فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

مهمترین اتفاقات میراثی در دولتهای نهم و دهم / 8 سال ماجراجویی در یک سازمان تخصصی



میراث معنوی , ستاد تسهیلات سفر

یکی از پر چالش ترین معاونت های ریاست جمهوری در دولت نهم و دهم سازمان میراث فرهنگی بود، انتصاب مدیران و روسای غیر متخصص و دستگیری برخی از آنها، برگزاری همایشهای پر هزینه، ارائه آمارهای گردشگری غیرعلمی و اجرای طرح های عجولانه مانند انتقال کارکنان سازمان به شهرهای دیگر باعث شد تا در 8 سال اخیر تیر انتقاد کارشناسان و سیاسیون هر از چند گاهی متوجه این سازمان تخصصی شود.

 

در مدت هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، پنج بار رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تغییر یافت. اسفندیار رحیم مشایی، حمید بقایی، روح الله احمدزاده کرمانی، سید حسن موسوی و محمدشریف ملک زاده که همگی از یک طیف سیاسی بودند بر مسند ریاست این سازمان نشستند.

 

طبیعی است که با هر رفت و آمدی در سطح مدیریت این سازمان، از معاونان تا کارمندان پایین رتبه نیز تغییر می کنند و این جابه جایی ها در طول هشت سال ادامه یافت.

آبگیری یکی دیگر از سدهای پرحاشیه
یکی از اتفاقات 8 سال اخیر، آبگیری سد سیوند بود که  مراحل ساخت آن پیش از دولت نهم شروع شده بود و فروردین 1386 آبگیری آن آغاز شد. تاثیر رطوبت ناشی از تشکیل دریاچه پشت سد بر آرامگاه سرسلسله هخامنشیان از جمله موضوعاتی بود که سازمان میراث فرهنگی را با یکی از چالشهای مهم رو برو کرد.

 

انتصاب میکروب شناس به سمت مدیریت موزه ملی
وقتی حمید بقایی، معلم زبان خصوصی خود و مشایی را به عنوان رئیس موزه ملی ایران منصوب کرد، در میان موزه داران و جامعه میراث فرهنگی غوغایی به پا شد که تا کنون نیز ادامه دارد و انتصاب مدیران غیر متخصص را یکی از مهمترین مشکلات عملکرد روسای سازمان میراث فرهنگی مطرح کردند چرا که تا قبل از آن تمام مدیران این موزه جزو متخصصان بوده اند. هر چند که این رویه در دوره مشایی و بقایی تغییر کرده بود و محمدرضا مهراندیش که لیسانس ادبیات داشت نخستین رئیس موزه ملی شده بود.

 

بازشدن درهای مخازن موزه ملی
بسیاری از افراد باز شدن درهای مخزن موزه ملی ایران در دوره آزاده اردکانی را یکی از خودزنی های سازمان اعلام کردند چرا که آن زمان مشخص شد میراث چند هزار ساله ایران چطور در کارتون های پیتزا نگهداری می شود و موریانه ها چگونه به جان آثار تاریخی رها شده در انبارها افتاده اند.

 

نمایش ابهام برانگیز منشور کوروش
در زمان مدیریت آزاده ارکانی بود که موزه بریتانیا منشور کوروش را برای نمایش به ایران فرستاد. هرچند پس از آمدن نخستین اعلامیه حقوق بشر  به ایران نظرات مختلفی از سوی کارشناسان از جمله مترجم خطوط حکاکی شده روی منشور مطرح و عنوان شد که این  منشور تقلبی است اما موزه بریتانیا تمام این ادعاها را رد کرد.

 

دستگیری مدیران سازمان میراث فرهنگی
دستگیری برخی از عوامل سازمان میراث فرهنگی و نسبت دادن آنها با جریان انحرافی از جمله اتفاقات مهم سازمان بود به نحوی که در مدت زمان کمی آن هم در سال 90 نه تنها آزاده اردکانی دستگیر شد بلکه برای برخی دیگر مانند مدیرعامل صندوق حفظ و  احیا، معاون سابق گردشگری سازمان و مدیرانی که از سازمان میراث فرهنگی به مناطق آزاد رفته بودند نیز  پرونده های باز شد.

 

استعفا پس از استخدام در بانک گردشگری
آبان 1387 دومین همایش فرصت های سرمایه گذاری در گردشگری برگزار شد و مخالفان، برگزاری مراسم حمل قرآن توسط دف زنان در مراسم افتتاحیه آن را بهانه ای برای زیر سوال بردن این همایش کردند تا جایی که معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی را مجبور به استعفا کرد.

