فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

لادن مستوفی در نقش و گریمی متفاوت + تصاویر



اخبار , اخبار فرهنگی , لادن مستوفی

اخبار فرهنگی - لادن مستوفی در نقش و گریمی متفاوت + تصاویر

نمایش سقراط به نویسندگی و کارگردانی «حمیدرضا نعیمی» شامگاه چهارشنبه گذشته در تالار وحدت اجرا شد.

در ادامه عکسهایی از این تئاتر و بازی لادن مستوفی در نقشی متفاوت را ببینید.

 

نمایش «سقراط» به نویسندگی و کارگردانی «حمیدرضا نعیمی» شامگاه چهارشنبه گذشته در تالار وحدت اجرا شد.

 

لادن مستوفی هم در این نمایش در کنار فرهاد آئیش نقشی متفاوت را ایفا می‌کند.

 

اخبار , اخبار فرهنگی , لادن مستوفی

 

اخبار , اخبار فرهنگی , لادن مستوفی

 

اخبار , اخبار فرهنگی , لادن مستوفی

 

اخبار , اخبار فرهنگی , لادن مستوفی

 

اخبار , اخبار فرهنگی , لادن مستوفی

 

اخبار , اخبار فرهنگی , لادن مستوفی

 

اخبار , اخبار فرهنگی , لادن مستوفی

 

اخبار , اخبار فرهنگی , لادن مستوفی

 

اخبار , اخبار فرهنگی , لادن مستوفی

 

اخبار , اخبار فرهنگی , لادن مستوفی

 

اخبار , اخبار فرهنگی , لادن مستوفی

 

اخبار , اخبار فرهنگی , لادن مستوفی

 

اخبار , اخبار فرهنگی , لادن مستوفی

اخبار فرهنگی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
7پرسش با لادن مستوفی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لادن مستوفی: بیشتر با احساسم تصمیم می‌گیرم / آرش عباسی: تا ابد چشمم دنبال این نقش است / پای صحبت کارگردان و بازیگر نمایش «نویسنده مرده است»



تئاتر, اخبار فرهنگی و هنری

کارگردان نمایش «نویسنده مرده است» می‌گوید تئا‌تر ایران از واقع‌گرایی دور افتاده و بیشتر به آثار تجربی و پیشرو گرایش پیدا کرده است.

نشست تحلیل و بررسی نمایش «نویسنده مرده است» عصر جمعه با حضور آرش عباسی (نویسنده و کارگردان) و لادن مستوفی (بازیگر) در کافه خبر برگزار شد.

آرش عباسی در ارتباط با انتخاب این عنوان برای تازه‌ترین نمایش خود گفت: «در هنرهای نمایشی و به ویژه سینمای ایران، نقش نویسنده روز به روز دارد کم رنگ‌تر می‌شود.‌‌ همان طور که در یکی از دیالوگ‌های نمایش هم گفته می‌شود، این دهه، دوره خوبی برای نوشتن نیست.»

این نویسنده و کارگردان ادامه داد: «جدا از مسائل ممیزی، ساختار اقتصادی و تولیدی سینمای ایران نیز جایگاه فیلمنامه نویس را پایین آورده است. با این حال اگر چه خودم در این دو مورد تجربه‌های تلخی داشته‌ام، اما این‌ها تمام دلیلم برای انتخاب این عنوان نبوده است.»

او افزود: «در این نمایش، از منظر هنری نیز به مسئله مرگ نویسنده نگاه شده است. «نویسنده مرده است»، اثری است که در آن کار بازیگران بیش از نوشته و متن به چشم می‌آید و تماشاگر حتی به این شک می‌افتد آیا نقش‌آفرینی‌ها بداهه و لحظه‌ای شکل می‌گیرد یا بر اساس یک نمایشنامه پیش می‌رود.»

تئاتر, اخبار فرهنگی و هنری

لادن مستوفی نیز در این باره توضیح داد: «عنوان این نمایش هم ارجاع بیرونی دارد و جایگاه نویسنده در عرصه تئا‌تر و سینمای کشور را مورد اشاره قرار می‌دهد و هم بر ویژگی‌های درونی متن تاکید می‌کند.»

او گفت: «اینکه خیلی چیز‌ها روی صحنه در لحظه شکل بگیرد و رخ دهد، جزو ذات تئا‌تر است. «نویسنده مرده است» این ویژگی را دارد و برای همین یک نمایش سیال است. اجرای‌های ما حتی دو شب هم شبیه نیستند، چرا که در عین وفاداری به متن، هر شب تغییرات کوچکی به آن راه پیدا می‌کند.»

