فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

«نیروانا»، یک آدمکش تمام عیار


متولد 18 اردیبهشت سال 1360 در شیراز است و در رشته ادبیات فارسی تحصیل کرده. او بازیگری را از سال 1381 در کلاس‌های زنده‌یاد حمید سمندریان آموخت، رفت و پس از مدتی کار حرفه‌ای‌اش را با حضور در فیلم سینمایی «گیس بریده» آغاز کرد.

روزنامه جام جم - رکسانا قهقرایی: سودابه بیضایی همچنین دوره‌های آموزشی فیلمنامه‌نویسی و داستان‌نویسی را در کلاس‌های ناصر تقوایی گذرانده و گهگاهی شعر می‌سراید، ساز می‌زند و به نقاشی و موسیقی می‌پردازد.

«هوش سیاه 1»، «هوش سیاه 2»، «ارمغان تاریکی»، «آسمان من»، «تا افطار چیزی نمانده» و فیلم‌های سینمایی «توهم»، «کودک و فرشته»، «محافظ»، «غیرمنتظره»و «گیس بریده» نیز از جمله فعالیت‌های بازی او در حوزه سینما و تلویزیون است.

ایفای نقش این بازیگر را این روزها در سریال‌های «آمین» و «کیمیا» شاهد هستیم. نیروانای سریال «آمین» با بازی بیضایی آدمکشی حرفه‌ای است

که باعث فاصله گرفتن او از نقش‌های قبلی‌اش در سریال‌های پلیسی شده و خانم طاهری سریال «کیمیا» هم معلمی است با تفکر انقلابی که در جریان آگاه‌سازی شاگردانش از آنچه در جامعه رخ می‌دهد، نقش موثری دارد. ایفای این دو کاراکتر متفاوت بهانه‌ای شد تا با او گپ بزنیم.

با یک آدمکش حرفه‌ای به نام «نیروانا» بیشتر آشنا شوید

اگرچه شما را مدتی در قاب تلویزیون ندیدیم، اما یکباره با دست پر و دو سریال در حال پخش «کیمیا» و «آمین» به آنتن سیما برگشتید.

بله، همین طور است. علت این فاصله به خاطر مدت زمان تصویربرداری دو سریال «کیمیا» و «آمین» بود. «کیمیا» از دو سال گذشته کلید زده شد و من اوایل این سریال همراه گروه بودم و نقش خانم طاهری را در بخش‌های خرمشهر بازی کردم.

همچنین بعد از آن مجموعه هم سر سریال «آمین» برای بازی در نقش نیروانا حاضر شدم. البته سریال «آسمان من» را هم به کارگردانی محمدرضا آهنج بازی کردم.

با این حال بازیگر کم کاری هستید.

من در رشته ادبیات تحصیل کرده‌ام و به همین دلیل تا حدودی با مقوله فیلمنامه‌نویسی آشنا هستم و همین باعث می‌شود حساسیتم بر نقش‌ها و فیلمنامه‌هایی که پیشنهاد داده می‌شود، بیشتر باشد. در این میان قصه‌هایی را انتخاب می‌کنم که خودم هم از آن لذت ببرم.

کیمیا این ویژگی را دارد؟

بله، کیمیا روایت زندگی دختری است که از دوران دبیرستان تا میانسالی بیننده را با خود همراه می‌کند و به ماجراهای تاریخی و اجتماعی هم طی آن اشاره می‌شود و چون قصه زندگی است به نظرم برای مخاطب هم جذابیت دارد.

آیا خانم طاهری را باز هم در کیمیا خواهیم دید؟

بله، بخش‌های زیادی از حضور این کاراکتر در داستان مانده است. آنچه تاکنون از این نقش دیده‌ام تنها یک‌دهم حضورش است.

و این بخش‌ها دوباره در بازگشت به خرمشهر روایت خواهد شد؟

بله، خانم طاهری این بار در فضای جنگ حضور فعالی دارد و به کمک‌رسانی مشغول است.

آمین چطور؟

هیجان ژانر پلیسی و نوع میزانسن‌ها در این سریال برایم جذاب است و من فیلمنامه آن را دوست داشتم.

نگران نبودید که به واسطه ایفای نقش در آثار پلیسی مثل هوش سیاه در این گونه کلیشه شوید؟

نه، به خاطر این که در کارهای قبلی همیشه نقش پلیس داشتم، اما در آمین نقش یک آدمکش حرفه‌ای به نام نیروانا را بازی می‌کنم

که کاملا از نقش‌های قبلی‌ام متفاوت است و تنها شباهت آن فقط به موضوع اکشن و پلیسی بودن اثر با سریال‌هایی مثل «هوش سیاه» برمی‌گردد. این مهم‌ترین انگیزه بازی من در این سریال بود.

