فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

فیلم های جاسوسی که ارزش دیدن دارند


بیشتر مردم از خواندن کتاب های جاسوسی لذت می برند. دلیلش شاید تعلیق و هیجانی باشدکه در لابلای سطور اینگونه کتاب ها وجود دارد یا لذت کشف یک معمای پیچیده بعد از جنگ جهانی دوم تعداد کتاب های ماموری زیاد شد.



روزنامه هفت صبح: بیشتر مردم از خواندن کتاب های جاسوسی لذت می برند. دلیلش شاید تعلیق و هیجانی باشدکه در لابلای سطور اینگونه کتاب ها وجود دارد یا لذت کشف یک معمای پیچیده بعد از جنگ جهانی دوم تعداد کتاب های ماموری زیاد شد.

 دلیلش جنگ سرد بود. دو بلوک شرق و غرب نسبت به یکدیگر حساسیت زیادی داشتند. هر کسی از کشورهای کمونیستی وارد غرب می شد یا اگر کسی از اروپای غربی یا آمریکا به بلوک شرق سفر می کرد، یک مامور بالقوه بود. بیشتر کتاب های ماموری مربوط به زمان جنگ سرد هستند یا حتی اگر دیرتر نوشته شده اند باز هم داستانشان در همان دوره زمانی روایت می شود.

به خاطر درامی که در کتاب های ماموری وجود دارد، این داستان ها دستمایه خوبی برای ساخت آثار سینمایی هم هستند. بیشتر کتاب های ماموری تبدیل به فیلم های سینمایی پرطرفداری شده اند.آخرین شان فیلم «بندزن، خیاط، سرباز، مامرو» بود که از روی یکی از رمان های مشهور جان لوکاره اقتباس شده بود و گری اولدمن در نقش جورج اسمایلی، مامور معروف بازنشسته در فیلم می درخشد.

رمان نویسان کتاب های ماموری بیشتر از نویسندگان معمولی برای مردم آشنا هستند چون نام خیلی از آنها در تیتراژ فیلم های معروف ماموری آمده است. جان لوکاره، ایان فلمینگ و گراهام گرین چند نفر از این نویسندگان هستند که در حوزه کتاب های ماموری شهرت بسیاری دارند.

در این مطلب با مشهورترین کتاب های ماموری تاریخ ادبیات و نویسندگانشان به انتخاب مردم و منتقدان ادبی آشنا می شویم. این فهرست از جمع بندی سایت هایی چون «تاریخ ادبیات ماموری»، «ایندیپندنت» و «گودریدز» تهیه شده است.

39 پله (جان بوکان)


«39 پله» رمانی نوشته جان بوکان، نویسنده اسکاتلندی است، کتاب در اصل به عنوان پاوری در مجله بلک وود به تاریخ آگوست و سپتامبر سال 1915 چاپ شد.

کتبر همان سال انتشارات بلک وود و پسران تصمیم گرفتند که این پاورقی ها را به شکل رمان گردآوری کنند. جالب است بدانید که در پنج داستان اول، قهرمان یک افسر سازمان اطلاعات به نام ریچارد هنی است. (همان ریچارد هنی که سریالش در دهه 70 از تلویزیون پخش شد)

فیلم های جاسوسی مشهور

این رمانمنبع اقتباس فیلم های زیادی بوده است که معروف ترین آنها فیلمی به همین نام ساخته آلفرد هیچکاک است که سال 1935 ساخته شد اما وفادارترین اقتباس به رمان سریالی است که تلویزیون بریتانیا در سال 2008 ساخت. داستان کتاب «39 پله» در ماه می و ژوئن سال 1914 می گذرد.

زمانی که اروپا در معرض جنگ است و همه جا پر از مامورهای سازمان های مختلف است. ریچارد هنی تازه از رودزیا در آفریقای جنوبی به لندن آمده است تا زندگی جدیدی را شروع کند ولی سازمان ماموری انگلستان به کمک او نیاز پیدا می کند تا نقشه های یک افسر آلمانی را خنثی کند.

