فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

محمدعلی کشاورز به روایت انتظامی



اخبار,اخبار فرهنگی , محمدعلی کشاورز

 

اخبار فرهنگی - محمدعلی کشاورز به روایت انتظامی

آقای بازیگر با اشاره به شخصیت تکرار ناپذیر محمدعلی کشاورز در عرصه بازیگری او را هنرمندی دانست که زمان ایفای نقش به اندازه‌ای به گونه‌ای کار می‌کند که مخاطب سال‌ها با آن شخصیت زندگی می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، عزت الله انتظامی بازیگر پیشکسوت سینما با بیان اینکه بازیگر باید بتواند با مخاطب ارتباط بسیار نزدیک برقرار کند گفت: «تمام هنرمندان ماندگار نیستند و تکرار در بازیگران جوان امروزی بسیار زیاد است.»
 
او ادامه داد: «بازیگر باید با نقش خود زندگی کند تا مخاطب آن را هیچگاه فراموش نکند.» این پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه بازیگران زیادی از نظر ظاهری شباهت به کشاورز داشتند اما نتوانستند مانند او بازی کنند تاکید کرد: «زیبایی ظاهری به هیچ وجه مهم نیست چراکه بازیگران زیادی وارد عرصه بازیگری شدند که از نظر ظاهری فوق العاده هستند اما خوش ندرخشیدند.»
 
بازیگر «اجاره نشین‌ها» تصریح کرد: «بازیگران تازه وارد تنها زیبایی ظاهری را ملاک موفقیت می دانند در حالی که بازیگر باید با حرکاتی در چهره خود به تماشاگر نزدیک شود و با آن انس بگیرد.»
 
استاد انتظامی به بازی بی نظیر کشاورز در فیلم های مادر، روز واقعه، زیر درختان زیتون، دلشدگان اشاره کرد و افزود: «کشاورز در سریال و فیلم های متعددی نقش آفرینی کرده که بازی های وی در سریال های تلویزیونی پدرسالار و سربداران و فیلم های سینمایی دلشدگان، ناصرالدین شاه آکتور سینما و ... کاملا متفاوت بود و هیچ بازیگری نمی توانست به جای او بازی کند و چنین بازی ای هیچ گاه تکرار نشد و هیچ هنرپیشه ای نتوانست در سطح کشاورز باشد چراکه هنرمند باید مخاطب را در مسیر فیلم به همراه خود بکشاند.»
 
بازیگر با سابقه تئاتر و سینمای ایران با اشاره به نقش هایی که بازی کرده است گفت: «تا به حال در 22 فیلم بازی کرده ام و هیچگاه از بازی خود پشیمان نشده ام چراکه نقش خود را به خوبی انتخاب کردم و از تمام توان خود را برای هر چه بهتر شدن اثر کمک گرفتم.»
 
محمدعلی کشاورز برای بازی در فیلم «مادر» ساختۀ علی حاتمی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد همچنین در طول بیش از 50 سال فعالیت مؤثر در عرصه هنر در بیش از 47 فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرده است. کشاورز در سال 1389 به عنوان چهره ماندگار بازیگری کشور معرفی و نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دریافت کرد.
 
این پیشکسوت فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌هایی چون «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «گل سرخ»، «آتش بدون دود»، «هزاردستان»، «سربداران»، «سلطان و شبان»، «گرگ‌ها» و ... را در کارنامه هنری خود دارد.
اخبار فرهنگی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
شاهکار محمدعلی کشاورز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روایت محمدعلی کشاورز از اعتیاد بازیگر مشهور سینمای ایران



فنی زاده در راه اعتیادش درگذشت!

