فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ناگفته‌های عزت‌الله انتظامی و توصیه‌اش به حمید فرخ‌نژاد / بوسه بر دست آقای بازیگر



عزت الله انتظامی ,اخبار بازیگران , سینما

بارها در سالروز تولد آقای بازیگر سینمای ایران به سراغ او رفته‌ایم و زادروزش را تبریک گفته‌ایم. اما این‌بار یک تفاوت داشت و آن، همراهی بازیگر برگزیده جشنواره اخیر فیلم فجر با ما بود که مشتاقانه پذیرفت در این دیدار کنارمان باشد.

صحبت از عزت‌الله انتظامی، عزت سینمای ایران است که در پنجشنبه - 30 خرداد - تولد 89 سالگی‌اش بود و با حمید فرخ‌نژاد به منزل او رفتیم.

او همچنان از جریان انتخاباتی که چندی پیش برایش اتفاق افتاد، دلگیر است و دوباره درباره‌اش توضیح می‌دهد که فرخ‌نژاد می‌گوید: «آن‌قدر شما عزیز هستی که این چیزها هیچ خللی به اعتبار و شخصیت‌تان وارد نمی‌کند.»

حمید فرخ‌نژاد با سئوالی بحث را عوض می‌کند: «آقایی، بعد از این همه سال که اسم شما را عزت سینمای ایران گذاشته‌اند، به جوان‌ها که می‌خواهند وارد کار هنر شوند چه می‌گویید؟»

عزت الله انتظامی ,اخبار بازیگران , سینما

انتظامی پاسخ داد: «باید درس این حرفه را خواند، نه اینکه تنها لیسانس گرفت. خود من «گاو» را بازی کردم، در آلمان فعالیت‌های تئاتر داشتم، اما در چهل‌وهفت‌ سالگی با سه بچه خواستم درس بخوانم و سر کلاس سمندریان نشستم. من 5 سال تعطیل کردم و هیچ گردش و میهمانی نرفتم. با ماشینم هر روز بچه‌ها را به مدرسه‌شان می‌رساندم، درس می‌خواندم، به اداره‌ی تئاتر می‌رفتم، تمرین می‌کردم، در تالار سنگلج بازی می‌کردم و در نهایت به دانشگاه رفتم.»

وی اظهار کرد: «دانشگاه در سلیقه‌ من تأثیر گذاشت و دیدم هر کاری را نمی‌توانم انجام دهم. به خاطر همین در طول این سال‌ها تنها دو سریال بازی کردم، «هزاردستان» و «محاکمه» که بخش‌های زیادی از آن کم شده. در حالیکه پیشنهادات زیادی داشتم و پول خوبی هم می‌دادند. همیشه سناریو را می‌خواندم و دنبال این بودم که چه می‌گوید و کارگردانش چه کسی است. در کارهای هنری در درجه‌ اول مطالعه بسیار مهم است و باید توانست از این خواندن بهره‌برداری کرد و آدم شد.»

عزت الله انتظامی ,اخبار بازیگران , سینما

فرخ‌نژاد دوباره می‌پرسد: «در سینما آمدن سخت نیست، اما عشقی که مردم به شما دارند تنها به خاطر بازیگر بودنتان نیست و در مواقعی که بسیاری پا پیش می‌کشند، شما می‌ایستید. خیلی‌ها بازیگر می‌شوند اما خیلی‌ها انتظامی نمی‌شوند و این همیشه برایم سئوال بوده است؟»

انتظامی ادامه داد: «من چون خودم زیر صفر زندگی کردم. 13 سالگی به لاله‌زار آمدم و با جاروکشی وارد پیش پرده‌خوانی شدم و می‌آموختم. دوره بسیار پرهیجانی را در تماشاخانه هنر و فرهنگ گذراندم و چه سختی‌ها که در آلمان داشتم. بسیار مشکل زندگی کردم و وقتی آن گرفتاری‌ها را کشیدم، زندگی مردم برایم ملموس‌تر شد. سلامت زندگی کردن بسیار مهم است و اینکه به کار اهمیت‌ داده شود.»

