فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

نامه جمعی از هنرمندان به شهردار تهران; نمی‌خواهیم در کشور خود بیگانه باشیم



اخبار,اخبار فرهنگی,نامه جمعی از هنرمندان

جمعی از هنرمندان محیطی درباره‌ی وضعیت این هنر، تبعیض‌ها، کمبودها و مشکلات آن در ارتباط با شهرداری تهران، به محمدباقر قالیباف - شهردار تهران - نامه نوشتند.

در این نامه که در اختیار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا قرار گرفته، خطاب به قالیباف آمده است: آنچه که انگیزه جمعی از هنرمندان این کشور در نوشتن نامه‌ای دوستانه به شخص شما بوده، جایگاه شهرداری‌ها در تمام کشورها در رابطه با برگزاری جشنواره‌های هنری و حمایت از هنرهایی است که قابلیت ارائه در شهر را دارا هستند. گلایه و اعتراض ما، به تبعیض‌ها و رفتارهای غیرحرفه‌ای است که مدیران هنری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در چند سال اخیر در رابطه با برگزاری جشنواره «هنرهای محیطی» داشته‌اند و با این عملکردها نه‌تنها کمکی به این هنر در ایران نشده، بلکه زمینه برای تحریف و به بیراهه رفتن نسل جدید نیز فراهم آمده است.

هنرمندانی که بی هیچ پشتوانه‌ای طی بیش از یک دهه فعالیت مستمر، هنری با عنوان «هنر محیطی» را در ایران مطرح کرده‌اند، امروز به‌راحتی توسط مدیران زیباسازی تهران کنار گذاشته شده و مورد اهانت قرار می‌گیرند. توجه به این نکته ضروری است که ما نه رشته دانشگاهی در این زمینه داشته‌ایم و نه هیچ پشتوانه دولتی خاصی، اما امروز کشور ایران یکی از پایگاه‌های اصلی و شناخته‌شده این هنر در دنیاست. موفقیت‌های روزافزون این هنرمندان در عرصه‌های بین‌المللی مانند حضور در جشنواره‌ها، دوسالانه‌ها و رزیدنسی‌ها و چاپ آثار در کتاب‌ها، کاتالوگ‌ها و تقویم‌های مختلف گواه این ماجراست.

مدیران شما در سازمان زیباسازی هنرمندان را صله‌بگیر شهرداری و افرادی می‌دانند که محتاج حضور در جشنواره‌های شهرداری تهران هستند. بنابراین زمانی که این تعداد محتاج به شرکت در برنامه‌ها هست، چه نیازی به تخصص وجود دارد؟ برای این دست مدیران کار با افراد غیرحرفه‌ای بسیار ساده‌تر از هنرمندان حرفه‌ای و متخصص است. سرپرست فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی تهران در جلسه‌ی مشترک با دو تن از هنرمندان هنرمحیطی با این استدلال که مردم توان تشخیص کار کپی از غیرکپی و خوب از بد را ندارند، دغدغه ما برای حضور داوران متخصص و حرفه‌ای در زمینه هنر محیطی در جشنواره‌ای مانند «بهارستان» را چندان پُراهمیت نمی‌دانند! آیا شما موافق این رویکرد هستید؟

حتی اگر هنرمندان هنر محیطی قابلیت حضور در جشنواره‌های شهرداری تهران را ندارند، به‌عنوان یک شهروند معمولی نمی‌توانند نسبت به آثار ضعیف و حتی بد که بیشتر آلودگی بصری هستند تا یک اثر هنری معترض باشند؟ مدیران زیباسازی در زمان فراخوان دادن، از ویژگی‌های هنرمحیطی برای جذب آثار نو و متفاوت استفاده می‌کنند، اما کافی است کمی به مصاحبه‌ها توجه کنید که این دوستان با اکراه از هنر محیطی نام می‌برند و سعی دارند این جریان را یک جریان فرعی معرفی کرده و مجسمه‌سازی را هنر اصلی معرفی کنند. در صورتی که هنر اصلی و فرعی وجود ندارد و حتی همپوشانی فراوانی میان این رشته‌ها دیده می‌شود.

