فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

معرق روی چوب



 

 

 

 

معرق روی چوب

 

معرق در معنای کلام اصولاً هر چیز رگه دار را گویند. ولی مفهوم آن در این نوع هنر در کنار هم قرار دادن تکه های رنگین چوب و مصالح دیگر از جمله عاج، صدف، فلز و... به طوری که طرح مورد نظر حاصل شود. معرق در واقع قرار گرفتن خط در کنار خط است. پیدایش تاریخی این هنر به درستی مشخص نیست ولی از تطبیق آن با هنر کاشی کاری بدون شک رابطه این دو هنر را در می یابیم وجه تشابه کاشی کاری معرق با معرق روی چوب در شیوه عمل است که در هر دو مورد نقشها از ترکیب قطعات رنگی جنس مورد نظر شکل می گیرد.

سابقه معرق کاری و آموزش آن در اداره کل هنر های سنتی به سال 1309 ه.ش بر می گردد. در آن سال به پایمردی استاد حسین طاهر زاده بهزاد و گروهی از هنرمندان نام آور هنر های سنتی از سراسر کشور در تهران گرد هم آمده و مدرسه صنایع مستظرفه را بنیان گذاشتند. در طی سالیان زیاد معرق همپای حرکت زمان پیشرفت کرد و تحولات مختلفی در آن پدیدار شد. این هنر در آغاز برای تزئین سطح میز، بوفه، در و تکیه گاه صندلی به کار برده شد و تنها نقوش اسلیمی یا گره با 5 رنگ محدود چوبهای آبنوس، فوفل، گلابی، سنجد و توت مورد استفاده قرار می گرفت و گاه برای تنوع از برشهای خاتم برای اشباع نقشها استفاده می کردند. در آن ایام شیوه معرق کاری در مقایسه با روش امروزی بسیار متفاوت بود و بیشتر به روش معرق جایگزین اجراء می شد.

نخستین تاریخی که در رابطه با اشباع نقشهای کنده شده به وسیله چوبهای رنگی موجود است تابلویی مربوط به سال 1313 با نقش دو سوار کار است که به وسیله احمد رعنا ساخته شده است. عباس شهمیرزادی هنگام اجرای تابلوی خود به جای کندن سطح چوب فوفل زمینه ای در اطراف نقشها به وجود آورد. این تابلو با مقطع بیضی نشانگر نقش دو زن بوده است.

به دنبال این دگر گونی ها در سال 1316 احمد رعنا با اثر ابداعی خود به نام شکارگاه معرق را از حالت سطح خارج کرد و به صورت نیم برجسته مطرح گردانید. که همین شیوه تا امروز به نام منبت معرق متداول است.زمینه فکری این نوآوری از نقشهای منبت کاری شده در های کاخ مرمر شکل گرفت.

تا سال 1334 اجرای معرق با همان 5 رنگ محدود متداول بود و محمد طاهر امامی که در پی تنوع رنگ بیشتری در معرق بود در اندیشه استفاده از مواد شیمیایی رنگی شد و جهت آزمون نقشهایی روی یک راکت تنیس روی میز با استفاده از مواد یاد شده به وجود آورد.

در 1335 تعدادی پاراوان و بوفه معرق کاری شده از طرف دولت چین به دولت ایران اهداء شد که به هنگام حمل تعدادی از آنها خسارت دید. مرمت بعضی از آنها با زمینه سیاه به محمد غفوری محول شد. وی با تهیه ماده سیاهی ترکیب یافته از جوهر نیکروزین، پارافین و لاک الکل قسمتهای آسیب دیده را ترمیم کرد. تا قبل از شناخته شدن جوهر نیکروزین برای سیاه کردن زمینه اشیای چوبی، صفحات موسیقی را می کوبیدند و سپس در الکل حل کرده و مقداری پارافین به آن اضافه می کردند و ماده سیاه بدست آمده را به وسیله پنبه بر روی شیء مورد نظر منتقل می کردند. این گونه آزمونهای پیاپی موجب پیدایش اندیشه نوینی در هنر معرق شد و بدین سان در سالهای 36 یا 37 یک پاراوان کوچک با نقش گل و مرغ توسط عزیزالله ویزایی با زمینه سیاه که به شیوه معرق های چینی بود ساخته شد و بدین ترتیب این سبک معرق در میان انواع آن جای گرفت.

