فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

مهران مدیری: قهوه تلخ ادامه پیدا نمی كند



مدیری: قهوه تلخ ادامه پیدا نمی كند

مهران مدیری گفت: قهوه تلخ وضعش معلوم نیست اصلا. تا مجموعه 34 بیرون آمده وبقیه‌اش را اصلا خبر ندارم كه چه اتفاقی می‌افتد. اما به هر حال ادامه آن ساخته نخواهد شد.

 

  اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش مشرق، مهران مدیری كه مدت‌ها بود از او گفت و گویی منتشر نشده بود در قسمت‌های اولیه قهوه تلخ با مردم درباره این سریال دقایقی صحبت می‌كرد اما این روند هم ادامه نیافت و مدیری ترجیح داد درباره همه مسایل و حواشی این سریال سكوت كند. تا اینكه در گفت و گویی كوتاه كه در برنامه رادیو تابستانه با منصور ضابطیان درباره تكیه كلام‌های سریالش داشت به آخرین وضعیت قهوه تلخ هم اشاره كرد. این گفت و گو را كه توسط "كافه سینما" مستقیما از این برنامه پیاده شده، در ادامه بخوانید:

آقای مدیری خودتان آماری دارید كه چندتا واژه و چند عبارت و تكیه‌كلام را وارد فرهنگ عامه مردم كردید؟

نه واقعا هیچ وقت جدی به این موضوع نگاه نكردم.

اینها حاصل كار شماست یا حاصل كار نویسنده‌های برنامه‌های شما؟

خب بعضی از اینها كار نویسنده‌ها بوده و بعضی را خود ما یا من یا یك بازیگر دیگری این را به زبان آورده و ادامه‌اش داده و این تبدیل شده به یك جور تكرار.

خیلی‌ها وقتی شما یك مجموعه‌ای را روی آنتن می‌برید به شما ایراد می‌گیرند كه چرا شما این واژه‌ها را به كار می‌برید. آیا هیچ وقت فشار روی شما در حدی بوده كه صرف نظر بكنید از بكار بردن یك عبارت یا تكیه كلام؟

نه در مورد عبارت یا واژه خاصی این اتفاق نیفتاده. شامل چیزهای دیگری می‌شده اما این موضوع خاص نه یادم نمی‌آید.

از بین همه واژه‌هایی كه شما در این سال‌ها به كار بردید كدامش بیشتر بین مردم جا باز كرد؟

من فكر می‌كنم این واژه پاچه‌خواری جایگزین شد و ماند. یعنی من الآن هم كه می‌بینم مردم با هم حرف می‌زنند این را زیاد می‌شنوم و خیلی زیاد استفاده می‌شود. و یادمه كه این اختراع پیمان قاسمخانی بود. و اولین بار این كلمه را پیمان در متنش نوشت و در اختیار بچه‌ها قرار داد و استفاده شد.

چرا در خیلی مجموعه‌های تلویزیونی واژه‌هایی به صورت تكیه‌كلام به صورت عامدانه استفاده می‌شود و گل نمی‌كند و بین مردم نمی‌رود و چرا در كارهایی كه شما می‌سازید این اتفاق می‌افتد و این واژه‌ها بین مردم معروف و جاری می‌شود؟

فكر كنم یكی از دلایلش در مورد دیگران این هست كه عامدانه است. یعنی وقتی كه شما اصرار داشته باشید، آخر خیلی از آدم‌ها دیدند در برنامه‌های ما این اتفاق می‌افتد شروع كردند به طراحی این موضوع. یعنی نشستند كلمه ساختند و استفاده كردند و این چون به قول شما عمدی بوده نگرفته. یعنی به نظرم خود به خود باید این اتفاق بیفتد. یعنی برود تو دل كار و مردم هم اینجوری ارتباط بهتری برقرار می‌كنند.

در مورد كار شما آقای مدیری همانطور كه خودتان گفتید گاهی عامدانه بوده. مثلا واژه پاچه‌خواری كه پیمان قاسمخانی طراحی كرده بهش فكر شده بوده...

نه این خیلی طراحی پشتش نیست. یعنی از قبل فكر كنیم كه یك سری واژه‌هایی بسازیم كه این ها جا بیفتند. هرگز همچین كاری نكردیم. توی متن‌ها نوشته شده و پیمان این كلمه را نوشته بود.  هیچ قصدی در كار نبود و این اصطلاحات كم كم جا افتاده. این جزو دیالوگ‌هایی بوده كه پیمان نوشته. در واقع اگر بخواهیم واژه‌هایی را درست كنیم كه قصدمان این باشد كه حتما رواج پیدا كند چون عمد پشتشه این اتفاق نمی‌افتد.

