فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

نوشین طافی و همه حواشی آلبوم اش!


وازرت ارشاد دولت حسن روحانی از آغاز فعالیت تاکنون در بسیاری از بخش ها مورد انتقاد اصول گرایان بوده و در اکثر حوزه های هنری شاهد واکنش های تند این جماعت به آلبوم ها و کنسرت ها، فیلم ها، نمایش ها و غیره که همگی مجوز قانونی داشته اند، بوده ایم.





هفته نامه چلچراغ - کورش بهشتی: وازرت ارشاد دولت حسن روحانی از آغاز فعالیت تاکنون در بسیاری از بخش ها مورد انتقاد اصول گرایان بوده و در اکثر حوزه های هنری شاهد واکنش های تند این جماعت به آلبوم ها و کنسرت ها، فیلم ها، نمایش ها و غیره که همگی مجوز قانونی داشته اند، بوده ایم، بسیاری از کنسرت های موسیقی- به خصوص در یک ساله اخیر- در دقیقه 90 لغو شده اند واز اجرای چند تن از بانوان موزیسین هم چون فرقانه قاسم اف، هم خوان و دختر علیم قاسم اف موزیسین مشهور آذری که به همراه ارکستر بادی تهران اجرا داشتند و حریر شریعت زاده نوازنده پیانو و همسر سالار عقیلی جلوگیری شده است.

این بار آلبوم «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» با صدای محسن کرامتی و هم خوانی نوشین طافی بحث برانگیز شده است. هم خوانی ای که منتقدان، آن را هم خوانی نمی دانند و معتقدند در این آلبوم برای نخستین بار شاهد «تک خوانی یک زن» بوده اند.

1- ماجرا از آن جا شروع شد که آلبومی با عنوان «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» هفتم بهمن ماه 93 در فروشگاه جدید نشر چشمه واقع در مجتمع فرهنگی کوروش در غرب تهران رونمایی شد. این آلبوم حاصل همکاری پیمان خازنی به عنوان آهنگساز با محسن کرامتی و نوشین طافی به عنوان هم خوان و روی اشعاری از مهدی اخوان ثالث، هوشنگ ابتهاج، حسام الدین هروی و مرتضی کیوان هاشمی کار شده و توسط خود نشر چشمه منتشر شده است.

توضیح: در این آلبوم هیچ پیچیدگی خاصی نه در ملودی ها، نه در تنظیم و نه در بخش آوازی دیده نمی شود و درواقع «تو را ای کهن...» یک کار سهل الوصول برای مخاطب عام موسیقی سنتی است.

حاشیه های آلبوم هم خوانی محسن کرامتی و نوشین طافی

کوتاه درباه عوامل اصلی این آلبوم


پیمان خازین، آهنگ ساز جوان و نوازنده تار این مجموعه، موسیقی را زیر نظر اساتیدی هم چون کیوان ساکت، امیر اسلامی، هنگام اخوان و رامین بهنا فرا گرفته است.

محسن کرامتی، خواننده 67 ساله این مجموعه، یکی از اساتید پیش کسوت ردیف آوازی ایرانی محسوب می شود. او محقق موسیقی و نقاش نیز هست و بیش از 40 کتاب ترجمه کرده و کتاب مرجع «فرهنگ اصطلاحات هنرهای تجسمی» از تالیفات اوست. کرامتی پیش از این اثر نیز در بیش از 10 آلبوم موسیقی شراکت داشته است.

نوشین طافی 33 ساله هم خوان این آلبوم، از شاگردان پری ملکی، معصومه مهرعلی، فاطمه سادات واعظی و محسن کرامتی است و در حال حاضر به تدریس آواز خانم ها نیز اشتغال دارد. او پیش از این در آلبوم دیگری با عنوان «عطارنامه» با آهنگ سازی سعید خاورنژاد نیز با محسن کرامتی همکاری و هم خوانی کرده است. طافی هم چنین با گروه هایی هم چون خنیا، طریقت و سیاه مشق نیز سابقه همکاری دارد.

2- چند روز پس از انتشار این آلبوم واکنش هایی در انتقاد به این آلبوم در فضای مجازی دیده شد. منتقدان ابراز داشتند این آلبوم را نمی توان هم خوانی نامید و چیزی که شنیده می شود رسما تک خوانی یک زن است.

