فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

نقش های ماندگار شهاب حسینی



شهاب حسینی تبدیل به جریانی همیشگی شده و حالا هر کارگردانی که سراغش می‌رود دلش قرص است که شهاب حسینی ریتم فیلم را خوب نگه می‌دارد و نیازی نیست برای رسیدن به یک بازی خوب سختی بکشد.

آدم‌های باعرضه یک جایی از اتفاق بودن فاصله می‌گیرند و تبدیل به یک جریان همیشگی می‌شوند. دیگر با یکی، دو اثر شناخته نمی‌شوند و همه از آنها  انتظار دارند در هر اثر تازه‌ای بدرخشند، در هر کاری خوب باشند و کم نیاورند.

شهاب حسینی هم همین است. مدت‌هاست کم نیاورده؛ حتی در آثار متوسط سینمایی هم می‌درخشد. در همان حضورهای کوتاه و موثر «واکنش پنجم» و «شمعی در باد» در سینما نمی‌ماند و به اوج می‌رسد. چون دل به دریا زده و بعد از به شهرت رسیدن سینما را در درآمد خوب خلاصه نکرده است.

شهاب حسینی تبدیل به جریانی همیشگی شده و حالا هر کارگردانی که سراغش می‌رود دلش قرص است که شهاب حسینی ریتم فیلم را خوب نگه می‌دارد و نیازی نیست برای رسیدن به یک بازی خوب سختی بکشد. شهاب حسینی باعرضه توانسته استعداد و سوادش در سینما را جوری به کار بگیرد که نقش‌های زیادی از او در یادها بماند.

کم‌حرف و موثر  در واکنش پنجم
«گیریم كه زن داداش زن ما شد، اگر منم تو یكی از این سفرها رفتم پیش داداش، اون موقع با سه تا بچه می‌خوای چی كارش كنی؟» این مهم‌ترین و موثرترین دیالوگ شهاب حسینی در فیلم واکنش پنجم است که داوران جشنواره فجر را مجاب کرد تا او را برای سیمرغ نقش مکمل مرد کاندیدا کنند. اگرچه آن سیمرغ به دست شهاب حسینی نرسید ولی نشان داد یک بازیگر با توانایی‌های بازی حتی بدون کلام وارد سینما شده تا سوپر‌استار شود.

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,حسینی

 

در کل فیلم شاید شهاب حسینی دو خط دیالوگ هم نداشت اما آنقدر نقش یک پسرحاجی عاصی را خوب بازی کرد که همه را به تحسین واداشت. نیکی کریمی به خاطر بازی در همین فیلم سیمرغ برد اما شهاب حسینی هم می‌توانست در اولین حضورهای سینمایی به این عنوان برسد.


عاصی در شمعی در باد
عاصی، سرکش و فراری از گذشته المان‌های شخصیتی بابک «شمعی در باد» است. او نقش یک ساقی و فراهم‌کننده بساط اکس‌پارتی را بازی می‌کرد؛ کسی که می‌خواست با چیتان‌فیتان، خانه، لباس اعیانی و افیون، گذشته تلخش را کنار بگذارد و به طبقه اجتماعی دیگری برسد.

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,حسینی

 

این نقش باید مکمل نقش بهرام رادان در داستان می‌بود اما یک جاهایی حتی از نقش اول فیلم یعنی بهرام رادان هم پیش می‌افتاد؛ اتفاقی که مدیون ریزه‌کاری‌ها و حس عجیب شهاب حسینی در آن کار بود به‌خصوص در لحظات پایانی فیلم که بابک داستان در آسایشگاه خسته و بی‌رمق و بیمار با فرزین(بهرام رادان) روبه‌رو می‌شود و یک بازی فوق‌العاده از شهاب حسینی شکل می‌گیرد. جالب اینکه شهاب حسینی برای بازی در این فیلم هم کاندیدای سیمرغ شد اما باز هم سیمرغ از دستش پرید. بهرام رادان برای بازی در این فیلم سیمرغ بهترین بازیگر مرد را کسب کرد.

