فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

موسیقی فجر ۳۱ به خط پایان رسید/ معرفی برندگان جایزه «باربد»



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

آیین پایانی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با برپایی مراسم فرش قرمز در تالار وحدت تهران برگزار شد و برندگان جایزه «باربد» هم معرفی شدند.

به گزارش مهر، آیین پایانی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر شنبه اول اسفندماه با برپایی مراسم فرش قرمز هنرمندان و با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم و علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

همچنین بخش جایزه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر که برای اولین بار به ساختار این رویداد هنری اضافه شده با نام «جایزه باربد» آثار برتر حوزه موسیقی را انتخاب کرد.

مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای بهروز رضوی در شرایطی برگزار شد که ازدحام بیش از حد مردم پشت درهای ورودی تالار وحدت دیده می‌شد. عده ای از تماشاگرانی که موفق به حضور در تالار نشدند به وسیله مانیتورهای نصب شده در سالن انتظار نظاره‌گر مراسم اختتامیه شدند.

۲۰:۲۵ ؛ پخش تیزری از روند برگزاری جشنواره از جمله اجراهای جشنواره و جلسه معاون امور هنری وزیر ارشاد با هیات داوران بخش اول مراسم را تشکیل می داد.

۲۰:۲۹ ؛ همان طور که پیش بینی می شد جمعیت مدعو مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر بیش از ظرفیت صندلی تالار وحدت است و عده زیادی به صورت ایستاده شاهد این مراسم هستند.

۲۰:۳۵ ؛ فرزاد طالبی سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد در ابتدای این مراسم گفت: بعد از سه دهه اجرای جشنواره هم اکنون به مرحله ای رسیدیم که توسعه کیفی از خصوصیات این مرحله است و امیدوارم پس از برگزاری مراسم اختتامیه شاهد حرکت رو به جلوی موسیقی ایران و حضور جدی آن برای توسعه فرهنگ باشیم.

۲۰:۵۰ ؛ حمیدرضا نوربخش رییس سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر نیز در ادامه این مراسم گفت: در این لحظه می خواهم از یک اتفاق مبارک سخن بگویم؛ اتفاقی که می تواند برای هنر موسیقی ای باشد که سال ها در مهجوریت بوده اما علی رغم این مهجوریت در عینیت بخشیدن به حرکت های سیاسی و اجتماعی نقش بسیار پررنگی داشته است.

وی افزود: در ابتدای تغییر رویکرد جشنواره موسیقی فجر با مخالفت هایی از سوی رسانه ها و مدیرانی که در سال های گذشته جشنواره حضور داشتند رو به رو شدیم اما علی رغم این مخالفت ها دلسرد نشدیم و به حرکتمان ادامه دادیم. حال اینجانب امشب با صدای رسا اعلام می کنم که مایه بسی مباهات است که این تغییر پس از سی سال آغاز شد. این آغاز بر شما مبارک. باید همه متوجه باشیم که این اول راه است چرا که هدف اصلی ما بازگشت اعتبار به موسیقی است.

رییس جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: باید اذعان نمایم که مشارکت هنرمندان طراز اول در این دوره شگفتی ساز بود. بررسی صدها آلبوم و اهدای جوایز ارزشمند بخشی دیگر از تغییرات مهم امسال است.

نوربخش ادامه داد: بخش بین الملل جسنواره که با رویکرد محتوایی ایران فرهنگی برگزار شد کیفیتی قابل قبول داشت اما کم و کاستی هایی هم به ما در این بخش تحمیل شد. در آستانه انتخابات اعلام می کنم که هنوز در حوزه دیپلماسی فرهنگی موفق عمل نکرده ایم. ضمن اینکه قطعا اگر زحمات مسولین دوره های قبل جشنواره نبود زحمات این دوره نیز به بار نمی نشست.

پس از صحبت های وی گروه فیض علی فیض از پاکستان به اجرای برنامه پرداخت.

