فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

موسیقی؛ بازاری که سوسو می‌زند


با وجود اتمام ماه رمضان بازار موسیقی رونق همیشگی خود را پیدا نکرده است و از بی‌تفاوتی مخاطب رنج می‌برد

 
 
 
 
هفت صبح: با وجود اتمام ماه رمضان بازار موسیقی رونق همیشگی خود را پیدا نکرده است و از بی‌تفاوتی مخاطب رنج می‌برد

 هرچند این رکود بازار موسیقی در ماه رمضان به یک عرف هرساله تبدیل شده است اما امسال این رکود کمی ادامه‌دار است. ادامه‌دار به خاطر تعطیلات پشت سرهم تهران در ایام عید فطر و اجلاس عدم تعهد که قرار است ۷ تا ۱۱ شهریورماه در تهران برگزار شود. شاید برای همین است که بسیاری از تهیه‌کنندگان موسیقی با آنکه مجوز انتشار آلبوم‌هایشان صادر شده و آماده توزیع هستند، کمی برای این کار تردید دارند. در ایامی که تهران در حالت نیمه تعطیل به سر می‌برد و بیشتر پایتخت‌نشینان ترجیح می‌دهند در این ایام به مسافرت بروند انتشار هر آلبوم جدید ممکن است یک اشتباه بزرگ باشد.

چرا که پیک فروش آلبوم به خصوص برای آلبوم‌های پاپ چند روز اول انتشار است و اگر این چند روز از دست برود، طبعا آثار با افت فروش زیادی روبه‌رو خواهند شد. با این وجود و با اخباری که از انتشار آلبوم‌های جدید به گوش می‌رسد، احتمالا بعد از این تاریخ ترافیک سنگینی برای انتشار آلبوم‌های موسیقی وجود خواهد داشت. کنسرت‌ها هم تقریبا چنین داستانی دارند. به غیر از کنسرت ارکستر ملی به خوانندگی علیرضا قربانی که چهارم و پنجم مردادماه در سالن همایش‌های برج میلاد به روی صحنه رفت، تهران تقریبا هیچ اجرای زنده دیگری را به خود ندید. دفتر موسیقی هم که اعلام کرده است تا ۱۵ شهریورماه و تا چند روز بعد از اجلاس غیرمتعدها در تهران مجوز هیچ اجرای زنده‌ای را صادر نخواهد کرد. با این حال برای کمپانی‌های منتشر کننده آثار و هنرمندان دو راه باقی می‌ماند. یکی پناه بردن به شهرستان‌ها برای اجرای کنسرت و دیگری ضبط و تولید آثار جدید که در حالت دوم هم شاهد ترافیک کاری سنگینی برای موسیقی در چندماه آینده خواهیم بود.

 دستان سلامت می‌کنند



گروه دستان و سالار عقیلی اولین گروهی بود که خبر کنسرت آنها در تهران توانست کمی بازار سرد این روزها را تکان دهد. گروه دستان یکی از سرشناس‌ترین گروه‌های موسیقی ایرانی است که هسته اصلی آن را حمید متبسم، سعید فرج‌پوری، حسین بهروزی‌نیا، پژمان حدادی و بهنام سامانی تشکیل می‌دهند. این كنسرت به آهنگسازی حسین بهروزی‌نیا و سعید فرج‌پوری در دو بخش اجرا می‌شود. قسمت اول اجرای منتخبی از آلبوم «دریایی بی‌پایان» و همچنین اجرای قطعات بی‌کلام ساخته حسین بهروزی‌نیا و در بخش دوم اجرای تصانیف جدیدی به نام‌های میخانه خاموش شعر از اخوان ثالث، ساقه یک ریشه شعر از سیاوش کسرایی، احوال دل و راز من شعر از مولانا، در دستگاه ماهور و آواز اصفهان با آهنگسازی سعید فرج‌پوری خواهد بود.

