فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

منوچهر محمدی: به دلیل پوشش خانمها «بازمانده» را به جشنواره فجر راه ندادند!



 

 

بازمانده,فیلم بازمانده

 

 

«بازمانده» به دلیل پوشش خانم ها – که به زعم آقایان مناسب نبود اثری غیر قابل نمایش عنوان شد اما نکته جالب ماجرا اینجا بود که از ما میخواستند خود ما به شکل خودجوش اعلام کنیم فیلم مان فاقد کیفیت و استاندارد لازم است!

 

منوچهر محمدی تهیه کننده باسابقه سینمای ایران که امسال هم فیلمی با عنوان «بوسیدن روی ماه» را در جشنواره داشت به تازگی در یادداشتی با اشاره به مشکلات مربوط به «بازمانده» ساخته سیف ا.. داد، از تناقضاتی که در برگزاری جشنواره فجر در دوره های مختلف وجود داشته، سخن گفت. بخشهایی از گفته های محمدی را به نقل از اعتماد میخوانید:

 

گفتند «بازمانده» در جشنواره نباشد

 

سال ۱۳۷۴ بود و موسم جشنواره فیلم فجر. در موعد مقرر نسخه یی ویدئویی از فیلم «بازمانده»، ساخته مرحوم سیف الله داد را به جشنواره ارائه کرده و منتظر اعلام نظر هیات بازبینی و شورای صدور پروانه نمایش شدیم. تا حدود یک هفته بعد هیچ خبری از دفتر جشنواره نرسید و برای ما مشخص نشد بالاخره «بازمانده» مورد پسند دوستان برای حضور در جشنواره قرار گرفته یا نه. بعد از هفت، هشت روز یکی از آقایان مدیران سینمای ایران با من تماس گرفت و طی مکالمه کوتاهی که با هم داشتیم گفت ما می خواهیم درباره «بازمانده» با شما گفت وگویی داشته باشیم اما ترجیح می دهیم این ملاقات جایی غیر از دفتر جشنواره انجام شود. قبول کردیم و بر اساس خواست این آقایان در مکانی خارج از دفتر جشنواره ملاقات انجام شد. در این دیدار، دوستان ضمن صحه گذاشتن بر اهمیت فیلم «بازمانده» به لحاظ پرداختن به مظلومیت ملت فلسطین و اشغالگری رژیم صهیونیستی، فیلم را به دلیل پوشش خانم ها – که به زعم آقایان مناسب نبود اثری غیر قابل نمایش عنوان کردند. اما نکته جالب ماجرا اینجا بود که از ما می خواستند خود ما به شکل خودجوش اعلام کنیم فیلم مان فاقد کیفیت و استاندارد لازم است و به همین دلیل قصد ارائه آن به جشنواره را نداریم! هرچه ما استدلال کردیم که این فیلم می تواند توجه مخاطبان – از هر طیف – را به خود جلب کرده و فارغ از ایرادات شما به یک اتفاق در جشنواره تبدیل شود، به گوش این دوستان نرفت: همچنان اصرار داشتند که فیلم در جشنواره آن سال حضور نداشته باشد و البته تمایلی هم نداشتند مسوولیت این امر به نام خودشان در تاریخ ثبت شود. این موضوع که آقایان حاضر نبودند هزینه تصمیم خود را بپذیرند در نوع خودش خیلی جالب بود اما نکته جالب تر عکس العمل مرحوم سیف الله داد بود که در کمال فروتنی پذیرفت اعلام کند «بازمانده» به دلیل مشکلات فنی به جشنواره نمی رسد. این حرکت قطعا یک از خودگذشتگی به تمام معنا بود که تنها و تنها می توانست از شخصی چون داد با آن حجب و حیای خاص سر بزند.

 

«بازمانده» ابتدا برنده شد و سپس...

