فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

معرفی 4 کتاب خواندنی برای آخر هفته


داوود امیریان، از نویسندگان معروف و شناخته شده حوزه ادبیات جنگ است. از همان اولین داستانش (با عنوان «ایرج خسته است») معروف شد و به نگاه طناز و سرخوشش بین دیگر نویسندگان این حوزه ویژگی و خصوصیت پیدا کرد. نگاه او به جنگ، نگاهی بسیار واقع گرایانه است.

همشهری جوان: «قاطرها که آسوده در حال استراحت یا خوردن علف و نان خشک بودند، یک آن وحشی شدند. سیاوش دوید طرف کوسه جنوب و یک لگد به شکم او زد و هوایی شلیک کرد. کوسه جنوب هم نه گذاشت و نه برداشت و یک جفتک سهمگین درست به تخته سینه سیاوش شلیک کرد! سیاوش شوت شد و هنوز در هوا بود که قزمیت هم او را مهمان جفتک خود کرد.

سیاوش به طرف دیگر پرت شد و باز هم در هوا پیکان یک کله جانانه به شکم سیاوش کوبید. سیاوش قبل از اینکه روی زمین پر از سرگین و خیس ادرار و علف های خیس بو گرفته سقوط کند، از هوش رفته بود!» ماجرا از اینجا شروع می شود که لشگر 27 رسول الله (ص) برای انجام عملیاتی در غرب، به خاطر کوهستانی بودن نمنطقه دنبال تاسیس گردانی هستند متشکل از قاطر و قاطرچی. کتاب، داستان همین تلاش است و اتفاقاتی که حین این کار رخ می دهد.

داوود امیریان، از نویسندگان معروف و شناخته شده حوزه ادبیات جنگ است. از همان اولین داستانش (با عنوان «ایرج خسته است») معروف شد و به نگاه طناز و سرخوشش بین دیگر نویسندگان این حوزه ویژگی و خصوصیت پیدا کرد. نگاه او به جنگ، نگاهی بسیار واقع گرایانه است.

به ماجرایی راه می یابد که پیچیده و پررمز و راز است.

نگاهی که بین جنگ و دفاع فرق می گذارد و همانقدر که دفاع را ستایش می کند، از جنگ و کشتار متنفر است. (در پایان همین رمان، جایی هست که یک گردان نیروی ایرانی بسیج می شوند تا برای چند خانواده عراقی آذوقه و نفت ببرند.) داستان های او، چنان که خودش بارها تاکید کرده (و از جمله در جلسه ای برای نقد همین کتاب) ریشه در خاطرات شخصی و مشاهدات عینی دارد. قلمش بسیار ساده و بدون کلمات پیچیده و سخت خوان است.

 بلد است توی دل یک داستان کلی، حوادث فرعی را پیش ببرد و از خط اصلی خارج نشود (توی همین رمان دوتا از داستان کوتاه های مجموعه «رفاقت به سبک تانک» خیلی نرم جاسازی شده است.) برای همین است که شایسته تقدیر شناخته شدن کتابش در جایزه کتاب سال، اصلا غیرمنتظره نیست.

در نقدهای مختلفی که بر این رمان نوشته شده، جز غلط های ملالغتی (از این قبیل که در صفحه 97 آمده «زمستان بود» و در صفحه 121 گفته شده «یک روز سرد آخر پاییز بود»)، نکته مهم دیگری نیست. این یعنی که اگر دنبال یک رمان خوب و خوشخوان و البته مفرح هستید، این یکی رمان را از دست ندهید.

نسخه فرانسوی مارپل

دوست مادام مگره / ژرژ سیمنون / ترجمه عباس آگاهی / موسسه جهان کتاب / 5000 تومان

این همان جلد هفتم از سری جدید ترجمه های آثار ژرژ سیمنون است که قبلا حرفش را زده بودیم. این بار به جای بازرس مگره، همسرش معما را حل می کند. ولی در میزان روانشناسانه بودن اثر تفاوتی حاصل نشده است. مادام مگره در ملاقاتی تصادفی با زنی خارجی که به زبان فرانسه مسلط است اما کودکی دارد که اصلا این زبان را درک نمی کند، به ماجرایی راه می یابد که پیچیده و پررمز و راز است.

خندیدن با گلوله

در تعقیب ماجرا، پرده از یک قتل برداشته می شود و سرنخ ها به کارگاه صحافی اسم و رسم داری در کوچه تورن ختم می شود که استاد کاری فنلاندی از سال ها پیش در آن مشغول کار است. فقط یادتان باشد که توی این سری، حجم توضیحات نویسنده خیلی زیاد است و باید قول بدهید حوصله تان سر نرود.