هنرهای محیطی با توجه به رویکردهای متفاوت و قابلیت‌های فراوان برای ارائه در فضای شهری همچون درگیر ساختن مخاطب با اثر، قابلیت خلق آثار ماندگار و غیرماندگار، رویکردهای محیط‌ زیستی و ... چند سالی است که مورد توجه شهرداری‌ها قرار گرفته است و حال پرسش اینجاست که با وجود کمبودهای فراوانی که ما در ایران در زمینه اجرایی و مطالعاتی هنرهای محیطی داریم، چرا شهرداری تهران از همین تعداد محدود هنرمندان متخصص و کاربلد نه‌تنها استفاده نمی‌کند، بلکه سعی در حذف آن‌ها دارد؟ چطور می‌شود که برای گرفتن بودجه برای جشنواره دوم هنر محیطی تهران از پروپوزال و آثار هنرمندان محیطی استفاده می‌شود، اما پس از تأیید و دریافت بودجه یک‌باره همه‌چیز تغییر کرده و مجسمه‌سازان جایگزین هنرمندان هنر محیطی می‌شوند؟

در آخرین جلسه با سرپرست فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی تهران، او گفت که فقط یک هنرمند محیطی در ایران می‌شناسد و تمام! آیا هنرمندان باید گزارش کار برای مدیران هنری شهرداری تهران بفرستند یا این وظیفه مدیران هنری شهرداری است که در جریان هنر روز کشور باشند؟ چطور می‌شود که جناب مدیر، اکثریت هنرمندانی را که رزومه و سایت‌های شخصی مشخص دارند و هر سال در بیش از ده‌ها برنامه داخلی و خارجی معتبر شرکت می‌کنند را نمی‌شناسد، اما در بخش داوری مجسمه و هنرهای محیطی جشنواره‌ «بهارستان» امسال، نام افرادی دیده می‌شود که حتی یک وبلاگ شخصی هم ندارند و نمی‌توان اطلاعات اولیه‌ای درباره این هنرمندان داشت. آیا هنرمندان از نظر مدیران شهرداری به دوستان اطراف مدیر محدود می‌شوند یا تعریف دیگری نیز وجود دارد؟

بحث ما به هیچ عنوان درباره اسم‌ها و افراد نیست. در جلسات مختلف با مدیران زیباسازی تهران حتی پیشنهاد دعوت از هنرمندان خارجی نام‌آشنا و متخصص در زمینه هنر محیطی هم شد. دغدغه ما حضور افرادی به‌عنوان دبیر و داور در بخش هنرهای محیطی است که در زمان داوری و مشاوره برای اجرای آثار، با نگاه و رویکرد هنر محیطی آشنا باشند. ما بارها پیشنهاد برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی هنر محیطی را به سازمان زیباسازی شهرداری تهران ارائه کرده‌ایم؛ برنامه‌هایی که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در کیفیت فضای شهر و جریان هنر محیطی ایران داشته باشد، اما همیشه اصلی‌ترین بهانه مدیران زیباسازی حضور هنرمندان مورد علاقه و ثابت آن‌هاست و هیچ‌گاه یک نگاه تخصصی و ملی در این زمینه وجود نداشته و ندارد.

رویکرد این جمع بر نگاه واقع‎بینانه، مثبت و گفت‌وگومحور است و هیچ‌گاه علاقه‌ای به تحریم یا نگاه منفی نسبت به شهرداری یا ارگان دیگری نداریم، اما خود شما قضاوت کنید؛ وقتی سیاست‌گذاران جشنواره علاقه‌ و احترامی برای هنرمندان حرفه‌ای هنر محیطی قائل نیستند، ما با کدام رویکرد در این برنامه یا برنامه‌های مشابه شرکت کنیم؟ خواهشمندیم به هنرمندان این رشته‌ی هنری احترام بگذارید و نتیجه آن را ببینید. ما نیازی به سمت و عنوان دبیری و داوری نداریم، ما فقط دوست داریم در کشور خود بیگانه نباشیم.