 

این ماجرا گذشت و سال ۷۵ رسید. دوباره موسم جشنواره بود و ما «بازمانده» را بدون کوچک ترین تغییری بار دیگر به دفتر جشنواره دادیم. این بار فیلم پذیرفته شد و از سوی مردم، منتقدان و مسوولان جشنواره مورد توجه قرار گرفت، اما در این جشنواره نیز اتفاقات جالبی برای «بازمانده» رخ داد. تقریبا ۲۴ ساعت مانده به مراسم اختتامیه، یکی از مسوولان برگزاری جشنواره با عجله یی عجیب و غریب به ما خبر داد «بازمانده» در سه رشته بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن برنده سیمرغ بلورین شده و شما باید خیلی سریع خانم سلما مصری، بازیگر نقش صفیه را به تهران بیاورید تا در مراسم اهدای جوایز حضور داشته باشد. ما با اینکه بسیار مسرور بودیم اما می دانستیم امکان ندارد ظرف مدت ۲۴ ساعت بتوانیم خانم سلما مصری را از سوریه به ایران بیاوریم. البته بعدا خیلی خوشحال تر شدیم که این امکان برایمان فراهم نشد، زیرا ۱۲ ساعت قبل از آغاز اختتامیه دوستان به ما اعلام کردند از اهدای جایزه به ایشان پشیمان شده ایم! ظاهرا برخی حضرات هیات داوران به این نتیجه رسیده بودند که اصلاچه معنی دارد جایزه را به یک غیر ایرانی بدهیم.

 

تصمیم گرفتند آن دو جایزه را هم به ما ندهند!

 

نمی دانم، شاید هم از بازخوردهای این تصمیم نگران بودند. به این شکل بود که قضیه دعوت و جایزه دادن به خانم سلما مصری ختم به خیر شد! این ۱۲ ساعت باقی مانده گذشت و لحظه آغاز برنامه اختتامیه فرا رسید. یادم هست چند متری مانده بود تا من و آقای داد به در ورودی سالن برگزاری مراسم برسیم که دیدیم یکی از آقایان متولی برگزاری جشنواره – که من پرهیز دارم اسم این دوستان را ببرم، زیرا فکر می کنم خیلی مفید به حال شان نباشد – از راه پله سالن همایش های صدا و سیما با صدای بلند اسم من و آقای داد را فریاد می زند. خیلی با عجله جلو آمد و خلاصه گفت که دوستان دیشب بعد از بحث و بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدند که این دو جایزه – فیلمنامه و کارگردانی – را نیز به شما ندهند: تصمیم نهایی این بود که فقط یک جایزه ویژه به «بازمانده» بدهند. واقعا لحظه تلخ و سختی بود. نکته جالب اینجاست که این رفتار با فیلمی انجام شد که بعد از آن و تا سال های سال در محافل سیاسی و هنری مورد تقدیر قرار گرفت اما در بزنگاهی که باید دیده می شد فدای مصلحت ها شد.... / شبکه ایران

 



ویدیو مرتبط :
سوال درباره پوشش عجیب بازیگران در جشنواره فیلم فجر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل ضعف گروه های خارجی در جشنواره موسیقی فجر چیست؟!



 

 

پیش فروش بلیت های جشنواره ی فیلم فجر آغاز شد

 

در این دوره از جشنواره موسیقی فجر تنها شش گروه در بخش بین الملل حضور دارند و خبری از اجرای گروه هایی كه در چهار دوره گذشته؛ مردم برای دیدن اجراهایشان در تالار وحدت شوق و ذوقی از خود نشان داده و صف ها برای خرید بلیت این اجراها طولانی تر از دیگر گروه ها و بخش ها می شد، نیست. در دوره های گذشته ی جشنواره موسیقی فجر كه نزدیكترین تاریخ زمانی آن به همافر(رئیس پیشین مركز موسیقی) بازمی گردد، اجراهای گروه های ایتالیایی و فرانسوی در جشنواره موسیقی فجر با اقبال مردم مواجه می شد و گاه جا برای نشستن پیدا نمی شد حال آنكه در دو سال اخیر؛ اسم و رسم گروه ها چنگی به دل نمی زند.

