فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

فیلم و مجموعه های ایدزی!


شیوع بیماری ایدز و گسترش بسیار سریع و هولناک زندگی خیلی‌ها را تحت تأثیر قرار داد. فیلم‌ها و مجموعه‌هایی وجود دارند که توانسته‌اند گوشه‌ای از تبعات ناشی از این بیماری را به تصویر بکشند. این فهرست، لیستی از برخی از این آثار است.

کافه سینما: شیوع بیماری ایدز و گسترش بسیار سریع و هولناک آنکه به طور موقت به وقوع نوعی فلج در سیستم درمانی و بهداشتی آمریکا منجر شد، زندگی خیلی‌ها را تحت تأثیر قرار داد. ولی به نسبت تأثیری که این مشکل بر زندگی مردم گذاشت، فیلم‌های مهم چندانی درباره این مشکل ساخته نشده‌اند. با این وجود فیلم‌ها و مجموعه‌هایی وجود دارند که توانسته‌اند گوشه‌ای از تبعات ناشی از این بیماری را به تصویر بکشند. این فهرست، لیستی از برخی از این آثار است.

فیلادلفیا (PHILADELPHIA) (جاناتان دمی، ۱۹۹۳): پس از موفقیت همه جانبه سکوت بره‌ها، جاناتان دمی برای پروژه آینده‌اش (البته بعد از ساخت یک فیلم مستند) به سراغ موضوع حساسیت برانگیزی رفت و فیلادلفیا را با بازی تام هنکس و دنزل واشنگتن درباره وکیل همجنسگرایی به نام اندرو بکت ساخت که زمانی که دچار بیماری ایدز می‌شود، کارش را از دست می‌دهد. در نگاهی بسیار کلی، فیلادلفیا فیلمی دیگر با موضوع همیشه جذاب «فرد مظلوم و البته قدرتمند در مقابل سیستم» به نظر می‌رسد. اما آنچه به فیلم ارزشی دو چندان می‌بخشد، اول نگاه فیلم به موضوعی مانند بیماری ایدز است که حتی سینما هم پیش از این فیلم زیاد جسارت نزدیک شدن به آن را نداشت و دوم نگاه شجاعانه دمی به ماجرای فیلم و شخصیت اصلی‌اش است. کسی که به نظر می‌رسد به راحتی می‌توان خصوصیات اخلاقی او را زیر سؤال برد. اما دمی ما را متوجه این نکته می‌کند که او هم مثل هر انسانی، حقوق اساسی و اولیه‌ای دارد که نباید زیر سؤال روند.




همه چیز درباره مادرم (ALL ABOUT MY MOTHER) (پدرو آلمودووار، ۱۹۹۹): فیلم موفق آلمودووار که اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را هم برای او به ارمغان آورد، داستان مادر تنهایی را روایت می‌کند که پس از اینکه تنها پسرش را در آستانه تولد هفده سالگی او از دست می‌دهد، به جستجوی پدر فرزند از دست رفته‌اش و فرار از بار غم و رنجی که او را فرا گرفته، از مادرید خارج می‌شود. یک transvestite (کسی که رفتار و لباس پوشیدنش متمایل به جنس مخالف است) که حتی از وجود این پسر هم اطلاع ندارد. او در این مسیر با افراد مختلفی برخورد می‌کند تا اینکه لولا، پدر استبان، را در حالی پیدا می‌کند که به بیماری ایدز مبتلا شده و امیدی به بهبود او نیست.



همه چیز درباره مادرم،‌‌ همان طور که از نامش هم پیداست، فیلمی است درباره عواطف مادرانه و در شکل عمومی‌اش، احساسات زنانه است. بیماری ایدز در این میان بیشتر نقشی نمادین دارد تا عنصری که قرار باشد به عنوان محور ماجرا مورد بررسی قرار گیرد. انتقال بیماری ایدز از لولا به آدم‌های اطرافش، آشکارا قرار است روی دیگری مصائبی باشد که او به مانوئلا (شخصیت اصلی فیلم) تحمیل کرده است. بنابراین همه چیز درباره مادرم بیشتر به واسطه بررسی دقیق مشکلات و احساسات زنانه قابل ستایش است و نه نگاهی که به بیماری ایدز دارد. (از جمله فیلم‌های مهم دیگری که در آن‌ها هم ایدز نقش یکی از عناصر پیش برنده داستان را دارد و نه نقش یک عنصر محوری، می‌توان به ساعت‌ها (استفن دالدری، ۲۰۰۲) اشاره کرد).