روایت محمدعلی کشاورز از اعتیاد بازیگر مشهور سینمای ایران

پرویز فنی زاده را ده دوازده بار برای ترک در بیمارستان خواباندم ولی ترک نکرد و در این راه هم درگذشت. به همبن دلیل به هنرمندان می گویم همیشه سرتان در لاک خودتان باشد و از جماعت سرمایه دار دوری کنید که شما را بیچاره می کنند. متاسفانه پرویز از وقتی با این عده حشر و نشر پیدا کرد به اعتیاد دچار شد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

محمدعلی کشاورز بازیگر باتجربه سینما و تلویزیون ایران که این روزها دوران کهولت را سپری می کند در تازه ترین گفتگوی منتشر شده از وی خاطرات جالبی را درباره تجربیات سینمایی مختلف خود بیان کرده و از جمله از اعتیاد پرویز فنی زاده و تلاش اش برای ترک وی سخن گفته است. در این گفتگو که توسط حمیده شریف راد انجام شده و در مجله «فیلم» منتشر شده کشاورز صحبتهایی را هم درباره همکاری با علی حاتمی بیان کرده است و به ویژه فیلم «تختی» که بنا بود کشاورز در آن نقش «حبیب بلور» را بازی کند. بخشهایی از گفته های کشاورز را در ادامه می خوانید با این تذکر که گفتگو حدودا هفت سال قبل انجام شده اما به تازگی منتشر شده است:

آقای گلستان! مگر خودت توده ای نبودی؟

ابراهیم گلستان خیلی چیزها را یادش رفته و فقط بلد است فحش دهد. آقای گلستان شما آن زمان چیزهایی داشتی که خیلیها در حسرتش بودند. حالا اگر عده ای به خاطر موقعیت تو و اینکه یک استودیو داشتی به سراغت آمدند باید بنشینی و این حرفها را بزنی؟ آن وقت می آیی از کسانی تعریف می کنی که خیلی باید تلاش کنند تا به اینها{فروغ و امثال او} برسند. آقای گلستان نجف دریابندری مترجم نبود؟ فریدون رهنما سواد نداشت؟ شاملو شاعر نبود؟ میگویی فلانی توده ای بود مگر خودت توده ای نبودی؟

فنی زاده در راه اعتیاد درگذشت

با پرویز فنی زاده 25 سال دوست و همکار بودم. او ابتدا مصحح روزنامه اطلاعات بود و بعد به تئاتر علاقمند شد و به کلاسهای حمید سمندریان رفت. پس از آن در اداره تئاتر ماند و همان جا استخدام شد. استعداد نابی بود و من هر بار با او همبازی می شدم چیز جدیدی در بازی اش می دیدم اما متاسفانه معتاد شد. ده دوازده بار برای ترک در بیمارستان خواباندمش ولی ترک نکرد و در این راه هم درگذشت. به همبن دلیل به هنرمندان می گویم همیشه سرتان در لاک خودتان باشد و از جماعت سرمایه دار دوری کنید که شما را بیچاره می کنند.

متاسفانه پرویز از وقتی با این عده حشر و نشر پیدا کرد به اعتیاد دچار شد. هر چه گفتم پرویز جان تو هنرمندی تو برای خودت گنجی هستی گوش نکرد. دفعه آخر در بیمارستان کیان بستری اش کردم. هر روز بهش سر می زدم. یک روز رفتم و دیدم نیست. داد و فریاد راه انداختم و گفتم این کجاست؟ دیدم بعد از نیم ساعت شنگول و سرحال آمد. به رفیقم گفتم:«صابر پاشو بریم این رفته مواد زده!» فنی زاده گفت:«چرا پولتان را برای دوا و درمان من خرج می کنید؟ بدهید به خودم می دانم باهاش چکار کنم.» سر «دایی جان ناپلئون» هم خیلی باهاش حرف زدم اما گوش نمی کرد تا اینکه پس از انقلاب در نیمه های بازی در فیلم «اعدامی» جانش را از دست داد.

