فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

معرفی سریال تلویزیونی: True Detective


سلیقه ما در تماشای سریال‌های پلیسی و جنایی متفاوت است، بعضی‌ها دوست دارند، سریال‌هایی مثل شرلوک ببینند و از نبوغ غیرعادی و نکته‌سنجی کارآگاه اصلی لذت ببرند و در این میان بعضی‌ها هم به دنبال سریال‌هایی هستند به سبک سریال Killing.

یک پزشک: سلیقه ما در تماشای سریال‌های پلیسی و جنایی متفاوت است، بعضی‌ها دوست دارند، سریال‌هایی مثل شرلوک ببینند و از نبوغ غیرعادی و نکته‌سنجی کارآگاه اصلی لذت ببرند، بعضی‌ها به دنبال سریال‌هایی پر از زد و خورد و تعقیب و گریز هستند، و در این میان بعضی‌ها هم به دنبال سریال‌هایی هستند به سبک سریال Killing.

در این سبک اخیر نویسنده و کارگردان سریال به جای اینکه بیشتر انرژی خود را صرف خلق صحنه‌های اکشن کند، روی شخصیت‌پردازی قوی کاراکترها کار می‌کند، آنها را به آرامی و با قوت به بیننده معرفی می‌کند و به تدریج لایه‌های ذهنی آنها را می‌شناساند. طوری که بیننده با آنها همراه می‌شود.

سریال Killing را به یاد بیاورید، در آن سریال ما زوج موفق «سارا لیندن» و «استفان هولدر» را داشتیم، این دو کارآگاه با شخصیت‌های متفاوت خوب با هم جور شده بودند، ما شخصیت مصمم و حساس کارآگاه «سارا لیندن» را داشتیم، که کار زندگی خصوصی‌اش را هم تحت تأثیر قرار داده بود و خود را وقف کارش کرده بود، در مقابل استفان هولدر را داشتیم، با سابقه‌ای از لغزش، اما باطنی پاک. این دو در کنار هم در سه فصل سریال، توانستند دو پرونده مشکل را حل کنند و به پاسخ معماها دست پیدا کنند.

killing سریالی بود که روانشناسی و دیالوگ و نیز چرخش‌های داستانی در آن بسیار برجسته بود، متأسفانه تولید این سریال متوقف شد و ما از دیدن فصل چهارم این سریال محروم شده‌ایم. اما سریال جدید True Detective شبکه HBO تا حد زیادی می‌تواند دوست‌داران این ژانر خاص سریال‌های کارآگاهی را راضی کند.



می‌توانم به جرأت ادعا کنم که در حال حاضر True Detective قوی‌ترین سریال پلیسی در حال پخش است، در این سریال پلیس در پی یافتن یک قاتل سریالی است. نقش دو کارآگاه همکار را متیو مک کاناهی و وودی هرلسون بازی می‌کنند که هر دو بازیگران مشهوری هالیوودی هستند، این دو به ترتیب نقش «راست کول» و «مارتین هارت» را بازی می‌کنند.

نوع روایت داستان هم بسیار جالب است، ما می‌بینیم که دو کارآگاه سیاه‌پوست بعد از گذشت سال‌ها در حال مصاحبه با این دو هستند، تا این دو داستان آن قتل سریالی و تلاش خود برای پیدا کردن قاتل را تعریف کنند؟



چه مشکلی پیش آمده؟ چرا دوباره پلیس در حال بررسی آن پرونده است؟ بعد از گذشت سالیان چرا این دو کارآگاه اینقدر خسته و آشفته به نظر می‌رسند؟ چرا یکی دایم الخمر است و دیگری هم خسته و از نفس‌افتاده؟

اینها سؤالاتی هستند که برای ما پیش می‌آیند، این دو کارآگاه، سر فرصت، به تدریج داستان را برای ما تعریف می‌کنند و ما را به حدود ۱۷ سال پیش می‌برند. «راست کول» شخصیت جالبی دارد، رخدادهای زندگی باعث شده است که پوچ‌گرا شود، اما به شدت باهوش و نکته‌سنج است و در طول سریال گاهی به یک فیلسوف بدل می‌شود و جملات قصاری می‌گوید، او روانشناسی بسیار خوبی دارد. در عین حال او شخصیت وسواسی‌ای دارد و ابایی ندارد که برای پیدا کردن سر نخ، شبی بیدار بماند و همه فایل‌های پلیس را جستجو کند.



اما «مارتین هارت»، نمونه‌ای سرراست و دم‌دستی‌تر از کارآگاهان است، پلیسی که می‌خواهد با رویه معمول کار کند و مرد خانواده باشد، البته در ظاهر! حالا در نظر بگیرید که از جفت کردن هوشمندانه این دو کارآگاه چه فضایی می‌شود خلق کرد: یک نمونه بدیع و متفاوت از زوج‌های کارآگاهی، یک شرلوک و واتسون یا لیندن و هولدر جدید!

بازی‌ هرلسون خوب است، اما بازی متیو مک کاناهی چیز دیگری است، او آنقدر درخشان بازی می‌کند که آدم هوس می‌کند فیلم‌های قبلی او را هم ببیند. در حال حاضر ۴ قسمت از سریال پخش شده است، این سریال فقط هشت قسمت دارد، نویسنده و تهیه‌کننده سریال نیک پیزولاتو و کارگردان آن، کاری فوکوناگا است.