فرشتگان در آمریکا (ANGELS IN AMERICA) (مایک نیکولز): این مجموعه، داستان چند فرد را در میانه‌های دهه ۸۰ (اوج هولناکی بیماری ایدز) روایت می‌کند که هر کدام در گوشه‌ای از آمریکا متوجه می‌شوند که به بیماری ایدز مبتلا شده‌اند. با توجه به اینکه این بار نه با یک فیلم سینمایی، که با یک مجموعه کوتاه تلویزیونی روبه رو هستیم، فرصت برای دست اندرکاران این مجموعه فراهم است که به مفاهیم و مضامین مختلفی بپردازند. از مشکلاتی که بیمار مبتلا به ایدز ناچار است با آن‌ها رو به رو شود (از بی‌اعتمادی اجتماع اطراف به او گرفته تا توهماتی که در تنهایی باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کند) تا روش‌هایی که می‌توانند به او کمک کنند تا به اجتماع برگردد و حتی راه‌هایی برای رستگاری در آخرین ماه‌های زندگی و احساس خوشبختی در حالی که می‌داند مدت زیادی روی کره زمین باقی نخواهد ماند. عوامل این مجموعه به خوبی از چنین فرصتی استفاده کردند و نتیجه این شد که فرشتگان در آمریکا در سال ۲۰۰۴، جوایز امی و گلدن گلوب مربوط به بهترین فیلم‌ها و مجموعه‌های کوتاه تلویزیونی را از آن خود کرد.




ما اینجا بودیم (WE WERE HERE) (دیوید ویزمن): این مستند تحسین شده که محصول ۲۰۱۱ است، ماجرای شیوع بیماری ایدز را در سان فرانسیسکوی دهه هشتاد بررسی می‌کند. زمانی که ناشناختگی این ویروس باعث هول و هراس مردم شده بود و آن را نوع نادری از سرطان که در میان همجنسگرایان شایع است، می‌دانستند. در آن زمان به این بیماری هولناک و مرموز، عناوینی چون «طاعون همجنسگرایان» داده بودند. ما اینجا بودیم داستان ۵ نفر را بررسی می‌کند که همگی پیش از شیوع اپیدمی ایدز در سان فرانسیسکو زندگی می‌کردند و زندگی همه آن‌ها به شکل غیر قابل تصوری با شیوع این بیماری تغییر کرد. این مستند در جشنواره‌هایی چون ساندنس و برلین به نمایش در آمد و با تحسین منتقدان رو به رو شد. به طوری که در سایت راتن تومیتوز امتیاز ۱۰۰ و در سایت متاکریتیک امتیاز ۹۴ را دریافت کرد که طبق اعلام صفحه ویکیپدیای این فیلم، بیشترین امتیاز در میان فیلم‌های سال ۲۰۱۱ بوده است.




باشگاه خریداران دالاس (DALLAS BUYERS CLUB) (ژان مارک واله): فیلم، داستان واقعی ران وودروف را روایت می‌کند: یک فرد عادی بی‌بند و بار در دهه ۸۰ که متوجه می‌شود به بیماری ایدز مبتلا شده است. تلاش او برای پیدا کردن داروهایی که ممکن است به بهبود او کمک کنند، منجر به ایجاد باشگاهی می‌شود که می‌تواند به بسیاری از مبتلایان به ایدز یاری رساند. فیلم که نوامبر امسال اکران شد، با تحسین منتقدان رو به رو شده است. امتیاز ۸ در سایت IMDB و امتیاز ۸۴ در متاکریتیک حاکی از این استقبال هستند. با این وجود کار‌شناسان به خصوص روی بازی درخشان متیو مک کانهی تأکید دارند که گفته می‌شود یکی از بخت‌های اصلی نامزدی جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اصلی در جوایز آتی است. مک کانهی برای بازی در این فیلم بیش از ۲۰ کیلوگرم از وزن خود کم کرد.



ویدیو مرتبط :
ضیا یک بیمار ایدزی را بوسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین واکنش‌ها به فیلم جدید مامور ۰۰۷ / «اسکال‌فای» یکی از بهترین فیلم‌های مجموعه جیمز باند است



فیلم جدید مامور ۰۰۷,فیلم مامور ۰۰۷

سینما - «اسکای‌فال» با استقبال منتقدان بریتانیایی روبرو شده و گروهی آن را یکی از بهترین فیلم‌های مجموعه سینمایی جیمز باند دانسته‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، دانیل کریگ در بیست و سومین فیلم جیمز باند به کارگردانی سام مندس فیلمساز برنده اسکار برای سومین بار به نقش مامور 007 ظاهر شده است.

جفری مکناب منتقد ایندیپندنت گفت: «هرچند «اسکای‌فال» یک موفقیت تمام عیار نیست، اما قطعا یکی از بهترین فیلم‌های باند در سال‌های اخیر است.»

مکناب در نقد خود اضافه کرد: «مندس به مبانی بازگشته است: تعقیب و گریزها، کارهای نمایشی، مبارزه‌ها.»

او ادامه داد: «او همزمان با ظرافت، مجموعه باند را از نو خلق کرده و به شخصیت‌ها بسیار فراتر از آنچه عادت کرده‌ایم، عمق بخشیده است.»

