فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ناگفته‌های رسول صدرعاملی از حضور سینمای ایران در اسكار



اخبار,خبر,هنر,اخبار ایران

 

رسول صدرعاملی در پی موفقیت اخیر «جدایی نادر از سیمین»؛ به عنوان یكی از اعضاء كمیته معرفی فیلم ایرانی به اسكار، نقطه‌نظراتش را مطرح كرد.

این كارگردان سینمای ایران كه 13 دوره به عنوان یك فیلم‌ساز در كمیته‌ی معرفی فیلم ایرانی به اسكار حضور داشته است در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: امسال هم مثل سال‌های گذشته برای معرفی فیلم ایرانی به اسكار، كمیته انتخابی شكل گرفت و در بخشی از كمیته هیات انتخاب، به غیر از فیلم‌سازان و ‌مدیران‌ امور بین‌الملل سینما، عده‌ای هم با عناوین و سمت‌های رسمی حضور داشتند تا بر چگونگی ارسال فیلم‌ها نظارت كنند‌ تا از اهداف آنها دور نباشد.

به گفته‌ی صدرعاملی؛ امسال از مجموعه فیلم‌های داوطلب برای معرفی به اسكار سه فیلم شاخص شد؛ «سی و سه روز»، «آلزایمر» و «جدایی نادر از سیمین» و همه تلاش‌ها صورت گرفت تا درست‌ترین انتخاب انجام شود كه خوشبختانه با انتخاب و معرفی «جدایی نادر از سیمین» مشخص شد كه درست‌ترین انتخاب صورت گرفته است.

وی با اشاره به حضورش در 12 دوره‌ی كمیته انتخاب معرفی فیلم ایرانی به اسكار یادآور شد: در این سال‌ها سعی شد هیچ وقت رابطه ما با اسكار قطع نشود و امسال هم سال خیلی حساس‌تری بود و با كوچك‌ترین غفلتی شاید ما این فرصت را از دست می‌دادیم چون به هر حال جزو قوانین آكادمی اسكار است كه هر فیلمی كه معرفی می‌شود باید نام فیلم به امضای نمایندگان و كارشناسی خود سینما و نمایندگان رسمی دولتی آن كشور رسیده باشد و در عین حال صنوف سینمایی هم به تنهایی نمی‌توانند فیلم معرفی كنند چون تا كمیته مشترك متشكل از نمایندگان رسمی دولتی و صنف شكل نگیرد، این معرفی جنبه‌ی رسمی پیدا نمی‌كند.

كارگردان «من ترانه 15 سال دارم» همچنین اظهار خرسندی كرد از اینكه، در هیچ دوره‌ای در سال‌های اخیر، رابطه‌ی سینمای ایران با اسكار قطع نشده است به خصوص با تلاش‌های مدیر روابط بین‌الملل فارابی.

صدرعاملی در عین حال یادآور شد: حتی سالی كه فیلم «من ترانه 15 سال دارم» به آكادمی اسكار معرفی شد سالی بود كه آقای كیارستمی برای رفتن به آمریكا ویزا نگرفته بود و كانون كارگردانان اصرار داشت اسكار را تحریم كنیم و در آن مقطع آقای كیارستمی تماس گرفتند و گفتند نباید عرصه فرهنگ را با تصمیمات ملتهب به حاشیه ببریم و این تصمیم گیری‌ها باعث شود فرصتی از فیلم ایرانی گرفته شود.

وی همچنین خاطرنشان كرد: همین امسال و چند سال قبل گروه‌هایی بودند كه معتقد بودند باید جشنواره فیلم فجر را تحریم كنیم، در حالیكه من معتقدم عرصه‌ی فرهنگ و هنر حتی یك ساعت و یك روز تعطیل نیست و باید همراه و حتی جلوتر از مردم جامعه بالندتر شود و ماموریت فرهنگ‌سازی خودش را پیش ببرد.

صدرعاملی ادامه داد: اگر یك سال جشنواره‌ی فجر تعطیل می‌شد، لطمه جبران‌ناپذیری به روند تولیدات متنوع كه از ایده‌های مختلفی شكل می‌گیرد، می‌خورد و شوق تولید بهتر در خانواده سینما كاهش پیدا می‌كرد، در چنین شرایطی است كه ما می‌توانیم مطمئن باشیم با توجه به تجربیات سه دهه‌ی گذشته بین تولیدات سینمای ایران قطعا سالی چند شاهكار سینمایی دیده خواهد شد و در سینمای جهان به عنوان نماینده فرهنگ و تمدن و اعتقادات و باورهای مردم این سرزمین عرضه می‌شود.

