فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

ماجرای رفتن عمو قناد از برنامه فتیله



 

 ماجرای رفتن عمو قناد از برنامه فتیله

 

مجید قناد از جمع عموها ی فیتیله ای رفت! این خبر دیروز به اصطلاح مثل توپ تركید و از طریق رسانه ها در همه جا منتشر شد.

مجید قناد از جمع عموها ی فیتیله ای رفت! این خبر دیروز به اصطلاح مثل توپ تركید و از طریق رسانه ها در همه جا منتشر شد. بعد از شنیدن این خبر اولین سوالی كه به ذهن رسید این بود كه قناد چرا رفت؟ مجری كه سالیان سال است برای كودكان برنامه اجرا می كند و بالا رفتن سن و سال نتوانسته محبوبیت او را نزد بچه ها كم كند.

حالا بزرگ ترهایی كه كودكی خود را با عمو قناد سپری كرده اند ذهن خود را با یك افسانه وفق داده اند كه می گوید برخی آدم ها آب حیات می خورند به همین دلیل پیر نمی شوند. اما این گفته را ما به عنوان یك واقعیت باور نداریم. چون می دانیم آنچه باعث شده عمو قناد چندین سال بتواند به عنوان مجری برنامه كودكان دوام بیاورد به یك كنش روانشناختی برمی گردد؛ قناد توانسته كودك درون خود را زنده نگه دارد. او به یاد دارد كه چگونه با زبان كودكان با آنها سخن بگوید و همین فن و شیوه او را برای بچه های همه دوران ها به پای تلویزیون نگه داشته است.

از این هفته مهرداد نظام آبادی جای عموقناد را در برنامه فیتیله گرفت. قناد برای واگذاری اجرای برنامه فیتیله دلایل خاص خود را دارد. او در این باره به «جام جم» گفت: من از برنامه فیتیله نرفته ام و همچنان تهیه كنندگی این برنامه را به عهده دارم. از ۲ سال پیش تصمیم گرفتیم در برنامه فیتیله تغییراتی ایجاد كنیم.

این تغییرات با اضافه شدن بازیگرانی مانند حسین محب اهری و رضا فیاضی به برنامه همراه شد اما به دلایلی تداوم پیدا نكرد تا این كه امسال تصمیم گرفتیم روی تغییرات اساسی برنامه جدی فكر كنیم. برای رسیدن به این هدف من به عنوان تهیه كننده از خودم شروع كردم!

قناد معتقد است كه همه برنامه ها به مرور زمان به نوعی دچار تكرار می شوند و اگر گردانندگان برنامه نتوانند تنوع را به بخش های برنامه خود وارد كنند، بعد از مدتی آنها نیز از ردیف برنامه های پر بیننده حذف خواهند شد.

با همه این تفاصیل پرسش این جاست كه تهیه كننده برنامه فیتیله برای ایجاد تنوع چرا ابتدا از مجری شروع كرده است؟ مجری كه ستون برنامه است و قناد تاكنون نشان داده كه می تواند با استفاده از تجربیات خود برنامه را سرپا نگه دارد؟

قناد در پاسخ به این پرسش گفت: اگر تغییرات را از دیگر عوامل برنامه شروع می كردیم شاید سوءتفاهماتی پیش می آمد اما اكنون چون خودم را از اجرای برنامه كنار كشیدم، سوءتفاهمی هم شكل نمی گیرد.

در این وانفسای مجری خوب و كاربلد آیا مهرداد نظام آبادی می تواند جایگزین مناسبی برای قناد باشد؟

تهیه كننده برنامه فیتیله با تاكید بركار گروهی در پاسخ به این سوال هم از روش فروتنانه استفاده كرد و گفت: گروه سازنده فیتیله در همه كارها با هم مشورت می كنند.این انتخاب هم گروهی صورت گرفت و ما امیدواریم مجری جدید بتواند خیلی زود با مخاطبان برنامه فیتیله ارتباط برقرار كند.

اما همه مردم كه صبح های جمعه از خواب بیدار می شوند و كانال تلویزیون خود را روی شبكه ۲ تنظیم می كنند و به تماشای برنامه فیتیله می نشینند، می دانند كه سازندگان این برنامه محور كار خود را روی تنوع متمركز كرده اند! تنوعی كه متن های قوی آن را حمایت می كند. اما آیا با این همه تنوع بازهم قرار است، یكی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی دچار تغییرات اساسی شود؟

قناد برای پاسخ دادن به این پرسش از یك مثال استفاده كرد و گفت: بیشتر مردم ایران از كودك گرفته تا بزرگسال قورمه سبزی را دوست دارند. اما اگر هر روز به همین مردم قورمه سبزی داده شود آنها از این غذای دلخواه، دلزده می شوند.این اتفاق دقیقا برای برنامه های تلویزیونی هم رخ می دهد. اگر قرار است برنامه فیتیله همچنان طرفداران خود را حفظ كند چاره ای ندارد جز این كه تنوع را اساس كارش قرار دهد. بنابراین مخاطبان برنامه فیتیله باید منتظر تغییرات اساسی در دكور، متن ها، سرودها و... باشند.