کیت میور نویسنده تایمز از «اسکای‌فال» به عنوان «یک فیلم بریتانیایی فوق‌العاده» نام برد و نوشت: «از لحظه شنیده شدن صدای آدل که فضایی نوستالژیک خلق می‌کند، تماشاگر می‌داند «اسکای‌فال» بازگشتی پیروزمندانه به باند در شکل کلاسیک‌اش است.»

باز بامیگبوی نویسنده دیلی میل به «اسکای‌فال» از پنج ستاره، پنج ستاره داد و آن را «تلفیقی شگفت‌انگیز از باند، بورن و «تنها در خانه» نامید.»

 

فیلم جدید مامور ۰۰۷,فیلم مامور ۰۰۷

  دانیل کریگ برای سومین بار نقش جیمز باند را بازی کرده است

رابی کالین در تلگراف، مندس را تحسین کرد و نوشت: «او نمی‌ترسد و اجازه خلق لحظه‌های دراماتیک آرام را می‌دهد. راجر دیکینز فیلمبردار درجه یک هم کاری می‌کند که سکانس‌های اکشن بسیار بلندپروازانه باعث خلق زیباترین فیلم باند در 50 سال عمر این مجموعه شود.»

جودی دنچ در «اسکای‌فال» بار دیگر به نقش «ام» رئیس «ام آی 6»‌ ظاهر شده و رالف فاینس نقش یک مامور دولت بریتانیا را بازی می‌کند. بن ویشاو بازیگر نقش «کیو» است و نائومی هریس، بره‌نیس مارلو، آلبرت فینی، هلن مکروری، اولا راپاسه و تونیا سوتیروپولو هم در این فیلم مقابل دوربین رفته‌اند.   

خاویر باردم بازیگر اسپانیایی برنده اسکار در «اسکای‌فال» نقش ضدقهرمان اصلی را بازی می‌کند. منتقدان بازی باردم در نقش سیلوا را مورد تحسین قرار داده‌اند.

مکناب نوشت: «شخصیت او در «اسکای‌فال» ترکیبی از رقت‌بار بودن، سبک گروتسک و وحشی‌گری به شیوه هانیبال لکتر است.»

کارولین جوئیت در اکسپرس نوشت: «او مانند ارنست بلوفلد ضدقهرمانی نیست که به دنبال تسلط بر دنیا باشد. او کمی تحت‌الشعاع موهایش است، اما در همه حال غافلگیرکننده ظاهر می‌شود.»

جوئیت اضافه کرد: «اینکه سیلوا می‌تواند در همین حال ما را بخنداند، باعث می‌شود خیلی بیشتر تهدیدآمیز به نظر برسد.»

 فیلم جدید مامور ۰۰۷,فیلم مامور ۰۰۷

  بازی خاویر باردم در نقش ضدقهرمان «اسکای‌فال» مورد توجه منتقدان قرار گرفته است

تاد مکارتی منتقد هالیوود ریپورتر که یکی از معدود منتقدان آمریکایی حاضر در اکران خصوصی فیلم «اسکای‌فال» در روز جمعه بود، این فیلم را «یک نمایش جدی و تماشایی» توصیف کرد و نوشت: «فیلم خوش‌ساخت «اسکای‌فال» قطعا از سوی هواداران وفادار به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های باند مورد استقبال قرار می‌گیرد و کاری می‌کند که تماشاگر بخواهد فیلم بعدی را کمتر از چهار سال دیگر ببیند.»

در همین حال، زان بروکس منتقد گاردین در حد دیگر منتقدان تحت تاثیر «اسکای‌فال» قرار نگرفته است.

او از پنج ستاره، سه ستاره به «اسکای‌فال» داد و هرچند از نیمه اول فیلم تعریف کرد، اما در ادامه نوشت: «فیلم در نهایت اجازه می‌دهد ‌احساساتی‌گری، قدرت تشخیص‌اش را تحت‌الشعاع قرار بدهد.»   

در «اسکای‌فال» وفاداری جیمز باند به «ام» مورد آزمون قرار می‌گیرد و این زمانی است که گذشته «ام» فاش می‌شود و «ام آی 6»‌ (اداره اطلاعات خارجی بریتانیا) مورد حمله قرار می‌گیرد. در همین حال 007 باید تهدیدها را خنثی کند، بی‌آنکه برای‌اش مهم باشد این کار به لحاظ شخصی چقدر برایش هزینه دارد.

بیست و سومین فیلم مجموعه سینمایی جیمز باند از 26 اکتبر (5 آبان) در بریتانیا و بسیاری از کشورها در سطح بین‌المللی روی پرده می‌رود و از 9 نوامبر (19 آبان) در آمریکای شمالی به نمایش درمی‌آید.

جیمز باند طولانی‌ترین مجموعه سینمایی دنیاست. ‌دو فیلم آخر باند با بازی کریگ در دنیا حدود 1.2 میلیارد دلار فروش داشتند. تا پیش از کریگ ستاره‌هایی چون شان کانری، راجر مور و پیرس برازنان نقش مامور 007 را بازی کرده‌اند.... / خبرآنلاین