فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

معرفی نقاشان ایرانی



نقاشان معروف ایرانی,زندگینامه نقاشان ایرانی

معرفی نقاشان ایرانی

حسین بهزاد
حسین بهزاد نقاش و در واقع مینیاتوریست بزرگ و نام آور کشور فرزند فضل الله اصفهانی در سال 1273 شمسی متولد شد و در 21 مهر 1347 درگذشت.پدرش فضل الله اصفهانی قلمدان ساز و نقاش آبرنگ بسیار ماهر و زبردستی بود. حسین بهزاد از سن هفت سالگی و به امر پدر در كارگاه قلمدان سازی ملا علی قلمدان ساز به كار مشغول شد. پس از چندی  پدرش از دنیا رفت و حسین بهزاد دوران كودكی و نوجوانی سخت و طاقت فرسایی را پشت سر گذاشت.

فقر اقتصادی توأم با فشارهای زایدالوصف ناپدری اش زندگی را سخت به كام او تلخ می كرد. آنچه بود پس از مرگ استاد، نخست به شاگردی میرزا حسن پیكرنگار گمارده شد و با توسعه كمی و كیفی كار استاد، حسین بهزاد نیز كه در فراگیری مینیاتور استعداد قابل توجهی از خود نشان داده بود، خیلی زود به اشتهار رسید و بسیاری از آثار مینیاتوری سفارش شده به كارگاه میرزا حسن را بهزاد ساخته و پرداخته می كرد.


حسین بهزاد به ویژه در كپیه كردن از آثار مینیاتوری قدیم كه سخت مورد توجه اروپاییان و دلالان ایرانی بود، استعداد و توانایی بسیار زیادی از خود نشان داد. حسین بهزاد از سن 18 سالگی كارگاه مینیاتوری مستقلی دایر كرده به سرعت كار او با استقبال فراوان روبه رو شد. او به ویژه آثار كمال الدین بهزاد و رضا عباسی از مینیاتوریستهای صاحب نام و درجه اول دوران صفویه را با استادی تمام كپیه می كرد.

 حسین بهزاد برای مطالعه در آثار نقاشی جدید و قدیم هنرمندان اروپایی، بارها از اروپا دیدن كرد و آثار و مینیاتورهای او در چندین نمایشگاه هنری ایران، اروپا و آمریكا به نمایش گذاشته شد و با استقبال فراوان روبه رو شد.

 

نقاشان معروف ایرانی,زندگینامه نقاشان ایرانی

 

از حسین بهزاد كه سالها كارمند فنی اداره كل باستانشناسی و استاد مینیاتور هنرستان هنرهای زیبای تهران بود، تابلوهای مینیاتوری نفیس و بسیار ارزنده و گرانبهایی به یادگار مانده است كه برخی از آنها عبارتند از:

ایوان مدائن، فردوسی و قهرمانان شاهنامه، ابن سینا بر بالین بیمار عشق (در 2 تابلو مختلف)، صاحبان طلای سیاه، حافظ شیراز، نیمه شب حافظ، شب حافظ، اندیشه حكیم ابوعلی سینا، پند خیام ( در دو تابلو مختلف)، دختر رز (در سه تابلو مختلف)، خیال، دو دلداده، موسی و شبا، خواب خوش، بهرام و گلندام، نگاه، بهار و جوانی، آفرینش از نظر خیام، ناز، قیام كاوه آهنگر، اسرار ازل، عصیان، خسرو و پرویز، در جستجوی انسان تابلوی نیم تمام، بهشت و دوزخ، طنازی و خیام.


مرتضی کاتوزیان
مرتضی کاتوزیان در 11 تیرماه 1322 در خانواده ای متوسط و هنر دوست در تهران به دنیا آمد. از کودکی عاشق نقاشی بود و تمام اوقات او بدون مربی صرف فراگیری این هنر می شد. درسال 1339 به طور حرفه ای به کار گرافیک و نقاشی روی آورد.
در زمینه گرافیک تعداد بسیاری پوستر، آرم، جلد کتاب و بروشور ساخت. سال 1353 مسئولیت برگزاری نمایشگاه بین المللی گرافیک تهران با عنوان گرسنگان آفریقا توسط سازمان جهانی I.A.A را قبول و بشکل آبرومندانه ای به انجام رساند و برنده جایزه پوستر همبستگی شد.

