فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

كامكار: دیگر با محسن چاووشی کار نمی کنم


اردوان كامكار در توضیح تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود از دلایل تعویق انتشار آلبوم جدید، برپایی تور كنسرت‌های خارجی و همكاری نكردن با فیلم «سنتوری ۲» داریوش مهرجویی سخن گفت.

روزنامه آرمان: اردوان كامكار در توضیح تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود از دلایل تعویق انتشار آلبوم جدید، برپایی تور كنسرت‌های خارجی و همكاری نكردن با فیلم «سنتوری ۲» داریوش مهرجویی سخن گفت.
 
اردوان كامكار در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود توضیح داد: چندی قبل قرار بود آلبومی با همراهی‌سازسنتور و سازهای كوبه‌ای با همكاری یك خواننده مطرح منتشر كنم اما به دلیل اینكه این خواننده وارد تولید یك سری كارهایی شده كه در سطح كیفی آثار قبلی وی نیست از انتشار آن آلبوم در قالب قبلی پشیمان شدم و حالا تصمیم دارم آلبوم را بدون خواننده منتشر كنم. به گفته وی، آنهایی كه مخاطب این كار هستند و‌سازسنتور را دوست دارند و البته حرفه‌ای موسیقی گوش می‌دهند درك می‌كنند كه می‌توان بدون خواننده نیز یك آلبوم خوب منتشر كرد.

اردوان كامكار: از سینما دلخورم

 وی ادامه داد: این اثر یكی از متفاوت‌ترین كارهایم در عرصه سنتورنوازی است و فكر می‌كنم با توجه به حضور سازهای كوبه‌ای می‌تواند تجربه جدیدی هم برای من هم برای مخاطبان به حساب آید. در روزگاری كه فضای موسیقی به‌شدت دچار تكرار شده، ارائه چنین كارهایی با در نظر گرفتن مبانی تئوریك و علمی موسیقی می‌تواند قابل توجه باشد. این نوازنده سنتور در گفت‌وگو با مهر درباره دیگر فعالیت‌هایش بیان كرد: فعالیت دیگری كه طی این مدت به آن مشغول هستم، تالیف یك كتاب موسیقایی است كه به هیچ عنوان ربطی به آموزش سنتورنوازی ندارد. در بازار موسیقی به اندازه كافی كتاب آموزشی وجود دارد و دیگر لازم نیست من هم بخواهم برای تالیف یا انتشار اثری جدید اقدام كنم.

 به هر ترتیب این كتابی كه در دست تالیف دارم مجموعه قطعاتی از ساخته‌های بنده است كه تلاش دارم آن را به زودی در بازار كتاب عرضه كنم. هم‌اكنون نیز ۹۰ درصد كار پیش رفته و ۱۰ درصد دیگر مربوط به نحوه چاپ و انتشار است كه آن نیز طی هفته‌های آینده كارهای نهایی‌اش انجام می‌گیرد. كامكار همچنین از برگزاری یك تور موسیقایی در ایران و چند كشور اروپایی و آمریكایی خبر داد و گفت: این تور به دلیل ساختار متفاوتی كه دارد باید حتما در مكان‌های آموزشی به ویژه دانشگاه‌ها و مراكز علمی اجرا شود، بنابراین بعید می‌دانم كه به این زودی‌ها بتوانم این كنسرت را در ایران برگزار كنم، اما هم‌اكنون مشغول برنامه‌ریزی برای برپایی این كنسرت‌های تك‌نوازی سنتور در كالج‌های معتبر كانادا، آمریكا و چند كشور اروپایی هستم كه به زودی كشورهای میزبان معرفی خواهند شد. البته همان‌طور كه گفتم هنوز درباره تالارهای برگزاری این كنسرت در ایران به نتیجه قطعی نرسیدم اما آنچه كه مسلم است این تور كنسرت‌ها در خارج از كشور برپا خواهد شد.