فرخ‌نژاد درباره علاقه انتظامی به بازیگری می‌پرسد و می‌شنود: «من عاشق این کار بودم و به خاطر همین متوجه نشدم جوانی‌ام چطور گذشت. ما شغل زیاد داریم، اما همیشه عقیده دارم این هنر اگر اصلیش بیرون بیاید از تمام اینها بالاتر است».

حمید فرخ‌نژاد با تاسف از اینکه هنوز افتخار همکاری با عزت‌الله انتظامی نصیبش نشده می‌گوید: «ایرانی‌ها قدیم می‌خواستند دعا کنند می‌گفتند انشاءالله عاقبت به خیرشوی. آرزو می‌کنم عاقبت به خیر شوم و در این سن مانند ایشان چنین وجاهتی نزد مردم داشته باشم. این آرزوی هر هنرمندی است که در عاقبتش مردم دوستش داشته باشند و از یادها نرود و روزبه‌روز به عزت‌ و عزیزی‌اش اضافه شود.»

عزت الله انتظامی ,اخبار بازیگران , سینما

این بازیگر ادامه می‌دهد: «الان قدر کار خوب را بیشتر می‌دانند. در قبل از انقلاب بازار مسلط‌تر بود و آقای انتظامی آن زمان خودش را حفظ کرد، زمانیکه کار خوب کمتر بود. بعد هم حفظ وجاهت و ارزش گذاشتن به حرفه را تا همین الان با خود آورده است و به لحاظ حرفه‌ای آدمی است که می‌تواند مثال‌زدنی باشد. به لحاظ وجاهت انسانی و شخصیتی هم که در جامعه دارند، همه می‌دانند همیشه پیش قدم در امور خیر و دلسوز همکاران؛ و آدمی که خیلی جاها مصلحت‌ها را زیر پا گذاشته به خاطر اینکه شانیت انسانی خودش را رعایت کند. این برای همه ما درس است و تعارف نیست.»

وی افزود: «بی‌خود نگفته‌اند «عزت‌ سینمای ایران»؛ کسی که می‌شود پشتش ایستاد و به این حرفه افتخار کرد و بگوییم ما آدمی هستیم همکار آقای انتظامی و این برای من شاگرد انتظامی افتخار است که در انتها برسیم به جایی که ایشان است. امیدوارم زمانه با آدمی کاری نکند که وارد کارهای شویم که بخواهیم آن را توجیه کنیم.»

انتظامی ادامه داد: «که بخواهی آن را ببینی خجالت بکشی.»

آقای بازیگر در پاسخ به اینکه آیا تا به حال کاری داشته که از دیدنش خجالت بکشد، با مکثی طولانی گفت: «تقریبا نه. برای اینکه همان دو سه کاری را هم که اول کار کردم، وظیفه‌ خودم را انجام دادم. منتهی نتوانستند آن را خوب دربیاورند. وقتی روز به روز جلو می‌آیی، شرایط زندگی شرط است. اما تو باید بهره‌برداری لازم را بکنی و روزی به عقب برنگردی و پشیمان شوی. من حدود 54 فیلم کار کردم، اما لیست کار برخی بچه‌ها را که می‌بینم بیش از 100 فیلم کار کردند، تعجب می‌کنم. من معتقدم کلاه سر مردم نمی‌رود.»

انتظامی درباره‌ی نقشی که دوست داشته است بازی کند به مجموعه‌ی «دایی جان ناپلئون» اشاره کرد و ادامه داد: «وقتی این مجموعه به دست ناصر تقوایی آمد، از من برای نقش اصلی دعوت شد. من کتاب را خوانده بودم و علاقه‌ زیادی به این شخصیت داشتم و حتی دستمزد زیادی هم برای این نقش به من پیشنهاد شد. تا تست گریم هم پیش رفتیم و قرارداد هم بستیم. اما آن موقع وزارت فرهنگ با تلویزیون اختلاف داشت و با حضور من و نصیریان که در اداره تئاتر بودیم مخالفت شد و در نهایت نقش من را غلام‌حسین نقشینه و نقش نصیریان را نصرت کریمی بازی کرد.»

