فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

لباس ایرانی از دوره مغول تا روزگار نزدیک







لباس ایرانی از دوره مغول تا روزگار نزدیک

 

در گذشته تاریخ ایران زمین نقش طبقات اجتماعی و به طبع مشاغل و وظایف وابسته به آنها در شکل دهی به پوشاک گروه های مختلف مردم کاملاً مشهود بود. از طرفی زندگی پر کشمکش ایرانیان در دوره های گوناگون تاریخی موجب شده بود سبک های پوشاک بیگانه را اقتباس کنند و شیوه پوشش بومی خود را به دیگران ارائه دهند. از این رو در بررسی تاریخ انواع پوشاک در دوره های مختلف بسیاری از جامعه شناسان و مردم شناسان بر توجه به پیام ها و راز و رمزهای موجود نحوه پوشش مردم بسیار تأکید می کنند تا بدین گونه جلوه های روشن تری از زندگی گروه ها و طبقات مختلف اجتماعی به دست آید. امروزه البته اصطلاح نوین«زبان پوشاک» در میان پژوهشگران از این رو رایج شده که پوشاک هم می تواند مانند زبانی نمادین آداب، رسوم و فرهنگ خاص رایج در هر دوره تاریخی- اجتماعی را به ما بشناساند.


ورود مغول به ایران به باور بسیاری از تاریخ شناسان با آغاز دوره ای همراه بود که نفوذ و تأثیر گذاری فرهنگ ایرانی بر خوی و روش مغول کاملاً مملوس است. با این حال در نحوه پوشش مردم و سبک پوشاک تفاوت هایی میان دوره حکومت مغول در ایران با قبل و بعد از آن وجود دارد.
سلطه مغولان بر ایران، باورود بسیاری از سبک های مخصوص به خاور دور بویژه سبک های چینی به سرزمین ما همراه بود.
آثار ورود این سبک را می توان در رداهای مزین افراد عالی مقام و صاحب منصبان آن دوره دید. سبک های چینی نه فقط در البسه درباری که در لباس نظامیان نیز تأثیری بسزا داشت.در این دوره پوشاک زنان تغییرات زیادی نکرد، مگر پوشش سر آنها که چیزی بود شبیه به دستمال سر برای زنان غیر مغول و نوعی کلاه ویژه مخصوص شاهزادگان مغول که از چارچوبی سبک از جنس چوب ساخته می شد که از ابریشم پوشانده شده بود و از رأس آن پری بیرون می زد و به «بغطغ» معروف بود.
از دوره تیموریان به بعد کم کم از نفوذ سبک های مغولی کاسته شد و سبک های ایرانی بتدریج جایگزین آن شدند.
در این دوره تن پوش های تنگ و چسبان جای رداهای گشاد را گرفتند. قبای رویی آن اغلب سراسر باز می ماند. کمر بند دوباره در این دوره رواج یافت و عمامه کم کم جای کلاه های سلجوقی و مغولی را گرفت.


لباس زنان در دوره تیموریان شامل چند لایه از رداهای بلند و تنگ می شد. پیراهن آستین بلند زنان کل بدن را تا پاها می پوشانید و یک تن پوش رویی آستین کوتاه و گاه بی آستین روی آن پوشیده می شد.
دستارهای زنانه در این دوره ساده بود و گاه از پشت آویزان می شد. در این دوره زنان ایرانی از چادرهای سفید که روبنده داشت استفاده می کردند.
ویژگی دیگر پوشاک زنانه، آن بود که از طرح های متنوع و گوناگونی برخوردار بودند.
در یکی از آثار کمال الدین بهزاد متعلق به قرن نهم هجری، تصویر چهارده زن در یک بوستان ترسیم شده که هر یک از آنها سبکی خاص از پوشاک را به تن دارند ولی همگی آنها حجاب بر سر دارند.
این حجاب معمولاً سفید است که گاه به صورت شال با رنگ تیره به دور سر و گردن و شانه ها پیچیده می شده است.
بعضی از زنان این دوره هم از بغطغ استفاده می کردند.



ویدیو مرتبط :
لباس گران قیمت- اعتماد- اتحادیه صنف پوشاک- لباس ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لباس دردسر ساز بانوان ایرانی



 

 

لباس دردسر ساز بانوان ایرانی

 

 

 

سپ بلاتر از پوشش اسلامی دختران ما چندان راضی نبود. آنها برای ایراد گرفتن بهانه‌ای هم پیدا كرده بودند و این ایراد به فدراسیون فوتبال برمی‌گردد.

اخبار رسیده از سنگاپور حاكی از این است كه طرف ایرانی به فیفا قول داده در بازی‌های بعدی این تورنمنت دقیقا طبق آنچه مورد توافق طرفین است رفتار شود. به این ترتیب كه كلاه جدیدی برای بازیكنان تهیه شود و هیچ بازیكنی هم حق ندارد پیراهنش را روی شلوار بیندازد.

محمد علی آبادی درباره ملاقاتی كه با بلاتر داشته می‌گوید:«سپ بلاتر از پوشش اسلامی دختران ما چندان راضی نبود. آنها برای ایراد گرفتن بهانه‌ای هم پیدا كرده بودند و این ایراد به فدراسیون فوتبال برمی‌گردد. گویا پیش از این عكس دیگری از لباس دختران ایرانی برای فیفا فرستاده بودند و اكنون كلاه آن عوض شده است.

