فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

لیلا حاتمی شبیه جوانی‌های ایزابلا روسلینی!+عکس



لیلا حاتمی شبیه جوانی‌های ایزابلا روسلینی!/هالیوود ریپورتر درباره فیلم مصفا و حاتمی: ایران سرشار از فیلمسازانی با استانداردهای جهانی است:

درام تحسین شده ی علی مصفا (نویسنده- کارگردان) که تصویرگر لیلا حاتمی, ستاره ی "جدایی نادر از سیمین" بر پرده سینماست,بار دیگر یادآور این نکته است که ایران سرشار از فیلمسازانی با استاندارهای جهانی ست.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

پله آخر با ترکیب عناصری از داستانهای پلیسی- جنایی, مثلث عشقی و مکاشقه در باب مرگ, تبدیل به درامی آشفته اما جذاب از ایران معاصر شده که هفته گذشته اولین بار در جشنواره فیلم کارلووی واری به نمایش در آمد و جایزه بهترین بازیگر زن و همچنین جایزه منتقدان بین المللی را از آن خود کرد. در پی موفقیتهای فیلم اسکاری اصغر فرهادی هم در گیشه و هم در برابر منتقدان, توجه جامعه ی جهانی چنان معطوف سینمای ایران شده که بعید نیست پله آخر با اینکه فیلمی کوچکتر از "جدایی" ست, در جشنواره های دیگر نیزسر و صدا به پا کرده و با فروش جهانی خوبی همراه شود, حتی اگر شده فقط به یمن حضور بازیگر مشهور"جدایی" در نقش اول زن این فیلم که در واقعیت, همسر علی مصفای کارگردان هم هست.

حاتمی که بیش از پیش شبیه جوانی های ایزابلا روسلینی شده, اینجا نسبت به مصفا که نه تنها نوبسنده و کارگردان بلکه بازیگر هم هست, مدت زمان کمتری در فیلم حضور دارد. او در نقش بازیگری به نام "لیلی"ظاهر شده و مصفا, در نقش "خسرو" همسر او یک معمار ناراحت و نگران که با مشکلات زناشویی و شناخت بیماری احتمالاً وخیم اشدسته و پنجه نرم می کند. خسروهمچنین در طول نریشن های طعنه آمیزش, با خوشحالی به ما خبر می دهد مرده است که بیشتر یادآور ویلیام هولدنِ "سانست بلوار" و کوین اسپیسیِ "زیبای آمریکایی" ست. فیلم همچنان که به مرور اتفاقات نه چندان دور می پردازد, با شیطنت از روابط پیچیده ی احساسی و دلایل احتمالی این مرگ نابهنگام نیز پرده برمی دارد.

 

پله آخر تا حدودی بر اساس "مرگ ایوان ایلیچِ" تولستوی و "مردگانِ" جیمز جویس نوشته شده, گرچه موسیقی و شعر و طنز تلخ فیلم که مانند فرش هزار نقش نفیسی در روایت آن تنیده شده از ادبیات کهن فارسی نشأت می گیرند. ساختار غیرخطی فیلم حس امپرسیونیستی و مبهمی با خود به همراه دارد که در بعضی مواقع آدم را بیخودی گیج می کند. اما مصفا با استفاده از شوخی ها و تکه پرانی های گاه و بی گاه اش فیلم خودشیفته ی هنری اش را شیرین تر می کند, مخصوصاً با آن صحنه ی اسکیت سواری خسرو که به یک برخورد ناگهانی با بزن بهادر دوران مدرسه اش ختم می شود.

 

پله آخر که بازیهای عالی دارد و به ظرافت با دوربین 35 فیلمبرداری شده, تصویری زیبا و خیره کننده از طبیعت بکر و کوهستانی ایران به دست می دهد و به این ترتیب, موضوع ذاتاً جدی و ملودراماتیک خود را با یک جور سبکبالی و سرخوشی دوست داشتنیبرای بیننده به تصویر می کشد. بالطبع, این درام شخصی و خانوادگی نمی تواند به اندازه ی "جدایی" تأثیرات عمیق روانی و سیاسی بر جای بگذارد, گرچه پیرنگ داستان اش اتفاقاً به مسائلی چون طلاق, فراموشی و مهاجران ایرانی در اروپا اشاره دارد. در پایان باید گفت این فیلم بار دیگر یادآور این نکته است که ایران سرشار از فیلمسازانی با استانداردهای جهانی ست حتی اگر داستانهایی که تعریف می کنند به نظر کمی افراطی و بی اهمیت جلوه کنند.

استیفن دالتون

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 ایزابلا روسلینی که نویسنده این مطلب، لیلا حاتمی را با او قیاس کرده است؛ بازیگر سینما و دختر روبرتو روسلینی، فیلمساز مشهور ایتالیایی است. او یکی از همسران مارتین اسکورسیزی هم بوده. معروف‌ترین آثار او، دو همکاری‌اش با دیوید لینچ هستند./کافه سینما


ویدیو مرتبط :
لیلا حاتمی- دوران کودکی (12سالگی) لیلا حاتمی و لیلی رشیدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس/فرهادی ،لیلا حاتمی و معادی در اسکار



 

 

تیم "جدایی نادر از سیمین" در مقابل سالن برگزاری هشتاد و چهارمین دوره اسکار

 

 

 

جدایی نادر از سیمین,جایزه اسکار  جدایی نادر از سیمین

 

 

جدایی نادر از سیمین,جایزه اسکار  جدایی نادر از سیمین

 

 

جدایی نادر از سیمین,جایزه اسکار  جدایی نادر از سیمین