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه نمایش «نویسنده مرده است» را بسیار دوست دارد، اضافه کرد: «پارسال سر تمرین تئا‌تر دیگری بودم که آرش عباسی بازی در این نمایش را به من پیشنهاد کرد. وقتی نمایشنامه را خواندم و آرش عباسی را دیدم، به دلیل صداقتی که در نویسنده و خود متن وجود داشت، احساسم به من گفت که کار را قبول کنم. در واقع از آنجا که من در زندگی‌ام خیلی از تصمیمات را بر اساس احساسم می‌گیرم، بازی در «نویسنده مرده است» را پذیرفتم.»

مستوفی ادامه داد: «در روخوانی و تمرین‌ها که با فراغ بال دنبال می‌شد، در باره متن به بحث پرداختیم و آن را پالوده کردیم و صیقل دادیم تا به شکل نهایی‌اش رسید.»

آرش عباسی نیز در باره انتخاب لادن مستوفی برای ایفای این نقش گفت: «از آنجا که شخصیت لیلی نمایش ما یک ستاره سینماست، می‌خواستم کسی آن را بازی کند که ضمن داشتن توانایی‌های هنری، روی صحنه ابهت هم داشته باشد.»

کارگردان نمایش «نویسنده مرده است» ادامه داد: «البته خانم مستوفی علاوه بر بازیگری، بدون آنکه نامش برده شود، در نقش مشاور من در نوشتن نمایشنامه و کارگردانی هم ظاهر شد که همین جا باید از او تشکر کنم.»

تئاتر, اخبار فرهنگی و هنری

صحنه ای از نمایش «نویسنده مرده است»

در ادامه این نشست، لادن مستوفی با اشاره به اینکه یکی از نقاط قوت نمایشنامه «نویسنده مرده است» دیالوگ‌های آن است، گفت: «من همیشه در کارهای تصویری با دیالوگ‌های نوشته شده از سوی نویسنده‌ها مشکل داشته‌ام که سر صحنه فیلمبرداری به بحث با کارگردان‌ها منجر شده است. به نظرم یک بازیگر باید بتواند با دیالوگ‌هایش زندگی و آن‌ها را مال خود کند. این طوری است که بازی‌اش روی تماشاگران هم تاثیر می‌گذارد و آنان را درگیر می‌کند که خوشبختانه در نمایش ما این اتفاق رخ می‌دهد.»

نمایش «نویسنده مرده است» در جشنواره سال گذشته تئا‌تر فجر با بازی آرش عباسی در نقش فرهاد روی صحنه رفت که در اجرای عمومی، او جایش را به ایوب آقاخانی داده است. عباسی درباره این تصمیم خود توضیح داد: «کارگردانی که در نمایش خود بازی هم می‌کند، زود پیر می‌شود؛ چرا که بخشی از هوش و حواسش همیشه پشت صحنه است و فشار زیادی را تحمل می‌کند. من قبلاً این تجربه را داشته‌ام و در هنگام بازی دائم به فکر تماشاگران پشت در مانده، وضعیت نور و صدا، اتاق فرمان و... بوده‌ام که روی بازی‌ام تاثیر می‌گذاشته است.»

عباسی البته تاکید کرد: «با این وجود چون شخصیت فرهاد در نمایش «نویسنده مرده است» را از دل و جان نوشته‌ام و موقعیت او دغدغه شخصی‌ام بوده است، باید اعتراف کنم تا ابد چشمم دنبال این نقش خواهد بود.»

آرش عباسی که تازه‌ترین نمایش او نیز در گروه آثار واقع گرا قرار می‌گیرد، همچنین در باره کاهش احرای آثار رئالیستی در تئا‌تر ایران گفت: «چند سال است که موجی راه افتاده و بیشتر کارهای تجربی و آوانگارد روی صحنه تئاتر می‌آیند. بخشی از این اتفاق به موانع سر راه متن‌های اجتماعی مربوط می‌شود و بخشی دیگر به ذائقه هنرمندان بر می‌گردد.»

او افزود: «با این روند، تماشاگران تئا‌تر روز به روز کمتر از گذشته زندگی و محیط پیرامون خودشان را روی صحنه خواهند دید که به مرور مرگ تئا‌تر اجتماعی را به دنبال می آورد.»

نمایش «نویسنده مرده است» که در تالار سایه در حال اجراست، برشی دو ساعته از زندگی یک نویسنده (فرهاد) و یک بازیگر سینما (لیلی) را روایت می‌کند. فرهاد پس از سال‌ها نمایشنامه نویسی، نخستین فیلمنامه‌اش را در اختیار لیلی قرار داده تا او اولین فیلمش را کارگردانی کند. درخواست فرهاد برای بازی در نقش مقابل این ستاره سینما، با واکنش منفی لیلی روبرو می‌شود که تنش زا می‌شود و....
منبع:khabaronline.ir