اصلاحگر «رستگاری در هشت و بیست دقیقه»
شهاب حسینی بار دیگر یکی دیگر از نقش‌های کوتاه و موثرش را در سینما با فیلم «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» به نمایش گذاشت. فواد(شهاب حسینی) به عنوان معلم عقیدتی طاها رحمانی، دانشجوی اخراجی از دانشگاه او را به سمت اصلاح جامعه تشویق می‌کند؛ البته نه به شکل صحیح و درست آن که به شکل تروریستی و نابودگرایانه.

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,حسینی

 

او طاها را راهنمایی می‌کند تا مظاهر فساد در جامعه را از بین ببرد. او در این فیلم فوق‌العاده موثر است و توانسته زیر دست سیروس الوند نقش را دربیاورد. او به خاطر این فیلم هم کاندیدای بهترین بازیگر مکمل شد اما باز هم اقبال نداشت و جایزه جشنواره فجر را نبرد.


پایان تلخ درباره الی
«یک پایان تلخ بهتر از یک تلخی بی‌پایانه» این مهم‌ترین و موثرترین دیالوگ فیلم «درباره الی» است که در یک سکانس دونفره با الی گفته می‌شود. او ماجرای طلاق خود از همسر سابقش در آلمان را اینگونه تعریف می‌کند. شهاب حسینی در «درباره الی» وجهی بین‌المللی را از خود به نمایش می‌گذارد که او را از گذشته‌اش متمایز می‌کند. بازی کنترل شده با واکنش‌های ظریف و ریزه‌کاری‌هایی که تحت هدایت اصغر فرهادی فوق‌العاده از آب در‌آمده‌اند.

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,حسینی

 

این فیلم اولین تجربه همکاری مشترک او و اصغر فرهادی و برایش خوش‌یمن بود. خیلی‌ها حتی می‌گویند درباره الی بهترین فیلم اصغر فرهادی هم هست. اینکه شهاب حسینی در کاری مثل درباره الی هم که بازی‌های دسته‌جمعی دارد هوش و حواس تماشاچی را به خود جذب کند، اتفاق بزرگی است.

عاشق‌پیشگی برای محیا
یک دانشجوی پزشکی که از دیدن جنازه هراس دارد و در معرض جدایی از دانشگاه است در چشم برهم‌زدنی عاشق دختری به نام محیا می شود. اما محیا هم با اینکه از ته‌دل دوستش دارد از ارتباط با او طفره می‌رود چون پدر و مادرش غسال هستند و خودش هم گاهی به آنها برای این کار کمک می‌کند. جاوید(شهاب حسینی) تصمیم می‌گیرد دل را به دریا بزند و محیا را به دست بیاورد. محیا خواستگار پروپاقرصی دارد که جاهل است.

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,حسینی

 

محیا به خاطر اینکه شهاب حسینی را از دردسرهای وصال دور کند شرطی عجیب می‌گذارد. او می‌خواهد که جاوید هفت مرده را بشوید. جاوید هم در راه عاشقی دست به هر کاری می‌زند و شرط را قبول می‌کند. او در روستایی هفت خوان عشق را رد می‌کند و به وصال می‌رسد. این اولین نقش خیلی عاشقانه شهاب حسینی در سینما است که باعث شد دیپلم افتخار جشنواره فجر را به دست بیاورد. «محیا» شاید فیلم خیلی ویژه‌ای نبود اما شهاب حسینی با درخشیدن در نقش جاوید فیلم را هم بالا کشید.

