فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

موزه پروفسور حسابی به حراج گذاشته شد!



 

 موزه پروفسور حسابی به حراج گذاشته شد!

 

فرزند پروفسور محمود حسابی پدر فیزیک ایران از بدهی دو و نیم میلیارد تومانی موزه پروفسور حسابی خبر داد و گفت: به علت عدم توان در پرداخت وام، این موزه را به حراج گذاشته اند.

مهندس ایرج حسابی عصر جمعه در سمینار یک روزه بین المللی بهره وری و توسعه منابع انسانی که در سالن شهید مطهری مرکز جهانی علوم اهل بیت (ع) با حضور جمعی از مسئولان استان و دانشجویان و علاقه مندان به این موضوع علمی برگزار شد با بیان اینکه موزه پدرم هم اکنون دو و نیم میلیارد تومان بدهی دارد، اظهار داشت: سال های بعد از پیروزی انقلاب حدود سال ۶۰ وام ۴۷ میلیون تومان از سه بانک بابت ایجاد مرکز تحقیقات و پژوهش در علوم پایه دریافت کردیم که در حال حاضر بابت عدم توان پرداخت وام موزه پروفسور محمود حسابی را به حراج گذاشته اند.

وی در خصوص مشکلات موزه پروفسور محمود حسابی اضافه کرد: نخستین مشکلات، بدهی موزه و نبود مرکز اسناد و طبقه بندی کتب مرحوم حسابی است که در حال حاضر کتاب های وی در فضای نا مناسب نگهداری می شوند و در حال نابودی است.

دکتر حسابی بیان داشت: مکان موزه دارای فضای محدودی است و این موزه نیازمند گسترش فضا و سالن آمفی تئا تر است.

بازدید مشایی از موزه تا ۳ و نیم صبح

وی ادامه داد: اسفندیار رحیم مشایی حدود دو ماه پیش از موزه پروفسور حسابی بازدید کرد که با توجه به احترام وی به پروفسور و طولانی شدن بازید از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه عصر تا سه و نیم صبح ، سرانجام قول مساعدت در بازپرداخت بدهی های موزه را داد.

حسابی در خصوص وضعیت نا مناسب مقبره مرحوم پروفسور حسابی بیان داشت: با توجه به اینکه روز پنچ شنبه و جمعه افراد زیادی از مکان های مختلف برای زیارت مزار پروفسور تجمع می کنند و معمولاً در روزهای عزاداری همچون عاشورا مردم تفرش مراسم خود را از این مکان آغاز می کنند، این محل حتی دارای یک سرویس بهداشتی مناسب نیست.

زندگی پروفسور حسابی به مستند تبدیل شود

فرزند مرحوم حسابی بیان داشت: برای حفظ آثار و ارزش این انسان بزرگ علمی شایسته ایران و برای شناساندن آثار و کارهای وی به نسل جدید و فراموش نشدن آن ها باید توجه بیشتری از سوی رسانه ها از جمله صدا و سیما کشور به آن صورت گیرد.

وی اظهار داشت: توجه صدا و سیما به این شخصیت علمی و تهیه فیلم از آثار، دستاورد ها و روند زندگی پدر فیزیک ایران سبب زنده ماندن نام و آثار و همچنین الگو شدن این فرد برای نسل جدید خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بزرگ ترین پارک ملی در کشور فرانسه تندیس فردوسی را برای مدت خیلی طولانی نصب کرده است و احترام ویژه ای به این شخصیت بزرگ ایرانی می گذارند ولی متاسفانه در ایران همه لئوناردو داوینچی را می شناسند اما اطلاعات زیادی در خصوص فردوسی ندارند و به شخصیت های بزرگ ایرانی توجه ای صورت نمی گیرد.... /خبرگزارى مهر


ویدیو مرتبط :
بورسیه پروفسور حسابی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با موزه دکتر حسابی



 

آشنایی با موزه دکتر حسابی

 

 

موزه دکتر حسابی چند ماه پس از فوت وی، در اواخرسال ۱۳۷۱ و در منزل مسکونی او افتتاح شد.موزه پروفسور حسابی، در قسمت ویژه‌ای از محل زندگانی وی و با قدمت نزدیک به 100 سال در تهران در محله قدیمی مقصودبیک تجریش، در منطقه بسیار سرسبز و زیبا، تا چند سال قبل کوچه باغ های چهارراه حسابی نامیده می شد، قرار دارد.


موزه (گنجینه) پروفسور حسابی (پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران)، به همت خانواده و همیاران ایشان، ایجاد شده است تا مکانی باشد توانا، برای حفظ آثار استاد دکتر سید محمود حسابی (بنیانگذار دانشگاه و بسیاری از مراکز علمی, آموزشی, صنعتی, فرهنگی و پژوهشی کشور) و نشان دهنده محیطی فرهنگی، برای اهل فضل، دانش خواهان، دوست داران علم، پژوهش و فرهنگ.


این موزه در طبقه سوم و در ضلع غربی منزل دکتر حسابی راه‌اندازی شده و مساحتی حدود ۴۰ مترمربع دارد که شامل وسایل شخصی دکتر از جمله پوشاک‌، مسواک‌، عینک‌، شانه‌، خودکار، دفتر یادداشت و وسایل دست‌ساز وی، لوح تقدیر و مدارک تحصیلی و علمی‌، مدال‌ها و نشان‌ها، عکس‌های خانوادگی‌، اسباب بازی فرزندان و نوه‌ها، هدایای خانوادگی و... است‌.


در این موزه همچنین آثار تقدیمی به دکتر حسابی شامل تابلوی نقاشی‌، تابلوی خط‌، فرش و صنایع دستی همراه با وسایل شخصی و تمام آثار تألیف و ترجمه شده وی به نمایش گذاشته شده است‌.


بخش‌های فعال در موزه دکتر حسابی:


* بخش فرهنگی که وظیفه چاپ‌، جمع آوری‌، تدوین‌، تجدید چاپ و ترجمه آثار وی را بر عهده دارد

* بخش تحقیقات علمی که درباره زندگی و آثار دکتر حسابی فعالیت می‌کند


بازدید از موزه در سه نوبت، با هماهنگی قبلی و حداکثر ۲۵ نفر، به طور رایگان از ساعت ۸ الی ۱۶ امکان‌پذیر است.


موزه دکتر حسابی: خیابان تجریش‌، خیابان مقصود بیک‌، خیابان دکتر پروفسور حسابی‌، پلاک

۸