توضیح: پیش از «تو را ای کهن...» نیز آلبوم های زیادی پس از انقلاب منتشر شده که در آن ها هم خوانی خوانندگان مرد و زن اتفاق افتاده است و این یک امر غیرقانونی محسوب نمی شود. معمولا این اتفاق به این صورت می افتد که صدای خواننده مرد غالب است و خواننده زن هم خوان یا درواقع و بک و کال آقاست.

آلبوم هایی هم چون «خسته ام از این کویر» با همکاری مسعود جاهد و شیدا، «راز نو»ی حسین علیزاده با گروه هم آوایان و بسیاری از آلبوم های پاپ که نمونه شاخصش آثار گروه آریان است، از این دست هستند که در زمان خود شاهد واکنش هایی بوده اند، اما هیچ کدام از آن انتقادات به شدت انتقادی که امروز به آلبوم جدید محسن کرامتی وارد می شود نبوده است.

حاشیه های آلبوم هم خوانی محسن کرامتی و نوشین طافی

3- 12 بهمن، دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت ارشاد متنی را در پاسخ به این انتقادات منتشر کرد که بخش هایی از آن به این شکل آمده است: «...این اثر در قالب موسیقی سنتی با اشعار و موسیقی دفتر که متشکل از اساتید و نخبگان متعهد و ارزشی انقلاب اسلامی هستند، بررسی و مورد تایید قرار گرفته است.

براساس ضوابط موجود که از بدو تاسیس دفتر موسیقی تاکنون به آن عمل شده است، هیچ گونه منع قانونی برای صدور مجوز آثاری که هم خوانی زن و مرد دارند، وجود ندارد و پس از طی مراحل قانونی طبق روال مجوز انتشار برای این گونه آثار نیز صادر می گردد. لذا اثر مذکور به دفعات در واحد تطبیق بررسی شده و براساس مستندات موجود در پرونده پس از اصلاحات موردنظر دفتر موسیقی، نمونه نهایی با رعایت کلیه ضوابط و مقررات، به درستی و صحت اجازه انتشار دریافت کرده است. این دفتر مجددا بر این نکته تاکید می کند که تاکنون هیچ گونه مجوز تک خوانی بانوان اعم از آلبوم صوتی یا اجرای صحنه ای، مگر در موارد کنسرت ویژه بانوان صادر نکرده است.»

4- انتقادها ادامه پیدا کرد تا این که علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاح نمایشگاه بین المللی جهان عاری از خشونت مورد سوال خبرنگاران درخصوص این آلبوم و بحث تک خوانی بانوان قرار گرفت. وزیر ارشاد در پاسخ چنین صحبت هایی گفت: «من در 18 ماهی که در وزارت فرهنگ و ارشاد هستم، احساس می کنم مجموعه هایی هستند که قاعدتا این دولت، دولت منتخب آن ها نیست و آنان کاندیدای دیگری دارند که در انتخابات ریاست جمهوری پیروز نشده است.

تمام تلاش آنان این است که با دولت در حوزه های مختلف فرهنگی، هنری، اقتصادی، سیاست خارجی مقابله کنند و حتی برای این منظور اتاق عملیاتی را تشکیل دادند و به دنبال آن هستند تا با دولت در زمینه هنری مقابله کنند. ما نظر مخالف و انتقاد را می پذیریم، اما آنان به این بسنده نمی کنند. با جعل و تحریف اطلاع رسانی غلطی را به مجامع دینی، حوزه های علمیه و برخی شخصیت های مذهبی می کنند و متاسفانه گاهی این تبلیغات دروغ موثر واقع می شود.»

او به طور خاص درباره واکنش هایی که به این آلبوم شده است، توضیح داد: «اخیرا موجی را راه انداختند و در آن اعلام می کنند که مجوزی برای تک خوانی زنان داده شده است، در صورتی که تک خوانی وجود ندارد و ضمن این که عکس آلبومی که به آن انتقاد می کنند، عکس یک خانم است، اما این آلبوم توسط محسن کرامتی و نوشین طافی هم خوانی شده و درواقع تک خوانی نبوده است.

