فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

معمای زن مرموز دنیای نقاشی پیچیده‌تر شد



معمای زن مرموز دنیای نقاشی پیچیده‌تر شد

پیدا شدن نقاشی که گفته می‌شود نسخه اول «مونالیزا» است، به معماهای پیرامون این نقاشی دامن زد.

 

مونالیزای کوچک

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

کتاب «مونالیزا - نسخه اول لئوناردو داوینچی»

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

مونالیزا

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرآنلاین، بنیاد مونالیزا در زوریخ ادعا کرده است پرتره‌ای که سال 1913 کشف شده درواقع نسخه اولیه تابلو مشهور «مونالیزا» اثر لئوناردو داوینچی است. این بنیاد 35 سال گذشته را صرف تحقیق در مورد این موضوع کرده است. این در حالی است که مارتین کمپ، پروفسور دانشگاه آکسفورد اصرار دارد «هیچ گونه پایه‌ علمی برای این ادعا که تابلو معروف نسخه اولیه‌ای داشته وجود ندارد.» 

تابلویی که به ادعای جدید درمورد «مونالیزا» دامن زده است پنجشنبه (ششم مهر) پس از 40 سال نگهداری در گاوصندوق بانکی در ژنو، رونمایی شد. این تابلو «مونالیزای کوچک» (Isleworth Mona Lisa) نام دارد و زنی که در آن تصویر شده حدودا 10 سال جوانتر از زن تابلو معروف «مونالیزا» است. 

بنیاد زوریخی اصرار دارد این زن همان لیزا دل ژوکوندو، همسر تاجر ثروتمندی فلورنتیناست که داوینچی تصویرش را کشیده است. بنیاد می‌گوید نقاش معروف دوران رنسانس یک بار پرتره زن را برای همسر او و 10 سال بعد پرتره او را برای یکی از اعضای خانواده مدیسی کشیده است. بنیاد مدعی است مقایسه تطبیقی دو اثر، اسناد تاریخی و آزمایش‌های علمی همگی این ادعا را تائید می‌کنند.

 استنلی فلدمن، مورخ هنری و یکی از اعضای بنیاد می‌گوید: «تا کنون هیچ آزمایش علمی نتوانسته ثابت کند این تابلو اثر داوینچی نیست. ما از هر زاویه‌ای که بگویید این پرتره را بررسی کردیم و تمامی اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد این تابلو جوانی مونالیزا را نشان می‌دهد.» همزمان با رونمایی از «مونالیزای کوچک» کتابی با عنوان «مونالیزا – نسخه اول لئوناردو» منتشر شده است. تابلو «مونالیزای کوچک» سال 1913 توسط هیو بلیکر مجموعه‌دار در خانه اشراف‌زاده‌ای در سامرست پیدا شد. او تابلو را به استودیو خودش در آیل‌ورث در جنوب غربی لندن برد و در دهه 1960 تابلو را هنری پولیتزر آمریکایی خریداری کرد. اینکه تابلو چطور به دست اشراف‌زاده اهل سامرست رسیده است خودش یک معماست. پولیتزر تابلو را در بانکی در سوییس نگهداری کرد و کتابی با عنوان «موالیزا کجاست؟» نوشت. او در کتابش گفته بود این تابلو، پرتره ناتمام لیزا دل ژوکوندو اثر لئوناردو داوینچی است. 

حتی الساندرو وتزوسی، متخص آثار داوینچی در موزه لئوناردو داوینچی هم با ایده وجود دو نسخه از تابلو موافق است اما پروفسور کمپ که در شناخت آثار داوینچی تبحر ویژه‌ای دارد معتقد است این تابلو نسخه تقلبی از نقاشی معروف است. به نظر او در این نقاشی اثری از شکل مو، شکل دست و لباس اثر اصلی دیده نمی‌شود و پس‌زمینه و سر زن درست مانند دیگر نسخه‌های تقلبی تابلو، هیچ تناسبی با اثر اصلی ندارند. کمپ اشاره می‌کند «مونالیزای کوچک» روی بوم نقاشی شده درحالیکه همه می‌دانند لئوناردو داوینچی به نقاشی روی چوب تمایل بیشتری داشته است. 