 سنتی‌ها برای زلزله‌زده‌ها



سینا سرلک و حسام‌الدین سراج دو خواننده‌ای هستند که قرار است به نفع زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی در تهران به روی صحنه بروند. محمد میرزمانی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در رابطه با این خبر گفته است که به منظور كمك به زلزله زدگان آذربایجان از سوی دفتر موسیقی ارشاد برنامه‌ریزی برای برگزاری دو كنسرت را صورت داده است، به طوری كه گروه موسیقی بیدل به خوانندگی حسام‌الدین سراج و لوتوس به خوانندگی سینا سرلك طی دو روز در تالار وحدت به روی صحنه می‌روند. در این برنامه حمایتی، گروه موسیقی بیدل به سرپرستی رامین كاكاوند و خوانندگی حسام‌الدین سراج در تاریخ 18 شهریورماه و گروه لوتوس به سرپرستی حمید بهروزی نیا و خوانندگی سینا سرلك در تاریخ 19 شهریورماه به روی صحنه می‌روند و قطعاتی از موسیقی سنتی ایران را اجرا می‌كنند. تمام عواید حاصل از فروش بلیت‌های این دو كنسرت به مردم زلزله زده آذربایجان اختصاص پیدا می‌كند.



 تنهاترین کنسرت پاپ



بابک جهانبخش اولین کنسرت موسیقی پاپ را بعد از ماه رمضان به روی صحنه می‌برد. این کنسرت که مانند گذشته توسط شرکت اکسیر نوین برگزار می‌شود قرار است در دو سانس در سالن همایش‌های برج میلاد اجرا شود. اکسیرنوین قیمت بلیت‌ها را این بار گران‌تر از همیشه و در بازه ۳۰ تا ۱۰۰ هزارتومانی قیمت‌گذاری کرده است. جهانبخش قرار است در این کنسرت هم قطعاتی از آلبوم جدیدش یعنی من و بارون و چند آهنگ از آلبوم‌های قدیمی‌تر اجرا کند.

 رونق در شهرستان‌ها



در همین روزها که تهران در حوزه موسیقی در بی‌خبری کامل به سر می‌برد، بازار اجراهای زنده در شهرستان‌ها حسابی داغ است. علی لهراسبی روزهای آخر مردادماه و همزمان با عید فطر در شیراز به روی صحنه رفت. گروه دستان با همراهی سالار عقیلی هم ۳ شهریورماه میهمان شیرازی‌ها بودند و در باغ عفیف‌آباد شیراز با حدود سه‌هزار مخاطب به روی صحنه رفتند. مازیار فلاحی ۲۳ و ۲۴ شهریورماه در سالن شهید فلاح‌نژاد کرج کنسرت برگزار می‌کند. ۹ و ۱۰ شهریور هم فرزاد فرزین در همین سالن به روی صحنه می‌رود. سالن رودکی اصفهان هم ۹ و ۱۰ شهریورماه میزبان محمد اصفهانی خواهد بود.





 ترافیک در بازار آلبوم‌ها

در ماه‌های ابتدایی سال ۹۱ و تا شروع ماه مبارک رمضان به صورت میانگین در هر ماه حدود ۳۰ آلبوم موسیقی از سوی شرکت‌های مختلف تولید آثار موسیقی منتشر می‌شدند که رقمی نزدیک به آمار سال گذشته بود اما از اول ماه رمضان تک و توک آلبوم‌های موسیقی منتشر شدند و این توازن در بازار از بین رفت. از طرفی تعداد زیادی از آلبوم‌های موسیقی ماه‌هاست که خبر انتشار آنها در رسانه‌های موسیقی منتشر شده اما هنوز اثری از آنها در بازار نیست. آلبوم‌هایی مانند آلبوم سیروان خسروی و گروه سون که به نظر با اینکه ماه‌هاست کار تولید تمام شده است اما در روند گرفتن مجوز دچار مشکلات جدی است. آلبوم جدید محسن چاووشی با نام ۱۳ هم که پیش از این قرار بود در فصل بهار به بازار بیاید، از سرنوشتش خبری در دسترس نیست.




