فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

مراسم پایانی جایزه شهید آوینی



 

مراسم پایانی جایزه شهید آوینی

 

مراسم پایانی سومین دوره ی جایزه بزرگ شهید آوینی با معرفی برگزیدگان و تقدیر از اصغر بختیاری، مهدی همایون فر، مرتضی سرهنگی، ابراهیم حاتمی كیا و سید صادق آهنگران برپا شد.

در ابتدای این مراسم كه شب گذشته ـ پنج مهرماه ـ در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، فرزاد جمشیدی كه اجرای برنامه را برعهده داشت از شفیع آقامحمدیان ـ مدیر مركز گسترش سینمای مستند و تجربی ـ دعوت به سخنرانی كرد.

آقامحمدیان: تالار «سوره» به نام شهید آوینی ثبت شود

شفیع آقامحمدیان با بیان اینكه با مستندسازی می توان دنیا را تغییر داد، ادامه داد:عده ای از مستندسازان معتقدند كه مستندسازی بهترین معبر برای ساختن فیلم های سینمایی است اما شهید آوینی اعتقاد داشت كه مستندسازی ایستگاه خوبی است كه می توان دنیا را با آن تغییر داد. آوینی برای مستندسازی ویژگی هایی را بر می شمرد كه تنها یكی از آنها خودسازی بود.

وی ادامه داد: من، دوستان و همكارانم در مركز گسترش سینمای مستند و تجربی به دنبال این بودیم كه اندیشه شهید آوینی را در سینما و به خصوص در عرصه مستند تبیین كرده تا فیلمسازان بتوانند از فردی مانند شهید آوینی، الگو بگیرند.

آقامحمدیان تاكید كرد:در این مسیر اولین گاممان این بود كه در سومین دوره جایزه ی شهید آوینی سیاست هایمان را تغییر دهیم. در واقع در این دوره فراخوان ما برای فیلم هایی بود كه مبتنی بر نظرات و آراء شهید آوینی بودند.

مدیر مركز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: می خواهیم در آینده نظرات و فیلم های شهید آوینی را در این مركز جدی تر مطرح كنیم و در این راستا به سوی همه افرادی كه نظرات مختلفی دارند دست یاری دراز می كنیم، چرا كه احساس می كنیم نظرات شهید آوینی با مسائل روز هم قابل بسط است و به راحتی می توان آنها را در شرایط فعلی مطرح كرد.

آقامحمدیان ضمن درخواست برای نامگذاری تالاری به نام شهید آوینی در حوزه هنری تصریح كرد: اینكه ما مراسممان را در حوزه هنری برگزار كردیم كاری كاملا حساب شده بود، چرا كه اینجا خانه شهید آوینی است بنابراین ما پیشنهاد و درخواست می كنیم كه حداقل همین تالار سوره به نام شهید آوینی ثبت شود.

مدیرعامل مركز گسترش در پایان سخنانش خاطرنشان كرد:ما از آقای شمقدری درخواست كردیم كه در جشنواره فجر سیمرغی برای فیلم های بلند مستند در نظر بگیرد و ایشان نیز با این موضوع به صورت ضمنی موافقت كردند و امیدواریم این موضوع به زودی رسما اعلام شود.

شمقدری:

سیمرغ به فیلم های بلند مستند اختصاص خواهیم داد اگر...

سپس در ادامه ی مراسم پایانی جایزه شهید آوینی،جواد شمقدری در سخنانی گفت:شهید آوینی كسی بود كه اگرچه از نزدیك بر جریان روشنفكری ناظر و بعضا با آن دمخور بود اما با حركت انقلاب به جریان پرنشاط انقلاب اسلامی پیوست. اتفاقی كه باید برای همه روشنفكران می افتاد اما در هر صورت بخشی از روشنفكران از جریان زلال انقلاب باز ماندند.

معاون سینمایی وزیر ارشاد در ادامه به بیان خاطرات و برخی از ویژگی های اخلاقی، رفتاری و حرفه ای شهید سیدمرتضی آوینی پرداخت.

وی همچنین برقراری جریان سفرهای راهیان نور را از بركت وجود شهید آوینی دانست و تاكید كرد: اگر نسل جوان اینگونه از خود برای دفاع مقدس علاقه نشان می دهد به واسطه حركتی به نام جریان راهیان نور است كه آن حركت نیز مدیون نوع نگاه شهید آوینی است.

شمقدری ادامه داد: شهید آوینی كسی است كه مسیرش را با كلام رهبری تعیین كرده و می سنجد. اما پس از شهادت او هم حتی جریان روشنفكری می خواست مصادره اش كند. اما خوشبختانه جریان شهادت و رشادت نگذاشت این اتفاق بی افتد.