 

یکسال پس از استعفای مهدی جهانگیری ازاین سمت، بانک گردشگری و شرکت سرمایه گذاری سمگا را راه اندازی کرد و اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی جزو اولین سهامداران شركت سمگا شدند.

 

قلع و قمع شدن کارمندان خروجی
سال 1389 قرار شد تا کارکنان دولت از شهر تهران خارج شوند و اولویت با شرکتهای دولتی مستقر در تهران،موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به دستگاه های اجرایی،موسسات و نهاد های عمومی و سازمان های وابسته به وزارتخانه ها بود اما بقایی، در اقدامی ناگهانی کارمندانش را ملزم به خروج از تهران کرد به گونه ای که معاونت صنایع دستی به اصفهان، پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی نیز به شیراز منتقل شدند  این تصمیم عجولانه کارمندان سازمان میراث فرهنگی، را سردرگم کرد به نحوی که بسیاری از آنها یا استعفا دادند و یا دورکار شدند.

 

اما پس ازآمدن سید حسن موسوی به این سازمان این طرح ملغی شد و دوباره کارمندان به تهران آمدند البته با ریزش تعداد کارمندان و انحلال برخی از پژوهشکده های پژوهشگاه مانند زبان و گویش.

 

تعطیلی دو موزه
یکی دیگر از اقدامات تاسف بار دوره ریاست حمید بقایی در سال 1389 تعطیلی موزه های نقاشی پشت شیشه و هنرهای ملی و انتقال یک شبه آثار آنها به ساختمان سازمان میراث فرهنگی بود  که از زمان او ارگ آزادی خوانده شد، این اقدام بقایی نیز دوباره با آمدن موسوی به سازمان در سال 91 ملغی و آثار به محل اولیه خود بازگشتند.

 

نبش قبر کوروش
سال 89  احمد میرزاخوشنویس، رئیس تازه منصوب پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی گفت: جسد کوروش کجاست؟ او تصور می کرد جسد مومیایی شده کوروش در پاسارگاد و احتمالا در عمق 35‌متری زیر زمین و مومیایی شده باشد. درحالی که نمی دانست سنت مومیایی کردن اموات یک رسم مصری است نه آریایی.

 

آگاهی یافتن از نحوه خروج آثار ثبتی از فهرست میراث ملی
سال 1390 مسعود علویان صدر، معاون میراث فرهنگی وقت در مصاحبه ای راه و چاه خروج آثار تاریخی را از فهرست میراث ملی به مالکان اعلام کرد همین موضوع باعث شد تا بسیاری از مالکان خانه های خود را با شکایت به دیوان عدالت اداری از این فهرست خارج کنند.

 

ثبت روش پخت نان برنجی به عنوان میراث ملی
یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی ثبت آثار تاریخی و میراث ملموس است منتها در این بین میراثی به ثبت رسیدند که نه در اولویت کاری این سازمان بود و نه ضرورت آن احساس می شد مثل روش تهیه بستنی سنتی، نان برنجی، گز اصفهان ، چادر و ... .

 

ثبت ملی هر کدام از این میراث معنوی که به عنوان میراث ملی از آنها نام برده می شود متحمل هزینه های زیادی است در کنار اینها برگزاری همایشهای پی در پی در این سازمان مانند برگزاری همایش تجلیل از اعضای ستاد تسهیلات سفر در ورزشگاه صد هزار نفری آزادی این سازمان را به یکی از معاونت های پرحاشیه رئیس جمهور در 8 سال اخیر تبدیل کرده بود.
منبع:mehrnews.com


ویدیو مرتبط :
مروری کوتاه بر مهمترین اتفاقات خارج از گود سال ۹۳

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دخل و خرج خانواده‌های ایرانی در دولت‌های نهم و دهم/ کسری بودجه‌های میلیونی خانواده‌ها در 6 سال



دخل و خرج خانواده‌های ایرانی در دولت‌های نهم و دهم

دخل و خرج خانوار های ایرانی در در دولت های نهم و دهم به شکلی به هم خورد که آمار های رسمی نشان می دهد، خرج خانوار ها به مراتب بیشتر از دخل آنها بوده است.