بی مزه بازی در هالووین


هالووین عوضی / آر. ال. استاین/ ترجمه شهره نورصالحی/ نشر پیدایش/ 10000 تومان

رابرت لارنس استاین را فانتزی بازها خوب می شناسند. او متخصص نوشتن داستان های ترسناک و خفن است که سه سال متوالی پرفروش ترین نویسنده کودک و نوجوان بود و سری «ترس و لرز» او با 120 عنوان کتاب مختلف، به 32 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. (در ایران فقط 3 عنوان از این سری ترجمه شده) این کتاب از یکسری دیگر با عنوان «پارک وحشت» است (از این یکی سری 16 عنوان ترجمه شده.)

به ماجرایی راه می یابد که پیچیده و پررمز و راز است.

 استایندر این کتاب با فضای جشن هالووین داستان تعریف کرده (هالووین جشنی است که غروب روز 31 اکتبر برگزار می شود و ملت خرافاتی در این شب ارواح ناپاک را فراری می دهند). حالا اگر کتاب را هم نخواندید، نخواندید. پسر خود استاین تا به حال یک کتاب هم از پدرش نخوانده.



اول مرغ بود یا چی؟

مفهوم دست راست و چپ در اساطیر ایران / محبوبه خدایی/ انتشارات پازینه/ 5000 تومان


«دست چپ، جنبه منفصل نیرو و قدرت پذیرش است و معمولا مظهر دزدی و کلاهبرداری است ... این مفاهیم در مفهوم اولیه و باستانی واژه چپ وجودنداشتند. در بودایی، بودا کاسه صدقه را با دست چپ نگه می دارد و در چینی دست چپ مظهر «یین» که نماد ضعف است و تا زمانی که قدرت را به سوی خشونت و تخریب هدایت می کند.

به ماجرایی راه می یابد که پیچیده و پررمز و راز است.

مظهر عزت و افتخار است ... در کتاب نیز از این دست راست به عنوان نماد قدرت و برای جنگ به کار رفته است ...» اینها که خواندید، نمونه هایی از متن کتاب بود. کتاب به درد کسانی می خورد که علاقمند به دانستن مفاهیم رمزی و پیشینه مفاهیم و ادبیات تطبیقی و این قبیل دانشمند بازی ها هستند.


ویدیو مرتبط :
کتاب آخر هفته - آذزخشی دیگر از آسمان کربلا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کتاب های پرفروش هفته آمریکا معرفی شدند


در هفته ای که گذشت 3 کتاب جدید به فهرست پرفروش های آمریکا راه یافتند و یکی از همین کتاب های تازه وارد به صدرنشینی نویسنده صا حب نام جودی پیکولت خاتمه داد و جورج آر.آر.مارتین نیز از جمع 10 کتاب برتر آمریکا کنار رفت.

بانی فیلم: در هفته ای که گذشت 3 کتاب جدید به فهرست پرفروش های آمریکا راه یافتند و یکی از همین کتاب های تازه وارد به صدرنشینی نویسنده صا حب نام جودی پیکولت خاتمه داد و جورج آر.آر.مارتین نیز از جمع 10 کتاب برتر آمریکا کنار رفت.

به گزارش ایبنا به نقل از نیویورک تایمز، «کنارم بمان» به قلم هارلان کوین موفق شد در بدو ورود، صدرنشین شده و عنوان نخست جدول را از آن خود کند. در این کتاب ماجراهای 3 دوست مایوس از زندگی و سرخورده نقل می شود که با ناپدیدشدن یک نفر، هر سه آنها به یکدیگر نزدیک تر شده و زندگی آنان هم گره می خورد.





این بار جودی پیکولت که هفته گذشته برترین نویسنده هفته بود، جایگاه دوم جدول را از آن خود کرد. در کتاب «گرگ تنها» زندگی مردی به تصویر کشیده می شود که مدت ها به مطالعه زندگی گرگ ها پرداخته و این موجودات را حتی بهتر از اطرافیان خود می شناسد. وی در زندگی دچار مشکل می شود و درحالی که تنها زندگی می کند در یک سانحه رانندگی مجروح می شود و...
«نیروی طبیعت» اثر «سی.جی.باکس» هم در بدو ورود به فهرست پرفروش ها، سوم شد. این اثر هم بخشی دیگر از مجوعه کتاب هایی با شخصیت اصلی جو پیکت است که در سال 1995 جزو نیروهای مخفی ویژه بود، شاهد جنایت وحشتناک یکی از همکارانش بود و می دانست که این گذشته حتما روزی به سراغش خواهد آمد. خلافکار تصمیم دارد تمام شاهدان ازجمله «نیت» را نابود کند و اینجاست که جان «جو» هم به خطر می افتد.