 با یک آدمکش حرفه‌ای به نام «نیروانا» بیشتر آشنا شوید

خودتان را بازیگر خوش‌شانسی می‌دانید؟

من به واژه شانس اعتقادی ندارم، اما فکر می‌کنم تاکنون اتفاقات خوبی برایم در عالم بازیگری رقم خورده است و از زندگی‌ام راضی هستم.

به نظرم آدمیزاد به هر آنچه که بخواهد و اراده کند می‌رسد و بهانه کردن شرایط و اوضاع برای نرسیدن به یک هدف فقط و فقط توجیهی است برای تلاش نکردن.

در صورتی که با پشتکار و عشق می‌توان به هر هدفی رسید. به شرط آن که در مسیر رسیدن به آن مصمم بود و برایش انرژی گذاشت. من سعی کرده‌ام تنبلی را کنار بگذارم و هیچ وقت چیزی را بهانه نکنم.

آیا از زمانی که بازیگری و ادبیات را به عنوان حرفه‌تان انتخاب کردید چنین آینده‌ای برای خود ترسیم می‌کردید؟

من همیشه ادبیات را دوست داشتم و دارم. در کلاس‌های استاد سمندریان هم بازیگری آموختم و در کلاس‌های استاد تقوایی هم فیلمنامه‌نویسی را آموزش دیدم.

احساس می‌کنم که بازیگری و ادبیات با یکدیگر پیوند دارند و به هم نزدیک هستند.همچنین مدتی است که در کنار این دو گرایش طب گیاهی را هم دنبال می‌کنم.

طبیعت درمان همه دردهاست و می‌تواند سلامت ما را تضمین کند. از طرفی تمایل دارم تا به حوزه نویسندگی وارد شوم و ادبیات را جدی‌تر در سینما و تلویزیون پیگیری کنم.

خدا را شکر می‌کنم که تاکنون زندگی‌ام را با برنامه‌ریزی پیش برده‌ام و توانسته‌ام به آنچه می‌خواهم برسم.

چقدر اهل تماشای تلویزیون هستید؟

برای من قصه داشتن فیلم و سریال خیلی مهم است و از آنجا که ارزش وقت را می‌دانم و حتی دقیقه به دقیقه زندگی هم برایم مهم است، سعی می‌کنم کارهایی را ببینم که جذبم کند.

آخرین سریالی که دیدید و دوست داشتید؟

اگر بخواهم بگویم صد درصد و همه قسمت‌های آن را دنبال کرده‌ام سریال «پایتخت» که به نظرم واقعا دیدنی و جذاب است.

برایم اهمیت داشت که سرنوشت ارسطو، نقی و بقیه شخصیت‌های این داستان چه می‌شود و آخر ماجرا چه اتفاقی می‌افتد.

اما بقیه سریال‌های تلویزیون را هم در حد چند قسمت یا چند سکانس دنبال می‌کنم و اگر دوست داشته باشم با آنها همراه می‌شوم.

تماشاگر حرفه‌ای سینما هم هستید؟

بله.

با یک آدمکش حرفه‌ای به نام «نیروانا» بیشتر آشنا شوید

آخرین فیلمی که دیدید؟

نهنگ عنبر به کارگردانی سامان مقدم.

و آخرین نمایشی که به تماشایش نشستید؟

«غرب واقعی» به کارگردانی داریوش مهرجویی.

در بازیگری الگو دارید؟

به نظرم الگوبرداری در این حرفه درست نیست. زیرا هر کاراکتری باید از فیلتر وجودی بازیگر آن عبور کند و بنابراین وقتی من از بازیگری الگو می‌گیرم، مسلما نمی‌توانم نقشی را درست مثل او ایفا کنم. هر بازیگری ویژگی‌های خاص خودش را دارد.

کدام کار را نقطه عطف بازیگری‌تان می‌دانید؟

«ارمغان تاریکی».

چرا؟

من از همکاری با جلیل سامان بسیار آموختم و بعد از این سریال اساسا نگاهم به بازیگری عوض شد. ایشان کارگردان بسیار کاربلدی هستند و مدیوم و اندازه بازی را به‌شدت می‌شناسند و من همیشه خودم را مدیون این کارگردان می‌دانم.