در پایان از توجه شما به این هنر سپاسگزاریم. ما نیز چون شما می‌دانیم که قابلیت‌های هنر محیطی برای خلق کارهای ماندگار در فضای شهری، جذب مشارکت‌های مردمی، افزودن نگاه زیست‌محیطی و تفسیر دوباره رابطه مردم و طبیعت بالاست و در صورت حمایت می‌تواند شکل و روح جدیدی به شهرهای شلوغ ما ببخشد. بنابراین خواهشمندیم حمایت شما حمایتی همه‌جانبه باشد. پیشاپیش از توجه و وقتی که برای خواندن این نامه می‌گذارید، متشکریم.

احمد نادعلیان، محمود مکتبی، راحله زمردی‌نیا، طاهره گودرزی، عاطفه خاص، فرزانه نجفی، کریم الله‌خانی، نوشین نفیسی، پریسا رجبیان، فرشته عالم‌شاه، آسیه محمدیان، مهدیه دهقانی، محمدرضا سلطانی، شهرناز زرکش، مهتاب قائمی‌منش، فرشته زمانی، عاطفه آرانی، مسلم ابراهیمی، مجید ضیایی.

 

اخبار فرهنگی وهنری - ایسنا


ویدیو مرتبط :
رای گیری شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار جدید و انتصاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تهران نه شهردار دارد، نه شورای شهر!/جلیلی برنامه مدونی برای اداره کشور ندارد؟



اخبار,اخبارانتخابات تهران

تهران نه شهردار دارد، نه شورای شهر!

هفته گذشته با اعلام احراز صلاحیتهای داوطلبان کاندیداتوری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، محمدباقر قالیباف شهردار تهران برای فعالیت‌های انتخاباتی خود یک مرخصی 20 روزه گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرآنلاین، مرخصی شهردار برای فعالیتهای انتخاباتی هر چند با مخالفت اعضای شورای شهر مواجه شد اما چمران اعلام کرد که قانون در این باره چیزی نگفته است.

امروز هم اعلام شد که تعدادی از اعضای شورای شهر نیز که برای دوره چهارم کاندیدا شده‌اند، به مرخصی رفته‌اند.

در جلسه امروز علیرضا دبیر گفت: با توجه به در پیش داشتن این تعطیلات در هفته آینده و در پیش بودن انتخابات شورای شهر تهران به نمایندگی از همه اعضای شورای شهر پیشنهاد می‌دهم شورا به مدت دو هفته تعطیل شود.

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران خطاب به دبیر اظهار کرد: بنده که چنین پیشنهادی نداده‌ام اما به هر ترتیب باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که تهران در این روزها شهردار و شورای شهر ندارد و مدیریت شهری فعلا تعطیل است. 

انتخابات,اخبار انتخابات,قالیباف

تعداد سایت های تبلیغاتی قالیباف به بیش از 50 رسید + اسامی

شهردار تهران تا این لحظه فقط 'شکل' تبلیغاتش را تغییر داده و به جای پوستر و بنر و ... ترجیح داده با سایت های خبری و تبلیغاتی پر تعداد وارد عرصه شود که درباره هزینه و نحوه اداره آنها سوالات فراوانی مطرح است.

چندی قبل رجانیوز طی مطلبی از 40 سایت تبلیغاتی قالیباف برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خبر داد.

بر پایه این گزارش، تعدادی از کاربران لینک تعدادی دیگر از سایت های تبلیغاتی حامی شهردار تهران را ارسال کردند که با این حساب، تعداد آنها تا این لحظه به بیش از 50 سایت رسیده است.

گفتنی است قالیباف اخیرا اعلام کرده که هزینه تبلیغاتی اش در سال 84 فقط 3400000000 (سه میلیارد و چهارصد میلیون تومان) بوده است و البته حجم و مدل تبلیغاتش در آن سال اشتباه بوده و این دوره اشتباه سال 84 را تکرار نخواهد کرد اما به نظر می رسد در عمل اتفاق دیگری افتاده و شهردار تهران تا این لحظه فقط "شکل" تبلیغاتش را تغییر داده و به جای پوستر و بنر و ... ترجیح داده با سایت های خبری و تبلیغاتی پر تعداد وارد عرصه شود که درباره هزینه و نحوه اداره آنها سوالات فراوانی مطرح است.

