فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

معرفی 19 فیلم مسابقه جشنواره برلین/ چراغ سبز آلمان به جعفر پناهی!



اخبار,اخبارجدید,اخبار 

جالب

 

معرفی 19 فیلم مسابقه جشنواره برلین/ چراغ سبز آلمان به جعفر پناهی!

شصت و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین فهرست کامل فیلم‌هایی را که در بخش رقابتی این جشنواره شرکت می‌کنند، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، برنامه رسمی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین 2013 از 7 تا 17 فوریه (19 تا 29 بهمن) برگزار می‌شود.

فیلم‌های شرکت‌کننده در بخش رقابتی این آثار هستند:

"یک زندگی شاد و طولانی" به کارگردانی بوریس خلبنیکوف از روسیه

"شاهزاده بهمن" به کارگردانی دیوید گوردون گرین از آمریکا

"هارمونی درس ها" به کارگردانی امیر بیگ آذین از آلمان

"ویک+فلو یک خرس دیدند" به کارگردانی دنیس کوت از کانادا

"به نام ..." ساخته مالگوسکا سومووسکا از لهستان

"کامیل کلودل 1915" ساخته برونو دامونت از فرانسه

"در راه من" ساخته امانوئل برکوت از فرانسه

"اپیزودی از زندگی یک قراضه جمع‌ کن" به کارگردانی دنیس تانوویچ محصول مشترک بوسنی و هرزگوین فرانسه و اسلوانی

"پیروزی" به کارگردانی سباستین لیلیو

"طلا" ساخته توماس آرسلن از آلمان

"راهبه" ساخته گیوم نیکلوکس محصول مشترک آلمان، بلژیک، فرانسه و هلند

"لیلا فوریه" ساخته پیا مارس محصول مشترک آلمان، آفریقای جنوبی، فرانسه و هلند

"مرگ ضروری چارلی کانتریمن" ساخته فردیک باند از ایالات متحده

"هیوون دختر هیچ کس" ساخته هونگ سانگسو

"بهشت: امید" ساخته اولریش سیدی

"پرده" ساخته جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی

"ژست بچه" ساخته کلین پیتر نتسر

"سرزمین وعده داده شده" ساخته گاس ون سنت

"عوارض جانبی" ساخته استیون سودربرگ از آمریکا 

خارج از بخش رقابتی:

 "پیش از نیمه شب" ساخته ریچارد لینکلیتر "خون تیره" ساخته جورج اسلویتسر "قطار شبانه لیسبون" به کارگردانی بیله آگوست

"کرودز" ساخته کرک دومیکو و کریس ساندرس "استاد بزرگ" ساخته وونگ کار وای در مجموع 24 فیلم در این بخش برلیناله نمایش داده می‌شوند که در میان آن‌ها 19 فیلم برای جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای برلیناله رقابت می‌کنند./مهر

 


ویدیو مرتبط :
جعفر پناهی خرس طلایی جشنواره برلین را کسب کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جشنواره برلین با یک فیلم رزمی آغاز شد / ستاره‌های هالیوود در راه آلمان



جشنواره برلین با یک فیلم رزمی آغاز شد / ستاره‌های هالیوود در راه آلمان

 شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین روز پنجشنبه با اولین نمایش جهانی «استاد بزرگ» به کارگردانی وونگ کار وای کارگردان هنگ کنگی کلید خورد.

به گزارش خبرآنلاین، تونی لیونگ چیو وای که به دفعات با وونگ کار وای همکاری کرده، در فیلم جدید او نقش ایپ من استاد افسانه‌ای کونگ فو را بازی می‌کند و ژانگ زی‌یی به نقش گونگ اِر رقیب و دوست او ظاهر شده است. 

داستان «استاد بزرگ» در چین در پسزمینه سال‌های پرهیاهوی دهه 1930 روی می‌دهد و مضامینی چون افتخار، اصول اخلاقی، خیانت و عشق ممنوعه را دربرمی‌گیرد. 

کار وای که در عین حال رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره برلین است، گفت مصمم بود به شکلی بی‌شباهت با فیلم‌های دیگر به عمق هنرهای رزمی برسد. 