براساس آن حاشیه سازی و ایجاد موج علیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته که عمل غیراخلاقی، غیردینی است و به آنان می گوییم اگر قصد مقابله با دولت را دارند، به نقاط ضعف اساسی که وجود دارد بپردازند و چرا دروغ پردازی می کنند. برای ما جای تاسف است که عناصر مدعی دفاع از انقلاب، ارزش های اسلامی به این دروغ پردازی ها می زنند و هم جای تاسف است که برخی، این حرف ها را می پذیرند، درحالی که در قرآن درباره صحت خبر مبنی بر این که خبری جهت دارد تاکید دارد.»

حاشیه های آلبوم هم خوانی محسن کرامتی و نوشین طافی

5- اما گفته های وزیر ارشاد نیز مانع اعتراضات و واکنش های منفی منتقدین به این آلبوم موسیقی نشد و انتقادات هم چنان در رسانه های نزدیک به طیف اصول گرا ادامه پیدا کرد.

6- موزیسین های شناخته شده ای هم چون حسین علیزاده، علیرضا قربانی و پری ملکی نیز در این باره صحبت کردند و نقش زنان را در موسیقی انکارناپذیر دانستند. علیزاده در بخشی از گفته هایش توضیح داد: «من همیشه و در تمام این سال ها اعتراض کرده ام و حالا اصلا فکر می کنم شاید موسیقی دانان باید به صورت جمعی اعتراض کنند، شاید فایده ای داشته باشد. نباید در موسیقی به تفکیک جنسیتی قائل شد. این که فکر کنیم هر جایی زنان حضور دارند باید احساس خطر کنیم درست نیست؛ زیرا هنر بدون زن معنی ندارد و در همه مسائل زن و مرد با هم شریک هستند.»

7- علی مرادخانی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیز درباره کاور این آلبوم گفت: «به نظر می رسد باید در انتشار جلد این آلبوم دقت بیشتری می شد، زیرا عکس یک بانو به تنهایی روی جلد باعث به وجود آمدن این شائبه ها در زمینه تک خوانی بانوان شده است.» او درباره انتقادهای صورت گرفته به آلبوم مذکور نیز اعلام کرد: «نحوه برخورد اخیر اصول گرایان با آلبوم «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» نگرانی هایی را در میان اهالی موسیقی ایران برانگیخته است.»

هم چنین حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی، در این خصوص اظهار داشت: «یک فضای ناامن و بی ثبات و نوعی بی اعتمادی و تردید در میان اهالی موسیقی به وجود آورده اند، آن هم برای مسئله ای که اصلا وجهه قانونی ندارد.»

حاشیه های آلبوم هم خوانی محسن کرامتی و نوشین طافی

8- 18 بهمن ماه، پیمان خازنی، آهنگ ساز آلبوم جنجال برانگیز در یادداشتی به انتقادات واکنش نشان داده که در بخش هایی از آن این طور آمده است: «... لازم می دانم برای پاسخ گویی به بعضی شایعات بی اساس و گاه غرض ورزی های ناشایست در رابطه با این آلبوم، چند نکته را متذکر شوم؛ یک: آلبوم «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم»

بر مبنای یک هم خوانی متعارف و قانونی با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با رعایت همه موازین لازم منتشر شده است؛ دو: در این آلبوم که بر پایه موسیقی دستگاهی تالیف شده است، هیچ گونه تک خوانی خانم صورت نگرفته است و هدف من و دیگر عوامل این مجموعه ارائه اثری اصیل در راستای ارتقای موسیقی ملی ایران بوده است؛ سه: شاید فاصله چند روزه بین مراسم رونمایی و پخش آلبوم و عدم دسترسی عموم مردم به این اثر یکی از دلایل بروز شایعات درباره این آلبوم شده باشد که موجبات ناراحتی همگان را فراهم آورده است؛ چهار: رسانه ها در طول این سال ها که من فعالیت داشته ام، نزدیک ترین و همراه ترین و باشعورترین قشری بوده اند که من را یاری کرده اند.