معاون سینمایی وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش در اختتامیه سومین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی به تاسیس بنیاد مقاومت و انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت: ما در پی آن هستیم كه بنیاد مستقلی را در خصوص ساخت فیلم در حوزه دفاع مقدس، انقلاب و بیداری اسلامی تاسیس كنیم.

شمقدری با اشاره به سخنان آقامحمدیان درباره ی اختصاص یك سیمرغ به فیلم های بلند مستند،گفت:اگر تعداد فیلم های مستند سینمایی ارسال شده به فجر قابل رقابت باشد چنین سیمرغی را اختصاص خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم، طبق برنامه اعلام شده از اصغر بختیاری، مهدی همایون فر، مرتضی سرهنگی و ابراهیم حاتمی كیا تقدیر شد.

در این بخش فرهاد تجری و دهدشتی نمایندگان مجلس، جواد شمقدری، شفیع آقامحمدیان و مرتضی ندایی از این چهار هنرمند تقدیر كردند.

حاتمی كیا:

جای شهید آوینی در فضای كاملا طوفانی شده خالی است

ابراهیم حاتمی كیا كه برای تقدیرش به روی صحنه آمده بود در ابتدای سخنانش یادآور شد: نمی دانم عملیات«والفجر» چند بود! خیلی خسته از منطقه به تهران برگشتم. بلافاصله پس از اینكه به تهران رسیدم به جای اینكه به خانه بروم به تلویزیون و دفتر آقا مرتضی رفتم. انتظار داشتم وقتی وارد می شوم او مرا بغل بگیرد و از من استقبال كند. اما او بلافاصله پرسید «الان آمدی؟» گفتم بله گفت: «زود نیامدی؟» گفتم نمی دانم.

وی ادامه داد:این كاریزمای آقا مرتضی باعث شد، من شب دوباره هزار كیلومتر راه را طی كنم و به منطقه برگردم.

این كارگردان با اشاره به خاطره ای كه از شهید آوینی تعریف كرده بود،تصریح كرد: واقعا جای چنین سرداری در فضای كاملا طوفانی شده خالی است. اوست كه باید دست ما را بگیرد.

حاتمی كیا به سخنان شمقدری درباره ی مستندسازان و شهیدآوینی اشاره كرد و گفت: سالها قبل آقا مرتضی مجله ای به نام «سوره» را راه اندازی كرده بود. او در روزهای آخر خسته و فشرده شده بود و حال به هم ریخته ای داشت، او در این میان، اسم هایی را به من نشان داد كه می گفت نامهربان، بی حیا قلم به مزد هستند.

وی ادامه داد:آقا مرتضی دوباره به جبهه جنگ بازگشت و فرجام باشكوهی را برای خودش رقم زد. واقعیت این است كه این حوزه، حوزه سختی است و نیاز به حمایت دارد، آن هم حمایتی مانند آقا مرتضی.

حاتمی كیا در بخش پایان سخنانش تصریح كرد: تصویر حوزه تفسیر است و ما باید به تصویر جای حرف زدن بدهیم.اكنون جای افرادی مانند شهید آوینی خالی است و امیدوارم در آینده بتوانیم احساس امنیت كنیم.

این كارگردان همچنین به دستگیری برخی مستندسازان اشاره كرد و گفت:موضع مرا همه می دانند و البته مواضعم نسبت به شبكه هایی مانند بی بی سی كاملا مشخص است اما درخواست می كنم كه نگاه مهربانانه ای نسبت به این مستندسازان داشته باشیم.

وی ادامه داد:من این بچه ها را می شناسم. مطمئنم این نوع نگاه مرا آقا جواد ـ شمقدری ـ هم دارد.

حاتمی كیا در عین حال خاطرنشان كرد: اگر كسی به عمد بخواهد رفتاری ضد امنیت ملی داشته باشد باید تنبیه شود اما ما فیلمسازها ضربه پذیر هستیم و بگذاریم این بار كار با رافت انجام شود.

در ادامه از مرتضی سرهنگی ـ مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت ،اصغر بختیاری ـمدیر تولید آثار شهید آوینی و مهدی همایون فر ـمدیران اسبق موسسه روایت فتح و مدیر تولید فعلی شبكه پرس تی وی تقدیر شد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه جوایز سومین دوره جایزه شهید آوینی به شرح زیر اعلام شد:

جایزه بخش تحقیق

جایزه بخش تحقیق توسط اكبر حر، شفیع آقامحمدیان و حبیب الله بهمنی به پژوهش «نگاهی به سینمای شهید آوینی» اثر امیر لشگری اهدا شد و تندیس دوم را نیز شكوفه آروین دریافت كرد.

جایزه بخش مستندهای اجتماعی

در این بخش با حضور جهانگیر خسروشاهی، رحیم مرتضی وند و محمد قهرمانی لوح افتخار، تندیس زرین جایزه شهید آوینی به همراه هفت سكه بهار آزادی در بخش مستندهای اجتماعی به فیلم «تامان خالا» اثر علی دلكاری اهدا كردند.