آنتونی کوئین گفت بهروز وثوقی را بردارید به جایش هر چه می خواهید بگذارید

سرصحنه فیلم «کاروانها» آنتونی کوئین در یکی از صحنه ها که با بهروز وثوقی بازی داشت کارش به برداشت چهلم می رسید و کویین صبرش لبریز شد و شروع کرد به داد و بیدادد و فحش دادن و گفت این بازیگر را بردارید و به جایش هر چه می خواهید بگذارید. آنتونی کوئین شاعر و نقاش خوبی بود و وقتهای بیکاری هم شطرنج بازی می کردیم؛ بیشتر وقتها او می برد اما وقتی من می بردم کفرش درمی آمد و فورا می گفت یک دست دیگر بازی کنیم.

بوی گند وحشتناک سرصحنه «هزاردستان»

سرصحنه «هزاردستان» و در گرمای 40 درجه شهرک غزالی کار کردن واقعا سخت بود. در آن سریال صحنه ای بود که شعبان استخوانها را در دیگ می ریخت و زیر دیگ هم آتش عظیمی بود. من باید دیگ را هم می زدم؛ بوی گند وحشتناکی فضا را پر کرده بود. آن قدر بد بود که علی حاتمی و گروه با فاصله زیادی از من ایستاده بودند. فقط فیلمبردار و دستیارش آنجا بودند. حاتمی می گفت همه چیز باید طبیعی باشد و برای همین استخوانهای آن صحنه هم کاملا طبیعی بود و همین بوی به شدت بدی را ایجاد کرده بود.

حاتمی تا خون می دید، حالش بد می شد

حاتمی در صحنه های خونبار معمولا حالش بد می شد و بلافاصله می رفت و گوشه ای پنهان می شد. تمام مدتی که با این آدم کار کردم یک بار هم ندیدم صحنه خونریزی را تحمل کند. یک بار در صحنه سلمانی «هزاردستان» که سری بریده شد، خون دید و به شدت حالش بد شد.

اکبر عبدی بسیار بااستعداد و باهوش است

از میان کارهایم با حاتمی «مادر» را بیشتر دوست دارم. علی علاقه خاصی به مادرش داشت و در طول ساخت این فیلم حالت خاصی داشت. اکبر عبدی هم در این فیلم فوق العاده بود و به نظرم بهترین بازی اش را در این فیلم انجام داد که به نظرم یکی از برترین بازیهای سینمای ایران است. عبدی بسیار بااستعداد، باهوش و خلاق بود اما متاسفانه آن طور که باید از او استفاده نشد. به نظرم هنوز نقشهایی که این آدم می تواند بازی کند برایش نوشته نشده است.

آرزویی که بر دل ماند

بزرگترین آرزویم در زندگی این بود که نقش یک رهبر ارکستر را بازی کنم. رهبر ارکستری که بسیار عاشق کارش است. یک رهبر ارکستر که آخرش هم می میرد. متاسفانه این آرزوی من هرگز عملی نشد. حالا هم دیگر خیلی دیر شده و من پیر شده ام و فکر نمی کنم چنین فرصتی برایم پیش آید.

بنا بود در «تختی» نقش حبیب ا.. بلور را بازی کنم

بنا بود در فیلم «تختی» نقش «حبیب ا.. بلور» را بازی کنم. من از همان روز اول کار به خاطر مسائل پیرامون تختی به حاتمی اصرار داشتم که این فیلم را نسازد اما او یک روز به من گفت من می دانم چکار می خواهم بکنم؛ تحقیقات کاملی کرده ام و حتی علت مرگ تختی را هم با تمام دلایل و شواهد نشان میدهم اما متاسفانه فرصتی برایش باقی نماند که کار را تمام کند.

آدمهای شریف مثل فردین کنار گذاشته شدند

ما نرفتیم درس بخوانیم و سختیها و کمبود امکانات را تحمل کنیم که الان به این سینما برسیم که آدمهای شریف و بااخلاقی مثل محمدعلی فردین از این کار کنار گذاشته شوند و در عوض هر که چشمش روشنتر باشد و دماغش عملی باشد بیاید بازی کند./شبکه ایران