عزت الله انتظامی ,اخبار بازیگران , سینما

آقای بازیگر درباره‌ آرزویش در دنیای بازیگری اظهار کرد: «ابتدا دوست دارم وضعیت بنیاد فرهنگی‌ام زودتر به نتیجه برسد و همچنین دوست دارم «قطار زمستانی» خسرو سینایی به نتیجه برسد و نقش کوچکی که برای من کنار گذاشته را بازی کنم. دوست دارم یک بار دیگر در تئاتری حضور پیدا کنم. پیشنهادات در این خصوص زیاد است، اما دوست دارم یک کار تک‌نفره باشد؛ چیزی که به دل آدم بنشیند و برای تماشاگر جذابیت داشته باشد. بطوریکه فکر کنی عکس آخرت است و به بهترین شکل آن را اجرا کنی.»

آقای بازیگر در پایان این دیدار به حمید فرخ‌نژاد توصیه کرد: «من بازی‌های تو را دیده‌ام و دوست داشته‌ام .بسیار مواظب کارت باش و روزی نرسد که به خاطر پول، بازی در کاری را قبول کنی.»

او همچنین به برخی از فیلم‌های او اشاره کرد و گفت: «فیلم «عروس آتش» یکی از شاهکارهای خسرو سینایی است که زمان ندارد. به خاطر اینکه بسیار باورپذیر درآمده است. آن‌قدر واقعی بود که چندبار دیدم و به سینایی علاقه‌مند شدم. «چهارشنبه‌سوری» هم بسیار خوب بود، فیلمی با ریتم که آدم کاراکترها را باور می‌کرد. باید کاراکتر را باور کرد در غیر این‌صورت به درد نمی‌خورد.»

منبع:khabaronline.ir


ویدیو مرتبط :
دریافت سیمرغ بلورین سی ویکم جشنواره فیلم فجر حمید فرخ نژاد بازیگر نقش اول مرد برای فیلم استرداد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توصیه عزت الله انتظامی به محمدرضا فروتن برای بازی در تئاتر



 

 

 

توصیه عزت الله انتظامی به محمدرضا فروتن برای بازی در تئاتر

 

عزت الله انتظامی، پیرامون بحث های حاشیه ای حضور اهالی سینما بر صحنه تئاتر سخن گفت.

آقای بازیگر در ابتدای این گفت وگو با اشاره به اینکه لازم نیست کسی برای رفتن روی صحنه تئاتر از فرد یا مکانی اجازه بگیرد، ادامه داد: اعتقاد من این است که همه ی هنرمندان سینما چه آنهایی که تحصیلات آکادمیک دارند و چه آنهایی که حرفه ای به این کار آمده اند، حتماً باید تئاتر بازی کنند، چه زن و چه مرد.

عزت الله انتظامی با اشاره به تاثیر مثبت تجربه تئاتری برای بازیگران سینما تصریح كرد: بازیگران سینما حتماً بیایند تئاتر بازی کنند چون باعث می شود خیلی پخته تر شوند. بازیگرِ سینمایی که بیاید و زحمتِ روی صحنه رفتن و رنج تمام قد ظاهر شدن روی صحنه را به خودش بدهد، چنین بازیگری ارزش بیشتری پیدا می کند.

این بازیگر صاحب نام در بخش دیگری از سخنانش تصریح كرد: یکی از کسانی که در سالهای گذشته توصیه کردم تئاتر بازی کند، محمدرضا فروتن بود. به او گفتم هرطور شده برو بازی کن. فوق اش این است که صد در صد موفق نمی شوی ولی این بهترین تجربه برای تو است. بازی روی صحنه تئاتر یک آزمون بزرگ و یک شانس با ارزش برای بازیگران سینماست.

