فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

موسیقیدان برجسته آفریقایی درگذشت



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

این موسیقیدان که از صبح شنبه حال خوبی نداشت، هنگام اجرای کنسرت روی صحنه غش کرد و پیش از رسیدن به بیمارستان و روشن شدن علت اصلی این اتفاق، جان سپرد.

ترکیب موسیقی آفریقایی، کوبایی و غربی توسط او، یکی از محبوب‌ترین سبک‌های موسیقی بود. «پاپا ومبا» در سراسر جهان تور برگزار و با هنرمندانی مانند «پیتر گابریل» انگلیسی ترانه ضبط کرد.

 

دلیل مرگ این هنرمند هنوز مشخص نشده است.

«ومبا» سال 1494 با نام اصلی «شونگو ومبادیو پنه کیکومبا» در کنگو به دنیا آمد. او فعالیت موسیقیایی خود را با شرکت در گروه‌های کُر مذهبی شروع کرد. «ومبا» فردی بود که به مدرن شدن موسیقی «رومبا»ی کنگو کمک کرد و با ژانری که ابداع کرد، تأثیر به‌سزایی در موسیقی آفریقا گذاشت.

به گزارش بی‌.بی.سی، او در فیلم‌های «زندگی زیباست» (1987) و «بازی‌های وحشیانه» (1997) هم ایفای نقش کرده بود.

این هنرمند سال 2004 به جرم قاچاق انسان در فرانسه دستگیر و به سه‌ماه حبس محکوم شد. او مهاجران غیرقانونی را به جای اعضای گروه خود جا زده بود. دادگاه بلژیکی در سال 2012 بار دیگر او را به همین جرم محکوم کرد. «ومبا» در این پرونده 22 هزار یورو جریمه شد و 15 ماه به زندان افتاد.

چهره‌های متعددی از جمله وزیر فرهنگ کنگو و هنرمندان عرصه موسیقی، از دست دادن «پاپا ومبا» را تسلیت گفته‌اند.

 

اخبار فرهنگی و هنری - برنا


ویدیو مرتبط :
درگذشت فقیه متبحر و استاد برجسته حوزه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دانشمند برجسته ناسا درگذشت



اخبار,اخبارعلمی,کلودیا الکساندر

کلودیا الکساندر، مدیر پروژه ماموریت فضاپیمای گالیله ناسا برای بررسی سیاره مشتری و از اعضای گروه ماموریت روزتا در سن 56 سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، این دانشمند ناسا در روز 11 ژوئیه (20 تیر) پس از 10 سال جدال با سرطان پستان درگذشت. محل فوت الکساندر اعلام نشده است.

چارلز الاچی، رئیس آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا در بیانیه‌ای کتبی اظهار کرد: کلودیا یک ترکیب نادر از مهارتها را به کارش به عنوان یک کاوشگر فضا وارد کرد. اگرچه با مدرک دکترای فیزیک پلاسما، اعتبار فنی وی بسیار بالا بود، اما کلودیا همچنین درک ویژه‌ای از چگونگی تاثیرگذاری اکتشافات علمی بر بشر داشت و اینکه چگونه بزرگترین دستاوردهای ما در نتیجه کار گروهی بوده‌اند.

این دانشمند دورگه آفریقایی-آمریکایی، در کانادا متولد شد و در نوجوانی به همراه خانواده‌اش به دره سیلیکون در کالیفرنیا مهاجرت کرد. الکساندر در سال 1986 کار خود را در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا آغاز کرد و به تیم ماموریت فضاپیمای گالیله پیوست. سه سال بعد این فضاپیما برای بررسی سیاره مشتری و قمرهای آن پرتاب شد.

وی بعدها به عنوان مدیر پروژه نهایی گالیله انتخاب شد. در سال 2003 الکساندر بر پایان ماموریت فضاپیمای اودیسه نظارت کرد که عمدا به جو متراکم سیاره برخورد کرده و از بین رفت.

وی در سال 2000 به عنوان دانشمند پروژه ارشد آمریکایی در ماموریت روزتای آژانس فضایی اروپا برای بررسی دنباله‌دار 67P/Churyumov–Gerasimenko انتخاب شد.

روزتا نخستین فضاپیمایی است که توانسته دور هسته یک دنباله‌دار گردش کند و سال گذشته نیز کاوشگری را روی آن فرود آورد.

 اخبار  علمی  -  ایسنا