فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

مروری بر رمان های جک ریچر


اگر به خواندن رمان های جنایی و پر ماجرا علاقه مند هستید مجموعه کتاب های جک ریچر می تواند انتخاب هیجان انگیزی باشد. این مجموعه رمان را کتابسرای تندیس منتشر کرده و مترجم آن محمد عباس آبادی است.

 برترین ها - محمودرضا حائری: اگر به خواندن رمان های جنایی و پر ماجرا علاقه مند هستید مجموعه کتاب های جک ریچر می تواند انتخاب هیجان انگیزی باشد. این مجموعه رمان را کتابسرای تندیس منتشر کرده و مترجم آن محمد عباس آبادی است.

جک ریچر یک مجموعه رمان در ژانر تریلر و به نویسندگی لی چایلد است که از پرفروش‌ ترین‌های این ژانردر سال‌های اخیر در آمریکا بوده و تا کنون به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده است.

جک ریچر، شخصیت محوری این مجموعه، یک افسر سابق ارتش آمریکاست که پس از 13 سال خدمت به یک باره تصمیم می‌گیرد از ارتش خارج شده و زندگی جدیدی را در پیش گیرد. زندگی جدید او سرشار از ماجراجویی و حادثه است، و البته آوارگی و تنهایی و انزوا: او بی‌هدف در ایالت‌های مختلف آمریکا پرسه می‌زند و از شهری به شهر دیگر می‌رود و ناخواسته درگیر ماجراهایی جنایی و پلیسی می‌شود که با تکیه بر مهارت‌ها و تجربه‌ی چندساله‌ی خود در ارتش، یکی یکی آنها را پشت سر می‌گذارد.

مروری بر رمان های جک ریچر

 جک ریچر با 198 سانتیمتر قد و 115 کیلو وزن، موهای بلوند و چشمان آبی، عادت‌ها و سبک زندگی عجیبی دارد. او هیچ وقت برای مدت طولانی یک جا نمی‌ماند و دائم در سفر است. تمام دارایی‌اش یک مسواک تاشو است. همیشه دوست دارد در گمنامی و انزوا زندگی کند و هر جا می‌رود از یک اسم مستعار استفاده می‌کند. البته ماجراهایی که او خود را در آنها درگیر می‌کند مستلزم این سبک زندگی هستند. اما او برای خود اصول و اعتقاداتی هم دارد که در مواجهه با مشکلات و معماهایی که پیش رویش قرار می‌گیرند از آنها بهره می‌گیرد. مهم‌ترین اصل او شاید عدالت‌طلبی باشد که به خاطر آن حتی قانون را هم زیر پا می‌گذارد. در واقع می‌توان گفت که او قانون خود را دارد.

هر یک از کتاب‌های این مجموعه داستانی مستقل و جدا دارد و شرح یکی از ماجراهای جک ریچر است، و به همین خاطر می‌توان آنها را به صورت جداگانه خواند. اما اگر می‌خواهید تصویری کلی از جک ریچر و شخصیت و افکار او دستتان بیاید، بهتر است از کتاب اول آن یعنی «قتلگاه» شروع کنید: «او یک ساعت پس از ورود به شهر کوچک و گمنام مارگریو در جورجیا به جرم قتل بازداشت می‌شود. تنها چیزی که او می‌داند این است که کسی را نکشته است. حداقل نه در این شهر، و نه اخیرا. ولی او هیچ شانسی برای قانع کردن کسی ندارد...» لی چایلد از همان ابتدا مهارت خود در گره‌افکنی و هیجان‌انگیزی را به رخ شما کشیده و حتی اگر این ژانر موردعلاقه‌ی شما نباشد، به حدی شما را درگیر داستان می‌کند که خودبخود سراغ بعدی‌ها هم خواهید رفت.

مروری بر رمان های جک ریچر

البته اینطور نیست که بعد از خواندن چند جلد از این مجموعه شخصیت جک ریچر برای شما تکراری و قابل پیش ‌بینی شود. چون کسی که بی‌هدف زندگی می‌کند و دنبال دردسر و ماجراجویی است، اساساً قابل پیش‌بینی نیست؛ و همین ویژگی او به همراه فضای داستان که دائماً در حال تغییر است و در هر کتاب عوض می‌شود، باعث می‌شود جذابیت شخصیت او در طول داستان حفظ شده و برای خواننده تکراری نشود. او همیشه چیزی برای غافلگیر کردن دیگران دارد!

