فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

نمی خواستند «سیگنال موجود است» دیده شود


محصولی که الان تحت عنوان «سیگنال موجود است» در سوپرمارکت ها و سایر مراکز فروش دست به دست می شود، قرار بود یکی از همین روزهای روی آنتن شبکه سه باشد و کاملا مجانی نمایش داده شود.

هفته نامه همشهری جوان - زهرا نجفی: محصولی که الان تحت عنوان «سیگنال موجود است» در سوپرمارکت ها و سایر مراکز فروش دست به دست می شود، قرار بود یکی از همین روزهای روی آنتن شبکه سه باشد و کاملا مجانی نمایش داده شود. با تغییر مدیریت تلویزیون اما ماجرا تغییر کرد. بعد از راه اندازی اداره کل نمایش سیما قرار شد تمام سریال ها به لحاظ کیفی مورد بررسی قرار بگیرند.

بعد از این ارزیابی ها بود که «سیگنال...» از پخش بیرون آورده شد و نهایتا بعد از گله و شکایت های بسیار، پخش آن به شبکه نمایش خانگی واگذار شد، اما با تمام این اوصاف، «سیگنال...» سریال جذابی برای شبکه نمایش خانگی است؟ یعنی با این سطح از کار می شود مخاطبان این شبکه را راضی کرد؟ مهدی مظلومی، کارگردان این سریال که پیش از این در تلویزیون سریال های پرمخاطبی مثل «بدون شرح» و «کمربندها را ببندیم» را ساخته بود، درباره تمام حواشی و افت کیفیت آن توضیح می دهد. مظلومی معتقد است سریالش متضرر شده و با این حال جذاب است.

نمی خواستند «سیگنال موجود است» دیده شود

«سیگنال موجود است» برای پخش از شبکه سه تولید شده بود و حتی همین حالا هم اطلاعات سریال روی سایت این شبکه موجود است، اما یک مرتبه تلویزیون از پخش آن صرف نظر کرد. گویا بعد از تاسیس اداره کل نمایش سیما، کارشناسان نظارت اعلام کردند که سریال فاقد کیفیت مناسب است و نباید روی آنتن برود.

نه، اصلا ربطی به شورای نظارت ندارد. زمانی که این تصمیم گرفته می شد، هنوز این شورا تشکیل نشده بود. پخش نشدن سریال از شبکه سه، نظر مدیر شبکه سوم دو. البته یکی از مهم ترین علت هایش این بود که شبکه قادر نبود تعهداتش را به تهیه کننده این سریال پرداخت کند.

«سیگنال موجود است» اسپانسر نداشت و با بودجه مستقیم خود سازمان تولید می شد، اما متاسفانه تلویزیون اصلا به تعهداتش عمل نمی کرد و این اتفاق باعث شد تهیه کننده دچار مشکلات متعدد مالی شود. او مجبور شد خانه اش را بفروشد و هنوز هم به بسیاری از عوامل سریال بدهکار است. به همین دلیل، در انتها این پیشنهاد مطرح شد که اگر صدا و سیما قادر نیست تعهدات مالی اش را انجام دهد، شبکه نمایش خانگی آمادگی دارد که این سریال را خریداری کند.

با نامه نگاری هایی که انجام شد و موافقت آقای پورمحمدی، بالاخره دستور این کار داده شد. امور مالی شبکه سه با شرکت پخش کننده «سیگنال موجود است» قرارداد بست و روی 2 میلیارد تومان به توافق رسیدند که این مبلغ بیشتر از هزینه ای بود که صرف ساخت سریال شد.

الان تلویزیون کاملا سریال را به شبکه نمایش خانگی واگذار کرده؟

نه، صدا و سیما فقط رایت شبکه نمایش خانگی اش را فروخت؛ یعنی اینکه تلویزیون همچنان رایت پخش تلویزیونی اش را دارد و هر وقت که بخواهد می تواند این سریال را روی آنتن بفرستد، اما باز هم مشکلات ما با صدا و سیما ادامه دارد، چون تلویزیون از خریدار اقساط دریافت کرده، ولی تسویه مالی به تهیه کننده انجام نمی شود. به همین دلیل او هم چنان درگیر مشکلات مالی حاصل از ساخت این سریال است.

انگار این توافق چندان هم راحت به دست نیامده خود شما در مصاحبه ای از اینکه تلویزیون حق پخش سریال را به شبکه نمایش خانگی نمی دهد، گلایه کرده بودید.

بله، دقیقا تا روزی که در این باره مصاحبه کردم، حق پخش آن را به شبکه نمایش خانگی واگذار نمی کردند. دو روز بعد از مصاحبه من، بالاخره رضایت دادند. واقعا نمی دانم چرا تا این حد با «سیگنال موجود است» سر ناسازگاری گذاشته بودند.

