فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

لیلا حاتمی در نمایش لیلی رشیدی



اخبار,اخبارفرهنگی, لیلا حاتمی

لیلی رشیدی این روزها در حال آماده سازی نمایش « اسم» با بازی لیلا حاتمی، حسن معجونی و داریوش موفق است.

این نمایش قرار است از ابتدای تیرماه در تالار استاد ناظرزاده کرمانی در تماشاخانه‌ی ایرانشهر به صحنه برود. «اسم» نخستین تجربه لیلی رشیدی به عنوان کارگردان است و براساس نمایشنامه‌ای به همین نام نوشته ماتیو دولاپورت و الکساندر دولا پتولیر با ترجمه شهلا حائری به صحنه خواهد رفت. انتخاب «اسم» برای کودکی که هنوز به دنیا نیامده باعث برملا شدن رازها و تسویه حسابهای شخصی خانوادگی می‌شود. در نمایش« اسم» که در حال حاضر در مرحله تمرین است، لیلا حاتمی، حسن معجونی، داریوش موفق، سارا افشار و عباس جمالی ایفای نقش می‌کنند.

حسن معجونی طراحی صحنه و لباس ، پریسا گودرزی، غزاله رشیدی ، محمدرضا بزدوده گروه کارگردانی و محمدرضا حسین زاده مدیریت تولید آن را بر عهده دارند. نمایش« اسم» کار مشترک ماتیو دولا پورت و الکساندر دولاپتولیر است که برای اولین بار در سال 2010 با کارگردانی برنارد مرات در تئاتر ادوارد هفتم پاریس به روی صحنه رفت و با استقبال‌ از طرف مخاطبان و منتقدان فرانسوی رو به رو شد و جوایزی را هم برای این اثر به همراه داشت. این استقبال در حدی بود که در سال ۲۰۱۲فیلمی به کارگردانی الکساندر دولاپتولیر نیز براساس آن ساخته که مورد توجه منتقدان فرانسوی قرار گرفت. این نمایش‌نامه توسط نشر قطره به فارسی منتشر شده است.
 
اخبار  فرهنگی  -  ایسنا


ویدیو مرتبط :
لیلا حاتمی- دوران کودکی (12سالگی) لیلا حاتمی و لیلی رشیدی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«اولین‌های» لیلی رشیدی و لیلا حاتمی



اخبار,اخبار فرهنگی , لیلی رشیدی

قرار است اولین تجربه کارگردانی تئاتر لیلی رشیدی از تیرماه بر روی صحنه برود. اما این تنها "اولین" مربوط به این نمایشنامه نیست. لیلا حاتمی هم با حضور در این نمایش "اولین" حضور خود بر روی صحنه را تجربه خواهد کرد.

«اسم» نخستین تجربه لیلی رشیدی به عنوان کارگردان است و براساس نمایشنامه‌ ای به همین نام نوشته ماتیو دولاپورت و الکساندر دولا پتولیر با ترجمه شهلا حائری به صحنه خواهد رفت؛ نمایشی متعلق به سال های اخیر تئاتر فرانسه.

 البته رشیدی پیش از این هم تجربه اجرای مونولوگ «عاشقیت در پاورقی» را داشت اما این نمایش اجرای محدودی داشت. به این ترتیب نمایش «اسم» اولین تجربه جدی تر او به حساب می آید.

لیلی رشیدی که از حضورش در برنامه تلویزیونی «زی زی گولو» به شهرت رسید، کمتر در فیلم های سینمایی و تلویزیون حاضر شد. به گفته خودش از ابتدا به تئاتر و فضای آن دلبسته بود.

حالا بعد از گذشت چندین تجربه اجرا در صحنه تئاتر همچون نمایش «مسخ» به کارگردانی نصیر ملکی جو، «آمدیم، نبودید، رفتیم» به کارگردانی رضا حداد و «پروفسور بوبوس» به کارگردانی آتیلا پسیانی، تصمیم گرفت خود بر صندلی کارگردانی بنشیند.

او در گفتگو با روزنامه اعتماد در این باره که چرا بعد از بازیگری به سوی کارگردانی رفته است گفته: «ناخودآگاهی در بین همه ما هست که کارگردانی را ترجیح می‌ دهیم. چون گاهی آدم دوست دارد کار مورد علاقه‌ اش را با بازیگران مورد علاقه‌ اش اجرا کند. بنابراین زمان کارگردانی سلیقه آدم بیشتر حاکم است و کارگردان بیشتر حق انتخاب دارد، در حالی که در بازیگری این اندازه حق انتخاب وجود ندارد و ممکن است کارهایی را انجام دهیم که خیلی نزدیک به سلیقه خودمان نباشد.»

نمایش«اسم» کار مشترک ماتیو دولا پورت و الکساندر دولاپتولیر است که برای اولین بار در سال 2010 با کارگردانی برنارد مرات در تئاتر ادوارد هفتم پاریس به روی صحنه رفت و با استقبال‌ از طرف مخاطبان و منتقدان فرانسوی رو به رو شد و جوایزی را هم برای این اثر به همراه داشت.

این استقبال در حدی بود که در سال ۲۰۱۲ فیلمی به کارگردانی الکساندر دولاپتولیر نیز براساس آن ساخته که مورد توجه منتقدان فرانسوی قرار گرفت.

این نمایشنامه توسط نشر قطره به فارسی منتشر شده است.