این كارگردان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به موفقیت «جدایی نادر از سیمین» در اسكار به ایسنا گفت: اتفاق مهمی كه در پی این موفقیت سینمای ایران افتاد، به نظرم این بود كه در تمام كشورهای اروپا و آمریكا ـ خارج از بحث سیاستمداران آن ـ مردم معمولی زندگی می‌كنند كه اطلاعاتشان را از رسانه می‌گیرند، رسانه‌هایی كه تعریف خوبی از ایران ارائه نمی‌دهند.

وی ادامه داد: بنابراین همین مردم وقتی می‌شنوند كه از ایران فیلمی در دو بخش نامزد شده است و در یك بخش اسكار را دریافت كرده است، با توجه به نگاه بدبینانه‌ای كه صرفا رسانه‌ها برای آنها نسبت به ایران ایجاد كرده‌اند قطعا برای آنها تامل برانگیز است و ناچارشان می‌كند به شعور فرهنگ این مردم احترام بگذارند. بنابراین حتی اگر كسانی قدر این ماجرا را نمی‌دانند، سرسوزنی از این دیدگاه به این ماجرا نگاه كنند، این موفقیت فرهنگی برایشان محترم خواهد شد.

صدرعاملی كه امسال به دلیل حضورش در كمیته انتخاب، فیلمش برای معرفی به اسكار بررسی نشده است به ایسنا گفت: امسال به نظر من سال حساسی بود؛ چون معتقد بودم، «جدایی نادر از سیمین» فیلم شایسته‌ای است به همین دلیل هیچ چیز برای خودم مهم نبود و در همین راستا با همكاری تعدادی از اعضای كمیته، تمام تلاشمان را كردیم كه امضای كمیته 9 نفره را برای معرفی «جدایی نادر از سیمین» به اسكار بگیریم.

وی همچنین یادآور شد: من تبریك خودم را همان موقع كه برگه‌ی معرفی فیلم به آكادمی اسكار امضا شد به اصغر فرهادی گفتم، اما این مانع نمی‌شود كه بار دیگر این موفقیت بزرگ مردمی، ملی و میهنی این سرزمین كه در این سال آن را اصغر فرهادی نمایندگی می‌كند،تبریك ‌نگویم و آرزو می‌كنم هر سال فیلم‌های درخور اهمیت، ابتدا برای لذت بردن تماشاگران ایرانی و بعد برای جهانیان تولید شود كه خوشبختانه «جدایی نادر از سیمین» ابتدا به ذائقه تماشاگر داخلی خوش آمد و بعد در عرصه‌ی جهانی موفق شد.

صدر عاملی با اشاره به برخی اظهارنظر درباره‌ی جایزه اسكار گفت: سری به موزه سینما بزنیم و از انبوه جوایز و افتخارات سینمای ایران در سال‌های گذشته دیدن كنیم، همه‌ی این فیلم‌ها را كه بررسی كنیم، متوجه خواهیم شد كه هیچ فیلم موفق و خوبی با هدف دریافت جایزه از جشنواره‌های داخلی و خارجی ساخته نمی‌شود چون اگر اینگونه بود، این فیلم‌ها ماندگار نمی‌شدند به هرحال مردم هر جامعه هستند كه فیلم‌ها را ماندگار می‌كنند چون فیلم‌ها به دنبال جشنواره‌ها و جوایز نیستند، این جشنواره‌ها و جوایز هستند كه به دنبال هر فیلم خوب و از جمله فیلم‌های ایرانی می‌آیند.

به گزارش ایسنا، اعضا هیات انتخاب معرفی فیلم ایرانی به آكادمی اسكار متشكل از رسول صدرعاملی، رویا تیموریان، پوران درخشنده، محمد بزرگ نیا، شهرام جعفری‌نژاد، محمد داودی، علیرضا شجاع نوری، مهدی صباغ‌زاده وامیراسفندیاری بودند كه 25 شهریور ماه،«جدایی نادر از سیمین» را به اسكار معرفی كردند.... /  isna.ir



ویدیو مرتبط :
ناگفته هایی از پشت پرده های سینمای ایران-هویجوری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از شایعه بازی دنیرو تا مذاکره با چهره سریال ترکیه‌ای/پیدا و پنهان حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران



اخبار فرهنگی - از شایعه بازی دنیرو تا مذاکره با چهره سریال ترکیه‌ای/پیدا و پنهان حضور بازیگران خارجی در سینمای ایران

 سینمای ایران گاه میزبان حضور بازیگران سرشناس بین‌المللی بوده و زمانی هم مطرح کردن نام این بازیگران سرشناس موجب گرمی بازار یک فیلم و فیلمسازش شده است.