ویدیو مرتبط :
یار دبستانی من-سمیر زند-بازخوانی موسیقی به یادماندنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمید عسکری: حسادت در موسیقی حرف اول را می زند


این حسادت را در سینما بیشتر کجا احساس کردید؟وقتی اصغر فرهادی جایزه اسکار را گرفت متاسفانه برخی از اهالی سینما با صحبت های خود نشان دادند که این حسادت چقدر در سینما رنگ دارد.

تماشا:

*چرا حمید عسکری این روزها کمتر مصاحبه می کند و خبری هم از او نیست؟


به خاطر اینکه بیشتر وقتم را برای آلبوم جدیدم گذاشته ام و مشغول ساختن آلبومن فوق هستم. روی کارم وقت می گذارم و بیشتر دوست دارم یک آلبوم متفاوت را وارد بازار کنم.

*چطور شد که دوباره با نیما وارسته همکاری خود را از سر گرفتید؟

خب نیما مدتی است که دوباره رهبر ارکستر من شده. فضا هم طوری بود که در آلبوم جدید به حضورش، احساس نیاز کردم و از این رو از او خواستم با هم همکاری مان را  مجددا آغاز کنیم.



*با شهاب اکبری برای اولین بار است که همکاری می کنید؟

بله. ایشان در ساخت آهنگ های ملایم و حسی موفق هستند به خاطر همین ترجیح دادم آهنگ های حسی ام را به شهاب اکبری بسپارم و آهنگ های ریتمیک را به نیما وارسته.

*چرا اسم آلبوم را «کمای 4» نگذاشتید؟

این قدر که شما خبرنگارها گفتید چرا کما تکرار می شود گفتم اسم آن را تغییر دهم. (با خنده)

*موسیقی ایران را در سال 90 چطور دیدید؟

خوب بود، بالا و پایین داشت اما به نسبت سال های قبل بهتر شده بود و می توانم بگویم رو به پیشرفت است.

*این پیشرفت را در چه دیدید؟!

اینکه تعداد آلبوم هایی که وارد موسیقی شد به نسبت خیلی بهتر بود و شاید پیشرفت بیشتری در کار بچه ها بودم.

*در جشنواره موسیقی فجر شرکت نکردید. دلیل خاصی داشت؟

من 2 دوره شرکت کردم و دیدم تاثیر خاصی ندارد به همین دلیل خودم این بار درخواست کردم که در موسیقی فجر نباشم و بقیه دوستان جوان این فرصت را داشته باشند.

*در کل جشنواره امسال را چطور دیدید؟!

می توانم بگویم این جشنواره هیچ کمکی به موسیقی ما نمی کند چراکه مشابه کنسرتی است که برگزار می کنیم البته اگر به موسیقی پاپ در جشنواره بیشتر توجه شود شاید شاهد پیشرفت بیشتر آن شویم.



*یک نکته ای که اکثر خواننده ها به آن واقف هستند حسادت در موسیقی پاپ ایران است. شما هم به این نکته عقیده دارید؟!

دقیقا همین طور است. حسادت در موسیقی ما حرف اول، وسط و آخر را می زند.

*دلیلش چیست؟!

این فضا را در موسیقی، سینما، فوتبال و... هم می توانید احساس کنید و دلیلش هم...

*این حسادت را در سینما بیشتر کجا احساس کردید؟

وقتی اصغر فرهادی جایزه اسکار را گرفت متاسفانه برخی از اهالی سینما با صحبت های خود نشان دادند که این حسادت چقدر در سینما رنگ دارد. کمتر شاهد بودیم که برخی از اهالی سینما به تعریف و تمجید از فرهادی بپردازند و متاسفانه برخی ها از او انتقاد هم کردند.

*خود شما وقتی خبر دریافت جایزه اسکار فرهادی را شنیدید چه احساسی داشتید؟

این افتخار برای همه مردم ایران بود. واقعا احساس غرور کردم خوشحال شدم که یک ایرانی توانست، به این موفقیت بزرگ برسد.