 این مدرس موسیقی اظهار كرد: برنامه دیگری كه سال‌ها مدنظر من قرار دارد و طی ماه‌های اخیر بعد از سپری كردن دوران بیماری‌ام به‌شدت به آن توجه داشتم، برپایی چند كنسرت برای دانشجویان و هنرآموزانی است كه طی این مدت با آنها كار می‌كردم. معتقدم شاگردان من باید در جایی مزد زحمات خود را بگیرند و در چند كنسرت با من همراهی كنند. در این مورد چندین فكر مختلف در سر دارم كه امیدوارم بتوانم به نتایج مورد نظر برسم.

 یكی از آنها اجرای چند قطعه با چند سنتور متشكل از یك سنتور معمولی، یك سنتور آلتو و یك سنتور باس خواهد بود كه درست است قبلا نمونه‌هایی از این دست اتفاق افتاده اما این برنامه‌ها بسیار ابتدایی و ضعیف بودند و لازم است كه یك كنسرت باكیفیت در این حوزه برگزار شود.

البته این گله‌هایی كه من از برگزاری چنین كنسرت‌هایی دارم به عنوان یك مدرس است كه فكر می‌كنم حق دارم در این مورد انتقادهایی را داشته باشم. وی تصریح كرد: برگزاری كنسرت‌های این‌چنینی اگر بدون تحقیق و نظارت مدرسان و پیشكسوتان عرصه موسیقی باشد، نه تنها جالب توجه نخواهد بود بلكه گوش مخاطبان را آزار می‌دهد و این موضوع نكته بسیار مهمی است كه باید بیش از اینها به آن توجه داشت چرا كه اجرای تكنیك‌های صحیح آهنگسازی و تنظیم درست تونالیته مساله بسیار مهمی است كه باید هر هنرمندی به آن توجه كند.

آهنگساز فیلم سینمایی «سنتوری ۱» به كارگردانی داریوش مهرجویی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه آیا در ساخت موسیقی فیلم سینمایی «سنتوری ۲» مشاركت خواهد داشت، توضیح داد: اتفاقا به نكته بسیار خوبی اشاره كردید و لازم است كه من در این مورد توضیحاتی را ارائه دهم. چندی پیش استاد داریوش مهرجویی تماس گرفت و از من خواست كه آهنگسازی فیلم سینمایی «سنتوری ۲» را انجام دهم كه من در ابتدا به این موضوع اشاره كردم كه به‌طور طبیعی این فیلم بیشتر برای فروش ساخته می‌شود كه ایشان نیز موضوع را تایید كردند. البته وی به من تاكید كرد برای آهنگسازی این فیلم سینمایی از سنتوری استفاده شود كه خصوصیات ویژه‌ای داشته باشد.

اردوان كامكار: از سینما دلخورم

كامكار افزود: من نمی‌دانم منظور از نوآوری و این خصوصیت ویژه سنتور چه بود. به‌هر ترتیب من مخالفت خود را به آقای مهرجویی اعلام كردم و گفتم در آهنگسازی فیلم «سنتوری ۲» مشاركت نخواهم كرد. البته این كارگردان بزرگ سینمای ایران تا مدت‌ها پیگیر ماجرا بود. حتی من گفتم اگر هم موافقت كنم به دلیل اینكه در فیلم «سنتوری ۱» مسائل مادی به درستی به نتیجه نرسید، نمی‌توانم مطمئن باشم كه در این فیلم جدید اتفاقات گذشته انجام نگیرد. وی گفت: البته آقای مهرجویی در توضیح این ماجرا به من موضوعاتی را اشاره كرد كه مربوط به شخص آقای مهرجویی نمی‌شد.