برنامه فیتیله یكی از شادترین برنامه های تلویزیونی است؛ برنامه ای كه می توان آن را در ردیف برنامه های موزیكال قرار داد. سرودهای شاد همراه با موسیقی های رنگارنگ و پر انرژی باعث شده تا بچه ها و حتی بزرگ تر ها از دیدن برنامه فیتیله لذت ببرند اما مدتی است كه در كنار همه نقدهای مثبتی كه درباره برنامه فیتیله گفته، شنیده و چاپ می شود، انتقاداتی هم به گوش می رسد. برخی بر این باور هستند كه سازندگان فیتیله برای اجرای سرودهای خود از برنامه ها و كلیپ هایی الگو می گیرند كه در خارج از كشور ساخته می شوند.

قناد این گفته را قبول ندارد و معتقد است كه در شكل اجرایی سرودها از نمونه های خارجی الگوبرداری نشده است اما بر این باور است كه سرودهای برنامه باید بار آموزشی بیشتری داشته باشند.

تهیه كننده برنامه فیتیله با تاكید بر این نكته كه فیتیله در شكل و ساختار جدید بازهم شاد شاد خواهد بود، گفت: ما از همه انتقادات در جهت بهتر شدن كار استفاده می كنیم. این انتقادات می تواند از طرف مدیران تلویزیون یا مردم و مخاطبان برنامه باشد. ما آماده ایم كه تغییرات سازنده را در جهت رضایتمندی مردم از برنامه فیتیله اجرا كنیم. به همین دلیل مدام داریم فكر می كنیم تا به روش های بهتر برای ساختار و محتوای برنامه فیتیله برسیم.

برنامه فیتیله را بچه ها و بزرگ ترها دوست دارند چون مجریان و بازیگران آن باورپذیر هستند. اگر بازیگر مثلا ۴۰ساله این برنامه كه آقا هم هست، لباس مادربزرگ می پوشد و با گریم نقش بزرگ خانواده را بازی می كند، این نقش را چنان خوب اجرا می كند كه بچه ها و حتی بزرگ ترها او را قبول می كنند. مخاطبان می دانند مثلا عمو فروتن دارد نقش مادربزرگ را بازی می كند اما این قدرت او به عنوان بازیگر است كه مردم را مجاب می كند او را به عنوان مادربزرگ قبول كنند. فیتیله ای ها اساس كار خود را بر تنوع گذاشته اند. تنوع، خلاقیت لازم دارد و این گروه تاكنون نشان داده اند كه خلاقیت لازم را برای اجرای برنامه كودكان دارند. بنابراین مخاطبانی كه این گروه را دوست دارند برای نگه داشتن فیتیله روی آنتن شبكه ۲ باید از آنها حمایت كنند و بهترین حمایت شاید این باشد كه كمی سعه صدر داشته باشیم و به جای بزرگنمایی ضعف های كوچك، توانایی های بزرگ را ببینیم و با پیشنهادهای خود فیتیله ای ها را در تغییرات خلاقانه كمك كنیم.... / جهان نیوز 


ویدیو مرتبط :
برنامه عمو قناد 2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برنامه عمو قناد فعلا پخش نمی‌شود


مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو از توقف موقت برنامه «جمعه به جمعه، خونه به خونه» با اجرای مجید قناد خبر داد.

خبر آنلاین: به گزارش روابط عمومی شبکه دو، علی زارعان برنامه‌های تلویزیون را به موجود زنده تشبیه کرد و گفت: «هر برنامه‌ تلویزیونی یک موجود زنده است که احتیاج به پویایی، بهسازی و تامین محتوا دارد تا قلبش درست کار کند. وقتش رسیده بود که برنامه «جمعه به جمعه، خونه به خونه» برای رسیدن به یک شاخصه مطلوب مدتی متوقف شود تا بتوانیم از وجود ارزشمند آقای قناد به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.»

او افزود: «به اعتقاد من برنامه «جمعه به جمعه، خونه به خونه» مثل خیلی از برنامه‌های گروه که مدتی متوقف شده بودند، نیاز به بازتعریف دوباره دارد، کاری که توسط مجید قناد در حال انجام است و امیدوارم تا تابستان به ثمر بنشیند و ما شاهد برنامه‌ای با ساختار و ترکیب جدیدتری باشیم.»

مدیر گروه کودک و خردسال شبکه دو ادامه داد: «در شرایط موجود، با توجه به استقبال مخاطبان از بعضی برنامه‌های دوست‌داشتنی گروه، باکس ویژه‌ای برای صبحگاه روزهای جمعه طراحی کردیم. این باکس که از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح آغاز می‌شود شامل پخش برنامه‌های محبوب «شکرستان»، «کلاه قرمزی» و «مسابقه محله» خواهد بود.»

 علی زارعان گفت: «از جمعه ۵ اردیبهشت پس از پخش بهترین انیمیشن‌های روز دنیا که به همت گروه تامین برنامه این شبکه روی آنتن می‌رود، برنامه شکرستان و مسابقه محله پخش خواهند شد، در ادامه راس ساعت ۱۱ گزیده‌ای از برنامه کلاه قرمزی از سال ۹۱ تا امروز تقدیم مخاطبان شبکه دو خواهد شد.»

او در پایان گفت: «مسابقه محله برنامه‌ای آشنا و خاطره‌انگیز برای خانواده‌های ایرانی است که سری جدید آن را مسعود روشن‌پژوه در ۵۲ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای برای شبکه دو تولید کرده و قرار است از ۵ اردیبهشت هر جمعه روی آنتن تلویزیون برود.»