http://www.mardeamal.com  1

http://havadarportal.ir  2

http://yazdah.ir  3

http://www.ghalibaf.chata.ir  4

http://www.khabarfori.ir  5

http://tehranefarda.com  6

http://www.enekas.info  7

http://metfa.com  8

http://www.fardanews.com  9

http://www.shahrkhabar.ir  10

http://www.hamiyanesobh.com  11

http://www.dolate11.com  12

http://javansb.ir  13

http://hoshdarnews.ir/new/fa  14

http://ghahramannews.com  15

http://www.maznews.ir  16

http://www.ghalibaf.ir  17

http://www.havadar.ir  18

http://shafaf.ir  19

http://www.hamsangar.org  20

http://goftemanevelayat.com  21

http://fararu.com  22

http://www.arzeshha.ir  23

http://www.shenideha.com  24

http://havadarejavan.ir  25

http://www.khayamnews.ir 26

http://haraznews.com  27

http://deilamnews.com  28

http://baghershahr.com  29

http://havadarsemnan.com 30

http://ghalibaftabas.ir  31

http://www.havadarsb.com  32

http://hamyaranpishraft.com  33

http://daneshgahiannews.com   34

http://www.zendeginews.com  35

http://www.nimrooznews.com  36

http://www.mardomnet.com  37

http://roozedavat.ir  38

http://www.emrouziha.com  39

40 http://setademardomi.com

http://entekhabtube.com 41

http://www.ommid.com 42

http://sabzevarfarda.com 43

http://www.920324.ir 44

http://jahady.ir 45

http://ghalibafmedia.com  46

http://www.kandidemohitezist.ir 47

http://www.rooyesh92.ir 48

http://dakkehonline.ir 49

http://www.tehraneemrooz.com 50

http://honarehemasi.ir 51

انتخابات,اخبار انتخابات,سعید جلیلی

ارائه یک سری کلیات در قالب سخنرانی به نام برنامه جلیلی

برنامه مدونی برای اداره کشور ندارد؟ 

روز گذشته (سه شنبه) جبهه پایداری از سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرد تا برنامه ها و مواضع وی را استماع کند.

به گزارش پایگاه خبری فریادگر، جلیلی در این جلسه علاوه بر اعلام مواضع خود در مسائل مختلف از برنامه هایش سخن گفت و به برخی از سوالات نمایندگان پاسخ داد. در این دیدار که در محل کمیسیون تلفیق مجلس و با حضور حدود ۵۰ نماینده برگزار شد، جلیلی در پاسخ به سوال نماینده ای که از وی درباره ارتباطش با جریان انحرافی جویا شد گفت: «ما از کسانی که از رهبری انحراف پیدا کنند به شدت پرهیز داریم و نمی توانیم بپذیریم کسانی به ویژه در حکومت از ایشان زاویه بگیرند». 

وی ادامه داد: «اینکه گاهی کسانی از ایشان زاویه گرفتند موجب ظلم به نظام و جمهوری اسلامی بود». این در حالی است که خود وی شش سال گذشته را با حکم محمود احمدی نژاد در منصب دبیر شورای عالی امنیت ملی قرار گرفته و در روزهایی که از آغاز تبلیغات انتخاباتی او می گذرد، نه تنها کمترین انتقاد را به دولت احمدی نژاد وارد کرده ، بلکه به نظر می رسد چندان هم از شیوه اداره کشور در هشت سال گذشته ناراضی نیست. حتی در برخی موارد خود را ادامه دهنده راه دولت پیشین می داند.