ما شنیدیم قرار است «سیگنال...» بعد از پخش از شبکه نمایش خانگی از شبکه «نسیم» پخش شود. این خبر را تایید می کنید؟

حقیقتش من اصلا در جریان توافقات تلویزیون با شبکه نمایش خانگی نیستم، همین قدر می دانم که رایت سریال متعلق به تلویزیون است و فقط پخش آن برای مدت معلومی به شبکه خانگی واگذار شده و بعد از آن سریال در تملک خود تلویزیون است. اگر بخواهد می تواند آن را پخش کند، حالا از کدام شبکه، دیگر خودش تصمیم می گیرد.

نمی خواستند «سیگنال موجود است» دیده شود

یعنی معتقدید «سیگنال...» به هیچ عنوان مشکل کیفی نداشته؟ شاید تلویزیون واقعا برای هزینه کردن روی چنین کار ضعیفی مشکل داشته؟

اگر یک کار ضعیف بود، نهایتا پخش نمی شد و تلویزیون آن را آرشیو می کرد، اما اگر واقعا مشکل کیفیتی داشت، چطور شد که شبکه نمایش خانگی را خریداری کرد؟ چرا تا آخرین لحظه برای دادن حق رایت آن به بخش خصوصی مقاومت می کردند؟ چرا نمی خواستند این کار دیده شود؟ نهایتش این بود که مردم قضاوت می کردند و می گفتند این سریال بدی است. بنابراین من فقط به همین جواب می توانم برسم که قصه «سیگنال موجود است» از نظرشان مشکل داشته و آنها با کیفیت سریال مشکلی نداشته اند.

یعنی معتقدید چون سراغ موضوع خوانندگی و خواننده های زیرزمینی رفته اید، تلویزیون مخالفت کرده؟ مگر طرح سریال برای تولید، تصویب نشده بود؟

ایده این سریال را سال ها پیش علی مسعودی مطرح کرده بود. متنی هم براساس آن نوشته شد و قرار بود دو سه سال پیش ساخته شود، اما کار به مشکلاتی بر خورد کرد و به همین دلیل مسکوت ماند تا اینکه در سال گذشته تهیه کننده ساخت این سریال را به من پیشنهاد داد. متن ها را خواندم، با او درباره ساخت آن گپ و گفتی کردیم، در کنار آن، نویسنده جدیدی به کار اضافه کردیم تا قصه ها کمی پررنگ تر و بهتر از قبل شوند. بعد از آن بود که مشغول به کار شدیم.

معمولا تولیدات شبکه نمایش خانگی زمان دریافت پروانه نمایش،درجه کیفی می گیرند و این درجه روی بسته آنها و در آغاز فیلم یا سریال درج می شود. چرا این سریال هیچ درجه ای ندارد؟

به خاطر اینکه این سریال برای نماش خانگی تولید نشده بود و خارج از قواعد این شبکه است؛ یعنی ما پروانه ساخت سریال را از شبکه نمایش خانگی نگرفته بودیم که براساس آن پروانه نمایش بگیریم و حالا آنها بخواهند سریال را درجه بندی کیفی کنند. اگر مورد دیگری هم باشد، من نمی دانم چون در جریان جزئیات آن نیستم.

در «بدون شرح» یا «کمربندها را ببندیم» داستان در لوکیشن ثابتی مثل هفته نامه یا آژانس مسافرتی می گذشت؛ آن هم با دکورهای بسیار ساده ابتدایی. با این حال اما جذابیت داستان و شوخی ها باعث شده بود این ابتدایی بودن چندان به چشم نیاید و اتفاقا خیلی خوب روی کار بنشیند. در «سیگنال...» همان سادگی و ابتدایی بودن دکور وجود دارد، اما به دلیل نبود جذابیت داستان و شوخی ها کاملا توی ذوق می زند.

یکی از بحث هایی که در این سریال داشتیم، همین بود. متاسفانه در صحنه خیلی فقیر بودیم و این دکورها هم دو سال قبل از اینکه مشغول به کار شویم، زده شده بود و کاریش نمی شد کرد. تنها کاری که می توانستیم انجام دهیم این بود که آن را روتوش کنیم تا از حالت فاجعه باری که بود، خارج شود.