این بار هم خیلی از آن ها به من کمک کردند که بی توجهی و بی دقتی برخی دیگر از دوستان را به آن ها یادآوری کنم. به هر حال در شرایطی که فرهنگ ما مورد بی توجهی و تهاجم بیگانگان است، پرداختن به موسیقی اصیل ایرانی و استفاده از مضامین بلند و والای شاعران بزرگی چون زنده یاد مهدی اخوان ثالث و هوشنگ ابتهاج می تواند قابل دفاع باشد؛ پنج: فکر می کنم خیلی از سوءتفاهم ها و شایعاتی که در پی آن آمد، حاصل عدم دقت و بی توجهی برخی عزیزان است. از کسانی که هنوز اثر را نشنیده اند، خواهش می کنم بروند و آلبوم «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» را خوب گوش کنند و اگر نگران موسیقی هستند، نگرانی هایشان را با نقد اثر مطرح و مرتفع سازند.»

9- وزیر ارشاد دولت دهم، یعنی سید محمد حسینی نیز به این ماجرا واکنش نشان داد: «هم خوانی نیز ضوابط و قواعد خاص خود رادارد، بنابراین مجوز هم خوانی باید به گونه ای صادر شود که در این جمع صدای زن صدای غالب نباشد. در زمان ریاست بنده در وزارت ارشاد نیز هم خوان ییک زن در جمع دو نفره قابل مجوز نبوده است، به هر حال این اتفاق به گفته خود دوستان در وزارت ارشاد یک اتفاق جدید و نادر محسوب می شود.»

حاشیه های آلبوم هم خوانی محسن کرامتی و نوشین طافی

10- در یکی از استفتائاتی که درباره موسیقی از مقام معظم رهبری پرسیده شده بود، «گوش دادن به صدای زن هنگامی که شعر و غیر آن را به صورت دکلمه می خواند اعم از این که شنونده، جوان باشد یا خیر؛ مذکر باشد یا مونث چه حکمی دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چیست؟» ایشان پاسخ داده اند: «اگر صدای زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صدای او هم به قصد لذت و ریبه نباشد و مفسده ای هم بر آن مترتب نگردد، اشکال ندارد و فرقی بنی موارد فوق نیست.»

هم چنین امام خمینی در پاسخ به سوالی در زمینه تک خوانی زنان به صورت آواز سرود، این گونه پاسخ داده اند: «مجرد صوت زن نامحرم حرام نیست و استماع صدای زن فی نفسه منعی ندارد، ولی اگر به ملاحظه وضع خاص خواننده در حال خواندن، یا وضع خاص مجلس و محل خوانندگی، یا به ملاحظه مضامین موضوعی که خوانده می شود، از مصادیق خوانندگی مطرب لهوی به حساب آید یا مستلزم مفاسدی باشد، جایز نیست.»


ویدیو مرتبط :
اعتراض به مجوز ارشاد به آلبوم خانم طافی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حواشی آلبوم هشت از زبان خوانندگانش



 آهنگ مناسبتی خواندن برای بعضی از خواننده ها تابو دارد. شاید از این می ترسندکه با خواندن این آهنگ ها تحت الشعاع حاشیه ها قرار بگیرند و ارزش کارهایشان زیر سوال برود. برعکس بعضی دیگر از خواننده ها از آهنگ های مناسبتی استفاده کردند تا به شهرت برسند. بعضی دیگر به خواندن آهنگ های مناسبتی وفادار ماندند.
اما در میان همه اینها یک اشتراک وجود دارد. اینکه موسیقی همیشه با مراسم آیینی و مذهبی ما گره خورده است. آلبوم هشت نمونه واضحی از توصیفات بالا بود. خواننده هایی که بعضی بلندآوازه و بعضی دیگر گمنام تر در کنار همدیگر جمع شدند با یک موضوع مشترک: «امام رضا».
 آلبوم هشت,خوانندگان آلبوم هشت

 آلبوم هشت به عقیده خیلی ها موفق ترین کار مناسبتی بودکه در این سال ها منتشر شده است. هر چند به مناسبت ویژه اش یعنی 88/8/8 که مصادف با تولد امام هشتم بود نرسید و با تاخیر زیادی منتشر شد. اما با این حال با استقبال خوبی روبرو شد. به همین مناسبت صحبت های عوامل و خواننده های آلبوم در مورد تجربه آلبوم هشت را در ادامه می خوانید.