۲۱:۰۵ ؛ تقدیر از رافائل میناسکانیان، داوود گنجه ای و ملک مسعودی بخش بعدی آیین اختتامیه سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر بود.

۲۱:۲۵ ؛ در ادامه مراسم جایزه «باربد» در بخش های مختلف به شرح زیر اعلام شد.

بخش موسیقی کلاسیک بهترین آهنگساز: امین هنرمند برای آلبوم «شکوه های بی کلام»

بخش موسیقی کلاسیک بهترین آلبوم: «باغ ایرانی» اثر شهرداد روحانی

شهرداد روحانی بعد از دریافت جایزه خود گفت: این قطعه را برای پدرم ساخته بودم اما زمانی که این کار تمام شد پدرم رضا روحانی از دنیا رفته بود ولی مطمئن هستم حالا که میان ما نیست روحش با من است.

بخش موسیقی تلفیقی بهترین آهنگساز: گروه «دارکوب» به سرپرستی همایون نصیری برای آلبوم «نوکوب»

بخش موسیقی تلفیقی بهترین آلبوم: «ماه و ماهی» اثر حجت اشرف زاده و امین و آرش بیات

حجت اشرف زاده بعد از دریافت جایزه خود از دست گلاب آدینه گفت: از مردم هنر فهم ایران که به ما اعتبار دادند متشکرم اما جای پرویز مشکاتیان را در اینجا خالی می بینم.

بخش موسیقی فیوژن بهترین آلبوم: «گذر» اثر سیاوش روشن

بخش موسیقی پاپ بهترین خواننده: محمد اصفهانی برای آلبوم «شکوه»

اصفهانی بعد از دریافت جایزه خود از دست سالار عقیلی گفت: از تمام کسانی که در باز کردن راه باریکی که میان مردم باز کردم ممنونم. از استاد ملک مسعودی از استاد علی جهاندار که ردیف را پیش او آموختم و از دو اسطوره خودم حسین خواجه امیری و محمدرضا شجریان نیز ممنونم.

بخش موسیقی پاپ بهترین آهنگساز: گروه «چارتار» برای آلبوم «باران تویی»

بخش موسیقی پاپ بهترین آلبوم: «عشق یعنی» اثر فریدون آسرایی و بهروز صفاریان

بهروز صفاریان بعد از دریافت جایزه خود گفت: خیلی خوشحالم که موسیقی پاپ به دید مسئولان جشنواره موسیقی فجر هم جدی شد و از فرمایشات آقای وزیر هم بسیار خوشحالم و امیدوارم اتفاقات خوب هرچه زودتر بیفتد.

فریدون آسرایی هم بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد :خوشحالم که موسیقی پاپ در جشنواره موسیقی فجر جایزه گرفت. من این آلبوم را به همه طرفداران تقدیم می کنم.

۲۲:۰۰ ؛ بعد از اهدای جوایز این بخش سهراب پورناظری و گروهش قطعاتی را اجرا کردند. پورناظری قبل از اجرای برنامه خود با تقدیر از حضور حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهور و محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم گفت: بسیار خوشحالم که امشب با همراهی دوستان هنرمندم به اجرای برنامه می پردازم. سه سال پیش به هنگام برگزاری جشن «موسیقی ما» که دولت تدبیر و امید هم تازه روی کار آمده بود از رییس جمهور محترم خواستم که راه حوزه موسیقی را باز کند اما ظاهرا سه سال است که کاری از دستشان برنیامده اما از دست من برمی آید که اجرای امشب را به محمدرضا شجریان تقدیم کنم.

۲۲:۱۷ ؛ بخش موسیقی نواحی بهترین آلبوم: «شمال خراسان» با هنرمندی سهراب محمدی

در بخش «ایران فرهنگی» توسط حسن فریدون و محمدباقرنوبخت به سه اثر «شبگرد کولی باد» سهراب پورناظری و روبیک آرتوزوبیان، آلبوم «هزارتوی قفقاز» افشار نامور و فیروز ویسانلو، «ری تا روم» سعید نایب محمدی سه لوح تقدیر اهدا شد.