این را قبول دارم که به لحاظ دکور و صحنه ما خیلی فقیر بودیم و نمی توانستیم آن طور که باید، کاری انجام دهیم. اگر نه در مجموعه های قبلی ام لوکیشن هایی بود که مردم شناختی از آنها نداشتند، اما آن قدر خوب طراحی شدند و از قبل برایشان تنوع بصری طراحی شده بود که جواب گرفتیم. اما اینجا ما خیلی محدود بودیم؛ به اندازه راهرو یک مدرسه که چهار تا اتاق داشت و ما حالا اینجا باید دکور یک شبکه خارج از کشور را می زدیم.

با همه این اوصاف و مشکلاتی که معتقدید بر سر راه تولید آن به وجود آمده، قبول دارید «سیگنال موجود است» کار قابل قبولی از آب درنیامده و در حد سایر آثار شبکه نمایش خانگی نیست؟

طبیعتا این سریال در سطح کارهای قبلی ام نیست و این مساله هم بی علت نیست؛ شرایط تولید سریال و شرایط مدیریتی صدا و سیما در تولید یک سریال بسیار تاثیرگذار هستند، ولی متاسفانه سریال «سیگنال موجود است» در مقطع زمانی خاصی تولید شد که به شدت مشکلات تولیدی و مدیریتی در صدا و سیما وجود داشت. درواقع ساخت سریال ما در اواخر دوره ریاست آقای ضرغامی و آغاز دوره ریاست آقای سرافراز بود. این تغییرات و شرایط بد مالی همه دست به هم داد تا آنچه دوست داشتیم و می خواستیم اتفاق نیفتد، ولی از نظر شخص من «سیگنال موجود است» کار قابل قبولی است و فکر می کنم که سوژه نو و جذابی دارد که هر چه جلوتر می رود، بهتر می شود و انسجام بیشتری پیدا می کند.

نمی خواستند «سیگنال موجود است» دیده شود

دلایل حذف علی صادقی و پاسخ مظلومی به تمام حواشی اخیر

کدام نقش فروشی؟ صادقی رفت رضویان را آوردیم

اگر همین الان در موتور جست و جوی گوگل، اسم سریال «سیگنال موجود است» را سرچ کنید، یک سری عکس جلو رویتان می گذارد که داخل همه آنها علی صادقی به عنوان یکی از بازیگران اصلی حضور دارد، ولی اولین قسمت سریال که به بازار آمد، دیدیدم در کمال تعجب، خبری از صادقی نیست. مدتی بعد تهیه کننده در مصاحبه ای گفت که صادقی وسط کار ول کرده و رفته. علی صادقی هم در پاسخ به او مصاحبه تندی کرد و توضیح داد که از ابتدا قرار بوده که یک ماه سر کار باشد و بعد هم از نقش فروشی تهیه کننده و فروش نقش اصلی سریال با قیمت 150 میلیون تومان به فردی به اسم آرش اسد صحبت به میان آورد. حالا ماجرا را از زبان کارگردان بشنویم.

نظر شما در باره این حواشی چیست؟

متاسفانه در جامعه هنری ما زمانی که آدم ها با هم اختلاف نظری پیدا می کنند دیگر مراعات نمی کنند و برای محکوم کردن همدیگر از هر چیزی که دم دستشان می آید، استفاده می کنند. بازیگران نقش های اصلی سریال که کاملا مشخص هستند؛ جواد رضویان، مهران غفوریان، سیامک انصاری و حامد وکیلی. اگر منظور آقای صادقی این بوده که این آدم ها پولی پرداخت کرده اند که بعید می دانم، چون آنها حتی دستمزد هم می گیرند.

آرش اسد هم که آقای صادقی از او نام برده اصلا در گفت و گویی حرف های آقای صادقی را تکذیب کرد. هم چنین آقای صادقی در آن مصاحبه گفته بود که حکم جلب مسعود فرخنده طینت، تهیه کننده کار را دارد، در حالی که اصلا چنین چیزی نیست، او به بعضی از عوامل بدهکاری دارد، ولی فقط با یکی از بازیگرها اختلاف دارد که آن هم قابل بررسی است.

فرخنده طینت معتقد است که این بازیگر تعهداتش را در طول کار انجام نداده و براساس آن باید دستمزدش کمتر شود، اما آن بازیگر اصرار دارد که باید عین مبلغ قرارداد را دریافت کند.

یعنی اصلا ماجرای نفش فروشی در «سیگنال...» وجود نداشته؟

فرخنده طینت اصلا آدمی نیست که بخواهد نقش فروشی کند و اگر چنین چیزی صحت داشت که دچار مشکلات مالی نمی شد. همین حالا یکسری از عوامل هستند که طلب های یک میلیون، 2 میلیون از او دارند و همه این اتفاقات به خاطر سازمان صدا و سیماست که به تعهداتش عمل نکرد و این مشکل در طول تولید هم وجود داشت.

