فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

مجید مجیدی برنده اسکار ایرانی+ تصاویر



مجید مجیدی برنده اسکار ایرانی شد.به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، دورده هفدهم زمینه ای برای حضور فیلم های اجتماعی سینمایی و عبور از خط قرمزها بود به طوری که شاهد فیلم هایی چون "قرمز" به کارگردانی فریدون جیرانی و "دو زن" ساخته تهمینه میلانی بودیم فیلم هایی که به طور ‌آشکار مشکلات اجتماعی و خانوادگی را با گذر از خط قرمزهای سینمایی بیان می کند اما قضیه آن جا جالب می شود که در زمان اکران نیز با استقبال خوبی روبرو شد.

مجید مجیدی برنده اسکار ایرانی

مجید مجیدی برنده اسکار ایرانی

بعد از این دو فیلم "مصائب شیرین" نیز با مطرح کردن ازدواج موقت و روابط میان نوجوانان و جوانان، جریان به اصطلاح تابوشکن را قوت بخشید. 

مجید مجیدی برنده اسکار ایرانی

مجید مجیدی برنده اسکار ایرانی

مجید مجیدی برنده اسکار ایرانی

فیلم "رنگ خدا" به کارگردانی مجید مجیدی نیز یکی از فیلم های مطرح جشنواره دوره هفدهم بود و فیلمی شاعرانه و عرفانی به شمار می آمد، همچنین فیلم هنری و نه چندان تماشاگرپسند "روبان قرمز" ساخته ابراهیم حاتمی کیا و "هیوا" به کارگردانی مرحوم رسول ملاقلی پور نیز از دیگر آثار مطرح این دوره بودند که توانستند جوایز متعددی را در بخش بین الملل و سینمای ایران دریافت کنند.

در جشنواره هفدهم بیشترین افراد اهالی سینما مورد تقدیر قرار گرفتند چهره هایی چون خسرو شکیبایی، هارون یشایایی، مرتضی شایسته، مارس کارنه، روبر برسون و برتران تاورنیه از کسانی بودند که برای آنها بزرگداشت گرفته شد.

مجید مجیدی برنده اسکار ایرانی

محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی زوج هنری بودند که به طور مشترک در فیلم "قرمز" سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول را دریافت کردند و همچنین "هیوا" تنها فیلمی بود که جایزه بهترین فیلم نامه و کارگردانی را از آن خود كرد.

اگر بخواهیم از ویژگی شاخص این دوره بگوییم شاید بزرگداشت کثیری از اهالی سینما و ساخت فیلم های اجتماعی و خانوادگی به صورت پرداخت آشکار و شفاف را بتوان نام برد که دوره هفدهم را با دیگر دوره ها متمایز میکند.

احمدرضا درویش،‌ یدالله صمدی، کیانوش عیاری، فرهاد مهرانفر، و داود میرباقری از هیات داوران این دوره بودند.

برگزیدگان هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر 1377؛

بعد از انتخاب فیلم "مصائب شیرین" به کارگردانی علیرضا داودنژاد برای جایزه ویژه هیات داوران و "رنگ خدا" به کارگردانی مجید مجیدی به عنوان فیلم برگزیده تماشاگران شد که در جشنواره های خارجی از آن با نام اسکار یاد می کنند بهترین فیلم و کارگردانی این دوره به فیلم "هیوا" به کارگردانی رسول ملاقلی پور رسید.

همچنین با تقدیر از مجید مجیدی به خاطر کارگردانی فیلم "رنگ خدا" و دیپلم افتخار به حمید جبلی برای فیلم نامه "پسر مریم" جایزه بهترین فیلم نامه را تهمینه میلانی در فیلم "دو زن" دریافت کرد.

جایزه بهترین بازیگرنقش اول به محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی به خاطر بازی در فیلم "قرمز" رسید و با تقدیر از نیکی کریمی به خاطر بازی در فیلم "دو زن" دیپلم افتخار این بخش به صورت مشترک به جمشید هاشم پور در فیلم "هیوا" و محسن رضایی در فیلم "رنگ خدا" اهدا شد و همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل به حسین محجوب در فیلم "رنگ خدا" و احترام السادات حبیبان در فیلم "مصائب شیرین" تعلق گرفت و تنها از فردوس کاویانی در فیلم "جنگجوی پیروز" و کمند امیر سلیمانی در فیلم "قرمز" تقدیر به عمل آمد.