این جایزه درحالی اعلام شد که هیچ لوح تقدیر و یا تندیسی برای تقدیرشدگان در نظر نگرفته شده بود و نمایندگان رییس جمهور تنها به دست دادن با این سه برگزیده اکتفا کردند.

بخش موسیقی ایرانی بهترین آلبوم سازی: آلبوم «یقین گمشده» اثر اردشیر کامکار

بخش موسیقی ایرانی بهترین خواننده: علیرضا قربانی برای آلبوم «قطره های باران»

همایون شجریان و حمیدرضا نوربخش از نامزدی در بخش بهترین خواننده موسیقی ایرانی انصراف دادند.

علیرضا قربانی بعد از دریافت جایزه خود گفت: اینکه امسال شاهد برگزاری جشنواره موسیقی فجر با این شرایط هستیم اتفاق مبارکی است ولی آنچه در این بین مهم است اعتمادسازی است که باید برای این جشنواره وجود داشته باشد و شرایط به گونه‌ای هدایت شود که جشنواره جاذبه داشته باشد و طوری باشد که خود هنرمندان جذب جشنواره شوند.

وی ضمن تجلیل از بزرگان موسیقی، درباره شکایت خانه موسیقی از ساسان فاطمی بیان کرد: این روزها مشکلی میان خانه موسیقی و برخی از منتقدان به وجود آمده که شرایط چندان مطلوبی نیست. من از همه بزرگان خانه موسیقی می خواهم که با گوش شنوایی که دارند به جای طرح شکایت خود در محاکم قضایی شکایت خود را پس بگیرند و با گفتگو مشکل را حل کنند.

بخش موسیقی ایرانی بهترین آلبوم با کلام: آلبوم «نه فرشته ام نه شیطان» اثر تهمورس پورناظری و همایون شجریان

همایون شجریان در سخنانی گفت: از علیرضا قربانی بخاطر حرف های خوبش سپاسگزارم و سهراب پورناظری عزیز كه من و پدر را با اجرایشان شرمنده كردند. موسیقی همان طور كه صدا و آواز است سكوت هم هست. آواز همان طور كه از عشق و انسانیت و شرایط اجتماعی می گوید گاهی اوقات با سكوت نیز همان پیام ها را می گوید. من یاد گرفته ام به همه پیشكسوتان ادای احترام كنم به خصوص به پدر و مادرم. پدرم كه تمام تار و پودم از اوست. اسم باربد و اختصاص یافتن بخش جایزه به این نام، این نوید را به اساتید موسیقی ایران می دهد كه اتفاقی در حال رخ دادن است. آلبوم نه فرشته ام نه شیطان را مدیون آهنگسازی خوب تهمورس پورناظری هستم و با تصنیف چرا رفتی روی شعری از سیمین بهبهانی، مخاطبانی را پیدا كردیم كه كودكان خردسال بودند. دلم می خواست اگر این كودكان، حوصله شان سر نمی رفت، كنسرت هایم را برای آنها، آزاد می گذاشتم.

بخش موسیقی ایرانی بهترین آهنگساز: هوشنگ کامکار برای آلبوم «کوچ بنفشه ها»

هوشنگ کامکار بعد از دریافت جایزه اش گفت: دوست داشتم جوان ها در جشنواره تشویق شود. در جلسات هم گفتم که بهتر است ما را تشویق کنید اما جوایز را به جوان ها بدهید. به هر صورت امیدوارم این مهم در سال های بعد محقق شود.

پایان بخش این مراسم اجرای گروه کامکارها بود.