ویدیو مرتبط :
تیزر سریال True Detective

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراض دانشجویان لرستان به سریال تلویزیونی



 

 

 

 

اعتراض دانشجویان لرستان به سریال تلویزیونی

 

به گزارش پارسینه به نقل از هفته نامه محلی نگین زاگرس، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان لرستان ضمن محکومیت تحقیر قوم لر در سریال «فاصله‌ها» از رئیس جمهور و رئیس قوم قضائیه می‌خواهد که بدون فوت وقت به پخش توهین آمیز این سریال خاتمه دهند.

سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان لرستان در اعتراض به تحقیر قوم لر در سریال «فاصله‌ها» با صدور بیانیه‌ای اعتراض آمیز عنوان کرد: رسانه‌ی ملی که باید مدافع و بلندگوی وحدت ملی باشد با نفوذ افراد مسئله‌دار، پرچمدار حرکت ضدانقلابی تفرقه شده است.

در بخش‌های از این بیانیه که در هقته نامه محلی نگین زاگرس هم چاپ شده، آمده است:

در حالی که مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان تاکید بسیار زیادی بر ایجاد وحدت و همبستگی ملی بین آحاد ملت ایران اسلامی داشته‌اند و در زمانی که تهدید عمده نظام اسلامی به تشخیص تمام کارشناسان سیاسی و امنیتی، تحریک اقوام ایرانی به جدایی و افتراق از هم و فراهم کردن حضور بیگانگان در امور داخلی کشورمان است، متاسفانه شاهدیک که یکی از متدین‌ترین، اصیل‌ترین، ولایی‌ترین و انقلابی‌ترین اقوام ایران اسلامی به طور مشکوک و هدفدار در رسانه‌ی ملی آن هم در سریالی به نام فاصله‌ها مورد توهین و حقارت قرار می‌گیرد.

در این بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های لرستان با تاکید بر این که قوم لر امروز منحصر به استان لرستان نبوده، بلکه شامل بخش اعظمی از استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، همدان و . .. می‌باشد که نماد اصلی این قوم در استان لرستان با قریب به 6200 شهید در دوران دفاع مقدس و وجود علمای بزرگی نظیر آیت الله بروجردی تبلور یافته است عنوان شده است:

این اولین باری نیست که که نقش‌های سبک و تحقیر کننده در رسانه‌ی ملی به لرها داده می‌شود، ولی این بار در حد بالاتری کارگردان نفوذی این سریال به تحریک احساسات این قوم شرافتمند پرداخته است.

در این بیانیه خطاب به مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران آمده است: از مسئولان می‌پرسیم که گناه قوم لر چیست که باید این چنین مضحکه سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی قرار گیرد، قومی که تا به حال کوچکترین هزینه‌ای را بر نظام ولایی ایران اسلامی تحمیل نکرده و با تمام وجود محدودیت‌ها، هیچ منتی را بر جمهوری اسلامی نداشته است.

در پایان این بیاینه آمده است: بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان لرستان ضمن محکومیت تحقیر قوم لر در سریال «فاصله‌ها» از رئیس جمهور و رئیس قوم قضائیه می‌خواهد که بدون فوت وقت به پخش توهین آمیز این سریال خاتمه داده و مسببان آن را به سبب ایجاد اختلاف بین قومیت‌ها و اهانت به قوم سلحشور لر مورد تعقیب قرار دهند و در صورت تکرار این گونه اعمال سخیف از طرف رسانه‌ی ملی مطمئن باشند علاوه بر عذاب الهی، مسئولان و مردم ولایتمدار این دیار ساکت نخواهند نشست و حق پیگیری را برای خود محفوظ می‌دارند.

همچنین بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد خرم‌آباد نیز در اعتراض به تحقیر قوم لر در سریال فاصله‌ها ضمن صدور بیانیه‌ای اعتراض آمیز خواستار جلوگیری از پخش این سریال و برخورد با عوامل د دست اندرکاران این سریال شده است.

نقش «یاور» در سریال «فاصله‌ها» که نشان دهنده‌ی فردی لرزبان است در بخش‌های مختلف سریال با تمسخر لهجه‌ی لری و ترانه‌های زیبا و کهن این سرزمین موجب جریحه‌دار شدن احساسات مردم لرستان شده است.

روند نارضایتی از تمسخر قوم لر در سریال‌های تلویزیونی مختلف در سال‌های اخیر به گونه‌ای است که همواره از سوی مردمان این دیار ولایتمدار نارضایتی از این موضوع را می‌توان مشاهده کرد، به طوری که در سال‌های اخیر افراد مختلفی خواستار توجه ویژه رئیس سازمان صدا و سیما در این زمینه شده‌اند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد این روند بی‌توجهی که در سریال اخیر تولید شده در این سازمان نیز استمرار یافته است موجب چالش جدیدی در این زمینه در اذهان مردم لر زبان شود.

این در حالی است که در سال‌های اخیر نیز صیدجعفر فلاحی یکی از سینماگران لرستانی در نامه‌ای که اصل آن بر روی خروجی سایت‌ها قرار داده شد به این موضوع اعتراض کرده است.