او پیش از اولین نمایش رسمی فیلم جدید خود در یک نشست خبری به خبرنگاران، گفت: «فیلم «استاد بزرگ» فیلمی درباره کونگ فو است، اما چیزی بیش از مهارت به شما می‌گوید. از این آدم‌ها می‌گوید، رزمی‌کاران و دنیای هنرهای رزمی. اینکه به چه اصولی پایبند هستند؟ چه چیزهایی را ارزش می‌دانند؟ چه فلسفه‌ای دارند؟» 

کار وای که مثل همیشه یک عینک‌ آفتابی مشکی به چشم داشت، ادامه داد: «امیدوارم این فیلم باعث شود تماشاگران از منظری جدید به هنرهای رزمی، کونگ فو و چینی‌ها نگاه کنند.» 

ایده ساخت «استاد بزرگ» سال 1996 به ذهن کار وای رسید. پیش‌تولید این فیلم حدود یک دهه و تولید فیلم تقریبا چهار سال طول کشید. 

شخصیت لیونگ که در بخش اول فیلم حضوری غالب دارد، بر مبنای شخصیتی واقعی با همان نام خلق شده، مردی که مدرسه هنرهای رزمی وینگ چان را راه‌اندازی کرد و بروس لی یکی از شاگردانش بود.

شخصیت زی‌یی به تدریج در «استاد بزرگ» نقش محوری پیدا می‌کند و علاقه دیرین او به ایپ من باعث می‌شود مهارت کار وای در پرداختن به افسردگی - که بیش از همه در شناخته‌شده‌ترین فیلم او تا به امروز «در حال و هوای عشق» با بازی لیونگ نمود دارد - بار دیگر جلوه‌گر شود.

لیونگ 50 ساله گفت تمرین برای بازی در نقش ایپ من را چهار سال پیش آغاز کرد و همان اوایل کار دستش شکست. 

او گفت: «کونگ فو یک جنبه معنوی دارد که این جنبه را با خواندن کتاب‌ها نمی‌توان یاد گرفت. این حس خودبخود ایجاد می‌شود. برای همین مجبور بودم چهار سال تمرین کنم. فقط با تمرین می‌توانید این را یاد بگیرید.»

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

ژانگ زی‌یی در صحنه‌ی از فیلم «استاد بزرگ» 

بجز لیونگ و زی‌یی، چن چانگ، بنشان ژائو، شنگیانگ زیائو و سونگ هایه کایو و صدها تن از رزمی‌کاران مطرح آسیایی نیز در «استاد بزرگ» بازی کرده‌اند. 

کار وای که در هنگ کنگ زندگی می‌کند، سال 1994 با «قطار سریع‌السیر چانگ‌کینگ» در سطح بین‌المللی به شهرت رسید و از آن زمان یکی از فیلمسازان محبوب علاقه‌مندان فیلم‌های هنری در اروپا بوده است.

او سال 2000 با فیلم «در حال و هوای عشق» برنده جایزه سزار بهترین فیلم خارجی شد و سال 2004 با رمانس علمی تخیلی «2046» در جوایز فیلم اروپا جایزه بهترین فیلم غیراروپایی را برد. کار وای سال 1997 با فیلم «شاد بودن با هم» برنده جایزه بهترین کارگردان از جشنواره کن شد. 

«استاد بزرگ» آغازگر رویدادی 11 روزه همراه با نمایش صدها فیلم، گفت‌وگوها و مهمانی‌های مختلف در سراسر برلین است. انتظار می‌رود گروهی از ستاره‌های هالیوود چون مت دیمن، آن هاتاوی و نیکلاس کیج همین‌طور تعدادی از بازیگران معروف اروپایی مانند کاترین دونوو و جود لاو در جشنواره برلین 2013 شرکت کنند. 

در مجموع 24 فیلم در بخش اصلی برلیناله نمایش داده می‌شوند که در میان آن‌ها 19 فیلم برای جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای برلیناله رقابت می‌کنند. 

بیشتر فیلم‌های بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره برلین را فیلم‌های هنری اروپایی تشکیل می‌دهند، از جمله فیلم زندگی‌نامه‌ای «کامیل کلودل 1915» ساخته برونو دومون که با فیلم‌هایی چون «انسانیت» و «29 نخل» شهرت دارد. فیلم جدید او داستان مجسمه‌ساز معروف فرانسوی است که نقشش را ژولیت بینوش بازی می‌کند. 

اقتباس ادبی «راهبه» با بازی ‌ ایزابل هوپر و مارتینا گدک، «در راهم» ساخته امانوئل برکوت با بازی کاترین دونوو در نقش زنی بیوه که به سفری برای خودشناسی دست می‌زند و «یک بخش از زندگی آیرون پیکر» ساخته دنیس تانوویچ فیلمساز برنده اسکار («سرزمین بی‌طرف») از دیگر فیلم‌های اروپایی هستند که بخت دریافت جایزه خرس طلایی را دارند. 