من در مدتی كه مشغول ساخت آهنگ فیلم «سنتوری» بودم در تك تك صحنه‌ها حضور پیدا می‌كردم و مراقب بازیگر نقش اول بودم كه وقتی مشغول سنتورنوازی است، هیچ نكته مشكل داری وجود نداشته باشد. من تا این حد در خدمت فیلم بودم چرا كه داریوش مهرجویی را استاد خودم می‌دانستم و در این مدت هم تمام تلاش خود را انجام دادم كه هیچ صحبت مادی انجام ندهم اما متاسفانه ماجرا شكل دیگری شد و آن چیزی كه می‌خواستم انجام نگرفت. این نوازنده صاحب نام سنتور با اشاره به حضور محسن چاووشی در فیلم «سنتوری ۱» به عنوان خواننده نیز گفت: با وجود اینكه من محسن چاووشی را بسیار دوست دارم و می‌دانم كه او از خوانندگان پرطرفدار موسیقی پاپ كشورمان است اما بعد از پروژه «سنتوری ۱» من دیگر با او همكاری نمی‌كنم و شاید او همچنین رویكردی را نسبت به من داشته باشد.

معتقدم سبك كار من با این خواننده خیلی فرق دارد. البته بعدها پیشنهاداتی را این خواننده برای همكاری با من مطرح كرد كه آنها را رد كردم. كامكار تصریح كرد: متاسفانه مسائلی در رابطه با ساخت موسیقی فیلم «سنتوری ۱» پیش آمد كه من را از جامعه سینمایی دور كرد. این درست كه در حوزه موسیقی سنتی نیز مشكلاتی وجود دارد اما احترامی كه در موسیقی وجود دارد متاسفانه در سینما كمتر وجود ندارد و كسی كه سال‌های سال در حوزه موسیقی زحمت كشیده هیچ فرقی برای آن تولیدكننده یا تهیه‌كننده‌ای كه فقط برای پول فیلم می‌سازد، ندارد. وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: بعد از اینكه مخالفت خود را برای ساخت موسیقی فیلم «سنتوری ۲» اعلام كردم به من گفتند كه آیا كسی را برای ساخت موسیقی فیلم سراغ دارم یا خیر كه من پیشنهادی ارائه نكردم.


ویدیو مرتبط :
جدیدترین کار محسن چاووشی (این بود زندگی)..

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محسن افشانی: دوست داشتم کار خوانندگی را تجربه کنم



 

محسن افشانی, عکس محسن افشانی

 

به دلیل مشغله کاری فکر نمی کنم کار موسیقی را ادامه دهم و برای اولین و آخرین بار است که خوانندگی می کنم این  کار هم فقط به خاطر این بود که دوست داشتم کار خوانندگی را تجربه کنم.

 

 

محسن افشانی بازیگرجوان و دوست داشتنی سینمای ایران؛علاوه برکارگردانی و تهیه کنندگی به تازگی مانند دیگر بازیگران سینمایی کشورمان،دستی هم درعرصه موسیقی پیدا کرده و در آلبوم جدید محمد چناری خواننده خوب و خوش صدای موسیقی پاپ همکاری داشته است. سپهر قریشی برادر سحر قریشی نیز در این کار همکاری خواهد کرد. ساخت ترانه و ملودی این قطعه به عهده محمد چناری است و مهران عباسی هم تنظیم این قطعه را به عهده داشته است.

افشانی دراین باره به شبکه ایران گفت:من در یکی از ترک های آلبوم جدید محمد چناری بصورت همخوانی همکاری داشته ام.

وی افزود: قرار بود این ترک امروز شنبه ۲۰اسفند ماه بر روی سایت قرار بگیرد اما گویا به دلیل طولانی شدن تنظیم این کار در چند روز آینده تنها این یک قطعه بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

این هنرمند اظهارداشت:به دلیل مشغله کاری فکر نمی کنم کار موسیقی را ادامه دهم و برای اولین و آخرین بار است که خوانندگی می کنم این کار هم فقط به خاطر این بود که دوست داشتم کار خوانندگی را تجربه کنم.

افشانی درمورد کارهای نوروز خود گفت:برای نوروز در تله فیلمی به کارگردانی بهروز خلجی با عنوان «شب سال تحویل»شرکت دارم که شب سال نو از شبکه یک پخش خواهد شد.

وی در پایان افزود: ۵ تا ۱۰فروردین ماه نیز درشهر لاراستان فارس به عنوان مجری برنامه در این شهر اجرا خواهم داشت.... / شبکه ایران