نام کتاب برگرفته از جمله اسرار آمیزی است که افسر آلمانی آن را اولین بار می گوید و قرار است کلید حل معما به دست هنی باشد. «39 پله» یکی از اولین رمان هایی است که در آن قهرمان «مرد دائم در حال فرار» است که بعدها به عنوان یکی از دستمایه های اصلی هالیوود مورد استفاده قرار می گیرد.

ماموری که از سردسیر آمد (جان لوکاره)


رمان «ماموری که از سردسیر آمد» یکی از آن کتاب های معروف ادبیات ماموری در دوران جنگ سرد است که سال 1963 توسط نویسنده بریتانیایی، جان لوکاره به رشته تحریر درآمد. کتاب بیشتر به خاطر تصویرش از شیوه های ماموری در غرب شهرت پیدا کرده که با دموکراسی و ارزش های اخلاقی در تضاد است. وقتی منتشر شد تحسین منتقدان را برانگیخت و یکی از پروفروش ترین کتاب ها در سرتاسر جهان شد.

فیلم های جاسوسی مشهور

یکی از 100 رمان برتر تاریخ به انتخاب مجله تایم است. مجله دیگری آن را «بهترین کتاب ماموری» همه زمان ها لقب داده. سال 1965 مارتین ریت فیلمی از روی این کتاب اقتباس کردکه در آن ریچارد برتون در نقش قهرمان داستان ظاهر می شد. این کتاب جدا از جذاب بودنش، تاثیر فرهنگی عمیقی به جای گذاشت چون نشان دادکه سرویس های ماموری شرق و غرب در رسیدن به اهدافشان تفاوت چندانی با هم ندارند و هر دو خونسردانه و بیرحمانه عمل می کنند.

جالب است که خود جان لوکاره در سرویس ماموری انگلستان یعنی MI5 و MI6 فعالیت می کرد و نوشتن رمان های ماموری را هم از همان موقع البته با نام مستعار شروع کرد.

شش روز کندور (جیمز گریدی)


مالکوم ماموری است که در سازمان سیا فعالیت می کند. روزی جسد همکارش را غرق در خون، در دفترش پیدا می کند. فقط یک اشتباه باعث ترور خودش هم می شود. مالکوم می گریزد و طی این تعقیب و گریز پرهیجان سعی داردکه با روسایش هم تماس بگیرد شاید به او کمک کنند اما کمی بعد، مالکوم با اسم مستعار کندور درمی یابد که اگر می خواهد زنده بماند باید خودش به تنهایی و قبل از اینکه کشته شود، قاتلان را پیدا کند.

فیلم های جاسوسی مشهور

داستان مشهور گریدی منبع اقتباس فیلمی به نام «سه روز کندور» شد که در آن رابرت ردفورد نقش مالکوم را بازی می کرد. گریدی نویسنده آمریکایی سال 1975 این رمان را منتشر کرد و دوس ال بعد خودش به همراه لورنزو سمپل فیلمنامه ای از روی این کتاب نوشت، بعد موفقیت «شش روز کندور» گریدی سال 1978 جلد دومی به نام «سایه کندور» نوشت که چون نتوانست موفقیت جلد اول را تکرار کند، گریدی از نوشتن سری کتاب های کندور منصرف شد.

روز شغال (فردریک فورسایت)


«روز شغال» سال 1971 توسط نویسنده انگلیسی، فردریک فورسایت نوشته شد. داستان درباره یک تروریست حرفه ای است که قراردادی با یک سازمان مخفی فرانسوی می بندد تا شارل دوگل، رئیس جمهور فرانسه را به قتل برساند. کتاب در همان اولین چاپتش نقدهای مثبت بسیاری دریافت کردو مورد تحسین و ستایش قرار گرفت. سال بعد جایزه ادگار را که مخصوص بهترین کتاب های اسرارآمیز آمریکایی بود دریافت کرد.