فیلم "هیوا" در این دوره جشنواره موفق به دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری توسط بهرام بدخشانی، بهترین طراح صحنه توسط بهناز نازی و علی فداکار و بهترین صدابرداری توسط بهمن اردلان شد.

همچنین فیلم "زشت و زیبا" در دو بخش موسیقی و چهره پردازی توسط حسین علیزاده و مسعود ولدبیگی به عنوان بهترین ها معرفی شدند.

هایده صفی یاری در فیلم "روبان قرمز" به عنوان تدوین گر، محمدرضا دلپاک به عنوان صداگذاری در فیلم رنگ خدا و محمدرضا شرف الدین به عنوان بهترین جلوه های ویژه در فیلم پرواز خاموش جزء بهترین ها شدند./ی2

منبع:yjc.ir


ویدیو مرتبط :
Birdman برنده اسکار بهترین فیلم در 87مین مراسم اسکار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آنچه درباره‌ فیلم محمد (ص) مجید مجیدی ندیده و نشنیده‌اید + تصاویر



فیلم محمد (ص),بازیگران فیلم محمد (ص)

 

آنچه درباره‌ فیلم محمد (ص) مجید مجیدی ندیده و نشنیده‌اید + تصاویر

فیلم سینمایی «محمد (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی که سال 1390 فیلمبرداریش آغاز و اوایل امسال به پایان رسید، از آن به عنوان بزرگ‌ترین پروژه سینمای ایران نام می‌برند. داستانش این فیلم از دوران جاهلیت و به هنگام تولد آخرین پیامبر

فیلم سینمایی محمد (ص) جدیدترین ساخته‌ی مجید مجیدی که پیش‌بینی می‌شود به دلیل مراحل مختلف پس از تولید به جشنواره‌ی فیلم فجر پیش‌رو نرسد از معدود پروژه‌هایی است که دست‌اندرکارانش ترجیح داده‌اند درباره‌ی آن کمتر اطلاع‌رسانی کنند اما خبرنگار ایسنا برخی عکس‌ها و اطلاعات منتشر نشده‌ی این اثر را که در پیگیری‌های خود به آن دست یافته است را منتشر می‌کند.


 فیلم سینمایی «محمد (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی که در آبان ماه سال 1390 فیلمبرداریش آغاز و اوایل امسال به پایان رسید، از آن به عنوان بزرگ‌ترین پروژه سینمای ایران نام می‌برند.

 

فیلم محمد (ص),بازیگران فیلم محمد (ص)

 «محمد (ص)» - شهر مکه

 

داستانش این فیلم از دوران جاهلیت و به هنگام تولد آخرین پیامبر خدا حضرت محمد (ص) آغاز شده و با 12 سالگی ایشان که در اولین سفر به همراه عمویشان ابوطالب به شام پس از رسیدن به صومعه بحیرا است، به پایان می‌رسد. بحیرا راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد.
فیلمبردار مطرح ایتالیایی که سه جایزه‌ی اسکار را گرفته است و به‌عنوان فیلمبردار با همراهی حمید خضوعی ابیانه هنرمند ایرانی فیلم محمد (ص) مجید مجیدی را در قاب دوربینش ثبت کرده است، می‌گوید که کتاب نقاشی محمود فرشچیان منبع الهام ایده‌هایش برای فیلمبرداری این فیلم بوده است.


«ویتوریو استورارو» که برای فیلم‌های «اینک آخرالزمان» (1979)، «آخرین امپراتور» (1987) و «قرمزها» (1981) سه جایزه اسکار گرفته و در شاهکار برتولوچی به نام «آخرین تانگو در پاریس» حضور داشته، در گفت‌وگویی با باب فیشر در یک مجله سینمایی آمریکایی (MovieMaker) که در رسانه‌های ایرانی بازنشر داده نشد، خاطره خود از پیوستن به پروژه «محمد (ص)» را اینگونه نقل کرده است: «سال 2010 که با رشید بن هادی (کارگردان) در پروژه‌ای در الجزایر همکاری می‌کردم، برای اینکه اسلام را بهتر بشناسم خواندن کتابی درباره زندگی پیامبر محمد (ص) را شروع کردم. به محض اینکه خواندن آن کتاب را تمام شد، مثل یک رویای جادویی ایمیلی را دریافت کردم با این مضمون که آیا علاقه‌مند هستم در ساخت بخش اول یک سه گانه درباره زندگی محمد (ص) حضور داشته باشم؟»


