، پیشگیری‌های لازم نیز صورت می‌گیرد؟

موضوعی که وجود دارد این است که دولت در این زمینه اقدام کند. اما متاسفانه در پیشگیری ضعف زیادی وجود دارد.