شاید ایرانیان بتوانند با افتخار بگویند که بازیگران صاحب اسکار مقابل دوربین کارگردانان ایرانی قرار گرفته‌اند و با رضایت این همکاری را به پایان رسانده‌اند و حتی این حضورها برای آنان جوایزی را هم به همراه آورده است، اما گاه دعوت از یک بازیگر خارجی و مذاکره با او از حد رویاپردازی‌ها جلوتر نرفته و حتی دردسرهایی را هم برای سینمای ایران سبب شده است.

از جمله بازیگران مطرح خارجی که مقابل دوربین کارگردانان ایرانی رفته‌اند می‌توان به ژولیت بینوش اشاره کرد که در «کپی برابر اصل» مقابل دوربین عباس کیارستمی حاضر شد و بره‌نیس بژو که در «گذشته» برای اصغر فرهادی بازی کرد.

در کنار این‌ها زمانی هم اتفاق افتاده که فیلمسازانی برای جلب توجه رسانه‌ها به کارشان از اسامی بازیگران مطرح خارجی کم نگذاشته‌اند، مانند اسدالله نیک‌نژاد که قصد داشت از رابرت دونیرو و جرج کلونی برای بازی در «لاله» دعوت به عمل آورد.

به تازگی در خبرها آمده محسن محسنی‌نسب قصد دارد برای فیلم تازه خود با عنوان «مجانی» از کیوانچ تاتلی‌تو بازیگر و مدل مطرح ترکیه‌ای دعوت کند. این خبر بهانه‌ای است برای مرور همکاری‌های برخی از بازیگران خارجی با تعدادی از فیلمسازان ایرانی.

گذشته
بره‌نیس بژو زمانی در «گذشته» به کارگردانی اصغر فرهادی بازی کرد که برای حضور در فیلم سینمایی «هنرمند» نامزد اسکار شده بود و جایزه سزار را دریافت کرده بود. او در «گذشته» نقش زنی را ایفا کرد که در موقعیت بحرانی زندگی، دوران پرمشغله و پردردسری را از سر می‌گذراند.

پیش از آنکه خبر حضور بژو در فیلم تازه فرهادی منتشر شود از ماریون کوتیار به عنوان بازیگر این فیلم نام برده می‌شد، اما گویا زمان‌بندی برای ساخت فیلم به ترتیبی پیش نرفته بود که کوتیار بتواند با فرهادی همکاری کند و در نتیجه بژو ایفای این نقش را برعهده گرفت.

بژو برای بازی در این نقش جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره کن دریافت کرد. حضور در فیلم فرهادی که این روزها از مطرح‌ترین کارگردانان ایرانی در سطح بین‌الملل است،‌ جایزه‌ای ارزشمند به کارنامه بژو افزود.

طاهر رحیم دیگر بازیگر خارجی «گذشته» بود که او پیش از حضور در این فیلم جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم سزار فرانسه دریافت کرده بود.

کپی برابر اصل
ژولیت بینوش برای بازی در «بیمار انگلیسی» اسکار گرفته بود و بازی در «شکلات» نامزدی در اسکار را برای او به همراه آورده بود. این بازیگر با کارنامه‌ای درخشان در عرصه سینما در «کپی برابر اصل» به کارگردانی عباس کیارستمی مقابل دوربین رفت.

کیارستمی این فیلم را در فرانسه و ایتالیا ساخت. هرچند لوکیشن فیلم در ایران نبود، اما بینوش به ایران هم سفر کرد حضور او در ایران مورد استقبال اهالی سینما و دوستداران کارهایش قرار گرفت.