زمانی که علی صادقی از گروه جدا شد، شما چطور او را از قسمت های اول درآوردید؟ یعنی دوباره از اول تصویربرداری کردید؟

بله، تمام سکانس ها را با جواد رضویان تکرار کردیم و در این بین هم بخش زیادی از فیلمنامه عوض شده بود. بنابراین اساسا خیلی از سکانس ها را تکرار هم نکردیم، چون به صورت کلی تغییر کرده بود.

سریال مهدی مظلومی استانداردهای لازم برای شبکه نمایش خانگی را ندارد و این مساله داد مردم را درآورده

چرا مردم باید سیگنال را بخرند؟

از زمانی که سر و کله «قلب یخی» و «قهوه تلخ» در شبکه نمایش خانگی پیدا شد تا همین حالا انواع و اقسام سریال ها با درجه های کیفی مختلف به بازار آمده اند؛ بعضی هایشان آثار کارگردان های مطرح و متوسط رو به بالا بودند و بعضی های دیگر را کارگردان های به نسبت معمولی تر ساخته اند. با این حال اما همه محصولات، سطح کیفی استاندارد خودشان را حفظ کرده اند. شاید «ویلای من»، «ساخت ایران» یا «ابله» به نسبت آثاری مثل «قهوه تلخ»، «شاهگوش»، «دندون طلا» و «شهرزاد» یک سر و گردن پایین تر بودند. اما نهایتا جزء آثار ضعیف و غیرقابل قبول دسته بندی نمی شدند. با این اوصاف، «سیگنال موجود است» واقعا مناسب توزیع در شبکه نمایش خانگی است؟

کمدین ها و دیگر هیچ

تنها مساله ای که می تواند مردم را برای خرید «سیگنال...» دست به جیب کند، حضور همین چند کمدین معروف است. درواقع اگر سیامک انصاری، جواد رضویان و مهران غفوریان نبودند، این سریال هیچ امتیازی برای حضور در این شبکه نداشت. دکور سریال به شدت ابتدایی است و  آدم را یاد سریال های کم خرج دهه های 60 و 70 می اندازد.

موقعیت های کمدی، همگی تکراری و قابل حدس اند. حتی شوخی ها هم کاملا از جوک های تلگرامی یا نخ نما شده قدیمی بیرون کشیده شده و کمترین نوآوری در آنها دیده نمی شود. به نظر می رسد همان طور که کارگردان می گوید، فیلمنامه سریال در سطح همان چند سال قبل مانده و اصلا به روز نشده است. چیدمان بازیگران، گریم ها، شوخی ها و... شاید برای پخش از تلویزیون مناسب باشد (که نیست) اما قطعا برای سریال دنباله داری که هر قسمت آن 4 هزار تومان برای مخاطبان هزینه بر می دارد، قابل قبول نیست.

نمی خواستند «سیگنال موجود است» دیده شود

خرید اینستاگرام پرفالوئر

«سیگنال موجود است» بلافاصله بعد از اینکه قرار شد در شبکه نمایش خانگی توزیع شود، یک صفحه در اینستاگرام خرید؛ صفحه ای با حدود 70 هزار فالوئر حاضر و آماده! جالب اینجاست که خیلی از فالوئرها اصلا نمی دانند چرا اینجا هستند و مدام در کامنت ها از یکدیگر می پرسند: «این چه صفحه ایه؟» «این مال چه فیلمیه؟»، «کی پخش می شه؟ از چه شبکه ای؟» و... حالا معلوم نیست قبلا صفحه متعلق به چه کسی یا چه سریالی بوده است.

موج اعتراض های مردمی

فعالیت اینستاگرامی بعد از توزیع اولین قسمت به راه افتاد. از همان ابتدا 80 درصد نظرات منفی بود: «من قسمت اول این مجموعه رو دیدم، خیلی خیلی بی مزه اس. فقط می خوان پول بگیرن از مردم»، «حیف پولی که بابت این نسخه اورجینال دادم. 20 دقیقه اول رو دیدم، دیگه نتونستم تحمل کنم.»، «شما به شعور مخاطب توهین کردین با ساخت این سریال.

حداقل از بازیگرای معروف استفاده نمی کردید که مردم به خاطر اون ها سریال رو بخرند»، «کیفیت فیلمبرداری افتضاحه. انگار 10 سال پیش ضبط شده» و... البته یک سری هم نوشته اند که از سریال های تلویزیون بهتر است و شاید باید بهش فرصت داد تا در قسمت های بعدی وضعیتش بهتر شود.


ویدیو مرتبط :
سیگنال موجود است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تزیین منزل با وسایل موجود در آشپزخانه!



