فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

معرفی کتاب هایی مفید درباره ایران و زنان


اشکانیان وارث هخامنشیان و سلوکیان بودند. به همین علت تداوم سیاست کشورداری و تشکیلات اداری آن سلسله‌ها در این عصر مشهود است. / همانگونه که با مطالعه کتاب حاضر در می‌یابیم که نهضت با خاستگاه‌های مردمی و به طور خودجوش پدید آمد، حال آنکه در جوامع قدرتمدار کشورهای عرب امروز شاهد پیدایش جنبش‌های حکومتی هستیم. روزنامه آرمان: 



مبانی تاریخ پارتیان

نویسنده: کلاوس شیپمان/ ترجمه: هوشنگ صادقی/ چاپ سوم/ شمارگان:1100 نسخه/ ناشر: نشر فرزان روز/ اشکانیان وارث هخامنشیان و سلوکیان بودند. به همین علت تداوم سیاست کشورداری و تشکیلات اداری آن سلسله‌ها در این عصر مشهود است. سرزمین وسیع پارتی- اشکانی برمبنای نظام حکومتی هخامنشی و سلوکی پایه‌گذاری شده بود. با وجود این، تفاوت‌هایی نیز به دلیل وجود سلسله‌های کوچک محلی مانند پارس- الیمایی (بخشی از عیلام) مسنه (دشت میسان)، مادآتروپاتن، هیرکانه(کرگان) سکتان و غیره دیده می‌شد.

 این پادشاهی‌های کوچک به وسیله شاهزادگان یا شاخه‌های فرعی این خاندان اداره می‌شد. آنها با وجود اینکه پادشاهی اشکانی را به رسمیت می‌شناختند یا مانند پارس و عیلام خود را به نوعی تابع می‌دانستند اما در بسیاری از موارد مانند(سکه زدن) مستقل عمل می‌کردند. بخش‌های دیگر قلمرو اشکانیان، به استان یا «ساتراپ‌نشین» تقسیم می‌شد. از دیگر جنبه‌های پژوهشی کتاب حاضر، هنر و دیگر جنبه‌های تاریخ و فرهنگ پارتها، مانند اقتصاد، سپاه و دین نیز بررسی می‌شود. به نظر می رسد که بررسی تاریخ پارتها به عنوان جریان سیاسی اهمیت ویژه دارد.




نهضت نسوان شرق

به کوشش: غلامرضاسلامی- افسانه نجم‌آبادی/ چاپ دوم/ شمارگان:1000نسخه/ ناشر: نشرو پژوهش شیرازه/ به دنبال آشنایی مردم مشرق زمین با فرهنگ و تمدن غرب، افکار و گرایش‌های تجدد طلبانه به کشورهای شرقی راه یافت. یکی از نتایج این امر گسترش بحث آموزش زنان، ارتقای حقوق مدنی آنان و در نهایت ورود هر چه بیشتر آنان در مناسبات اجتماعی،‌اقتصادی و سیاسی بود. زنان متاثر از اندیشه تجدد طلبی و برابری خواهی،‌برای دستیابی به اهداف خود، همگام با تاسیس مدارس دخترانه و انتشار روزنامه، انجمن‌ها و مجامعی را بنیان نهادند و به برگزاری کنگره هایی مبادرت ورزیدند که کنگره نسوان شرق یکی از ثمرات آن بود. کنگره اول نسوان شرق در سال1930 در دمشق برگزار شد.

تشکیل این کنگره در ابتدا نتیجه ائتلاف و ادغام جمعیت‌های محلی‌ای بود که در بعضی از سرزمین‌های عربی فعالیت داشتند و در مراحل بعد جمعیت‌هایی نیز از هند و... به آنان پیوستند. شکل‌گیری نهضت نسوان شرق در آن سالها با جنبشی که امروز به عنوان نمونه در کشورهای جهان عرب آغاز شده متفاوت است.

 همانگونه که با مطالعه کتاب حاضر در می‌یابیم که نهضت با خاستگاه‌های مردمی و به طور خودجوش پدید آمد، حال آنکه در جوامع قدرتمدار کشورهای عرب امروز شاهد پیدایش جنبش‌های حکومتی هستیم. آنچه امروز در کشورهایی مانند مصر، اردن، قطر و بسیاری دیگر از کشورهای عرب مشاهده می‌شود ظهور جنبش‌های اجتماعی زنانی است که با هدایت همسران رهبر و جوانی که جایگزین پدران سنتی‌شان شده اند گام به عرصه عمومی گذاشته‌اند.




زنان و نظریه اجتماعی و سیاسی

مناظرات و گفت‌وگوهای جاری/نویسنده: جانیس مک لافلین / ترجمه: حمیرا مشیرزاده/ چاپ اول/ شمارگان:1000نسخه/ ناشر: نشر و پژوهش شیرازه/ ساختار هوشمندانه کتاب حاضر آن را به مقدمه‌ای روشن در بحث رابطه میان مطالعات فمنیستی و مناظرات جاری در اندیشه اجتماعی و سیاسی تبدیل می‌کند. چارچوب کتاب از مقولات سنتی فراتر رفته چشم‌اندازها را از دیدگاه زنان به‌گونه‌ای موردبحث قرار می‌دهد که به ترسیم طرحی نو از اندیشه معاصر زن محور می‌پردازد.

 در کلیه بحث‌ها با تدبیر و ساختاری مشترک خواننده را از طریق مجموعه‌ای از پرسش و نقدهای زنانه بر انگاره‌های موجود و جدید هدایت می‌کند و بحثی را در مورد چگونگی کاربرد این مباحث در حیات اجتماعی و عرصه سیاست معاصر از طریق بررسی یک مورد پژوهی مفید شکل می‌دهد. این کتاب با نثری روشن، فشرده و بدیع به تحلیل نظام یافته از طیف وسیعی از آثار موجود می‌پردازد و در عین حال تداوم اهمیت و ارزش چشم‌اندازهای فمنیستی را نشان می‌دهد.

 جانیس مک‌لافلین نویسنده کتاب، سیاست و جامعه شناسی را در دانشگاه نیوکاسل تدریس می‌کند. او تجربه وسیعی در تدریس در رشته‌های جامعه‌شناسی، مطالعات زنان و سیاست دارد. حوزه‌های مطالعاتی مورد علاقه او نظریه فمنیستی و شکل‌گیری متقابل فناوری و جامعه است.


ویدیو مرتبط :
رونمایی از کتاب گزارش وضعیت اجتماعی زنان در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معرفی کتاب هایی مفید برای والدین


بهترین روش برای تشویق كودكان به كتابخوانی، مطالعه در حضور خود آن‌هاست. قرار نیست به آن‌ها از نتایج و فواید كتاب خواندن بگویید، فقط كافی است مقابل چشمان آن‌ها دقایقی را به كتاب خواندن اختصاص بدهید.