مسئولان برگزاركننده در ابتدا نمی‌خواستند بازی را برگزار كنند اما ما سعی كردیم ایرادها را برطرف كنیم. در جلسه‌ای كه داشتیم بلاتر خیلی ناراحت بود. به هر حال این مسئله برای آنها عواقب زیادی دارد چرا كه امكان دارد سایر كشورهای مسلمان نیز بخواهند كه با چنین لباس‌هایی وارد رقابت‌ها شوند. من به بلاتر توضیح دادم كه اگر آنها می‌خواهند به توسعه فوتبال كمك كنند باید با نحوه پوشش اسلامی بانوان ما كنار بیایند.

البته بلاتر هم كه خیلی عصبانی بود می‌گفت من تمام تلاشم را برای كمك به شما انجام داده‌ام اما شما هم باید كمك بیشتری به ما كنید. به بلاتر كاملا توضیح دادم كه ما می‌توانیم فوتبال را كنار بگذاریم اما اعتقادات‌مان را نه.»

بهرام افشار‌زاده هم قبل از هرچیز توپ را به زمین فدراسیون فوتبال می‌اندازد و ناهماهنگی‌های صورت گرفته را محصول اهمال كاری فدراسیون نشین‌ها می‌داند:« فدراسیون فوتبال می‌توانست بهتر از این هماهنگی انجام دهد و عمل كند. من احساس می‌كنم كه شاید بلاتر برای مسائل دیگری هم از ایران دلخوری داشته باشد. اما باید تلاش كنیم این مشكلات را حل كنیم.

بلاتر به خوبی دید كه دختران فوتبالیست ما گرچه لباس‌های راحت سایر دختران تیم‌های مختلف را ندارند، اما با اعتقاد و غرور بسیار خوب بازی كردند. آنها به گونه‌ای بازی كردند كه بلاتر در پایان بازی گفت حق شما نتیجه 3 ـ 3 مساوی بود.

فیفا در چند روز اخیر برای لباس ما را خیلی اذیت كرد. اما به هر حال اولین مسابقه رسمی در سطح بالای بین‌المللی با این لباس انجام شد و خود این مسئله قدم بزرگی است. ما باید برای حل این مشكل رایزنی كنیم. ورزش به مدیرانی نیاز دارد كه برای گرفتن حق ورزشكاران رایزنی كنند و باید تلاش كنیم با رایزنی از حق این دخترانی كه شجاعانه و جنگنده در میدان حاضر شدند دفاع كنیم.»

در نقطه پایانی این ماجرا علی كفاشیان به عنوان متهم اصلی ماجرا مثل همیشه با خونسردی به ابهامات پاسخ می‌دهد:« به هر حال این نخستین حضور رسمی یك تیم با پوشش اسلامی در رقابت‌های بین‌المللی است و بازتاب بسیار خوبی در میان رسانه‌ها داشته. تا آخرین لحظه بازی برابر تركیه ما با فیفا بر سر نوع لباس دختران در حال گفت‌وگو بودیم و سرانجام در آخرین لحظه توانستیم شرایط را برای حضور این تیم در المپیك سنگاپور فراهم كنیم.

ایرادی كه فیفا در پیش از بازی با تركیه به لباس‌های تیم دختران ایران وارد كرده بود، مربوط به كلاه‌های دختران بود.

فیفا اعلام كرد كلاهی كه عكسش را برای ما ارسال كرده بودید، با كلاهی كه بازیكنان ایرانی می‌خواهند در بازی با تركیه استفاده كنند تفاوت دارد. فیفا نمونه كلاهی را برای ما ارسال كرده بود كه نسبت به كلاه مورد نظر ما چسبان‌تر بود. ما برای اینكه بازیكنان راحت‌تر باشند، كلاه گشادتری را برای آنها در نظر گرفتیم و در جنس و دوختش كمی تغییرات ایجاد كردیم.

همین مسئله تا آخرین لحظه پیش از دیدار با تركیه مشكل‌ساز بود ولی به هر حال این بازی انجام شد. به هر حال اولین بار بود كه یك تیم مسلمان با پوششی اسلامی در مسابقه‌های بین‌المللی حاضر می‌شد و طبیعی است دیكته نانوشته غلط ندارد.

مسئله‌ای كه اهمیت داشت، حضور با پوشش اسلامی بود و ما تلاش می‌كنیم برای بازی دوم نظر فیفا را جلب كنیم. می‌توانستیم در این مسابقه‌ها حاضر نشویم و هیچ مشكلی هم پیش نمی‌آمد اما وقتی برای نخستین بار چنین كاری صورت می‌گیرد، طبیعی است كه ایراداتی هم مطرح شود.

در مورد اظهار نظر آفای افشارزاده هم باید بگویم ان‌شاءلله در آینده بهتر می‌شویم.» برگزاری دومین بازی تیم ایران در المپیك سنگاپور همچنان در هاله‌ای از ابهام است و بعید است فیفا این بار هم مقابل درخواست مسئولان ایرانی كوتاه بیاید. اگر همه چیز ختم به خیر شود تیم دختران ایران بعدازظهر فردا در دومین بازی خود به مصاف گینه نو می‌رود.