فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

محسن چاوشی و طرفدارانش هویت دارند!



محسن چاوشی مرد بزنگاه ها و انتخاب های اصولی بود، او آهسته و نرم در کنار مخاطبانش پیشرفت کرد و هم اعتبار کاری اش افزون شد و هم سطح سلیقه مخاطبانش را بالا کشید.

«محسن چاوشی» تبدیل به یک برند شده است. او و طرفداران او هویت دارند، هویتی حول محور صدایی خاص و فراتر از آن چهره ای خاص که البته این خاص بودن منحصر به کیفیت کاری چاوشی نیست، مجموعه ای از رفتارها او را تبدیل به یک سلبریتی کاملا متفاوت کرده، کسی که به رغم تمام شایعاتی که کیفیت حنجره اش را زیر سئوال میبرد، با اختلاف بسیار زیاد محبوب ترین خواننده داخلی و حتی بالاتر از لس آنجلسی ها است.

شاید گمان اینکه خواننده ی زیر زمینی یک دهه پیش که منفی خوان بود و از روز وصال و طوفانش می گفت، به جایی برسد که از قلبی بگوید که قطار است و چشمهای معشوقه پنجره اش، دشوار بود و نمیشد این روند را پیش بینی کرد، اما محسن چاوشی مرد بزنگاه ها و انتخاب های اصولی بود، او آهسته و نرم در کنار مخاطبانش پیشرفت کرد و هم اعتبار کاری اش افزون شد و هم سطح سلیقه مخاطبانش را بالا کشید.

اخبار , اخبار فرهنگی,گفتگو با محسن چاوشی,آلبوم های محسن چاوشی


گویی موسیقی در خون کردها ریشه دوانیده، در زیر با چند قطعه ماندگار چاوشی خاطره بازی کرده ایم لازم به ذکر است این یادداشت هیچ ادعایی مبنی بر تخصصی بودن ندارد، صرفا مروری است بر چند ترانه ی خاص آقای خاص ...

«نگار» – آلبوم « من خود آن سیزدهم»
ترانه سرا: بابا طاهر
آهنگساز: محسن چاوشی
تنظیم: شهاب اکبری

برش: نگار تازه خیز من کجایی؟ آی کجایی؟ / به چشمان سرمه ریز من کجایی؟ آی کجایی

تحلیل: ترانه ای در ستایش معشوقه با موسیقی که مایه های اصیل دارد و البته با ساز و آکوردهای غربی جان گرفته است، تنظیم هوشمندانه که عوام پسند است و با گوش شنونده بازی می کند، نگار راشنیدنی می کند صدای زیر محمد جاسمی که به نظر بداهه می رسد، در کنار صدای دف و برگ برنده کار: لحن خاص چاوشی در ادای کلماتی نظیر « سلطان عرب» کار را ماندنی کرده است.

چرا نقطه عطف؟ استفاده از شعری کلاسیک بدون آنکه مخاطب امروزی آن را پس بزند.
هم ردیف: «همخواب»

«قطار» – آلبوم«پرچم سفید»
ترانه سرا: حسین صفا
آهنگساز: محسن چاوشی
تنطیم: کوشان حداد
برش: قطار قلب منه / چشم تو پنجره هاش

تحلیل: تشبیهات گسترده در کنار فضای کاملا استعاره ای، قطعه ی قطار را به یک رنسانس در ترانه ی فارسی تبدیل کرده است. به جرات می توان ترانه سرایی فارسی را به قبل و بعد از قطار تقسیم کرد، ترانه ای پیچیده که با تنظیم متناسب کوشان حداد حتی هیت هم شد و به مانند همیشه این لحن چاوشی است که حزن مورد نیاز را به این قطعه تزریق می کند.

چرا نقطه عطف؟ جسارت استفاده از ترانه ای پیچیده و به چالش کشیدن شنونده.
هم ردیف: «خواب»

اخبار , اخبار فرهنگی,گفتگو با محسن چاوشی,آلبوم های محسن چاوشی


«سنگ صبور» – آلبوم «سنتوری»
ترانه سرا: امیر ارجینی
آهنگساز: چاوشی و اردوان کامکار
تنظیم: چاوشی
برش: تنهای بی سنگ صبور / خونه ی سرد و سوت و کور

تحلیل: غربت روزگار محسن چاوشی در فضای آلبوم سنتوری رسوخ کرده بود انگار، در روزهایی که چاوشی برای رسیدن به دفتر مهرجویی درگیر ابتدایی ترین نیازها بود، همنشینی حس و لحن چاوشی در کنار صدای اصیل سنتور و موسیقی دلنشین کامکار که به شکل دلپذیری روی فیلم جور شده بود، چاوشی را به عرش رساند. غربت در وطن حسی بود که صدای چاوشی روی سنتوری به ذهن متبادر می کرد.

چرا نقطه عطف؟ کسب اعتبار و پیوند نام چاوشی به سینما
قطعه هم ردیف: «زخم زبون»

«بازار خرمشهر»
ترانه سرا: علی مهرگان
آهنگساز: محسن چاوشی
تنطیم: شهاب اکبری
برش: عینک ری بن اصلم/ هر چی دارم مال تو

تحلیل: برای جلودانگی گاهی نیاز نیست خیلی پیچیده باشید، همین کاری که چاوشی در قطعه بازار خرمشهر می کند، موسیقی موسوم به بندری پر از افکت و المان های کلیشه ای با ترانه ای نه چندان تازه که ملهم از کارهای شهرام آذر (سندی) خواننده لس آنجلسی است، کار به رغم تمامی این معایب ساده و صمیمی است و با ریتم مفرحی که دارد به خوبی نقش خودش را ایفا می کند، همه گیر شدن برند چاوشی.