به این ترتیب مجید مجیدی و مهدی حیدریان (تهیه‌کننده) در ژوئن سال 2010 ملاقاتی با استورارو در رم داشتند.
استورارو در ادامه این گفت‌وگو با تاکید بر مخاطب بین‌المللی فیلم «محمد (ص)» درباره این موضوع گفته است: «آن‌ها به من توضیح دادند که هدف‌شان این است فیلم تماشاگران بین‌المللی داشته باشد تا داستان زندگی پیامبر محمد (ص) و معنی قرآن را متوجه شوند. من پرسیدم که آیا قرار است این فیلم مردم جهان را با مذاهب مختلف، با هم متحد کند یا آن‌ها را تقسیم‌بندی کند؟ و آن‌ها نیز پاسخ دادند که هدف‌شان متحد کردن مردم با عقاید و باورهای مختلف است. آن‌ها گفتند "محمد (ص)" داستانی از منزلت بشریت است».


براین اساس پس از صحبت‌های مقدماتی، استورارو، قرآن و یک کتاب دیگر را درباره‌ی زندگی پیامبر مطالعه و از چند موزه از جمله «موزه ملی» در تهران هم دیدن کرد؛ جایی‌که متون‌، نقاشی‌ها و مجسمه‌های زیادی از آن دوران در آنجا یافت می‌شد.

 

فیلم محمد (ص),بازیگران فیلم محمد (ص)

 «محمد (ص)» - شهر مکه


استورارو در این گفت‌وگو از یک نام خیلی آشنا برای ایرانیان هم اسم می‌برد. او به باب فیشر می‌گوید: «مجیدی یک کتاب شگفت‌انگیز را از نقاشی‌های یک هنرمند بزرگ ایرانی به نام محمود فرشچیان به من نشان داد که این کتاب منبع الهام ایده‌های من برای این فیلم بود.»


«اسکات ای. اندرسون» (برنده اسکار برای طراحی جلوه ویژه «باب» در 1996) طراحی جلوه‌های ویژه این فیلم از جمله حمله سپاه ابرهه را برعهده داشته است. در کارنامه کاری اندرسون طراحی جلوه ویژه فیلم‌های «ماجراهای تن تن»، «ترمیناتور 2» «دروازه‌ نهم»، «کینگ‌ کنگ»، «استخوان‌های دوست‌داشتنی» و... دیده می‌شود.

«میلژن کرکا کلژاکویچ» برنده جایزه «سزار» و «آکادمی فیلم اروپا» و همچنین نامزد دریافت جایزه «اِمی» (اسکار تلویزینی) به عنوان طراح تولید، صحنه و دکور این فیلم معرفی شده است.


طراحی گریم «محمد (ص)» هم به «جیانتو دِروسی» ایتالیایی سپرده شده که برای دریافت جایزه «بفتا» نامزد شده بود. او همچنین گریم فیلم‌هایی مانند «آخرین لشکر - The Last Legion» (طراح گریم)، «مردی با ماسک آهنی» (گریمور اصلی)، «روزی روزگاری در غرب» (گریمور)، «1900» (اثر 1976 - گریمور) را برعهده داشته است.

 

فیلم محمد (ص),بازیگران فیلم محمد (ص)

نمایی از شهر مدینه در فیلم محمد (ص)


«الله رخا رحمان» هندی که او را با نام «ای.آر. رحمان» می‌شناسند، آهنگسازی فیلم را انجام می‌دهد. او تاکنون برنده جوایز بسیاری از جمله 15 جایزه «فیلمفیر»، چهار جایزه ملی فیلم هند، دو جایزه «گِرَمی»، یک جایزه «بفتا»، یک جایزه «گلدن گلوب» و دو جایزه «اسکار» شده و مجله تایم در سال ۲۰۰۹ او را در لیست «تایم ۱۰۰» به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان جای داده است.


