فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

كوروش تهامی، بازیگر «شوق پرواز»



 

 

 

امیدوارم خانواده شهید بابایی راضی باشند

 

كوروش تهامی در سریال «شوق پرواز» به كارگردانی یدالله صمدی، ایفاگر نقش جوانی به نام «مسعود» است كه در ادامه ی تحقیقات نامزدش ، ماجرای زندگی شهید بابایی را دنبال می كند.

 

خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به انگیزه ی ایفای نقش این بازیگر در سریال «شوق پرواز» گفت وگویی را با وی انجام داده است.

تهامی در ابتدای این گفت وگو درباره ی دلایل انتخاب نقش «مسعود» در سریال شهید بابایی گفت: یكی از دلایلی كه باعث شد نقش مسعود در ذهن من پررنگ شود، این بود كه «شوق پرواز» درباره ی شخصیتی ساخته می شد كه خاص بود. بعد از این كه درباره ی این شخصیت مطالبی شنیدم و از جانب تهیه كننده و كارگردان ، مطالبی در اختیارم قرار داده شده و من را با شخصیت این شهید بزرگ ، آشنا كرد، متوجه شدم ایشان شخصیت خاصی دارد.

بازیگر «شوق پرواز» ادامه داد: برای مثال ، تعهدی كه شهید بابایی در زندگی به كشور و مردمش داشت برای من جالب بود؛ این كه یك فرد تا چه حد می تواند به خدا نزدیك شود و خداوند را در تمام ابعاد زندگی اش مدنظر داشته باشد و طوری زندگی كند كه خداوند از او راضی باشد ، بزرگترین چیزی بود كه در من ایجاد انگیزه كرد. رشادت ها و از خود گذشتگی شهید بابایی و در درجه بعد ، خود نقش برای من جالب بود كه مستقیما با مسائل سریال درگیر می شد.

كوروش تهامی خاطرنشان كرد: «مسعود» شخصیتی نیست كه به چیزهای كه می شنود اكتفا كند؛ بنابراین خودش وارد میدان و دست به كار می شود. حضور فرهاد توحیدی ، یدالله صمدی ، جواد نوروز بیگی و حسن پویا و شهاب حسینی و سایر بازیگران «شوق پرواز» نیز از دیگر دلایل من برای ایفای نقش مسعود بودند.

این بازیگر، با بیان این كه از همان ابتدا قرار بوده نقش «مسعود» را بازی كند، درباره ی تفاوت این نقش با سایر كاراكترهایی كه تا به حال ایفا كرده است ، گفت: البته شخصیت مسعود خیلی پیچیده نیست. او روراست است و پیچیده حرف نمی زند، پیچیده برخورد نمی كند و توقعات عجیب و غریبی ندارد. «مسعود» در كارش مستعد است ، اراده ی راسخ دارد و تصمیمی را كه می گیرد انجام می دهد و بدون توجه به درست یا غلط بودن قضایا دوست دارد خودش به آنها پی ببرد؛ او در روابطش با چیزهایی آشنا می شود كه ناخودآگاه ، وارد فصل جدیدی از زندگی اش می شود.

وی ادامه داد: این نقش بازگوكننده ی شخصیتی است كه از طریق تحقیقاتی كه پیش از آن توسط نامزدش انجام شده ، بازگو می شود. مسعود از جایی وارد قضیه می شود و از طریق پیگیری های مسعود، با شخصیت شهید بابایی آشنا می شویم. مسعود به نوعی راوی ماجراست؛ البته نه راوی به شكل كلاسیك بلكه راوی دراماتیك سریال.

كوروش تهامی به این پرسش كه با توجه به واقعی بودن كاراكتر شهید بابایی و بسیاری از شخصیت های داستان «شوق پرواز»، آیا قبل از شروع كار، نگرانی در این زمینه وجود نداشت؟ پاسخ منفی داد و افزود: خانواده ی شهید بابایی مستقیما در كار حضور داشتند و اگر قرار بود از راه اصلی مان خارج شویم، از راهنمایی های آنها و یا كسانی كه با شهید بابایی همكاری داشته اند استفاده می كردیم؛ استفاده از این كمك ها نگرانی های ما را كم كرد.