و شما یك زبانی را یواش یواش با مجموعه شب‌های برره داشتید جاری می‌كردید در جامعه از آن زبان بگویید. آن زبان برره‌ای فكر و اختراع كی بود؟

آن زبان اول در پاورچین بیشتر توسط پیمان و محراب  قاسمخانی شكل گرفت. البته بچه‌های دیگر نویسنده مثل ژوله مثل سروش صحت. یكی دوبار اتفاقی ما مجبور بودیم یك جور دیگری حرف بزنیم و این یك جور دیگر شد این شكلی و بعد این را بچه‌های نویسنده و ما با هم هم ادامه‌اش دادیم. نشستیم آن را نوشتیم چون بازیگرها باید اجرایش می‌كردند و واقعا داشت تبدیل می‌شد به یك زبان.

مهران مدیری را كی دوباره در تلویزیون باید ببینیم‌؟

من خیلی دلم می‌خواهد هر چه زودتر این اتفاق بیفتد و امیدوارم در سال جدید یعنی سالی كه پیش رو داریم. اواسط یا اواخر سال بتوانم كاری را برای تلویزیون انجام بدهم.

این مجموعه‌ای كه می‌سازید برای شبكه نمایش خانگی تا كی ادامه دارد؟

قهوه تلخ معلوم نیست اصلا. تا مجموعه 34 بیرون آمده وبقیه‌اش را اصلا خبر ندارم كه چه اتفاقی می‌افتد.

قصد خودتان چیست؟ یعنی قراره ادامه‌اش بدهید؟

نه ادامه پیدا نمی‌كند.

مشرق

 


ویدیو مرتبط :
مهران مدیری-قهوه تلخ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قهوه تلخ مهران مدیری فعلا پخش نمی شود



 

 

«مهران مدیری» و «سیامك انصاری» ادر این سریال ایفاگر شخصیت‌های اصلی «قهوه تلخ» بودند و داستان این سریال با بازی سیامك انصاری آغاز می‌شد. او در ابتدای داستان كه در دنیای امروز می‌گذرد، یك فنجان قهوه تلخ می‌خورد و با خوردن آن به تاریخ سفر می‌كند. او در طول زمان به مورخی تبدیل می‌شود كه در مرور خاطرات تاریخی خود، هربار دچار مسائلی می‌شود كه این مسائل داستان‌های سریال را رقم می‌زند.

 

سریال قهوه تلخ به کارگردانی مهران مدیری پخش نخواهد شد.

 

یک منبع آگاه گفت: بدلیل صحبتی که از طرف مسئولین حراست سازمان صدا و سیما با تهیه کنندگان این سریال بعمل آمده این سریال بدلیل برخی مسائل روی آنتن نخواهد رفت.

 

هاشم رضایت قائم‌مقام مدیر شبکه سه زمان پخش مجموعه "قهوه تلخ" مهران مدیری را در بعد از ماه محرم اعلام کرده بود.

 

«مهران مدیری» و «سیامك انصاری» ادر این سریال ایفاگر شخصیت‌های اصلی «قهوه تلخ» بودند و داستان این سریال با بازی سیامك انصاری آغاز می‌شد. او در ابتدای داستان كه در دنیای امروز می‌گذرد، یك فنجان قهوه تلخ می‌خورد و با خوردن آن به تاریخ سفر می‌كند. او در طول زمان به مورخی تبدیل می‌شود كه در مرور خاطرات تاریخی خود، هربار دچار مسائلی می‌شود كه این مسائل داستان‌های سریال را رقم می‌زند.

 

در مجموعه تلویزیونی «قهوه تلخ» كه به تهیه كنندگی «مجید گلیان» و «حمید گلیان» ساخته می‌شد بازیگرانی نظیر سیامك انصاری، علی لك‌پوریان، آرام جعفری، سحر زكریا، الیكا عبدالرزاقی، سحر جعفری جوزانی، هادی كاظمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه‌خواه، یوسف صیادی، فلامك جنیدی، سعید پیردوست و ... ایفای نقش می‌کردند.

 

داستان‌های مجموعه تلویزیونی «قهوه تلخ» توسط امیر مهدی ژوله و خشایار الوند نوشته شده بود.