فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

قلعه هزار درب آثار باستانی استان ایلام



 

قلعه هزار درب

 

قدمت این قلعه به دوره ساسانی می‌رسد. نمای اصلی این اثر، طاق‌های هلالی شکل می‌باشد و با توجه به ساختار معماری، اثر احتمالاً قلعه یا پادگان نظامی بوده است.

 

مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه شامل سنگ‌های تراشیده و قلوه سنگ‌هایی است که از گچ پخته به عنوان ملات استفاده شده است.

 

قلعه   هزار درب

 

 

 

پلان اصلی این قلعه مستطیل شکل و راهروهایی طولانی در چهار جهت قرار گرفته و به وسیله درگاه‌هایی به اتاق‌های داخل مرتبط می‌شود.

 

قلعه هزار درب دارای زیر‌زمین، طبقه همکف و طبقه بالا می‌باشد و نور و تهویه آن از طریق دریچه‌هایی به قطر یک متر در سقف و دالان و اتاق‌ها تامین می‌شده است.

 

قلعه هزار درب

 

 

 

قلعه هزار درب

 

 

قلعه هزار درب

 

 

 

قلعه هزار درب

 

 

 

قلعه هزار درب

 


ویدیو مرتبط :
آثار باستانی استان کرمانشاه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سمنان، سرزمینی با آثار باستانی چند هزار ساله



 اگر قصد تجربه ای متفاوت از سفر، لمس کویر، تماشای ابر، رصد ستارگان و ... را دارید، استان سمنان گزینه مناسبی است. سمنان‌ در فاصله‌ ۲۲۱ كیلومتری‌ تهران بر سر راه‌ خراسان واقع‌ شده‌ است‌.

آتشگاه‌ سمنان‌
این‌ آتشگاه‌ در محله‌ اسفنجان‌ سمنان‌ قرار دارد. این‌ آتشكده‌ و آتشگاه‌ به‌ دوره‌های‌ قبل‌ از اسلام‌ مربوط‌ است‌ و در حال‌ حاضر، خرابه‌هایی‌ از آن‌ باقی‌ مانده‌ است.

عمارت ابراهیم خان (شکارگاه ملاده )
در روستای‌ ملاده‌ سمنان‌ دو عمارت‌ بزرگ‌ و دو طبقه‌ زیبا به‌ فاصله ‌حدودا ۵۰ متری‌ از یكدیگر قرار گرفته‌اند. مصالح‌ اصلی‌ بنا از خشت‌ و آجر و نمای‌ آن‌ آجری‌ است‌. معماری‌، نوع‌ گچ‌بری‌ روی‌ دیوارهای‌ اتاق‌ها، ایوان ها و طاق نماها و نقاشی‌های‌ زیبا دارد كه‌ شومینه‌های‌ كوچك‌، زیبایی‌ آن‌ را دو چندان‌ كرده‌ است‌. سر در اصلی‌ این‌ ساختمان ها از جنس‌ چوب‌ است‌. بالای‌ سردر ساختمان‌ غربی‌ سال‌ تعمیر بنا را سال‌ ۱۳۱۰ هجری قمری نوشته‌اند. این‌ بناها در سال‌ ۱۲۸۷ قمری‌ به‌ همت‌ ابراهیم‌ خان‌ حاكم‌ دو دانگه‌ و چهاردانگه‌ برای‌ سكونت‌ شخصی‌ احداث‌ شده‌اند.

 

 

سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

برج‌ چهل‌ دختران‌
این‌ برج‌ در خیابان‌ حكیم‌ الهی‌ سمنان‌ قرار دارد. مردم‌ سمنان‌ معتقدند برج‌ مذكور را چهل‌ دختر تارك‌ دنیا، با گل‌ و خشت‌ ساخته‌اند. تاریخ‌ بنای‌ برج‌ به‌ زمان‌ قبل‌ از اسلام‌ مربوط‌ است‌. این‌ برج‌هشت‌ ضلعی‌ بین‌ ۱۲-۱۰ متر ارتفاع‌ دارد. ضخامت‌ دیوار تقریبا ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر است‌. برج‌ مذكور به‌ دلیل ‌توسعه‌ شهری‌ در داخل‌ حیاط‌ مدرسه‌ قرار گرفته‌ است‌.

  سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

مسجد جامع سمنان
این‌ مسجد در قرن‌ اول‌ هجری‌ روی‌ خرابه‌های‌ یك‌ آتشكده‌ بنا شده‌است‌. در حال‌ حاضر در این‌ بنا آثاری‌ از دوره‌ مغول‌ و تیموری‌ دیده‌ می‌شود. ایوان‌ آجری‌ بلند آن‌ در قسمت‌ غربی‌ صحن‌، در زمان ‌سلطنت‌ شاهرخ‌ تیموری‌ و به‌ همت‌ وزیر خواجه‌ شمس‌ الدین‌ علی‌ بالیجه‌ سمنانی‌ و گنبد آن‌ بوسیله‌ خواجه‌ابوسعید در عهد سلطنت‌ سلطان‌ سنجر احداث‌ شده‌ است‌. در قسمت‌ فوقانی‌ ایوان‌ و بر سه‌ بدنه‌ آن‌، كتیبه‌ای‌ از كاشی‌ وجود دارد. در پائین‌ این‌ كتیبه‌ چند لوحه‌ سنگی‌ بزرگ‌ دیده‌ می‌شود. مهم‌ترین‌ آنها دو لوح‌ مشتمل‌ بر فرمان های‌ پادشاه‌ صفوی‌ است‌ كه‌ برای‌ اطلاع‌ مردم‌ سمنان‌ در ایوان‌ نصب‌ شده‌است‌. شبستان‌ جنوبی‌ مسجد مشتمل‌ بر ۱۶ ستون‌ مدور در وسط‌ و هشت‌ و نیم‌ ستون‌ در طرف‌ دیوار شرقی‌ است‌ كه‌ پایه‌های‌ ۲۷ تاق‌ شبستان‌ را تشكیل‌ می‌دهد. این‌ شبستان‌ در زمان‌ ارغون‌ خان‌ و به‌ همت‌ وزیرش‌ شیخ‌علاءالدوله‌ سمنانی‌ احداث‌ شده‌ و در عهد سلطنت‌ فتحعلی‌شاه‌ قاجار توسط‌ ذوالفقار سمنانی‌ تعمیر شده‌ است‌. در گوشه‌ شمال‌ شرقی‌ شبستان‌،منار سلجوقی‌ قرار دارد. ارتفاع‌ كنونی‌ منار از سطح‌ قاعده‌ 20.31 متر و از روی‌ بام‌ 75.25 متر و محیط‌ آن‌ 5.5 متر است‌. در بالای‌ تزئینات‌ آجری‌ زیبای‌ منار كتیبه‌ای‌ به‌ خط‌ كوفی‌ و جود دارد كه‌ نام‌ ابوحرب‌ بختیار و تاریخ‌بنای‌ منار بر آن‌ نقش‌ بسته‌ است‌. تاج‌ یا كلاهك‌ منار كه‌ بصورت‌ هشت‌ ضلعی‌ است‌، مقرنس‌های‌ آجری‌ با پشت‌بغل‌های‌ كوچك‌ كاشی‌كاری‌ شده‌ به‌ رنگ‌ فیروزه‌ای‌ دارد، در اطراف‌ مأذنه‌ منار، نرده‌های‌ مشبك‌ چوبین‌ زیبایی‌ به‌رنگ‌ سبز نصب‌ شده ‌است‌.

 سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

جنگل ابر - شاهرود
جنگل زیبا و خوش آب و هوای «ابر» در 45 کیلومتری شمال شرق شاهرود از جنگل های بکر و زیبای استان سمنان است.این جنگل در زمره جنگل های هیرکانی کشور است و به دلیل اینکه فضای جنگل را پوششی از ابر فرا می گیرد، جنگل ابر نامیده می شود.

ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن درجه حرارت در فصل گرما، وجود چشمه سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع  از ویژگی های این جنگل است.

 سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

آبگرم  - مهدی‌شهر
چشمه های آبگرم در 21 کیلومتری شمال غرب سمنان و 18 کیلومتری غرب شهرستان مهدیشهر قرار دارند. مردم از گذشته برای استفاده های درمانی و تفریحی به این چشمه ها می آمده اند و برای استفاده های درمانی استخرهایی از گذشته با عمق و ظرفیت کم در محل چشمه ها ساخته شده است.

 سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

پیغمبران
در شمال شرق شهر سمنان منطقه زیارتی و سیاحتی «پیغمبران» قرار دارد، مقبره پیغمبران در قله کوهی به همین نام در 21 کیلومتری جاده اصلی تهران - مشهد در نزدیکی سمنان واقع شده است.

بر اساس اطلاعات موجود در این مقبره «سام» و «لام» از فرزندان نوح پیغمبر مدفون هستند و آب و هوای معتدل و پوشش گیاهی و جانوری منطقه، جاذبه زیارتی منطقه را به عنوان محور گردشگری آن تکمیل می کند.

 سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

شهر بسطام - شاهرود
شهر بسطام زادگاه و محل آرامگاه عارف بزرگ «بایزید بسطامی» دومین شهر نمونه گردشگری استان سمنان است که در 6 کیلومتری شاهرود واقع شده و در مسیر جاده شاهرود- آزادشهر قرار دارد.

وجود آرمگاه بایزید بسطامی، آرامگاه عارف بزرگ شیخ ابوالحسن خرقانی، موجب شده تا همه ساله گردشگرانی از کشورهای مسلمان همسایه مانند پاکستان و کشورهای آسیای میانه از این شهر تاریخی مذهبی دیدن کنند.

 سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

جنگل دشت شاد - شاهرود
جنگل «دشت شاد» در 180 کیلومتری شمال شرق شاهرود واقع شده است، تنوع گونه های جنگلی، طبیعت و چشم انداز زیبا از ویژگی های این منطقه به شمار می رود.

 سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

جنگل و آبشار نام نیک - شاهرود
جنگل های «نام نیک» و حسین آباد در حوزه استحفاظی شهرستان شاهرود و در آبریز شمالی استان قرار دارند. واقع شدن این منطقه در مجاورت چند منطقه نمونه دیگر بر جذابیت آن افزوده است.

 سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

زیستگاه توران - شاهرود
مجموعه «توران» از سه سمت پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تشکیل شده است. این منطقه در قسمت جنوبی جاده تهران - مشهد و در قسمت شمال شرقی دشت کویر قرار دارد.

این منطقه پس از پناهگاه حیات وحش «نایبندان»، دومین منطقه بزرگ تحت حفاظت سازمان محیط زیست کشور است.

از نظر پوشش گیاهی این منطقه از تنوع بالایی برخوردار است و در میان گونه های جانوری آن برخی از نادرترین گونه ها مانند یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی و پرندگانی همچون زاغ بور و هوبره دیده می شود.

زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در حال حاضر محدود به مناطق خاصی از ایران مانند توران و زیست‌کره کویر است و علاوه بر یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی به عنوان گونه جانوری نادر و زاغ بور یکی از نادرترین پرندگان جهان تنها در منطقه توران زندگی می کند.

  سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

مُجن و آبشار تنگه داستان - شاهرود
شهر «مجن» در فاصله 35 کیلومتری غرب شاهرود و در منطقه ای کوهستانی واقع شده است. تنگه معروف «داستان» در فاصله 10 کیلومتری شهر مجن قرار گرفته که آبشار این تنگه در زمره جاذبه های طبیعی شهرستان شاهرود محسوب می شود. پوشش گیاهی و جانوری متنوع و آب و هوای مطلوب از جاذبه های گردشگری این منطقه است.