بررسی دخل و خرج خانواده های ایرانی بر اساس آمار های رسمی بانک مرکزی نشان می دهد، خانواده های ایران از سال 1384 همزمان با آغاز کار دولت نهم، متوسط هزینه های ناخالص خانوارهای ایران نسبت به درآمد های پولی و غیر پولی رشد بیشتری داشت. به طوریکه هر ساله میزان هزینه ها بیشتر از میزام درآمد های پولی و غیر پولی است. بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی از سال 1384 تا سال 1389 هزینه های سالانه ی ناخالص خانواده های شهری به ترتیب ، 6 میلیون و 700 هزار تومان ، 7 میلیون و 960 هزار تومان،10 میلیون و 10 هزار تومان ، 11 میلیون و 110 هزار تومان ،12 میلیون و 700 هزار تومان ،14 میلیون و 166 هزار تومان بوده است. این در حالی است که میزان درآمد های سالانه پولی خانوار ها به ترتیب 6 میلیون و 600 هزار تومان ، 7 میلیون و 500 هزار تومان ،9 میلیون و ششصد هزار تومان ،10 میلیون و 100 هزار تومان،12 میلیون و 300 هزار تومان، 13 میلیون و 160 هزار تومان بوده است. مسئله ای که نشان می دهد خانواده های شهری طی 6 سال فعالیت دولت های نهم و دهم( که آمار های رسمی از آن وجود دارد) هر سال با کسری بودجه های میلیونی( بدون احتساب در آمدهای غیر پولی) مواجه بوده است.

در جدول زیر متوسط هزینه سالانه، ماهانه یک خانوار شهری و درصد افزایش آن طی 6 سال اخیر در مقایسه با درآمد های پولی و غیر پولی را بخوانید:

   

سال  

متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری

متوسط هزینه ماهانه  

درصد افزایش نبست به سال قبل  

متوسط درآمد پولی و غیر پولی  

سال 1384

6 میلیون و 700 هزار تومان 

572 هزار تومان 

13.5

6 میلیون و 600 هزار تومان 

سال 1385

7 میلیون و 960 هزار تومان

664 هزار تومان 

15.9

7 میلیون و 500 هزار تومان 

سال 1386

10 میلیون و 10 هزار تومان 

840 هزار تومان 

27.2

9 میلیون و ششصد هزار تومان 

سال 1387

11 میلیون و 110 هزار تومان 

960 هزار تومان 

16.8

10 میلیون  و 100 هزار تومان

سال 1388

12 میلیون و 700 هزار تومان 

یک میلیون و 50 هزار تومان 

10.1

12 میلیون و 300 هزار تومام

سال 1389

14 میلیون و 166 هزار تومان

یک میلیون و 116 هزار تومان 

11.4

13 میلیون و 160 هزار تومان

 

30 درصد هزینه خانوارهای شهری در جیب مسکن
نتایج بررسی دخل و خرج خانواده های ایرانی در دولت های نهم و دهم نشان می دهد که 1/30 درصد از کل هزینه ناخالص یک خانوار (حدود 42637 هزار ریال) مربوط به گروه هزینه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها بود که نسبت به سال قبل 9/6 درصد افزایش داشته است.


در آخرین سال مورد بررسی(1389) از کل هزینه های ناخالص خانوار، 6/5 درصد به گروه بهداشت و درمان، 3/11 درصد به گروه هزینه حمل و نقل، 3/2 درصد به گروه هزینه ارتباطات، 8/2 درصد به گروه هزینه تفریح و امور فرهنگی، 4/2 درصد به گروه هزینه تحصیل، 2/2 درصد به گروه هزینه رستوران و هتل و 0/8 درصد به گروه هزینه کالاها و خدمات متفرقه اختصاص داشته است.


یافته های این بررسی نشان می دهد که در مقایسه با سال 1388 ، هزینه گروه های بهداشت و درمان 9/21 درصد، حمل و نقل 4/8 درصد، ارتباطات 9/8 درصد، تفریح و امور فرهنگی 2/14درصد، تحصیل 7/21درصد، رستوران و هتل 4/10 درصد و کالاها و خدمات متفرقه 2/12 درصد افزایش داشته است.
درآخرین سال مورد بررسی متوسط درآمد پولی و غیر پولی ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود 136814 هزار ریال (ماهانه حدود 11401 هزار ریال) بود که 73/3 درصد (9/9 میلیون تومان) آن را درآمد پولی ناخالص و 26/7 درصد را درآمد غیرپولی تشکیل داده است. در سال 1389 کل درآمد پولی و غیرپولی ناخالص خانوار نسبت به سال قبل حدود 10/4 درصد افزایش داشت (میزان افزایش درآمد پولی ناخالص خانوار معادل 12/8 درصد و درآمد غیر پولی 4/3 درصد بود).

در نمودار زیر متوسط هزینه سالانه یک خانوار شهری در مقایسه با درآمد های پولی و غیر پولی را می بینید

 

دخل و خرج خانواده‌های ایرانی در دولت‌های نهم و دهم

 

دخل و خرج خانواده‌های ایرانی در دولت‌های نهم و دهم

 
منبع:khabaronline.ir