از آسیا فیلم‌های «Nobody's Daughter Haewon» به کارگردانی هونگ سانگ-سو کارگردان اهل کره جنوبی و «پرده»‌ به کارگردانی جعفر پناهی و کامبوزیا پرتوی از ایران در بخش مسابقه برلیناله حضور دارند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

تیم رابینز بازیگر آمریکایی یکی از داوران بخش مسابقه بین‌لملل است 

در میان رقبای آمریکایی می‌توان به تریلر «عوارض جانبی» به کارگردانی استیون سودربرگ با بازی جود لاو، رونی مارا، کاترین زیتا-جونز و چانینگ تاتوم اشاره کرد. همین طور «Prince Avalanche» ساخته دیوید گوردون گرین با بازی امیل هیرش و پل راد به نقش دو کارگر جاده و «مرگ ضروری چارلی کانتریمن» اولین فیلم بلند داستانی فردریک باند با بازی شایا لابوف و ایوان ریچل وود که هر سه فیلم اولین بار در جشنواره ساندنس روی پرده رفتند. «سرزمین موعود» با بازی مت دیمن، فرانسیس مک دارمند و رزماری دویت دیگر رقیب آمریکایی جایزه اصلی جشنواره برلین است. 

اروپای شرقی که همیشه در برلین مورد توجه بوده، امسال هم با چهار فیلم حضوری پرقدرت در بخش مسابقه بین‌الملل برلیناله دارد. درام روسی «یک زندگی طولانی و شاد» به کارگردانی بوریس خلبنیکوف، «حالت بچه» ساخته کالین پتر نتزر از رومانی، «درس‌های هارمونی» اولین فیلم بلند امیر بیگازین کارگردان قزاقستانی و «به نام» تازه‌ترین ساخته مالگوسکا شومووسکا کارگردان لهستانی نمایندگان سینمای اروپای شرقی در این بخش هستند. 

سه فیلم تولید آلمان یا تولید مشترک با این کشور در بخش مسابقه بین‌الملل رقابت می‌کنند: «طلا» ساخته توماس آرسلان با بازی نینا هاس، مارکو ماندیک و لارس رودولف، «بهشت: امید» آخرین فیلم سه‌گانه جنجالی اولریش سیدل کارگردان اتریشی که دو فیلم اول او «بهشت:عشق» و «بهشت: ایمان» به ترتیب در جشنواره‌های کن و ونیز نمایش داده شدند و در نهایت تریلر «Layla Fourie» به کارگردانی پیا مارایس. 

«ویک+فلو یک خرس دیدند» ساخته دنی کوت از کانادا و «گلوریا» به کارگردانی سباستین للیو از شیلی از دیگر رقبای جایزه خرس طلا هستند. 

کار وای و همکارانش در بخش مسابقه بین‌الملل شامل تیم رابینز بازیگر آمریکایی، سوزان بیر کارگردان دانمارکی، آندراس درسن کارگردان آلمانی، شیرین نشاط کارگردان ایرانی، الن کوراس فیلمبردار و آتینا ریچل تسانگاری تهیه‌کننده و کارگردان یونانی برنده جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای را انتخاب می‌کنند. 

چند فیلم پرستاره نیز در بخش خارج مسابقه برلیناله نمایش داده می‌شود، از جمله «قطار شبانه»‌ تازه‌ترین ساخته بیله اوگوست فیلمساز دانمارکی با بازی جرمی آیرونز، ملانی لورن و کریستوفر لی و «پیش از نیمه‌شب» ریچارد لینکلیتر با بازی ایتن هاوک و ژولی دلپی. موزیکال «بینوایان» ساخته تام هوپر نیز در بخش نمایش ویژه برلیناله روی پرده می‌رود. 

«بهترین پیشنهاد» به کارگردانی جوزپه تورناتوره با بازی جفری راش و جیم استرجس، «نگاه عشق» ساخته مایکل وینترباتم و مستند «روح 45» ساخته کن لوچ از دیگر فیلم‌های این دوره جشنواره برلین هستند. 

شصت و سومین دوره جشنواره فیلم برلین 7 تا 17 فوریه (19 تا 29 بهمن) برگزار می‌شود./خبرآنلاین