علاوه بر این، شهر مجن به عنوان یک منطقه تاریخی در دامنه کوه های البرز با ویژگی های منحصر به فرد و معماری خاص به عنوان «ماسوله کویر» شهرت دارد به طوری که بافت قدیمی شهر در شیب ارتفاع شکل گرفته و خانه ها به گونه ای ساخته شده اند که بام هر خانه حیاط خانه ای دیگر است.

برخی این شهر را نگین سرخ فام دامنه های البرز شرقی می نامند زیرا خاک اراضی و ارتفاعات آن سرخ رنگ است و زنان مجنی همه ساله بنا بر رسمی کهن با تهیه دوغابی از گِل قرمز رنگ به تجدید نمای خانه های کاه گلی می پردازند.

  سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

خوش ییلاق - شاهرود
پناهگاه حیات وحش «خوش ییلاق» در شمال شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد. زیستگاه های جانوری و پوشش گیاهی این منطقه بسیار متنوع است.این منطقه به دلیل وجود چشم اندازهای متفاوت طبیعی و تنوع اکوسیستمی شامل جنگل، کوهستان، مرطوب خزری، دشت خشک و بیابانی تنوع زیستی ویژه و ارزشمندی دارد و از بی‌نظیرترین پناهگاه های حیات وحش ایران است.

  سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

فرحزاد، تاش و چشمه هفت رنگ - شاهرود
فرحزاد، تاش و چشمه هفت رنگ در شهرستان شاهرود واقع شده است. چشمه هفت رنگ به دلیل تنوع رنگ آب چشمه های جاری از مواد معدنی با خواص درمانی، از دیرباز مورد توجه اهالی منطقه بوده است.

  سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

قطری - شاهرود
منطقه قطری در بخش بسطام شهرستان شاهرود و نزدیک روستای ابر واقع شده است. این منطقه از بارش سالانه نسبتا مطلوبی برخوردار است و به دلیل اقلیم معتدل و نسبتا مرطوب، پوشش گیاهی آن زیبا و چشم نواز است.

  سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش - شاهرود
یکی از مناطق جاذب گردشگری شهرستان شاهرود دشت آفتابگردان و شقایق در منطقه کالپوش است که نمایش منحصر به فرد گل های شقایق در منطقه از بیستم اردیبهشت ماه تا پایان خرداد جلوه زیبایی به ناحیه سرسبز کالپوش می دهد و گردشگران بسیاری را به این منطقه جلب می کند.

همه ساله در همین خصوص جشنواره دشت شقایق و کشتی محلی در منطقه کالپوش برپا می شود. گل های آفتابگردان نیز که بیشتر در دشت «دانیال»  تا ارتفاعات روستای «کُرنگ» می روید، در ماه های مرداد و شهریور به گل نشسته و زیبایی این منطقه را دوچندان می کند.

 

  سمنان,آثار باستانی,آثار تاریخی قرآن

رضا آباد خوارتوران - شاهرود
روستای عشایر نشین «رضا آباد» از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود، در 250 کیلومتری جنوب غربی شاهرود و 123 کیلومتری جنوب بیارجمند واقع شده است. پرورش گوسفند و شتر و نیز بافت انواع گلیم تنها راه معیشت اهالی سخت کوش این روستای کویری است.


مهم ترین جاذبه گردشگری این منطقه وجود تپه های ماسه ای به اشکال مختلف، سیاه چادر عشایری و نقوش بافته های زنان ایل است، این روستا را تپه های رمل در بر گرفته است. پوشش گیاهی خاص منطقه از جمله جنگل های طاق و فرهنگ خاص مردم روستا، جاذبه گردشگری این روستا را دوچندان کرده است.

منبع:bartarinha.ir