بنیاد مونالیزا در زوریخ می‌گوید همیشه درمورد چنین آثاری دعواهایی شکل می‌گیرد و فردی پیدا می‌شود که بگوید بقیه اشتباه می‌کنند. انگار قرار نیست معماهای پیرامون تابلوی معروف لئوناردو داوینچی خاتمه پیدا کند؛ بسیاری بر سر اینکه هویت واقعی زن تابلو کیست با هم بحث و جدل دارند و حالا تابلو «مونالیزای کوچک» ماجرا را پیچیده‌تر کرده است./خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
یک معمای پیچیده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معمای پیچیده قتل یك زن با سیانور در تهران



معمای پیچیده قتل یك زن با سیانور

قتل یك زن با سیانور معمای پیچیده‌ای را پیش‌روی تیم جنایی پایتخت قرار داده است. شوهر این زن كه رابطه پنهان با دختری داشت، در گذشته نزد وی ادعای هولناكی كرده بود.

به گزارش ایران شب 20 تیرماه سال جاری مرد 32 ساله‌ای ساعت 10 شب از محل كارش به خانه آپارتمانی‌اش رسید، مرد در حالی كه خسته به نظر می‌رسید، وقتی در خانه‌اش را باز كرد، همسرش را دید كه روی زمین افتاده بود. سیاوش تصور كرد كه همسرش خوابیده است، وقتی كه با صدا زدن همسرش جوابی نشنید، متوجه كبودی صورت اكرم شد و با سرعت به در خانه همسایه كه پرستار بود، رفت و زن پرستار تا زمان رسیدن امدادگران اورژانس كارهای اولیه را برای نجات زن 26ساله انجام داد. اكرم به بیمارستان انتقال یافت و خیلی زود تسلیم مرگ شد. سیاوش در حالی این ادعا را مطرح كرد كه به عنوان مظنون در قتل همسرش در شعبه 5 دادسرای جنایی در برابر بازپرس رسولی ایستاده بود.

این ادعاها در حالی بود كه 15 روز پیش از سوی پزشكی قانونی درباره مرگ مرموز اكرم اعلام شده بود كه وی با خوردن سیانور به كام مرگ فرو رفته است. پلیس كه سرنخی از قاتل بودن همسر زن جوان نداشت، در تجسس‌های پلیسی و با بررسی پرینت‌های تلفنی سیاوش پی برد كه وی با دختری كه همسایه خانه قدیمی‌شان بوده تماس داشته و قول ازدواج به هم داده‌اند. دختر همسایه كه محبوبه 31 ساله است، وقتی در برابر بازپرس رسولی ایستاد، گفت: از سیاوش شنیده بودم كه با اكرم اختلاف دارد و همسرش با اصرارهای مادرش تن به این ازدواج داده است و بعد از گذشت 7 ماه از عروسی‌شان قرار بود به صورت توافقی از هم جدا شوند كه با اصرارهای مادر اكرم این اتفاق رخ نداده بود و من و سیاوش به صورت پنهانی با هم دوست بودیم و قرار بود با هم ازدواج كنیم. چند وقت پیش برایم خواستگار آمد و وقتی به سیاوش ماجرای خواستگارم را گفتم، از وی خواستم كه تكلیفم را روشن كند كه سیاوش با حالت خنده و شوخی گفت: مثل فیلم‌ها در غذایش چیزی بریزیم و بعد از مرگ اكرم با هم ازدواج كنیم، اما باز می‌گویم سیاوش برای خنده این حرف‌ها را زد.

سیاوش بار دیگر تحت بازجویی گرفته شد و با تأیید ادعاهای محبوبه به بازپرس رسولی گفت: من برای شوخی این حرف‌ها را زدم و من همسرم را به قتل نرساندم. احتمال می‌دهم همسرم به خاطر اختلافمان دست به خودكشی زده باشد و اگر آن شب با مدیر ساختمان حرف نمی‌زدم، شاید مانع كارش می‌شدم. بنابراین گزارش، سیاوش به عنوان مظنون به قتل همسرش در اختیار كارآگاهان پلیس جنایی آگاهی است و تحقیقات ادامه دارد./ایران