استاد انتظامی درباره تفاوت بازی در سینما و صحنه تئاتر گفت: وقتی در سینما بازی می کنی با دوربین سر و کار داری. دوربین در انتقال احساسات بازیگر نقش اساسی دارد و در کنار آن مونتاژ هم تاثیر زیادی در این بین دارد. اما هنرپیشه تئاتر وقتی روی سن می رود با تمام وجودش بازی می کند. چرا که بازیگر، سلطانِ صحنه است. کار در صحنه بسیار مشکل تر از مقابل دوربین است، در فیلم اگر صحنه ای خوب نشود ،دوباره می گیرند ولی صحنه تئاتر یک بار اتفاق می افتد، تجربه تئاتری روی بیان بازیگران سینما هم تاثیر مثبتی می گذارد.

وی ادامه داد: بازیگرانی که تجربه و سابقه تئاتری داشته اند، همچون جمشید مشایخی ، علی نصیریان ، فخری خوروش ، جمیله شیخی و بسیاری دیگر در هنگام بازی در فیلم از بیان صد در صد ورزیده تری نسبت به آنهایی که چنین تجربه هایی نداشته اند برخوردار بودند.

به گزارش ایسنا،عزت الله انتظامی در بخش دیگر صحبت هایش درباره حضور در جدیدترین اجرای «رضا حداد» با عنوان «آمدیم نبودید رفتیم» که قرار است از ۲۵ دی ماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود گفت: تئاتر خوب، اجرایی است که تماشاگر در برابر آن مات و مبهوت است و حتی یک لحظه سرش را برنمی گرداند. اگر یک دقیقه این رابطه بهم بخورد همه چیز از دست رفته است. این تجربه ای بود که من در زمان اجراهای خودم داشتم و در لحظاتی که می توانستم پنهانی به واکنش تماشاگر از پشت پرده نگاه کنم، پی می بردم که اثر صد در صد موفق بوده است یا نه. اجرای قبلی رضا حداد «مکاشفه در باب مهمانی خاموش» هم توجه بیشتر تماشاگران را در صحنه به خود جلب می کرد.

استاد انتظامی با بیان اینكه قرار بود در اجرای جدید رضا حداد حضور داشته باشد، ادامه داد: قرار بود در اجرای جدید ایشان بازی کنم اما حیف شد. این روزها باید تحرک کمتری داشته باشم و برخلاف میلم نمی توانم این گروه را در اجرا همراهی کنم. دلم نمی خواهد اجرایی را ناتمام بگذارم، چند شب بیایم و بعد فرد دیگری به جای من روی صحنه برود.

وی خاطرنشان كرد:برای بازی در این اجرا باید یک ماه و نیم تمرین می کردم.در عین حال جاهایی هست که باید حتماً به خاطر مسئولیت هایی که دارم بروم؛ مثل خانه هنرمندان، خانه تئاتر و موزه سینما. اگر َسرِ اجرا می آمدم زودتر از ساعت ۱ شب به خانه نمی رسیدم و این خیلی برای من سخت بود و از این رو نمی توانم در این اجرا حضور داشته باشم.

بنا بر این گزارش،اجرای «آمدیم نبودید رفتیم» به کارگردانی «رضا حداد» قرار است از ۲۵ دی ماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود.

در این اجرا بازیگرانی همچون «نگار عابدی»،«سیامک انصاری»، «مهناز افشار»،«برزو ارجمند»، «پژمان بازغی»، «پانته آ پناهی ها»، «ستاره پسیانی»، «خسرو پسیانی»، «امیر جنانی»، «بابک حمیدیان»، «لیلی رشیدی»،شبنم فرشادجو»،«طناز طباطبایی»، «نازگل نادریان»و...به ایفای نقش می پردازند.... / خبرگزارى ایسنا