رشیدی گفته است: «وقتی دوسال پیش این متن را به فرانسه خواندم به نظرم با مزه آمد. من هیچ‌وقت به فكر كارگردانی نبودم. اما خب طی این دوسال و مدت زمانی كه طول كشید تا شهلا حائری این كار را ترجمه كند كم‌كم این دغدغه برای من جدی‌ تر شد كه آن را بسازم.»

 

اخبار,اخبار فرهنگی , لیلی رشیدی

 
علاوه بر لیلی رشیدی در مقام کارگردان شگفتی دیگر این نمایش حضور لیلا حاتمی بر صحنه تئاتر است. او که حالا در سینما خود را ثابت کرده و به عنوان یک بازیگر موفق شناخته شده است برای اولین بار بر صحنه تئاتر حاضر خواهد شد.

لیلی رشیدی می گوید که حاتمی به واسطه دوستی دیرینه به او اعتماد کرده، رشیدی گفته است: «حاتمی پیش از این پیشنهادهای دیگری برای حضور در تئاتر داشته که نپذیرفته است و بسیار به من لطف کرد که در اولین تجربه کارگردانی من، اطمینان کرد و در نمایش حضور یافت. شاید اگر سابقه دوستی و رفاقت دیرینه ما نبود این اتفاق رخ نمی داد.» و خود حاتمی می گوید تنها به خاطر عشق به لیلی این نقش را قبول کرده است. او گفته: «حضور من در نمایش «اسم» یک اعلام عشق عمومی به لیلی رشیدی است.»

علاوه بر حاتمی، حسن معجونی، داریوش موفق، سارا افشار و عباس جمالی هم در نمایش «اسم» ایفای نقش می‌کنند.

حضور چنین بازیگران نام آشنایی در اولین تجربه کارگردانی رشیدی، یک آزمون بزرگ برای اوست حتی اگر به گفته خودش متن انتخاب شده برای اجرا متکی به بازیگران باشد.

قرار است نمایش «اسم» در ماه رمضان ساعت 23 به صحنه برود. زیرا پیش از آن نمایش دیگری به نام «ستوان اینیشمور» در سالن ایرانشهر و با اجرای حسن معجونی در حال اجراست.

هم در این نمایش و هم در نمایش «اسم»، صحنه های غذا خوردن وجود دارد، اجراها باید بعد از اذان مغرب اجرا شود. البته به نظر می آید که با ادامه یافتن طرح های افطار تا سحر و شب بیداری در این ماه آنچنان مشکلی هم برای اجرای گروه به وجود نیاید.

البته 17 اجرای این نمایش در ماه رمضان و 13 اجرای آن بعد از این ماه به روی صحنه خواهد رفت که به تبع آن ساعت اجرای آن نیز تغییر می کند.

اولین تجربه حضور لیلا حاتمی در صحنه تئاتر بیش از باقی موارد مورد توجه قرار گرفته است. درست است که او بازیگر شناخته شده وموفقی در دنیای سینماست اما  تجربه بازی بر صحنه را ندارد. در سال های اخیر بسیاری از بازیگران سینما به سمت تئاتر آمدند و این اتفاق اعتراض بسیاری از اهالی این هنر را به همراه داشت.

مخصوصا زمانی که تئاتر ها و سالن های اصلی اجرا در اختیار کارگردانان بی تجربه و همچنین چهره های سینمایی قرار می گرفت، با این پیش فرض که حضور چنین چهره هایی می تواند مخاطبان را به سالن های تئاتر بکشاند.

تئاتری ها به این اتفاق انتقاد داشتند و بر این باور بودند که توجه به گیشه تنها می تواند در بلند مدت به ضرر تئاتر باشد نه نفع آن.

البته رشیدی در پاسخ به این باور به روزنامه اعتماد گفته که چیزی که فروش کار را تضمین می کند کار خوب است. او گفته: «من منكر این نیستم كه هنرپیشه‌ های درجه یكی مثل لیلا حاتمی و حسن معجونی تماشاچی را به سالن می‌ آورند اما این به دلیل آن است که كارشان خوب است.»

او بر این باور است که حضور کسی همچون لیلا حاتمی می تواند کیفیت کار را بالا ببرد. او گفته: «لیلا در سینما ثابت كرده كه بازیگر بزرگی است و در تئاتر هم همین كار را خواهد كرد. او بسیار باهوش است و همیشه كارش را درست انجام می‌ دهد. از روز اول تمرین‌ ها وقتی نظرات و پیشنهاداتش را بیان می‌ كرد این حس را به آدم القا می‌ كرد كه سال‌ ها روی صحنه بوده است.»

رشیدی معتقد است حضور این بازیگران در صحنه تئاتر و به ویژه کسانی همچون لیلا حاتمی به دیده‌شدن كار كمك زیادی خواهد كرد و تماشاچی بیشتری را به سالن تئاتر خواهد آورد. اما این اتفاق نه صرفا به دلیل چهره بودن آنان بلکه به دلیل کیفیت و کار خوبشان است. 

این نمایش قرار است از ابتدای تیرماه در تالار استاد ناظرزاده کرمانی در تماشاخانه‌ی ایرانشهر به صحنه برود. نمایشی 90 دقیقه ای که ماجرای آن در یك مهمانی خانوادگی اتفاق می‌ افتد. در آن مهمانی بحثی بر سر انتخاب یک بچه در می گیرد که دردسر ساز می شود.

حسن معجونی علاوه بر بازی در این نمایش طراحی صحنه و لباس آن را هم بر عهده دارد. پریسا گودرزی، غزاله رشیدی ، محمدرضا بزدوده گروه کارگردانی و محمدرضا حسین زاده مدیریت تولید آن را بر عهده دارند.

 

اخبار فرهنگی - فرارو