چرا نقطه عطف؟ صدای چاوشی با این قطعه در روایتی شاد و در مقیاسی گسترده شنیده شد.
قطعه هم ردیف: «غیر معمولی»

اخبار , اخبار فرهنگی,گفتگو با محسن چاوشی,آلبوم های محسن چاوشی


«لباس نو» – تک آهنگ
ترانه سرا: حسین صفا
آهنگساز: محسن چاوشی
تنظیم: شهاب اکبری
موتیف: هفت سین من تویی / من فقط تو رو میخوام

تحلیل: برای تصرف قلب مردم مناسبتی خواندن از الزامات کار است، کاری که چاوشی با قطعه لباس نو به بهترین شکل موفق به اجرای آن شد. قطعه ای که به تلویزیون عیدی داده شد و چاوشی با یک تیر دو نشان زد هم مناسبتی خواند و هم کارش شنیده شد. در مقیاسی وسیع.

مورد قابل ذکر این قطعه غلبه ی شکل موسیقی چاوشی به کار است، در نگاه اول کارهای نوروزی عموما شاد است اما چاوشی لباس نو را هم حزن انگیز و با تمسک به المان های نوستالژیکی چون: قرآن و لباس نو اجرا کرده، تنظیم خلوت و کم ساز و لحن عاشقانه ی کار نفوذ «لباس نو» را بالا برده است.

چرا نقطه عطف؟ قطعه مناسبتی که روح چاوشی در آن غالب شد و به درستی عناصر نوستالژیک در آن گنجانده شد.
هم ردیف: «کلاغ روسیاه»

اخبار , اخبار فرهنگی,گفتگو با محسن چاوشی,آلبوم های محسن چاوشی


«کجایی» – تک آهنگ
ترانه سرا: محسن چاوشی
آهنگساز: محسن چاوشی
تنظیم: محسن چاوشی
برش: عزیزم کجایی؟ دقیقا کجایی؟ کجایی تو بی من؟ تو بی من کجایی؟

تحلیل: محبوب ترین کالای فرهنگی دنیای امروز «سریال» است. چاوشی باز هم به موقع انتخاب کرد، ترانه ی کجایی با عباراتی کوتاه بی شباهت به ترانه های رپ نیست، عاشقانه ای که با لحن زخمی و خسته ودرمانده چاوشی به دل می نشیند و البته تنظیمی که با بالا و پایین های به موقع گوش شنوده را قلقلک می دهد، در مورد لحن چاوشی همین بس که واژه ی «کجایی» بیش از ده بار در ترانه تکرار می شود و هر بار با شکلی تازه و غافلگیر کننده.

چرا نقطه عطف؟ استفاده از تعابیری تازه نظیر : حصر در کنار خاطره بازی با مفاهیمی چون: جمعه عصر، در بستری عاشقانه. 

 

اخبار فرهنگی - برترین ها


ویدیو مرتبط :
هوادار محسن چاوشی از کردستان عراق و خواندن آهنگ چاوشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هجوم طرفداران محسن چاوشی به سیروان خسروی!



 

 

 

فیلم خوب، توهمی بیش نیست!!!


پس از موفقیت قطعه «نه نرو» سیروان خسروی در یکی از شبکه های رادیویی هلند، طرفداران محسن چاوشی تعصب خود را به خواننده محبوبشان نشان داده و برایش سنگ تمام گذاشتند.

پس از انتشار خبر قرار گرفتن «سیروان خسروی» در جایگاه نخست TOP TEN یکی از کانال های رادیویی هلند، واکنش های جالب توجهی از سوی رسانه های مختلف یه این اتفاق شد که جالب توجه بود.

البته در گذشته ای نه چندان دور فرزاد فرزین هم با یکی از قطعات آلبوم «شانس» توانسته بود وارد این رده بندی شود و رتبه خوبی را نیز کسب کند. این شبکه در حوزه موسیقی جهان فعالیت می کند و با رای مخاطبان اش بهترین قطعات را از سراسر دنیا انتخاب می کند.

در جدیدترین رده بندی این برنامه قطعه «نه نرو» با صدای سیروان با اختلافی محسوس توانسته بود رتبه اول را از آن خود کند اما به فاصله کمتر از یک هفته از انتشار این خبر، کمپینی در سایت های طرفدار «محسن چاوشی» تشکیل شد و با این شعار که: «اول بودن فقط مختص سلطان است» (!)، حمایت شان را از محسن چاوشی نشان دادند و در اقدامی عجیب با هجوم به سایت این برنامه و اعطای نمره منفی به سیروان خسروی، باعث شدند او خیلی زود از رتبه اول به پائین سقوط کند.

سیروان خسروی نیز در این باره بروی صفحه شخصی اش نوشته : «واقعا هیچ وقت فکر نمیکردم که حضورم به عنوان یک ایرانی در یک رادیو هلندی ، آنقدر باعث حسادت بعضی ها بشه.

بعد از اعلام اول شدن این آهنگ ، برای اولین بار این آهنگ امتیاز منفی ( ۹۶) پیدا کرده است.!!!

طرفداران محسن چاوشی در ایران همیشه به متحد بودن و تعصب به خواننده مورد علاقه شان معروف بوده اند و در هر شرایطی نشان داده اند که برای این خواننده سنگ تمام می گذارند.... /شبکه ایران