وی در ادامه، درباره ی شخصیت «مسعود» كه كاراكتری غیرواقعی است ، گفت: به هر حال باید یك شخصیت جدید خلق می شد؛ هر قدر كه اطلاعات كمتری درباره ی او وجود داشته باشد و از لحاظ مابه ازای بیرونی ، شخصیتی غیرواقعی باشد ، به تصویر كشیدنش سخت تر می شود ، به همین دلیل بازیگر باید بخش هایی از وجود خودش را در نقش بگذارد و بخش هایی نیز به آن اضافه كند.

این بازیگر در بخش دیگری از گفت وگویش با ایسنا ، با اشاره به جایگزینی سریال «شوق پرواز» در باكس سریال «مختارنامه»، عنوان كرد: ماه رمضان بین تمام شدن «مختارنامه» و شروع «شوق پرواز» وقفه ای ایجاد كرد و تماشاگر را كمی از حال و هوای تاریخی «مختارنامه» جدا و به سریا ل های به روزتر نزدیك كرد. نمی توان به طور مدام، در یك باكس(ساعت پخش)، برای مثال فقط سریال تاریخی پخش كرد. موضوعات باید تنوع داشته باشند، هر كاری نیز حال و هوا و رنگ و بوی خاص خودش را دارد.

وی در ادامه تاكید كرد: من و تك تك عواملی كه در «شوق پرواز» حضور داشتند، تلاش كردیم كه یك كار خوب و در خور شخصیت شهید بابایی و خانواده اش انجام دهیم. امیدوارم همین طور باشد و آنها هم راضی باشند.

كوروش تهامی در پایان از حضورش در یك تله فیلم خبر داد و گفت: «عامل سوم» به كارگردانی مجید جوانمرد یا موضوع پلیسی و امنیتی است و من در آن نقش یك مهندس كامپیوتر را ایفا می كنم.... / مصاحبه : خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
شوق پرواز/قسمت چهارم:پرواز دو نفره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گفتگو با شهرام حقیقت‌دوست بازیگر شوق پرواز



 

 

شهرام حقیقت‌دوست,مصاحبه با شهرام حقیقت‌دوست

 

 


اوج بازیگری اش به مجموعه تلویزیونی «خط قرمز» برمی‌گردد، نقشی که زوایای مختلفی داشت و نزد بینندگان محبوب شد. بعد از آن گزیده در تلویزیون فعالیت داشت. تا این که با مجموعه «مختارنامه» در نقش منفی حضوری دوباره داشت. اما نتوانست موفقیت مجموعه تلویزیونی «خط قرمز» را تکرار کند.

 

«شهرام حقیقت دوست» هم اکنون در نقش «سعید خجسته فر» که به گفته خودش وجود تاریخی ندارد و به خاطر درام قصه در فیلم نامه اضافه شده است، جوانی که در کنار شهید «بابایی» به حرفه خلبانی مشغول و یار و دوست صمیمی‌ این شهید بزرگوار است پاسخگوی سوالاتمان درباره بازی اش در سریال «شوق پرواز» و در نقش خلبان «سعید خجسته فر» می‌شود.

 

«شهرام حقیقت دوست» با مجموعه پرمخاطب «خط قرمز» در اوج بازیگری اش قرار گرفت مدتی کم کار شد تا این که با مجموعه «مختارنامه» و اکنون با «شوق پرواز» حضور دوباره ای درتلویزیون داشت...

 

من از مجموعه «خط قرمز» تاکنون هم چنان مشغول کار هستم. منتهی پس از آن با وسواس بیشتری در تلویزیون فعالیت دارم. واقعیت این است که شرایط کار در تلویزیون تغییر کرده است، یعنی متن ها، نوشته ها و فیلم  نامه کیفیت مطلوبی ندارد بنابراین ترجیح می‌دهم گزیده کارکرده باشم.