بازی کدام بازیگر را دوست دارید؟

فاطمه معتمدآریا.
با یک آدمکش حرفه‌ای به نام «نیروانا» بیشتر آشنا شوید

چقدر اهل مشارکت در فضای مجازی هستید؟

به نظرم این که بخواهیم این فضا را کاملا انکار کنیم و کنار بگذاریم کار اشتباهی است. دنیای مجازی فریمی به سمت تکنولوژی‌های جدید و عجیب و غریب است.

شاید من اوایل نسبت به حضور در این فضا موضعگیری می‌کردم و نمی‌خواستم وارد آن شوم.

حالا چطور؟

الان احساس می‌کنم می‌توان نکات مثبت آن را برداشت کرد. مثلا من از یوتیوب کلیپ‌های آموزشی ساز زدن را می‌بینم و از آن یاد می‌گیرم.

به هر حال باید قبول کنیم که خواسته یا ناخواسته در فضای مجازی هستم و دوری از آن عقب ماندن از تکنولوژی است، اما بهتر است از آن استفاده درست کرد.

زیرا این فضا بسیار وقت‌گیر است و در شرایطی که ریتم زندگی آن‌قدر تند است و زمان به سرعت می‌گذرد اگر درگیر این فضا شویم، می‌بازیم.

از کارهای جدیدتان چه خبر؟

مشغول خواندن چند فیلمنامه هستم. همچنین کم‌کم به سمت همان نویسندگی گرایش پیدا کرده ‌ام و چند قصه را برای ساخت فیلم و تله‌فیلم آماده می‌کنم.


ویدیو مرتبط :
دستگاه تست و تشخیص عیار طلا از 8 الی 24 عیار دقیق و امن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«عیار ۱۴» و «به رنگ ارغوان»



 

 

با «عیار ۱۴» و «به رنگ ارغوان»

 

اكران فیلم‌ها بعد از جشنواره‌ی فیلم فجر از۱۶ بهمن ماه با فیلم‌های قبلی ادامه پیدا می‌كند و سپس دو فیلم «عیار ۱۴» پرویز شهبازی و «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی‌كیا به نمایش درمی‌آید.



محمدرضا فرجی از ادامه اكران فیلم‌های چهار گروه «عصر جدید»، «استقلال»، «قدس» و «آزادی» خبر داد و گفت: قرار است كه فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» پس از جشنواره فیلم فجر در گروه «آفریقا» به نمایش درآید.



نایب رییس شورای صنفی نمایش درباره وضعیت اكران سینماها با پایان یافتن جشنواره فیلم فجر، توضیح داد:گروه سینمایی «عصر جدید» اكران فیلم «هر شب تنهایی» ساخته رسول صدرعاملی، گروه «استقلال» فیلم «حلقه‌های ازدواج»، گروه «آزادی» اكران «تاكسی نارنجی» و گروه قدس،«دختر میلیونر» را پی می‌گیرد.



گروه «آزادی» پس از «تاكسی نارنجی» با فیلم «محافظ» قرارداد بسته و قرار است با رسیدن «دختر میلیونر» از كف‌ فروش، «عیار ۱۴» پرویز شهبازی در گروه «قدس» به نمایش درآید.



وی درباره وضعیت اكران «به رنگ ارغوان» و صحبت‌هایی كه مبنی بر به تعویق افتادن اكران آن صورت گرفته، توضیح داد: تاریخ قراردادی كه سینما «آفریقا» برای این فیلم ثبت كرده، ۱۷ بهمن‌ماه و پس از جشنواره فجر است حال اگر هم تغییری در بحث اكران این فیلم پیش آمده هنوز به ما اعلام نشده است.



این درحالی است كه علیرضا سجاد‌پور مدیر اداره‌ی نظارت و ارزشیابی از موكول‌شدن اكران فیلم «به رنگ ارغوان» به بعد از ایام عزاداری پایان صفر خبر داده بود و زمان اكران را ۲۷ بهمن‌ماه اعلام كرده است.



فرجی در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت آیین‌نامه جدید شورای صنفی برای اكران ۸۹ و لزوم تعیین فیلم‌هایی اكران نوروزی، گفت: كار آیین‌نامه تقریبا به پایان رسیده است و در آن تغییر چندانی صورت نگرفته است. سینماداران هم‌اكنون می‌توانند در فرصتی كافی فیلم‌های جشنواره را مورد ارزیابی قرار دهند و فیلم‌های‌نوروزی خود را تعیین كنند.