از آن پس تا به امروز شاهد تحولاتی چند در هنر معرق بوده ایم. این تحولات عبارت اند از :

- نمایش بعد از طریق فضا سازی.

- استفاده از فلزات و سنگ.

- نمایش نقش در دو سطح.

- نشان دادن عمق با استفاده از پلیستر.

 

 


ویدیو مرتبط :
معرق کاری چوب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داود حقی: تصادف محسن قهرمانی چوب خدا بود





 

محسن قهرمانی همانند قضاوت دو سال پیش دردیدار راه‌آهن - مس کرمان که گل رضا نورمحمدی بازیکن راه‌آهن را به شکل عجیبی مردود اعلام کرد، این بار نیز در دیدار صبای قم - سپاهان یک پنالتی بحث‌برانگیز برای تیم اصفهانی گرفت تا نشان دهد که همچنان در قضاوت‌هایش نوسان دارد.

این اتفاق باعث شد قهرمانی با اسکورت ویژه مسئولان ورزشگاه قم به رختکن داوران برود و سپس با کمک نیروی انتظامی ورزشگاه را ترک کند.در ضمن قهرمانی هنگام بازگشت از قم در جاده با سانحه تصادف رانندگی مواجه شد و به همین دلیل به بیمارستان رفت.حقی هافبک صبای قم که قهرمانی به شکل عجیبی پس از برخورد توپ با او پنالتی گرفت در رابطه با این موضوع و سایر موارد به سئوالات خبرگزاری فوتبال ایران پاسخ می‌دهد.

▪ اعتقاد داری که پنالتی گرفته شده به سود سپاهان در دقیقه ۹۴ درست بود؟

ـ قسم می‌خورم که آن صحنه پنالتی نبود. به داور هم این موضوع را گفتم اما محسن قهرمانی به من جواب داد که برو فیلم را نگاه کن. من هم در پاسخ او گفتم مثل دو سال قبل فیلم بازی را نگاه کنم که در بازی تیم ما (راه‌آهن) مقابل مس، گل نورمحمدی را قبول نکردی و بعد هم با یک عذرخواهی به قضیه فیصله‌ دادی. به نظر من قضاوت قهرمانی واقعا مغرضانه بود.

▪ یعنی تو به هیچ وجه قبول نداری پنالتی گرفته شده درست بود؟

ـ بازیکن سپاهان در یک قدمی ضربه زد و من هم تنها در حالی که پشتم به او بود به هوا پریدم و توپ به پشت من برخورد کرد و فکر می‌کنم کمک داور هم که نزدیک‌تر از داور نسبت به آن صحنه قرار داشت به راحتی می‌توانست نقطه کرنر را نشان دهد اما نمی‌دانم داور با چه استدلالی آن ضربه را پنالتی اعلام کرد و مرا به دلیل گفتن حرف حقیقت از زمین اخراج کرد.من، بازیکنان و نیمکت تیم‌ از گرفتن پنالتی به سود سپاهان شوکه شدیم.

▪ خبر داری که قهرمانی پس از بازی تصادف کرده؟

ـ واقعا نمی‌دانم چه بگویم که برای یک تیم در دقیقه ۹۴ پنالتی ناحق می‌گیرد. من فکر می‌کنم تصادف قهرمانی چوب خدا بود که داور دیدار ما با سپاهان به آن دچار شد.

▪ اگر پنالتی گرفته نمی‌شد به نظر تو سپاهان می‌توانست با صبا در دقیقه ۹۴ به مساوی برسد؟

ـ ما به برد در دیدار با سپاهان نیاز مبرم داشتیم و حق‌مان هم سه امتیاز بود اما داور مغرضانه با گرفتن یک پنالتی تیم ما را از کسب سه امتیاز محروم کرد.

▪ در پایان بازی بازیکنان سپاهان حرفی به تو نزدند؟

ـ نه چون من در دقایق پایانی اخراج شدم و به رختکن رفتم اما واقعا بعضی مواقع پنالتی‌هایی می‌گیرند که بازیکن نمی‌داند چه کارهایی را انجام می‌دهد.