فیلم های جاسوسی مشهور

 این رمان تا همین امروز هم محبوب باقی مانده است. سال 2003 از آن به عنوان یکی از مهمترین کتاب های محبوب مردم یاد شد. گرچه آن سازمان مخفی واقعا وجود داشته و قهرمان داستان هم از روی شخصیت ژان باستین تری، عضو سابق نیروی هوایی فرانسه که قصد داشت دوگل را ترور کند، برداشته شده اما بقیه داستان کاملا زاییده تخیلات نویسنده است.

سال 1973 فرد رینه مان، فیلمساز مشهور فیلمی از روی کتاب «روز شغال» ساخت که با استقبال زیادی هم روبرو شد. فورسایت نویسنده «روز شغال» چند کتاب ماموری پرفروش و مهم دیگر هم نوشته است. اوعلاوه بر نویسندگی، مفسر و گزارشگر سیاسی رویترز در فرانسه هم بود. در اصل فورسایت پس از ترک شغل خبرنگاری، نخستین کتاب خود را با نام «داستان بیافر!» در سال 1969 نوشت. ایلیچ رامیرز سانچز، شورشی و بعد تروریست مشهور با نام مستعار کارلوس بعد از دستگیری توسط روزنامه نگاران «شغال» لقب گرفت چون در میان وسایل شخصی اش کتاب «روز شغال» فردریک فورسایت را پیدا کرده بودند که گویا رمان محبوب کارلوس هم بوده است.

جیمز باند (یان فلمینگ)


مشهورترین و محبوب ترین نویسنده رمان های ماموری را برای آخر این مطلب گذاشتیم. از میان سری کتاب های جیمز باند که توسط یان فلمینگ، نویسنده انگلیسی نوشته شده، نمی توان یکی را برگزید. نام فلمینگ با خلق کاراکتر جیمز باند، مامور انگلیسی، بلافاصله یادآور کل تاریخ ادبیات ماموری است.

فیلم های جاسوسی مشهور

جیمز باند مشهورترین مامور همه دنیاست، چه در عالم ادبیات و چه سینما. یان فلمینگ در سال 1953 میلادی اولین کتاب از مجموعه جیمز باند را با عنوان «کازینو رویال» منتشر کرد. او یازده سال بعد درگذشت و در این فاصله مجموعا 14 کتاب از مجموعه جیمز باند نوشت.

آخرین کتاب فلمینگ با عنوان «اختاپوس و روشنایی های روز»، در سال 1966، دو سال بعد از مرگ فلمینگ منتشر شد.همه کتاب های جیمز باند منبع اقتباس فیلم های سینمایی متعددی شده اند.

مامور مخفی (جوزف کنراد)


این کتاب خیلی پیش از شروع جنگ سرد نوشته شد. در واقع از معدود کتاب های ماموری معروف دنیای ادبیات است که در دهه 50 و 60 به رشته تحریر درنیامده. جوزف کنراد، نویسنده لهستانی مقیم انگلستان، این کتاب را در سال 1907 نوشت. داستان در لندن سال 1886 اتفاق می افتد و روایت زندگی مردی به نام آقای ورلوک است که شغلش ماموری است. این کتاب کنراد به عنوان یکی از آخرین کتاب های سیاسی وی هم شناخته می شود.

«مامور مخفی» سرویس های اطلاعاتی، آنارشیسم و تروریسم را به چالش می کشد.

فیلم های جاسوسی مشهور

در حقیقت نویسنده «مامور مخفی» هوشمندانه آن فضای آنارشی گری و وحشتی را که بعدها در قرن بیستم اتفاق افتاد، در کتابش پیش بینی می کند. به خاطر محوریت اصلی کتاب که بر پایه تروریسم است، بعد از 11 سپتامبر 2001 «مامور مخفی» یکی از سه کتابی بود که در رسانه های آمریکا مورد نقد و بررسی زیادی قرار گرفت.

کتابخانه مدرن این کتاب را جزو صد رمان برتر قرن بیستم نام گذاری کرده است. استیوی، یکی از شخصیت های اصلی کتاب که در اصل برادرخوانده آقای ورلوک مامور است بر مبنای شخصیت مارشال بوردین، آنارشیست مشهور فرانسوی که در سال 1894 در پارک گرینویچ دست به عملیات انتحاری زد، آفریده شده. هدف بوردین هیچگاه مشخص نشد. «مامور مخفی» منبع اقتباس چندین فیلم، نمایشنامه و حتی کتاب بوده است.