سوپراستار؛ بازگشت به اصل
بازیگر عیاشی که با فرشته‌ای آشنا می‌شود و مسیر زندگی‌اش تغییر می‌کند؛ این خلاصه‌ای یک‌خطی از فیلم سوپراستار تهمینه میلانی است که باعث شده طلسم جایزه نبردن‌های شهاب حسینی از جشنواره فجر شکسته شود و او بالاخره سیمرغ بهترین بازیگر مرد را به خانه ببرد.

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,حسینی

 

شهاب حسینی یکی از سوپراستارهای سینمای ایران است و شاید ساده به نظر برسد که بتواند نقش یک بازیگر سینما را بازی کند. اما کوروش زند «سوپراستار» با شهاب حسینی که بی‌حاشیه و اهل خانواده است زمین تا آسمان فرق دارد. شاید همین پر کردن فاصله زیاد باعث شد که جایزه را ببرد و یک گام به بهترین شدن نزدیک شود.

حجت عاصی و «جدایی»
مردی از طبقه پایین جامعه که به‌تازگی شغل خود را از دست داده و همسرش فرزند دوم را باردار است و همه دنیا روی شانه‌هایش خراب شده است. این روزها کلی از حجت «جدایی نادر از سیمین» استیکر و جوک درست شده و در تلگرام و اینستاگرام پخش شده است. همین شیطنت‌ها نشان می‌دهد تا چه حد این نقش در ذهن مردم مانده و از تراژدی نقش به کمدی رسیده‌اند و با آن زندگی می‌کنند.

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,حسینی

 

از این‌جور آدم‌ها دور و بر ما زیاد زندگی می‌کنند و زیاد دیده می‌شوند اما شهاب حسینی به حدی از همذات‌پنداری رسیده که کاملا نقش را بغل کرده و با آن زندگی می‌کند. اوج هنر او در فیلم زمانی اتفاق می‌افتد که از همسرش می‌خواهد شهادت دروغ دهد تا بتوانند دیه فرزند دوم سقط شده‌شان را بگیرند و در مقابل جواب منفی همسرش شروع می‌کند به زدن خودش و به جنون کشیده می‌شود. شهاب حسینی در دومین همکاری با اصغر فرهادی هم فوق‌العاده بود.

حوض نقاشی شهاب حسینی
یک تجربه خطرناک و پرریسک که شهاب حسینی توانست از آن هم با موفقیت عبور کند. بازی کردن در نقش فردی که به لحاظ ضریب هوشی مشکل دارد و در عین حال عاشق می‌شود و تشکیل خانواده می‌دهد. پذیرفتن چنین نقشی یک‌جور دیوانگی می‌خواهد که در شهاب حسینی هست؛ یک‌جور دیوانگی از سر جسارت و تجربه‌گرایی برای اینکه خودش بتواند خودش را کشف کند.

 

اخبارفرهنگی و هنری,خبرهای فرهنگی و هنری,حسینی

 

همین است که شهاب حسینی با دیگر بازیگرها یک فرقی پیدا می‌کند. از تغییر چهره‌اش نمی‌ترسد و وارد تجربه‌های تازه می‌شود. به این فکر نمی‌کند که خارج شدن از قالب همیشگی ممکن است ذهنیت هوادارانش را به‌هم بریزد. او تنها تلاش می‌کند که وجوه شخصیتی‌اش را در بازیگری پیدا کند.

 

اخبار فرهنگی و هنری - مجله سیب سبز.برترین ها


ویدیو مرتبط :
شهاب حسینی در این نقش شما را شوکه می کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شهاب حسینی در نقش شهید بابایی



 

 اسکارلت یوهانسون باهمسرش بدرفتاری می کند!

 

سریال «شوق پرواز» در قالب ۲۱ قسمت ۴۵ دقیقه ای به كارگردانی یدالله صمدی برای پخش از شبكه ی یك آماده می شود.

شهاب حسینی، الهام حمیدی، افسانه بایگان، اكبر عبدی و ستاره اسكندری بازیگران مجموعه ی تلویزیونی «شوق پرواز» هستند.... /جهان نیوز