جایگاه «صحنه قتل» نوشته وینس فلین نسبت به هفته گذشته تغییری نکرد و باز هم چهارم شد. دستمایه این کتاب، حادثه تروریستی لاکربی است و از آنجا که بخشی از واقعیت را در دل خود جای داده، بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است. در این کتاب یک مامور سیا به دنبال اشخاصی است که به نوعی در مرگ 270 قربانی این حادثه دست داشته اند و تک تک آنان را به قتل می رساند. وقتی وزیر نفت لیبی هم کشته می شود، ماجرا ابعادی دیگر می یابد. شاید این مامور باید کشته شود تا...

«دزد» به قلم کلیو کاسلر و جاستین اسکات نیز پس از 3 هفته، از جایگاه سوم به ردیف پنجم جدول نقل مکان کرد. دو دانشمند اروپایی برای اختراعی قابل توجه که می تواند جهان را دگرگون کند، ربوده شده اند و ماموران یک آژانس ویژه با عنوان «وان دورن» آنان را نجات می دهند. البته تبهکاران دست از سر آنها برنمی دارند و در تلاش دوباره برای ربودن این دو دانشمند، یکی از آنها به قتل رسیده و دیگری هم ربوده می شود. حالا نوبت ایزاک بل است که دانشمند را از دست جاسوسان آلمانی نجات دهد و...

این ششمین هفته است که جیمز پترسون با کتاب تازه اش در میان پرفروش ترین نویسندگان هفته دیده می شود و این بار جایگاه ششم را از آن خود کرد. جیمز پترسون کتاب «مبارزات محرمانه» را با همکاری مارک سولیوان نوشته و موضوع آن نیز بسیار به موقع انتخاب شده است. در آستانه بازی های المپیک 2012 لندن، یک گروه 400 نفره از خبره ترین کارآگاهان برای حفاظت از جان 10 هزار ورزشکار شرکت کننده در این مسابقات از 200 کشور جهان راهی لندن می شوند و در آستانه جشن افتتاحیه، یکی از اعضای بلندمرتبه کمیته برگزارکننده این بازی ها به قتل می رسد. اینجاست که پیتر کینگ، کارآگاه خصوصی برای حل این مشکل وارد می شود.

«شبح» به قلم تد بل نیز در نخستین تجربه حضورش در میان کتاب های پرفروش، هفتم شد. این کتاب هم از مجموعه آثاری است که با محوریت شخصیت الکساندر هاوک مامور مخصوص ضدجاسوسی نوشته شده و او این بار باید شخصی خودبزرگ بین و شرور را که با انجام آزمایش های خطرناکش، جهان را برای مردم ناامن کرده دستگیر کند. ماجراهای مختلفی در شهر اتفاق می افتد از واژگون شدن بی دلیل هواپیما تا ناپدیدشدن دانشمندی بلندپایه و صاحبنام در یک مراسم ویژه. آیا پای یک روح و شبح در میان است که هیچ رد پایی باقی نمی ماند؟

«دفاع از جاکوب» نوشته ویلیام لاندی نیز که هفته پیش ششم بود این بار در جایگاه هشتم قرار گرفت. در این کتاب، ماجرای اندی باربر، وکیل دادگستری بلندمرتبه نقل می شود که در ماساچوست از اعتبار قابل توجهی برخوردار است و ظا هرا در کنار خانواده خوشبختش، زندگی آرامی دارد، ولی همه چیز وقتی خراب می شود که جاکوب، پسر 14 ساله اش به قتل یکی از همکلاسی هایش متهم می شود. پسر، قتل را انکار می کند و پدر نیز ناگزیر این حرف را باور می کند ولی جلسات دادگاه چیزی دیگری می گوید...

ظاهرا اوضاع چندان بر وفق مراد «تروی دنینگ» نیست زیرا اثرش با عنوان «سرنوشت جدی: مکاشفه» که در بدو ورود به جدول، بر سکوی دوم ایستاده بود این بار نهم شد. این اثر نهمین و آخرین رمان از سری «سرنوشت جدی» است که از مجموعه جنگ ستارگان محسوب می شود و درواقع بازی پایانی «جدی» و «سیت» دو شخصیت اصلی این مجموعه است.

اوضاع «گرگ نما» نوشته آته رایس نیز تغییری نکرد و بازهم دهمین کتاب هفته شد. داستان در عمارتی باشکوه و تاریخی در سواحل کالیفرنیای شمالی با ورود یک گزاشگر جوان از مجله فرانسیسکو آبزرور به این ساختمان آغاز می شود. زنی مسن به او خوشامد می گوید و در دل تاریکی شب، جانوری او را گاز می گیرد و تبدیل به یک انسان گرگ نما می شود. او در تلاش برای مبارزه با خوی گرگ وجودش است که ناگهان به دام دانشمندان می افتد و تحت مطالعه قرار می گیرد.