تصویر بینوش وقتی روی پوستر جشنواره فیلم کن جای گرفت که در فیلم کیارستمی بازی کرد و همان سال جایزه بهترین بازیگر زن را از این جشنواره پراهمیت دریافت کرد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی, بازیگران خارجی در سینمای ایران

 بره‌نیس بژو و طاهر رحیم در «گذشته»


33 روز و کتاب قانون
دارین حمزه از بازیگران لبنانی است که در دو فیلم ایرانی بازی کرده است. او در سال 1386 در «کتاب قانون» به کارگردانی مازیار میری مقابل دوربین رفت و نقش زنی مسیحی را ایفا کرد که بعد از علاقمند شدن به مردی ایرانی به اسلام روی می‌آورد و حالا حضور او در ایران اتفاقات تازه‌ای را در زندگی‌اش سبب می‌شود.

بعد از این حضور حمزه در فیلم «33 روز» به کارگردانی جمال شورجه بازی کرد که همزمان با حضور در این فیلم عکس‌های او از بازی در فیلمی دیگر منتشر شد که اعتراض‌های گروهی را به دنبال داشت. به این ترتیب که بازیگر فیلمی ارزشی در ایران در فیلمی که دارای بخش‌های غیراخلاقی است، حضور پیدا کرده است.

استرداد
الیسا کاچر در 15 فیلم روسی بازی کرده و زمانی که در «استرداد» به کارگردانی علی غفاری حاضر شد، در کشور خود به عنوان بازیگری شناخته شده مطرح بود.

بازی کاچر در «استرداد» از سوی منتقدان مورد توجه قرار گرفت، هرچند که این حضور همانند خود فیلم چندان نتوانست سروصدایی کند و مطرح شود.

دردسرهای آنجلینا جولی
زمانی که علی سرتیپی گفت برای حضور آنجلینا جولی در یک فیلم ایرانی مذاکرات و رایزنی‌هایی کرده، سروصدایی در سینمای ایران به پا شده که دامن آن بیش از هر کس پای بازیگران زن سینمای ایران را گرفت.

سرتیپی در سال 90 گفت:‌ «در حال مذاکره با مدیر برنامه‌های آنجلینا جولی هستیم تا درصورت انجام توافقات نهایی با این هنرمند و همچنین هماهنگی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تایید این وزارتخانه، آنجلینا جولی به ایران سفر کند و در یک فیلم ایرانی حضور پیدا کند.»

این خبر منتشر شد و در ادامه کار به جایی رسید که نه تنها جولی به ایران نیامد، بلکه فرج‌الله سلحشور تا توانست به بازیگران زن سینمای ایران به بهانه انتشار این خبر توهین کرد و کار به دادگاه و شکایت بازیگران زن از او کشید.

لاله و بازیگران خیالی
زمانی که هنوز پروژه پرهزینه «لاله» در مرحله پیش‌تولید بود سازندگان فیلم از رایزنی با رابرت دونیرو و جورج کلونی برای بازی در این فیلم حرف زدند. اسدلله نیک‌نژاد که به دلیل پرونده پرابهام فیلمسازی‌اش در هالیوود مورد انتقاد جدی بود، در مدیریت جواد شمقدری مورد توجه ویژه قرار گرفت و تا جایی امکانات در اختیار او قرار داشت که در خبرها اعلام شد قرار است در این فیلم دو بازیگر سوپراستار جهانی حضور داشته باشند.

البته این خبر از مرحله خبرسازی جلوتر نرفت و در نهایت فیلم با بازیگران وطنی تولید شد.

کیوانچ در «مجانی»
کیوانچ تاتلی‌تو از بازیگران مطرح تلویزیون ترکیه است. او بعد از بازی در سریال «عشق ممنوع» نقش جوانی خوش‌تیپ ظاهر شد، در سریال بعدی «کوزی گونی» نقش پسری پردردسر با ظاهری متفاوت نسبت به کار قبلی‌اش حاضر شد. او که در تلاش است در عین یافتن محبوبیت میان مخاطبان به واسطه بازی در نقش‌های متنوع خود را در زمینه بازیگری نیز به تثبیت برساند، مدل مارک «ماوی» نیز هست و در تبلیغات تلویزیونی یک بانک نیز بازی می‌کند.

محسن محسنی‌نسب به تازگی خبر از آن داده که در صورت موافقت مدیران سینمایی از این بازیگر در فیلم تازه‌اش استفاده خواهد کرد. قطعا حضور کیوانچ در فیلم محسنی‌نسب برای او موفقیت به همراه خواهد آورد، اما اینکه، این حضور در سینمای ایران با چه واکنش‌هایی روبرو خواهد شد، جای سئوال است.

اخبار فرهنگی - خبر آنلاین