فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

قلعه ای ناشناخته در جنوب کشور



 

قلعه نصوری

 

 

قلعهٔ نصوری واقع در شهر بندر طاهری از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان یکی از اثرهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است.



«قلعهٔ نصوری» در ۲۵۰۰ کیلومتری خاور استان بوشهر قرار گرفته‌است. قلعهٔ نصوری به «قلعه شیخ» نیز مشهور بوده‌است، و متعلق به اوایل دورهٔ قاجاریه است. ساخت قلعه به امر شیخ جبار نصوری درحدود ۱۸۰ سال پیش انجام یافته و معمار آن علی اضعر شیرازی بوده‌است. مصالح به کاررفته، سنگ‌های بزرگ و ملاط آن گل و گچ است. دَر ورودی قلعه از سمت جنوب و رو به خلیج فارس است که دارای دَر بزرگ چوبی با گل میخ و کنده کاری است. ب

 

 

قلعه نصوری

 

 

عد از ورودی اصلی یک هشتی بزرگ وجود دارد که دارای هشت طاقچه ساده‌است. زمانی که انسان از هشتی وارد حیاط بیرونی می‌شود؛ در جبهه شمالی آن یک ردیف پلکان به طبقه دوم منتهی می‌شود و یک درب چوبی ساده، آن را به اندرونی وصل می‌کند. در جبهه باختری نیز یک پلکان به طبقه دوم می‌رود. در این طبقه یک ایوان با ستون‌های سنگی و گچبری‌های جالب وجود دارد. این ایوان از طرف پنچ در چوبی به اتاقی راه می‌یابد که باختر آن قرار دارد.

 

در این اتاق یک گچ بری با تزیینات گل و بوته وجود دارد که فاقد هرگونه تزیین است و در جبهه باختری از طریق پلکانی به طبقه دوم راه می‌یابد. این بنا دارای بادگیری همانند بادگیرهای ساختمان‌های ساحلی خلیج فارس است. این بنا ویژگی معماری ساختمان‌های قاجاریه را دارد. قلعه دارای ایوان ستون داری در طبقه دوم می‌باشد. تزیینات گچ بری مربوط به این قسمت است. سبک کار و تراش آن‌ها شبیه ستون‌های بازار وکیل شیراز است. گچ بری‌ها شامل شاخ و برگ گل و بوته، فرشتگان و پرندگانی است که بر رونق و زیبایی قلعه افزوده‌است.

 

 

قلعه نصوری

 


ویدیو مرتبط :
سفری به ویتنام، کشور ناشناخته

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حمله مسلحانه به یک مدیر نفتی در جنوب کشور ناکام ماند



 

اواسط شهریور ماه سالجاری هم یکی از مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار مورد ترور و شلیک گلوله افراد ناشناس قرار گرفته بود که یکی از گلوله‌ها به این مدیر نفتی برخورد می کند.

 

برای دومین بار در چند هفته اخیر، ترور و حمله مسلحانه به یکی از مدیران صنعت نفت در یکی از استانهای جنوبی ایران ناکام مانده است.

به گزارش پانا نیوز، با گذشت یک ماه از ترور یکی از مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در منطقه چابهار، یکی دیگر از مدیران صنعت نفت در یکی از استان‌های جنوب کشور مورد حمله مسلحانه افراد نا شناس قرار گرفته است.

در حال حاضر وضعیت عمومی این مدیر نفتی رضایت بخش اعلام شده است اما وی برای معالجه کامل در بیمارستان بستری شده است.

پیگیری‌های خبرنگار پانا نیوز نشان می دهد حمله مسلحانه به این مدیر نفتی به هیچ وجه مساله شخصی نبوده است اما تاکنون هویت افراد حمله کننده به این مسئول نفتی مشخص نشده است.

اواسط شهریور ماه سالجاری هم یکی از مدیران شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار مورد ترور و شلیک گلوله افراد ناشناس قرار گرفته بود که یکی از گلوله‌ها به این مدیر نفتی برخورد می کند.

در همین حال یعقوب جدگال نماینده مردم چابهار و نیک شهر در مجلس در گفتگو با خبرگزاری مجلس با بیان اینکه حمله به رئیس ناحیه مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار اقدامی تروریستی نبود، گفته بود: این اتفاق کاملا شخصی بود و ربطی به گروهک‌های تروریستی یا قاچاقچیان سوخت ندارد.

وی درباره سو قصد به "سیاوش انتقامی" رئیس ناحیه مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه چابهار اظهار کرده بود: وی در حین گشت زنی در منطقه با دو نفر موتور سوار درگیری لفظی پیدا می کند که به دنبال آن، یکی از موتورسواران اسلحه می کشد و به ساق پای "انتقامی" شلیک می کند.