در جشنواره امسال موسیقی فجر نه خبری از اجرای گروه های خارجی مهم هست و نه خبری از خود جشنواره. گویا مسئولان هم قبول دارند كه جشنواره ای كه دو ماه مانده به آغاز؛ دبیر آن عوض می شود و برنامه های اجرایی و سیاست گذاری های خود را آ غاز می كند، دیگر مجالی برای افزایش كیفیت خود ندارد و این روش همان شیوه ی سال به سال دریغ از پارسال شده است.

در جشنواره بیست و ششم موسیقی فجر تنها شش گروه از كشورهای خارجی حضور دارند كه با نیم نگاهی می توان گفت كه دیگر اقتدار دوره های گذشته و به ویژه دوره ی بیست و سوم و بیست و چهارم در آن به چشم نمی خورد.

جشنواره بیست و پنجم به دلیل حوادث سال گذشته؛ رغبتی درمیان كشورهای خارجی برای سفر به ایران و اجرا در ایام جشنواره ایجاد نكرد تنها تمهیداتی اندیشیده شد تا كشورهای عضو اكو در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا كنند كه اجراهای ضعیف این گروه ها و همچنین تبلیغات عمده جشنواره روی موسیقی پاپ؛ باعث شد كه این اجراها با مخاطبانی بسیار اندك در تالار وحدت برگزار شود.

شاید تنها اجرای موفق گروه های خارجی كه می توان آن اشاره كرد؛ گیتارنوازی «خوان مارتین» كه از نوازندگان مشهور اسپانیایی اشاره كرد كه آن هم توسط یك موسسه بخش خصوصی كه مدیر برنامه های وی در ایران است؛ صورت گرفت و البته شنیده می شود كه بعداز یك سال هنوز هزینه های سفر وی به بخش خصوصی پرداخت نشده است.

با اینكه ۲۶ دوره از جشنواره موسیقی فجر می گذرد؛ اما عملكرد گروه های داخلی این جشنواره چه از نظر كمی و چه از نظر كیفی هر سال كاهش یافته است با این حال حكایت بخش بین الملل امسال؛ حكایت دیگری است. در جشنواره بیست و ششم گویی گروه های خارجی از شش كشور یعنی اسلواكی، هند، ارمنستان، آذربایجان، یونان و هند دعوت شده اند و این دعوت یعنی امسال خبری از گروه های شاخص نیست. هر چند به گفته ی دبیر اجرایی این دوره از جشنواره؛ این گروه ها جزو شاخص ترین ها هستند اما آیا گروهی مانند ارمنستان كه به دلیل مسائل بد اقتصادی این كشور و خودگردان بودن گروه ها كه آنها را وادار به هر اجرایی می كند تا مسائل مالی گروه و نوازنده ها تامین شود، را می توان گروهی شاخص نامید؟!

به نظر می رسد در جشنواره امسال یك كوینتت بادی از كشور اسلواكی و یك تریو از كشور هلند نیز دعوت شده اند كه به گفته مدیران جشنواره؛ حضور این دو گروه جدا از اجرا به دلیل برپایی كارگاه های آموزشی سازهای بادی ـ برنجی است كه نوازنده های اركستر سمفونیك در نواختن آن مشكل دارند؛ این درحالی است كه ضعف نوازنده ها به دلیل ضعف مدیریتی اركستر بازمی گردد اگرچه بهترین نوازنده های سازهای بادی كه هم اكنون گروه «آرس نوا» را تشكیل داده اند و در چهار دوره ی جشنواره مقام اولین ها را از آن خود كرده اند؛ از اركستر سمفونیك اخراج شده اند.

با این وجود؛ بابك رضایی(مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر) جشنواره بیست و ششم را جزو جشنواره های باكیفیت ارزیابی كرده و تعداد كم گروه های خارجی را معرفی دیرهنگام دبیر جشنواره می داند.

وی می گوید: اگر در جشنواره بیست و سوم و بیست و چهارم شاهد اجرای خوب گروه های خارجی بودیم؛ به این دلیل بود كه در افتتاحیه ی جشنواره ۲۳، آقای روشن روان برای دبیری جشنواره بعدی نیز انتخاب شد.... /گزارش : خبرگزارى ایلنا