«ای.آر. رحمان» که برای ساخت موسیقی فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» دو جایزه اسکار گرفته است، به عنوان آهنگساز با این پروژه همکاری می‌کند و گفته می‌شود، او تاکنون اتودهایی از موسیقی را برای این کارگردان ایرانی فرستاده است.
رحمان البته برای ساخت موسیقی فیلم «127 ساعت» هم نامزد دریافت جایزه‌های گلدن گلوب، بفتا و اسکار شد.


«مایکل اُ کانر» انگلیسی و برنده اسکار نیز به عنوان طراح لباس «محمد (ص)» فیلم محمد (ص) از او نامبرده می‌شود. در کارنامه کاری اُ کانر، دریافت جایزه‌های اسکار و بفتا برای «دوشِس» و نامزدی جایزه‌های اسکار و بفتا برای «جِین اِیر» دیده می‌شود. او همچنین طراحی لباس «قاضی دِرِد»، «آخرین پادشاه اسکاتلند» و «عقاب» را در کارنامه دارد.
«جیان فرانکو فوماگالی» ایتالیایی طراحی آکسسوار فیلم را برعهده داشته است. او طراحی صحنه‌ی نسخه سوم سه‌گانه مشهور «پدرخوانده» را در کارنامه دارد.


«لوکا لاچین» ایتالیایی هم که دستیار اول کارگردانان تعدادی از پروژه‌های اسم و رسم‌دار سینمای جهان از جمله «007: کازینو رویال»، «007: ذره‌ای آرامش»، «دار و دسته نیویورکی»، «تعادل» و... بوده، در «محمد (ص)» برنامه‌ریز و دستیار مجید مجیدی است.
البته جمعی از سینماگران ایرانی صاحب نام هم در تیم مجید مجیدی جمع است که از آن جمله می‌توان به محسن شاه‌ابراهیمی، حمید خضوعی‌ابیانه، جواد شریفی‌راد، سیروس حسن‌پور، بیژن میرباقری، اصغر نژادایمانی و... اشاره کرد.

 

 فیلم محمد (ص),بازیگران فیلم محمد (ص)

  خانه آمنه مادر حضرت محمد (ص)

 

مهدی پاکدل در نقش ابوطالب، علیرضا شجاع‌نوری در نقش عبدالمطلب، محسن تنابنده در نقش ساموئل، داریوش فرهنگ در نفش ابوسفیان، مینا ساداتی در نقش آمنه، ساره بیات در نقش حلیمه و پانته‌آ مهدی‌نیا در نقش فاطمه بنت‌اسد از بازیگران این فیلم هستند.
سیدرضا میرکریمی، کارگردان، مشاور مجید مجیدی در این پروژه بین‌المللی است. فیلمنامه «محمد (ص)» را مجیدی و کامبوزیا پرتوی با همکاری حمید امجد نوشته‌اند.


مجید مجیدی کمتر درباره‌ی فیلم محمد (ص) صحبت کرده است، درباره‌ی دلایل این اتفاق گفته است: «من محافظه‌کار نیستم. در آینده و با آماده شدن فیلم نشست‌هایی را در این خصوص برگزار خواهیم کرد و اطلاعات لازم را به سمع اصحاب رسانه خواهیم رساند.»


او با اشاره به برخی هجمه‌ها و کج فهمی‌ها در طول ساخت فیلم محمد (ص) هم مطرح کرده است: «در هنگام شروع ساخت فیلم تقریبا با همه‌ی علمای شیعه و سنی جهان اسلام رایزنی کردیم، اما متاسفانه برخی کج فهمی‌ها باعث به وجود آمدن چالش‌هایی شد که پاسخ آن‌ها را به بعد از آماده شدن و نمایش فیلم واگذار کردیم. هدف اصلی ما از ساخت فیلم «محمد»(ص) ایجاد نوعی اتحاد و وفاق در دنیای اسلام و مقابله با قرائت‌های مختلفی بود که از اسلام در دنیا و غرب وجود داشت. مقطعی که از زندگی پیامبر اکرم (ص) برای نمایش در این فیلم انتخاب شده نیز بر همین اساس صورت گرفته است.
منبع: isna.ir