 

 

شهرام حقیقت‌دوست,مصاحبه با شهرام حقیقت‌دوست

 

 

مصاحبه با   شهرام حقیقت‌ بازیگر شوق پرواز

 

دعوت به همکاری تان برای بازی در نقش مثبت «سعید» چگونه اتفاق افتاد؟

هنگامی‌که فیلم برداری فاز اول مجموعه آغاز شد، پیشنهاد بازی در این نقش به من داده شد. بعد از مطالعه از نقش خوشم آمد و پذیرفتم در این مجموعه بازی کنم.

 

در فیلم نامه «شوق پرواز» چه نکات برجسته ای وجود داشت؟

«سعید» نقش خوب و جذابی بود و برایم جای کار داشت، نمی‌خواهم درباره اش صحبت کنم، چون مجموعه در حال پخش است. اتفاقاتی که برای نقش می‌افتد برایم جذابیت داشت، بعضی جاهای این نقش در فیلم نامه نیاز به تغییر داشت چون یک سری جزئیات درباره شخصیت او رعایت نشده بود. وقتی برای نقش با من تماس گرفتند با کارگردان تغییرات درباره نقش را درمیان گذاشتم که ایشان موافقت کردند. در حین فیلم برداری این تغییرات انجام شد. یک سری مرزبندی های کلیشه ای مثبت و منفی در نقش ها وجود دارد که آنها را قبول ندارم. معتقدم آن نقش هایی را که جذابیت پیچیدگی  دارد می‌پسندم، ما در سینما و تلویزیون کشورمان نقش های متفاوت نداریم.

 

نقش تان را در مجموعه «خط قرمز» متفاوت نمی‌دانید؟

آن نقش جزو استثنائات بود و کمتر برایم اتفاق می‌افتد. مگر چه قدر نقش متفاوت نوشته می‌شود که به من پیشنهاد شود! همیشه در یک جهت پیش می‌روم حال اگر نقش موفق بود، همه من خواسته ام تا آن نقش را بازی کنم. ولی در همین شرایط نقش «سعید» جدای تعریف های مثبت، منفی و خاکستری بودنش یک سری اتفاق ها و چالش هایی دارد که نمی‌توانم توضیح دهم چون مجموعه در حال پخش است. اما این نقش ویژگی هایی داشت که او را جذاب می‌کرد.

 

به عنوان بازیگر نقش «سعید» چه تحقیقاتی برای ایفای این نقش انجام دادید؟

شخصیت «سعید» وجود تاریخی ندارد و در واقع به خاطر درام قصه در فیلم نامه اضافه شده است، باید صادقانه بگویم که اجرای نقش نیازی به تحقیق نداشت. چون تاریخ را بازی نکردم و اگر هم نکته ای برایم ناشناخته بود، در طول قصه به پاسخ آن می‌رسیدم.

 

قبل از دعوت به همکاری تان در مجموعه «شوق پرواز» چه شناختی نسبت به شهید «بابایی» داشتید و بعد از بازی در این مجموعه چه قدر دیدگاه تان نسبت به گذشته تغییر کرد.

 

تنها می‌دانستم که ایشان یک خلبان است. اما درباره خصوصیات زندگی و شخصی این شهید چیزی نمی‌دانستم. به بهانه بازی در این مجموعه نکاتی را آموختم. بعد از بازی در این مجموعه دانسته هایم نسبت به شهید بابایی پررنگ تر شد.

 

برای بازی در مجموعه «شوق پرواز» چه تمهیداتی داشتید تا ذهنیتی که تماشاگر از شما به دلیل بازی در نقش های منفی دارد فاصله بگیرد؟

 

قرار نیست که متفاوت ظاهر شوم نقش در حدی است که شاهدش هستید و من در حد توانم نقش را به گونه ای ارائه دادم تا برای بیننده باورپذر باشد.