رضا صادقی: قطعه نذری

در ابتدا با جسارت تمام می گویم برای حضور در این آلبوم حس خوبی نداشتم. احساس می کردم که خودم را لوس می کنم و این حس را به تهیه کننده آلبوم هم انتقال دادم و گفتم که من این کار را نمی کنم ولی او تحت هیچ شرایطی کوتاه نیامد و چون رابطه دوستی بین ما بود اخلاق من تا حدودی دستش بود. چند شعر برای من آورد و گفت یکی را انتخاب کن، شاید به دلت نشست و کار به سرانجام رسید.

دقیقا همان اتفاقی که او پیش بینی کرده بود، افتاد و یکی از کارها به دلم نشست ولی هر کاری می کردم ملودی اش درنمی آمد. همه فکر و ذکرم را روی ملودی کار متمرکز کرده بودم ولی انگار قسمت نبودکه من در این آلبوم باشم. ملودی در خیلی از جاها به بن بست خورد و من هم دیگر ناامید شده بودم. بالاخره تهیه کننده که شرایط را دید قبول کرد من نباشم.
 آلبوم هشت,خوانندگان آلبوم هشت

روزها گذشتند و همه چیز تقریبا فراموش شده بود. دیگر به کار فکر نمی کردم و همه چیز را هم پای تقدیر و سرنوشت گذاشته بودم تا اینکه یک روز در خانه تنها بودم، پشت پیانو نشسته بودم و قطعات قدیمی خودم را می زدم. در یک آن ملودی همانقطعه آلبوم «هشت» از ذهنم گذشت، آرام آرام جان گرفت و من نسبت به آن بیشتر مسلط می شدم. تلفنم زنگ خورد، چند بار پشت سر هم. غرق در ملودی بودم و جواب ندادم. تلفنم دوباره زنگ خورد و این اتفاق برای بار چندم پیش آمد و باز هم جواب ندادم. ملودی داشت متولد می شد.
 همان دوستی که چند بار زنگ زده بود، پیامک داد و به ناچار پیامک را خواندم تا ببینم چه کار مهمی در آن شرایط داشته. نوشته بود: «جلوی حرم امام رضا (ع) در مشهد بودم که نمی دانم چه شد تو آمدی جلوی چشمم. کلی از اقوام و آشنایان التماس دعا کرده بودند. فقط می خواستم بهت بگم ...»
حس عجیبی داشتم. به این نتیجه رسیدم که باید این قطعه را نهایی کنم و در این آلبوم حضور داشته باشم. دیگر تمام انرژی ام را گذاشتم روی کار. ملودی، این بار باید درمی آمد. از دوستانم کمک گرفتم. در بخشی از ملودی دنبال سازی بودم که غریبی و غربت را بتواند به خوبی نشان دهد. زنگ زدیم به یکی از دوستان که کمانچه می زد. سازش را برداشت و آمد. ماجرا را رک و راست به او گفتم. بخش هایی از ملودی را برایش زدم و در قسمتی که او باید می نواخت بدون اینکه من چیزی بگویم، سازش را نواخت و دقیقا همانی شد که ما می خواستیم. کار به سرانجام رسیده بود و خوشحال بودیم. نتیجه رضایتبخش بود. نوازنده کمانچه زنگ زد و گفت هیچ هزینه ای را بابت همکاری در این قطعه نمی خواهد و به آن به چشم یک قطعه نذری نگاه می کند. کار وقتی دلی باشد قطعا به دل می نشیند.
رضا یزدانی: مناسبتی اما با امضای خودم
مصطفی منصوریار که دوست قدیمی و خوب من است یک روز با من تماس گرفت و گفت که داریم چنین کاری می کنیم، دوست داری بیایی؟ من هم گفتم چه کسانی قرار است در این کار حضور داشته باشند؟ او هم یکسری اسم داد و من هم قبول کردم. البته دو نفر از کسانی که ایشان گفتند بعدا در کار حضور پیدا نکردند.
من همان اول به مصطفی گفتم اگر بخواهم کار کنم همین سبک خودم را کار خواهم کرد، یعنی چون این ترانه به این مناسبت و به خاطر امام رضا است من دوست دارم همانی باشد که من دوست دارم، یعنی از دل خودم باشد نه اینکه بیایم به واسطه اینکه یک کار مناسبتی است خودم و موزیکم را عوض کنم. حالا یا آرامترش کنم یا شکل دیگری به آن بدهم اما منصوریار گفت نه، من می خواهم تو همین باشی و همین که خودت باشی خوب است.