 

 

تزیین منزل با وسایل موجود در آشپزخانه!

 

با یک دور گشتن در آشپزخانه منزلتان این وسایل را فراهم کرده و تزئینی متفاوت ایجاد کنید.

 

 


تزئین ظروف صبحانه با حبوبات

 

 

تزئین ظروف صبحانه با حبوبات

 

 

با چیدن حبوبات در ظروف صبحانه، همسرتان را غافلگیر کنید. مثلا با نوشتن حرف اول اسم او در ظرف صبحانه اش، روز خوبی را برای او رقم بزنید.

 

 


کادو کردن با جعبه شیرینی یا لازانیا

 

 

تزیین منزل

 

 

هدیه هایتان را داخل جعبه های شیرینی یا لازانیا بگذارید و آن را محکم ببندید سپس چند تا از جعبه ها را روی طاقچه اتاق بچینید.

 

 

 

تزئین با خشکبار

 

 

تزیین منزل

 

 

برای مهمانی بعدیتان، داخلِ چند عدد لیوان را با خشکبار پر کنید. سپس دور آن را با روبان تزئین کنید و یک برگ هم از درخت بکنید و گوشه لیوان بگذارید.

 

 


تزئین شمعدان یا گلدان های شیشه ای با لوبیا

 

 

تزیین منزل

 

 

ریختن مقداری لوبیا در شمعدان ها یا حتی گلدان های شیشه ای، شمع ها را محکم نگه داشته و از افتادن آنها جلوگیری می کند. سعی کنید برای شمع های سفید از لوبیا قرمز استفاده کنید.

 

 


شمع های رشته ای با قالب های شیرینی

 

 

تزیین منزل

 

 

با قالب های کوچک شیرینی و شمع های کوچک، یک رشته شمع درست کنید و آن را روی آئینه اتاق دختران یا روی درخت تزئینی اتاقش بگذارید.

 

 

 

غافلگیر کردن مهمان هایتان با تزئین شیرینی

 

 

تزیین منزل

 

 

اگر می خواهید مهمان هایتان را غافلگیر کنید با خامه ای که برای درست کردن شیرینی به کار بردید، اسم آنها را روی شیرینی بنویسید. سپس زیر شیرینی کاغذ پوستی و دستمال پارچه ای بگذارید و با بند نخی سفید و قرمز آن را ببندید.

 

 

 

تزئینی زیبا با قالب های شیرینی

 

 

تزیین منزل

 

 

با قالبهای شیرینی (به شکل های ستاره، زنگوله و..) دکور آشپزخانه تان را تغییر بدهید. قالب ها را در شکل ها و سایزهای مختلف بردارید، و روبان های رنگی در سایزهای مختلف را از داخل آنها رد کنید و هر جایی که دوست دارید نصب کنید.

 

 

 

سینی مخصوص شیرینی به عنوان جاشمعی

 

 

تزیین منزل

 

 

سینی شیرینی را با شمع های مختلف پر کنید. از توپ های رنگی که برای تولد از آنها استفاده می کردید و الان خراب شده و قابل استفاده نیست، هم داخل سینی بگذارید تا زیباتر به نظر برسد.

 

 


حلقه های گل با ماکارونی

 

 

تزیین منزل

 

 

از ماکارونی استوانه ای شکل استفاده کنید و از داخل آن نخ رد کنید. سپس آنها را به شکل دالبر به نرده های پله ها بزنید.

 

 

 

شمع های تزئینی با قالب های شیرینی

 

 

تزیین منزل

 

 

با قالب های شیرینی حروفی را روی شمع حک کنید. (شمع باید به شکل استوانه باشد.) شمع را ایستاده نگه دارید، قالبهای حروفی را روی شمع بگذارید، با چکش آهسته روی آن بزنید تا حرف مورد نظر حک شود. فقط به خاطر داشته باشید که خیلی حروف را داخل شمع فرو نکنید.

 

 

 

تزئین چوب شور یا بیسکویت های طرح دار

 

 

تزیین منزل

 

 

شما می توانید با استفاده از یک بسته چوب شور و چند عدد روبان رنگی که از داخل آن ها رد کرده اید، آن ها را به هر جایی که می خواهید آویزان کنید.

 

 

 

تزئین زیبای چوب کبریت

 

 

تزیین منزل

 

 

اگر می خواهید چوب کبریت هایتان در دسترس باشد و درضمن زیبا هم به نظر برسد، آنها را از داخل جعبه اش در بیاورید و داخل شیشه ای به صورت سربالا بریزید. سپس روبان رنگی را دور آنها ببندید.