تعدادی از کتاب‌های این مجموعه (ازجمله کتاب اول) از زبان خود جک ریچر است و بقیه‌ی کتاب‌ها از زوایه‌ی دید سوم‌شخص روایت شده‌اند. نویسنده با توضیحات و توصیفات دقیقش نه تنها ما را با موقعیت‌ها و افکار درونی شخصیت‌ها به ویژه ریچر آشنا می‌کند، بلکه اطلاعات زیادی در خصوص موضوعات مختلف به ما می‌دهد که به خودی خود جالب توجه هستند.

رمان قتلگاه که اولین رمان این مجموعه به حساب می‌آید در سال 1997 منتشر شد. این رمان سه جایزه‌ی آنتونی، بَری، و دیلیس را برای بهترین رمانِ اول از آن خود کرده است و در فهرست 100 کتاب برتر جنایی و معمایی قرار گرفته است. تا کنون بیست جلد از این مجموعه روانه‌ی بازار شده و بیست و یکمی هم قرار است تا آخر سال جاری میلادی به چاپ برسد. هر کدام از این رمان‌ها در سال انتشار خود در صدر پرفروش‌ترین‌های نیویورک ‌تایمز قرار گرفته و جوایز متعددی را کسب کرده‌اند. از جمله طرفداران سرشناس سری کتاب‌های جک ریچر می‌توان به استیون کینگ و هاروکی موراکامی اشاره کرد که هر دو از نویسندگان سرشناس جهان هستند.

مروری بر رمان های جک ریچر

اما پای جک ریچر به عرصه‌ی سینما هم باز شده است. در سال 2012 فیلمی با اقتباس از کتاب نهم این مجموعه و با بازی تام کروز ساخته شد، هر چند انتقاداتی را در خصوص انتخاب تام کروز برای نقش جک ریچر در پی داشت که به لحاظ ظاهری هیچ شباهتی با توصیفات کتاب از این شخصیت نداشت. البته خود نویسنده از این فیلم و بازی تام کروز اظهار رضایت کرده بود. از این مجموعه فیلم دیگری هم در دست ساخت است که سال 2016 به اکران می‌رسد.

تاکنون هشت جلد از ترجمه‌ی این مجموعه (قتلگاه، تا پای مرگ، قلاب، آخرین مهمان، اکو در آتش، سوءقصد، وسوسه‌ی انتقام، دشمن) به چاپ رسیده و جلد نهم و دهم آن نیز (یک شلیک و راه سخت) ترجمه شده و در دست چاپ است.


ویدیو مرتبط :
انیمیشن کوتاه پیکسار حمله جک-جک با دوبله فارسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پوستر فیلم «جک ریچر»‌ با بازی تام کروز



پوستر فیلم «جک ریچر»‌ با بازی تام کروز

 شرکت پارامونت پیکچرز پوستر بین‌المللی تریلر جنایی «جک ریچر» به کارگردانی کریستوفر مکواری را منتشر کرد.

به گزارش خبرآنلاین، این فیلم از روی رمانی پرفروش نوشته لی چایلد که سال 2005 منتشر شد، ساخته شده و 21 دسامبر (1 دی) اکران می‌شود.

تام کروز نقش شخصیتی را بازی می‌کند که عنوان فیلم از او گرفته شده است. جک ریچر یک پلیس نظامی سابق است که اکنون زندگی بی‌هدفی دارد. او روی پرونده‌ای کار می‌کند که در آن یک تک‌تیرانداز متهم است پیش از بازداشت پنج نفر را به قتل رسانده ا‌ست.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ورنر هرتسوگ فیلمساز آلمانی در «جک ریچر» نقش «د زک» یک زندانی جنگی سابق را بازی می‌کند که در راس توطئه‌گران و طراح جنایت است.

رزاموند پایک، ریچارد جنکینز، دیوید اویلوو، الکسیا فست، رابرت دووال و جی کورتنی دیگر بازیگران این فیلم هستند. 

فیلمنامه را مکواری و جاس اولسن نوشته‌اند. مکواری فیلمنامه‌نویس فیلم‌های «مظنونین همیشگی» و «والکری» است./خبرآنلاین