 آلبوم هشت,خوانندگان آلبوم هشت

 من کاری را که دوست داشته باشم انجام می دهم، کاری ندارم که قرار است موفق باشد یا نه، این خود رضا یزدانی با امضای خاص خودش است، حالا ممکن است بعضی ها دوست داشته باشند ولی بعضی دیگر دوست نداشته باشند. در واقع این برای من مهم است که کاری که از دل خودم برمی آید و خودم دوستش دارم را انجام دهم. همیشه هم همینطور بوده. در آلبوم های دیگرم هم همین کار را کردم.
به نظر من این آلبوم، آلبوم خوبی هست برای اینکه هیچکدام از این بچه هایی که کار کردنند من می دانم به خاطر پول، این کار را نکردند. دوست داشتند که این کار را انجام بدهند، حالا یکی خیلی اعتقاد داشته یکی کمتر اعتقاد داشته ولی مگر ما ایرانی نیستیم؟ همه ما ایرانی هستیم و هر چقدر هم غیرمذهبی باشیم امام رضا را دوست داریم.
مخصوصا آن تاریخ 8/8/88 امام هشتم داستانش خیلی فرق داشت و یک اتفاق عجیب غریبی بود و همان آدم را قلقلک می داد. قطعا اگر آدم اعتقاد به انجام کاری نداشته باشد انجام نمی دهد. مخصوصا من که روی این قضیه حساس هستم.
هفت تا ترک در این کار هست و مردم بروند و آنها را گوش کنند. یک ترک از این هشت ترک هست که طرفداران خودش را دارد، مثل همان آدم هایی که طرفدار رضا یزدانی هستندو با این نوع موسیقی به اصطلاح حال می کنند. چه بهتر که آنها هم خوراکی داشته باشند برای شنیدن این آلبوم ...
بابک جهانبخش: سوء استفاده شد
در آبان ماه سال گذشته بود که به دعوت مصطفی منصوریار برای واگذاری آلبوم جدیدم با نام «احساس» به شرکت هنرنمای پارسیان رفتیم که در این میان مصطفی صحبت از حضور من در هشت را به میان کشید و دعوت کرد تا در این پروژه سهیم باشم. او گفت برای این کار زمان زیادی نداریم و این آلبوم به سفارش وزارت ارشاد بوده و سود مالی ندارد. من هم به خاطر این روز میمون قبول کرده و در مدت زمان کوتاه این تراک را به صورت اتود به کمک دوست خوبم مهران خالصی آماده کردم. صرفا از بعد معنوی کار آن را در نامه ای واگذار کردیم.

 آلبوم هشت,خوانندگان آلبوم هشت

 بعد از این ماجرا عدم انتشار آن در تاریخ مذکور خیلی ها را به این باور رساند که این کار دیگر پخش نخواهد شد تا اینکه بعد از مدتی متوجه شدم که آقای منصور یار این کار را با قیمت بالایی به شرکت ایران گام واگذار کرده است. جالب تر از همه این بود که ما (من و مهران خالصی) این قطعه را تمرینی خوانده بودیم و هنوز بر روی این کار میکس و مسترینگ انجام نشده بود!
در مدتی که من ایران نبودم از من سوء استفاده شد و من به هیچ وجه بالای سر این کار نبودم. پخش این کار بعد از جریان کار من در فیلم دو خواهر دومین اتفاق بدی بود که در موسیقی برایم رخ داده است. در هر صورت باید بگویم اگر دوستان در این تراک کم و کاستی دیدن آن را از طرف من نبینند چرا که واقعا من در این جریان کاملا بی تقصیرم.
بابک صحرایی (ترانه سرای آلبوم): چیدمان خوب نبود
آلبوم «هشت» را باید از دو منظر مورد توجه قرار داد؛ نگاه اول این می تواند باشد که چون موریت این کار امام رضا (ع) است و هر هنرمند و کلا هر ایرانی با عشق امام رضا (ع) بزرگ شده است، پرداختن به آن به خودی خود شیرینی خاصی دارد و بیانگر احساسات قلبی صاحب اثر به این بزرگوار است.