 

او از پایه گزاران سندیکای گرافیست ها در سالهای قبل از انقلاب و 2 سال عضویت هیات مدیره آن بود. طی سالهای گذشته در نمایشگاههای جمعی بسیاری شرکت و 4 نمایشگاه انفرادی برگزار کرد. تمامی آنها به دلیل کیفیت بالای آثار ارائه شده و نگاه محبت آمیزی که به انسانها و مسائل مربوط به زندگی آنها در نقاشی هایش بود پر بیننده ترین نمایشگاههای تاریخ هنر ایران شد.

 

نقاشان معروف ایرانی,زندگینامه نقاشان ایرانی

 

به عنوان مثال نمایشگاه نقاشی هایش در موزه هنرهای معاصر تهران در سال 1368 طبق آمار رسمی 20 هزار بازدید کننده داشت. آخرین نمایشگاهی که با 94 اثر خود در خردادماه 1387 در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد برگزار کرد، روز چهارشنبه 29 خرداد ماه از طرف سازمان یونسکو به پاس فعالیتهای 50 ساله اش در زمینه نقاشی و 30 سال تعلیم مخلصانه به جوانان ایرانی طی مراسم با شکوهی مفتخر به دریافت لوح تقدیر این سازمان شد.


در مدت 30 سال تدریس نقاشی از آتلیه کوچک او ده ها نقاش تقدیم جامعه هنری شد.برای معرفی و تشویق شاگردانش سه نمایشگاه جمعی برای آنان بر پا کرد و در یک نمایشگاه بهمراه آنان در موزه هنرهای معاصر تهران شرکت کرد. به همت او در سال 1384 کتابی از نقاشی های هنرجویانش چاپ و مورد استقبال مردم قرار گرفت.اکنون تعدادی از آن هنرجویان از نقاشان و هنرمندان بنام ایران هستند و هر کدام در آموزشگاه نقاشی خود به تعلیم هنرجویان بسیاری مشغولند.


تاکنون 4 جلد کتاب از آثار نقاشی مرتضی کاتوزیان به چاپ رسیده و تعداد زیادی از آثار او به صورت پوستر ارائه شده است. 5عدد از آثار این نقاش در موزه هنرهای معاصر تهران و تعداد زیادی در کلکسیون مجموعه داران ایرانی و خارجی در کشورهای مختلف نگهداری می شود.
در دوران جوانی ساعات فراغت خود را به ورزش می گذراند. در سال 1349 برای اولین بار در ایران صاحب کمربند سیاه کاراته شد. طی سالیان بعد شاگردان لایقی در این زمینه تربیت کرد. اکنون با کمربند سیاه دان 7 از پیش کسوتان این ورزش محسوب می شود.


نسرین خسروی
نسرین خسروی در 29 آذر 1329 در تهران به دنیا آمد و در سال 1358 در رشته گرافیک از دانشکده هنرهای زیبا فارغ‌التحصیل شد. از مجموعه آثار وی می‌توان به کتابهای کدو قلقله زن، سپید برفی، بیایید با هم زندگی کنیم و دختر باغ آرزو اشاره کرد.

 

نقاشان معروف ایرانی,زندگینامه نقاشان ایرانی

 

وی در حوزه فعالیتش جوایز متعدد داخلی و خارجی به دست آورد. خسروی جایزه اول جشنواره نوما 2000 برای کتاب “دختر باغ آرزو” و همچنین نامزدی جایزه بین‌المللی هانس کریستین اندرسن در سال 1380 به عنوان برترین تصویرساز ایرانی را در کارنامه داشت.
منبع:asemoni.com


ویدیو مرتبط :
نقاشان جوان ایرانی اصول پُرتره سازی را به چالش کشیدند!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معرفی 12 نامزد ایرانی برای اسکار 2014


12 فیلم سینمایی به عنوان نماینده ایران برای حضور در اسکار کاندید شده‌اند که در این گزارش مروری اجمالی بر این آثار داریم.