همچنین جایزه دوم به فیلم «عادت می كنیم» محسن استاد علی و جایزه سوم به فیلم «قهرمان من» به كارگردانی علی خسروی اختصاص یافت.

جایزه بخش مستندهای اشراقی

در این بخش جایزه اول كه شامل لوح افتخار، تندیس زرین و ده سكه بهار آزادی بود به فیلم «مشتی اسماعیل» اثر مهدی زمانپور كیاسری اهدا شد.

جایزه دوم به صورت مشترك به پناه برخدا رضایی برای فیلم «به زلالی آب» و ستار چمن گلی برای فیلم «دوباره نگریستن» اختصاص یافت.

سومین جایزه بخش مستندهای اشراقی نیز به سید محمد حسین هاشمی برای ساخت فیلم «مش تقی» اختصاص یافت.

جایزه بخش مستند پرتره

به گزارش ایسنا، جایزه اول مستندهای پرتره كه لوح افتخار، تندیس زرین و هفت سكه بهار آزادی بود به فیلم «سر بر شانه آسمان» اثر احمد جان میرزایی اهدا شد.

جایزه دوم و سوم كه تندیس زرین و چهار سكه بهار آزادی بود مشتركا به محمدعلی فارسی برای «معلم» و پناه برخدا رضایی برای «شیر صحرا» رسید.

جایزه بخش مستند مقاومت و پایداری

در این بخش با حضور مصطفی دالایی، پیمان لشگری پور و خیر اللهی نماینده معاونت هنری در بنیاد حفظ آثار و نشر دفاع مقدس روی سن رفتند و جایزه اول این بخش را كه لوح افتخار، تندیس زرین و ۵ سكه بهار آزادی بود به فیلم «ستاره ها؛ اپیزود چهار: روایت آیت» اثر مرتضی علی عباس میرزایی اهدا كردند.

همچنین جایزه دوم به سید روح الله حسینی برای «بچه های آسمان» و جایزه سوم نیز مشتركا به رضا سبحانی برای فیلم «نفسهایش» و به سیامك كاشف آذر و مجید اسماعیلی برای فیلم «نشانی» اهدا شد.

جایزه بخش مستند سیاسی

در این بخش هیات داوران فارغ از رتبه بندی به صورت مشترك جایزه خود كه شامل لوح افتخار، تندیس زرین جشنواره شهید آوینی و ۵ سكه بهار آزادی بود را به محمدرضا هاشمیان برای ساخت فیلم «سبز،سپید،سرخ»،محمدرضا اسلاملو برای «جعبه سیاه ۱۱ سپتامبر» و محمد حسین قاسمی و سلمان ابوطالبی برای فیلم «رادیو جوب شور» اهدا كرد.

در این بخش اسلاملو پس از دریافت جایزه اش ضمن بیان خاطره ای گفت: بچه ها از خواب بلند شوید. خواهشم از مسئولین این است كه به فیلم ها و سینماگران جدی بها دهند، حتی اگر نوع نگاه آنها به مذاقشان خوش نیاید.

به گزارش ایسنا، در این برنامه بخش هایی از مستندهای شهید آوینی، «روایت فتح» و سخنان مقام معظم رهبری درباره ی روایت فتح و شهید آوینی پخش شد.

در انتهای این برنامه صادق آهنگران ـ مداح ـ به اجرای برنامه شعرخوانی از مضامین دفاع مقدس و خاطره گویی از شهید مرتضی آوینی پرداخت.

سپس با حضور جواد شمقدری و ابراهیم حاتمی كیا از صادق آهنگران تقدیر شد.... /
گزارش : خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
مراسم اعطای جایزه علامه طباطبایی و شهید آوینی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گزارش تصویری: بازگشت اصغر فرهادی از مراسم جایزه اسکار



بازگشت اصغر فرهادی از مراسم جایزه اسکار

 


اصغر فرهادی کارگردان سینمای ایران پس از دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی برای فیلم جدایی نادر از سیمین بامداد امروز شنبه وارد تهران شد.....

 

بازگشت اصغر فرهادی از مراسم جایزه اسکار

 

 

بازگشت اصغر فرهادی از مراسم جایزه اسکار

 

 

 

بازگشت اصغر فرهادی از مراسم جایزه اسکار

 

 

 

بازگشت اصغر فرهادی از مراسم جایزه اسکار

 

 

بازگشت اصغر فرهادی از مراسم جایزه اسکار

 

 

 

بازگشت اصغر فرهادی از مراسم جایزه اسکار

 

 

بازگشت اصغر فرهادی از مراسم جایزه اسکار

 

 

 

منبع: mehrnews.com