فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

هرگز به باغ دهر گیائی وفا نکرد (خاقانی)



شعرهای عاشقانه, شعرهای خاقانی

اشعار زیبا و خواندنی خاقانی

 

افضل‌الدّین بدیل‌ بن علی خاقانی شروانی متخلّص به خاقانی (تولد۵۲۰ قمری در شَروان - وفات ۵۹۵ قمری در تبریز ) از جملهٔ بزرگ‌ترین قصیده‌سرایان تاریخ شعر و ادب فارسی به‌شمار می‌آید. از القاب مهم وی حسان العجم می‌باشد. خاقانی از سخنگویان قوی‌طبع و بلندفکر و یکی از استادان بزرگ زبان پارسی و در درجهٔ اول از قصیده‌سرایان عصر خویش است.

 

هرگز به باغ دهر گیائی وفا نکرد

هرگز ز شست چرخ خدنگی خطا نکرد

خیاط روزگار به بالای هیچ کس

پیراهنی ندوخت که آخر قبا نکرد

نقدی نداد دهر که حالی دغل نشد

نردی نباخت چرخ که آخر دغا نکرد

گردون در آفتاب سلامت کرا نشاند

کآخر چو صبح اولش اندک بقا نکرد

کی دیده‌ای دو دوست که جوزا صفت بدند

کایامشان چو نعش یک از یک جدا نکرد

وقتی شنیده‌ام که وفا کرد روزگار

دیدم به چشم خویش که در عهد ما نکرد

دهر اژدهای مردم خوار است و فرخ آنک

خود را نوالهٔ دم این اژدها نکرد

بس کس که اوفتاد در این غرقه گاه غم

چشم خلاص داشت سفینه‌ش وفا نکرد

آن مهره دیده‌ای تو که در ششدر اوفتاد

هرگه که خواست رفت حریفش رها نکرد

خاقانیا به چشم جهان خاک درفکن

کو درد چشم جان تو را توتیا نکرد

 

گردآوری:بخش فرهنگ و هنر صبح بخیر


ویدیو مرتبط :
الاغی که وفا نکرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شهرداری تهران مصوبه شورای شهر را اجرا نکرد، باغ‌ها، برج شدند



اخبار,اخبارn: justify;

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از تشکیل کارگروهی برای اصلاح مصوبه برج-باغ خبر داد.

محمد حقانی در مورد سرانجام بازنگری مصوبه برج-باغ گفت: این مصوبه در شورای دوم و با این نیت خیر که صاحبان باغات از حقوق مالکانه خود بهره مند شوند مورد تصویب قرار گرفت اما در اجرا این مصوبه موجب حفظ باغات نشد.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم پایبندی شهرداری به اجرای این مصوبه و همچنین عدم نظارت و حساسیت شورای شهر به حسن اجرای این مصوبه، شاهد آن هستیم که در طول ده سال اخیر بسیاری از باغات از بین رفته است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه براساس مصوبه برج-باغ 70 درصد فضای سبز باید توسط مالک حفظ شود گفت: در عمل شاهد هستیم که مالکان به بهانه‌های مختلف همچون ایجاد پارکینگ، رمپ و استخر به حدود فضای سبز وارد شده و حتی در برخی موارد اجازه گودبرداری 100درصدی نیز به مالکان داده می‌شود.

حقانی با انتقاد از صدور مجوزهای خارج از روال برای ساخت و ساز در باغات گفت: ایجاد پارکینگ، رمپ و.. در پهنه 70درصدی باغات به نوعی کلاه شرعی برای این مصوبه است و با اینکه این مصوبه با نیت خیر بوده است اما در طول زمان به دلیل عدم نظارت شورا و عدم پایبندی شهرداری بسیار از باغات در سایه این مصوبه از بین رفت.

وی همچنین از تشکیل کارگروهی در کمیته محیط زیست برای اصلاح این مصوبه خبرداد و گفت: با حضور اعضای کمیسیون‌های معماری و حقوق نیز جلساتی برگزار خواهد شد تا موارد پیشنهادی مورد بررسی قرارگرفته و بعد از آن طرح به صحن علنی شورا آورده شود.

 

 اخبار  اجتماعی  -  ایسنا