جلیلی در توضیح برنامه هایش، پیروزی ها و موفقیت های پس از پیروزی انقلاب را مرهون گفتمان انقلاب دانست و گفت: «هر میزان التزام به این گفتمان بیشتر بوده، ما پیشرفت بیشتری داشته ایم و اتفاقا ضعف ها در جایی بوده که از این گفتمان فاصله گرفته ایم و این باعث بروز مشکلات شده و منجر شده فرصت زیادی را از دست بدهیم». وی با بیان اینکه ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری در کشور وجود دارد، گفت: «اگر این ظرفیت ها بر مبنای گفتمان انقلاب آزاد شود و دو نقیصه انحراف و انفعال از آن گرفته شود کشور در مسیر پیشرفت جلو خواهد

جلیلی نه تنها کمترین انتقاد را به دولت احمدی نژاد وارد کرده ، بلکه به نظر می رسد چندان هم از شیوه اداره کشور در هشت سال گذشته ناراضی نیست. حتی در برخی موارد خود را ادامه دهنده راه دولت پیشین می داند

رفت و این کارویژه مهم دولت بدون کمک مجلس و حرکت هماهنگ با مجلس امکان پذیر نیست». وی خاطر نشان کرد : «ساختار اجرایی و اداری کشور مثل یک قطار یا ماشین است، نمی خواهم بگویم هم این ماشین متوقف شده اما حرکت آن کند است و متناسب با نیاز کشور نیست. اگر همه شعار می دهیم و ادعا می کنیم که می خواهیم ظرفیت های کشور را آزاد کنیم، ساختار اجرایی باید به این سمت حرکت کند، متاسفانه برخی افراد، دستگاه های اجرایی را در این مسیر مانع می بینند».

آنچه که تا اینجا آمد تمام برنامه های جلیلی برای اداره کشور بود که در این جلسه مطرح شد. وی جهت کاربردی شدن برنامه هایش راهکارهایی نیز داشت که در توضیح آنها گفت: «ما معتقدیم همه باید ایرادات را برطرف کنیم و به حرکت این ماشین شتاب بیشتری ببخشیم. در این مسیر باید اسناد بالادستی و قوانین موجود مورد توجه قرار گیرد» و ادامه داد: «کار اصلی رئیس جمهور این است که قوه مجریه، دستگاه ها و وزارتخانه ها را به گونه ای کارآمد کند که این مصوبات اجرا شود و به نتیجه برسد».

جلیلی همچنین نمونه ای هم برای فهم بهتر راهکارهای خود ارائه داد: «ما در شورای عالی امنیت ملی حدود ۶ ماه برای پیگیری ستاد سه هزار میلیارد تومانی جلسه تشکیل دادیم. در آن ماجرا ما سازوکار اجرایی درستی نداشتیم. همچنین سامانه لازم را هم نداشتیم. اطلاعات به موقع تبادل نمی شد، اشکال این است که در چنین کارهایی نباید ابتدا به سراغ مباحث سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی برویم، ابتدا باید سازوکار اقتصادی را جلو ببریم».

همانطور که ملاحظه شد، جلیلی نه تنها برنامه مشخصی برای ریاست جمهوری ندارد، بلکه صرفا با بیان یک سری کلیات تکراری که در سال های گذشته بارها و بارها از جانب اشخاص مختلف شنیده شده است سعی می کند تا بی برنامگی و بی تجربگی را پنهان کند.

کل برنامه ای که وی در این نشست ارائه می دهد این است که باید به گفتمان انقلاب ملتزم بود و به حرکت قطار اجرایی کشور شتاب بخشید. راهکارهای ارائه شده جلیلی نیز دقیقا از همین سنخ هستند. چند جمله تجویزی که این را باید بکنیم و آن را نباید بکنیم. چیزی که در هر معضل یا مسئله ای در کشور شنیده می شود، اما هیچوقت به مرحله عمل نمی رسد. از نظر وی کار اصلی رئیس جمهور کارآمد کردن دستگاه اجرایی کشور است. 

حال اگر از او پرسیده شود چگونه، باز چند باید و نباید دیگر ارائه می دهد، بدون آنکه طرح یا برنامه ای کارشناسی شده در اختیار داشته باشد. این بی تجربگی و بی برنامگی جلیلی آنقدر برجسته هست که حتی در چشم حامیان وی نیز بی اهمیت جلوه نکند. چنانکه در همین جلسه عبدالوحید فیاضی نماینده محمود آباد خطاب به جلیلی گفت: «ملت ایران شما را با خانم اشتون می شناسند، کاری کنید شما را با برنامه هایتان بشناسند».

ایسنا/شبکه ایران/فریادگر