فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

مولانا / مرا هر دم همی‌گویی که برگو قطعه شیرین



اشعار مولانا, اشعار عاشقانه

اشعار عاشقانه مولانا , زندگینامه مولانا

 

جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولوی و مولانا و رومی (ولادت ‎۶ ربیع‌الاول ۶۰۴، بلخ یا وخش- وفات جمادی‌الثانی ۶۷۲ هجری قمری، قونیه) از مشهورترین شاعران ایرانی‌تبار پارسی‌گوی است.

 

مرا هر دم همی‌گویی که برگو قطعه شیرین

به هر بیتی یکی بوسه بده پهلوی من بنشین

زهی بوسه زهی بوسه زهی حلوا و سنبوسه

برآرد شیر از سنگی که عاجز گشت از او میتین

تو بوسه عشق را دیدی مگر ای دل که پریدی

که هر جزوت شده‌ست ای دل چو لب نالان و بوسه چین

چو تلقین گفت پیغامبر شهیدان ره حق را

تو هم مر کشته خود را بیا برخوان یکی تلقین

به تلقین گر کنی نیت بپرد مرده در ساعت

کفن گردد بر او اطلس ز گورش بردمد نسرین

بکن پی مرکب تن را دلا چون تو نیاسایی

چه آسایی از آن مرکب که لنگ است او ز علیین

بکن پی اشتری را کو نیاید در پیت هرگز

به خارستان همی‌گردد که خار افتاد او را تین

چو او را پی کنی در دم چو کشتی ره رود بی‌پا

ز موج بحر بی‌پایان نبرد بادبان دین

 

گردآوری:بخش فرهنگ و هنر صبح بخیر


ویدیو مرتبط :
شهرام ناظری - مرا گویی کرایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سلحشور: اگر شهید شدم یا فوت کردم مرا در قطعه هنرمندان دفن نکنید!



سلحشور اگر شهید شدم یا فوت کردم مرا در قطعه هنرمندان دفن نکنید

نظرات جنجالی سلحشور درباره تفاوت سینمای قبل از انقلاب و پس از انقلاب را بخوانید.

فرج الله سلحشور در بخش هایی از گفت وگوی اخیر خود حرف های جالبی زده است .بخش هایی از این مصاحبه به شرح زیر است :

فرج الله سلحشور، کارگردان سینمای ایران در این گفتگو با بیان این مطلب که مسئولین کشور همت و دغدغه ای برای شکل گیری فیلم سازی اسلامی ندارند، تصریح کرد: رهبر انقلاب این همه برای مسائل فرهنگی هشدار می دهند و می گویند که من به خاطر وجود این مسائل، شب ها تا صبح خوابم نمی برد. مخاطب این صحبت های ایشان چه کسی است؟ اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلویزیون نیست و اگر نهادهایی که توانایی مالی دارند و می توانند کمک کنند تا یک جریان سالم فیلم سازی ایجاد کنند، نیست؛ پس  چه کسی است؟


سلحشور با اعلام این که روند تولید سریال حضرت موسی (ع) به علت فراهم نشدن بودجه، متوقف شده است، عنوان کرد: برای تولید سریال حضرت موسی(ع )به سراغ وزارت فرهنگ وارشاد  اسلامی نمی رویم. در حالی که می توانیم از مسئولین بنیاد جانبازان و یا نهادهایی که از نظر مالی وضعشان خوب است، کمک بخواهیم ولی بنده دوست دارم که بودجه این سریال را مردم تامین کنند و منظورم هم نه فقط مردم ایران بلکه مردم جهان اسلام است.

وی با انتقاد از سینمای فعلی تاکید کرد: اینجا اعلام می کنم، من عضوی از خانواده سینما نیستم. همه این موضوع را می دانند و بارها گفتم که من یک نفر از خانواده سینما، خانه سینما و وزارت ارشاد نیستم. من یک مبلغ هستم و اگر خدا توفیق دهد از زبان هنر استفاده می کنم که بتوانم حرف دین و خدا بزنم را بزنم. اصلا من سینماگر نیستم و وصیت کردم که اگر شهید شدم یا فوت کردم؛ من را در قطعه هنرمندان دفن نکنید.

-سوال بعدی این است که وضع سینمای ما در حال حاضر بهتر است یا آن سینمایی که حضرت امام خمینی (ره) هنگام ورود به ایران درباره اش فرمودند که ما با سینما مخالف نیستیم با فحشاء مخالفیم. کدام یک از این سینماها از آن یکی بدتر است؟سلحشور: بنده می گویم که سینمای کنونی ما از آن سینما بدتر است.

-یعنی سینمای ما در این 36 سال بعد از پیروزی انقلاب، هیچ پیشرفتی نداشته و درحال پسرفت بوده؟
سلحشور: پسرفت بوده ولی پیشرفت به هیچ عنوان نبوده است. تعداد عواملی که از نظر اخلاق و ایمان سقوط کردند؛ خیلی بیشتر از آن زمان است. سینمای کنونی ما با آن دوران یک تفاوت دارد و آن هم این است که در سینمای کنونی یک چارقد و روسری روی سرشان آمده که در دوران قبل از انقلاب این را هم نداشتند.

 

اخبارفرهنگی - basijpress.ir/سیمرغ