 

با «شهاب حسینی» به عنوان هم بازی که نقش شهید «بابایی» را بازی می‌کند، قبل از فیلم برداری چه قدر تعامل، هم فکری و تمرین داشتید؟

 

من شهاب حسینی را از دوران آموزشگاه بازیگری استاد «حمید سمندریان» می‌شناسم و آن جا با یکدیگر هم کلاس بودیم و طی این سال ها از حال یکدیگر مطلع بودیم اما فرصت هم بازی شدن برایمان پیش نیامده بود. «شهاب» بازیگر بسیار خوب و بااخلاقی است و در طول فیلم برداری، با یکدیگر ارتباط خوبی داشتیم. اندیشه هایمان در یک راستا بود امیدوارم این همراهی و همدلی در مجموعه هم دیده شده باشد.

 

سبک کارگردانی، شیوه هدایت بازیگران، نوع دکوپاژ و قاب بندی های «یدا... صمدی» چگونه بود؟

ایشان کارگردان خوبی است و بیشتر از آن انسان است، ایشان با ایده و اندیشه سر صحنه فیلم برداری می‌آمد که امتیاز محسوب می‌شود. وقتی برای بازی در سکانسی با یکدیگر صحبت می‌کردیم ایده هایی که در راستای بهترشدن کار می‌دادیم را می‌پذیرفت. درحین فیلم برداری همین پیشنهادها برای بهترشدن کار مفید بود.

 

آیا ساخت مجموعه «شوق پرواز» و یادآوری خاطرات شهید «بابایی» می‌تواند خاطرات آن شهید را زنده کند و در نسل جوان تاثیر بگذارد؟

ما تمام تلاش خود را کردیم شخصیتی را که در شرایطی تصمیم های مهمی‌گرفته است را به خوبی به نمایش بگذاریم. وقتی فیلم نامه را مطالعه می‌کردم و یا در حین فیلم برداری بعضی مواقع خود را جای این شخصیت می‌گذاشتم با توجه به تحقیقاتی که درباره زندگی شهید «بابایی» انجام گرفته بود، سعی کردیم صداقتی که در این شخصیت وجود دارد، تاثیر مثبتی بر بینندگان بگذارد.

 

«یدا... صمدی» را در به تصویرکشیدن زندگی شهید «بابایی» چه قدر موفق دیدید؟

هیچ وقت نمی‌توانم درباره نقش ها و کارهایی که در آن ها بازی می‌کنم نمی‌توانم قضاوت کنم. چون در آن دخیل هستم. البته چون برای ایفای این نقش زحمت کشیدم ممکن است دچار اغراق شوم ولی صادقانه با تمام انرژی کار کردم.

 

آیا برای ارائه نقش «سعید» هم آموزش هایی دیدید؟

در پایگاه های هوایی که کار می‌کردیم با مربی هایی در ارتباط بودیم. آن ها اصول اولیه ای که برای فیلم برداری نیاز داشتیم را به ما آموزش دادند اما آموزش خلبانی ندیدم، چون حرفه ای سخت است. ما سعی کردیم به عنوان خلبانانی که در این مجموعه بازی می‌کنیم، آموزش اولیه را ببینیم تا برای بیننده باورپذیر باشد.

 

 

تصاویر شهرام حقیقت‌


شهرام حقیقت‌دوست,مصاحبه با شهرام حقیقت‌دوست

 

تصاویر شهرام حقیقت‌

 

شهرام حقیقت‌دوست,مصاحبه با شهرام حقیقت‌دوست

 

 تصاویر شهرام حقیقت‌

 

شهرام حقیقت‌دوست,مصاحبه با شهرام حقیقت‌دوست

 

تصاویر شهرام حقیقت‌

 

شهرام حقیقت‌دوست,مصاحبه با شهرام حقیقت‌دوست

 

تصاویر شهرام حقیقت‌

 

شهرام حقیقت‌دوست,مصاحبه با شهرام حقیقت‌دوست

 

منبع: khorasannews.com