هنرمندانی چون محمد اصفهانی، مجید درخشانی، سهیلا پورگرامی، رضا شایسته، لوریس چکناوریان، محمد سریر، داود گنجه‌ای، همایون شجریان، حمیدرضا نوربخش، مجید لطیفی سرشت، بیژن کامکار، نجمه تجدد، هانا کامکار، حجت اشرف زاده، شهرداد روحانی، میلاد کیایی، هوشنگ کامکار، خشایار اعتمادی، اردوان کامکار، پشنگ کامکار نیما دهقان، ارسلان کامکار، قشنگ کامکار، علی تفرشی، رافایل میناسکانیان، حسین رضایی‌نیا، کامبیز گنجه‌ای، تورج شعبانخانی، حسین مهرجردی، عبدالحسین مختاباد، همایون نصیری، صمد طالقانی، آرش پژند مقدم، فرشاد رمضانی، وارطان ساهاکیان، میلاد درخشانی، فریدون خشنود، حمید حامی، کیخسرو پورناظری و علیرضا قربانی از فرش قرمز سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر که در محوطه ورودی تالار وحدت تعبیه شده، عبور کردند.

گلاب آدینه، نادر مشایخی، پدرام کشتکار، فریدون اسرایی، ژیوار شیخ الاسلامی، رازمیک اوحانیان، احسان عبدی‌پور، سهراب پورناظری، ارین کشیشی، اکبر محمدی، محمود عزیزی، محسن علی اکبری، امید حاجیلی، بیژن بیژنی، آرش بیات، پروین بهمنی، وصال عرب زاده، داریوش پیرنیاکان، بهرام جمالی، فرزاد طالبی، فرمان فتحعلیان، شروین مهاجر، نصرالله ناصح پور، اردشیر کامکار، مظفر شفیعی، محمدرضا چراغعلی، جاوید مجلسی، هنگامه اخوان، آزاد میرزاپور، علی پژوهشگر، رضا مهدوی، حسن ریاحی، محمد سعید شریفیان، علی اکبر مرادی، فرهاد اصلانی، سیدمحمد میرزمانی و اصغر عربشاهی از دیگر چهره‌هایی هستند که در مراسم اختتامیه جشنواره سی و یکم موسیقی فجر حضور پیدا کردند.

اخبار فرهنگی و هنری - مهر

 


ویدیو مرتبط :
برندگان جایزه صلح نوبل فیزیک 2015 معرفی شدند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامزدهای اولیه جایزه اسکار بهترین موسیقی معرفی شدند



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

نامزدهای اولیه جایزه اسکار بهترین موسیقی معرفی شدند

آکادمی اسکار فهرستی اولیه ۱۰۴ نامزد جایزه بهترین موسیقی اعلام کرد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا فهرست بلند ۱۰۴ موسیقی از فیلم های اکران شده در سال ۲۰۱۲ که دارای بیشترین شانس برای نامزدی در هشتاد و پنجمین دوره این جایزه هستند را معرفی کرد.

اعضای آکادمی از میان این نامزدهای معرفی شده ۵ موسیقی را به عنوان نامزدهای اصلی دریافت جایزه اسکار معرفی می کنند.

تنها موسیقی هایی می تواند در این بخش از مراسم جوایز سینمایی اسکار وارد رقابت شوند که به صورت ویژه برای یک فیلم بلند ساخته شده اند.

از مهمترین آثار حاضر در فهرست آکادمی اسکار می توان به موسیقی فیلم «آبراهام لینکلن» ساخته «هنری جکمن»، موسیقی فیلم «آناکارنینا» ساخته «داریو ماریانلی» اشاره کرد.

دیگر آثار شاخص این فهرست شامل موسیقی فیلم های «آرگو» از الکساندر دسپلت، فیلم «کشتی جنگی» از دیوید یابلونسکی، «چارپایان حیات وحش جنوب» از بن زیتلن، «شوالیه تاریکی برمی خیزد» از هنس زیمو، «هیچکاک» و »فرانکنوینی»، «هابیت»، «زندگی پی»، موسیقی فیلم «استاد»، «مردان سیاه پوش» و «ظهور نگهبانان» از الکساندر دسپلت می شوند.

پنج نامزد نهایی از میان فهرست روز دهم ژانویه انتخاب و موسیقی فیلم برگزیده اسکار ۲۰۱۳ روز ۲۴ فوریه در هشتاد و پنجمین مراسم جوایز سینمایی اسکار معرفی خواهد شد./آفتاب