 آلبوم هشت,خوانندگان آلبوم هشت

منظر بعدی هم اصل و پایه یک چنین حرکت هایی است که اساسا قابل توجه است و تداوم یک چنین کارهایی می تواند باعث خلق آثاری جدید و بکر باشد. جمع شدن برای یک موضوع واحد که خالق آن اعتقاد قلبی به آن دارد، چون مورد توجه جامعه است و جامعه با آن ارتباط برقرار می کند؛ قطعا بازتاب های مثبتی را در پی خواهد داشت. علاقه مندان به موسیقی قطعا از کنار هم قرار گرفتن خواننده های تراز اول و محبوبشان شوکه می شوند و این کنجکاوی به وجود می آید که برای شنیدن اثر پا پیش بگذارند.
البته ناگفته نماند که تا حد زیادی از چیدمان آلبوم رضایت ندارم چون بعضی از کارهای دوستان که البته کمتر شناخته شده هستند، فکر می کنم که چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ تکنیک قابل مقایسه با بقیه نیستند و این شاید به کلیت آلبوم ضربه بزند. آلبوم را آلبومی ارزشمند می دانم و امیدوارم مورد توجه قرار بگیرد.
حامی: قطعه دست نخورده
 آلبوم هشت,خوانندگان آلبوم هشت

یک سالی برای من مشکلی پیش آمده بود، یک مشکل بسیار بزرگی هم بود. مادر بنده بدون اینکه من بدانم یک نذری برای بنده کرده بود که اگر مشکل من حل شد، کار امام رضا را بخوانم ولی مشکل بنده حل نشد اما بنده این کار را ضبط کردم و همان سال، شبکه 3 در لحظه تحویل سال این قطعه پخش شد، این قطعه دست نخورده ماند که بعد از گذشت یک سال و نیم آقای منصوریار، تهیه کننده آلبوم گفتند چنین کاری می خواهیم منتشر کنیم؛ کاری داری یا سفارش بدهیم که بسازی، گفتم چنین کاری دارم که خوشبختانه این اتفاق افتاد و من هم در این آلبوم سهیم شدم. این را هم بگویم که من کار را دوباره ارنج کردم، تنظیمش را عوض کردم، کمی هم آهنگ را به روزتر کردم و خوشحالم که در قالب آلبومی منتشر شده که با توجه به اعتقاداتی که مردم دارند مقبول افتاده و خدا را شکر مردم دوستش دارند.
علی اصحابی: هشت برایم خوش یمن بود
ساخت این قطه خواست خدا بود. راستش من خیلی وقت بود که هوس سفر به مشهد مقدس را داشتم اما بنا به دلایلی این سفر میسر نمی شد تا اینکه رسول ترابی طی تماسی من را برای حضور در این پروژه دعوت کرد. من نیز از خداخواسته آن هم صرفا به خاطر مناسبت خاص این آلبوم قبول کردم و روی ترانه ای از برادرم ملودی ساختم. در کل کار خوبی از آب درآمد اما در اواسط کار من تصمیم گرفتم ملودی این قطعه را به شکل سنتی و شرقی تغییر دهم که حسابی مورد قبول واقع شد. سپس آن را تحویل دکتر چراغعلی دادم که ایشان هم تنظیم خاصی برای این کار انجام داد. خدا را شکر می کنم که این کار مورد پسند واقع شده و خاص بود. بعد از این جریان به برکت این حرکت اتفاقات خوبی در زندگی من شکل گرفت. این قطعه برای من خوش یمن بود.
علیرضا شهاب: بدون انتظار مالی
با دعوت آقای منصوریار وارد این پروژه شدم و صرفا به خاطر مناسبت خاص این آلبوم و بدون هیچگونه چشم داشت مالی در این پروژه حضور یافتم و با ترانه ای از روزبه بمانی کار را شروع کردم و با کمک دوست خوب و قدیمی ام آقای دکتر چراغعلی ساخت این کار را آغاز کردیم. این کار را با ارکستر به صورت زنده در استودیو ضبط کردیم. برای ساخت این قطه زحمت زیادی کشیدیم و به خاطر عشق مردم به امام رضا (ع) وقت زیادی روی آن گذاشتیم تا جدا از مقوله موسیقی مورد قبول قرار بگیرد.

 منبع:7sobh.com