فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

مشهد اردهال امامزاده ای در کاشان



 

 

مشهد اردهال

 

 

حضرت سلطان علي بن امام محمد باقر (ع) يکي از چهار امامزادة معلوم النسب مدفون در ايران است. امام پنجم شيعيان در اوايل قرن دوم هجري به دعوت اهالي فين و کاشان، فرزندش علي را براي تبليغ دين اسلام و ارشاد مردم اين نواحي به منطقه مي فرستد.

 

 

خبر به گوش ارقم شامي که در آن زمان از طرف حکـام اموي، فرمانـرواي قم بود مي رسد.وي در سال ۱۰۶ هجري سپاهي را براي قتل حضـرت سلطان علي به منطقـه ميفرستد و آن حضرت سرانجام در يک جنگ نابرابر که ۱۳ روز طول کشيد، همراه يارانش در منطقه ييلاقي اردهال به شهادت مي رسد.

 

هرسال در دومین جمعه مهر ماه، اهالی شهر کاشان و روستاهای اطراف، درمشهد اردهال جمع می شوند تا در مراسمی با نام قالی شویان که نمادی از شستن خون علی بن محمد باقر است، شرکت کنند. آنها در این مراسم، در حالی که چوبهایی در دست دارند، قالی‌ای را در چشمه می شورند و به صحن حرم باز می گردانند.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آیین قالیشویان در مشهد اردهال کاشان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آشنایی با آرامگاه امامزاده سلطان عطابخش در کاشان



امام‌زاده سلطان عطابخش, آرامگاه امام‌زاده سلطان عطابخش, بقعه امام‌زاده سلطان عطابخش

بناى اصلى بقعه امام‌زاده سلطان عطابخش، به دوره آل‌بویه تعلق دارد

 

آرامگاه امام‌زاده سلطان عطابخش
این آرامگاه بیرون از دروازهٔ قدیم اصفهان - کاشان قرار دارد و به یکى از فرزندان موسى بن جعفر (ع) منسوب است. بناى اصلى بقعه امام‌زاده سلطان عطابخش، به دوره آل‌بویه (۴۴۷-۳۲۰ ه-.ق) تعلق دارد. سردرِ قدیمى و قسمتى از صحن وسیع آن بر اثر احداث خیابان از بین رفته است.

 

ایوان بزرگ مدخل بقعه، سقف، رواق، تاق زیرگنبد و همچنین صفه‌اى که در انتهاى محوطهٔ داخل حرم، ‌ مقابل درِ ورودى قرار دارد با گچ، مقرنس‌کاریِ برجسته و نقاشى شده است. قبر امام‌زاده سلطان عطا بخش که در میان صندوق چوبى ظریفى قرار گرفته، سابقاً با کاشى‌هاى نفیس قدیمى پوشیده شده بوده که اکنون اثرى از آن‌ها دیده نمى‌شود. بقعه یک جفت درِ چوبى کنده‌کارى شده است و بر کتیبهٔ پایین دو لنگهٔ آن، به خط ثلث تاریخ‌هاى ۹۵۹ و ۹۶۲ ه-.ق حک شده است.

 

نقاشى‌هاى سقف ایوان و غرفه‌هاى داخل حرم امام‌زاده سلطان عطابخش، کار طاهر، نقاش و شاعر هنرمند معروف کاشانى است که قبر وى نیز در ایوان جلوى بقعه قرار گرفته است. در رواق‌‌هاى اطراف صندوقِ قبر امام‌زاده، قبور برجستهٔ متعددى وجود دارد که با سنگ‌هاى بلند و کاشى‌هاى خشتى منقش یا معرق بسیار زیبایى پوشیده شده است و روى آن‌ها، آیات قرآن و نام چهارده معصوم نقش بسته است. تاریخ‌هاى این قبور، از سدهٔ نهم هجرى به بعد است و روى یکى از قبرهاى برجسته که با کاشى معرق بسیار ظریف و خوش‌رنگى تزئین یافته، بعد از صلوات دوازده امام، به خط ثلث زرد طلایى‌رنگ در زمینهٔ سرمه‌اى جملهٔ : «وفات سلاله السادات جلال‌الدین بن سیداحمد کاشى فى سنهٔ ثلاث عشرین و تسعمانه» (۹۳۲ ه-.ق) نوشته شده است. بر سنگ قبر دیگرى نیز عبارت «وفات یافت میرزا ضیاءالدین خواجه شمس‌الدین لاهیجانى سنهٔ سبعه ثمانین و تسعمانه» (۹۷۸ ه-.ق) دیده مى‌شود.

این بنا به شماره ۹۴۱، در زمرهٔ آثار تاریخى به ثبت رسیده است.

منبع : vista.ir