ویدیو مرتبط :
فیلمی که ارزش یک بار دیدن را دارد/فیلم کوتاه گره

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهار 94 چه فیلم هایی ارزش دیدن دارند؟


از فیلم های جدید عامه پسند تا ابرقهرمانی های احتمالا پرفروش جزو آثاری هستند که تا یک ماه آینده روی پرده سینماهای جهان می روند...





روزنامه هفت صبح: سینماهای دنیا تازه در تابستان با فیلم های ابرقهرمانی و بلاک باسترها جان می گیرند. به علاوه اکران انیمیشن های مهم پرفروش هم در تابستان است. پاییز که شروع می شود فیلم های منتقد پسند روی پرده می روند. فیلم های کارگردانان بزرگ یا فیلم های مستقل از استعدادهای تازه.

فیلم هایی که شانس موفقیت در فصل جشنواره ها و پیش انجمن های منتقدان را دارند. یک جورهایی سر بهار بی کلاه می ماند. ماه اول بهار سینماهای دنیا حسابی سوت و کور بودند.

به جز «سیندرلا»ی کنت برانا و «خشمگین 7» که این آخری احتمالا جزو مهمترین اتفاقات گیشه سینماهای امسال باشد، بقیه فیلم ها نه فروش خوبی داشتند و نه عشق سینماها را راضی کردند.

به نظر می رسد ماه بعد وضعیت سینما بهتر باشد. این فهرستی از مهم ترین فیلم هایی است که در عرض یک ماه آینده روی پرده سینما می روند، یا کارگردان و عوامل مهمی دارند یا می شود برایشان فروش خوب پیش بینی کرد:

انتقام جویان: عصر آلترون

بهار امسال چه فیلم هایی ارزش دیدن دارند

کارگردان: جاس ودون

بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس اوانز، مارک روفالو، اسکارلت جوهانسون

قسمت اول «انتقام جویان» سال 2012 توط جاس ودون ساخته شد و فروش فوق العاده ای داشت. قسمت اول تبدیل به سومین فیلم پرفروش تاریخ سینما شد. قسمت جدید، داستان تونی استارک (داونی جونیور) است که می خواهد برنامه متوقف مانده ایجاد صلح را دوباره به کار بیندازد اما همه چیز از مسیر درست خودش منحرف می شود و انتقام جویان به میدان خوانده می شوند تا نقشه های نیروهای شیطانی را متوقف کنند.

قسمت اول در دنیا یک میلیارد و 500 میلیون دلار فروش کرد و حالا همه منتظرند ببینند دنباله آن می تواند رکورد قسمت قبل را بشکند و تبدیل به یکی از پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینما شود یا نه. جاس ودون که با سری «انتقام جویان» توانسته در سینما خودش را مطرح کند، پیش از این کارگردان سریال های اکشن تلویزیونی بوده است.


دور از اجتماع خشمگین

بهار امسال چه فیلم هایی ارزش دیدن دارند

کارگردان:
توماس وینتربرگ

بازیگران: کری مولیگان، تام استاریج

وینتربرگ را با فیلم دانمارکی «شکار» به یاد می آوریم؛ فیلمی که هم نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی شد و هم مدز میکلسون را به عنوان یک ستاره و بازیگر توانا به سینما معرفی کرد.
وینتربرگ در فیلم جدیدش سراغ رمان انگلیسی معروف توماس هاردی رفته است. سال 1967 جان شله زینگر اقتباس دیگری از این رمان ساخته بود که در آن جولی کریستی و پیتر فینچ نقش های اصلی را بازی می کردند.

در انگلستان دوران ویکتوریا، بستابه اوردین زن مستقل و کله شقی است که خواستگاران متعددی دارد و باید از میان آنها انتخاب کند. در کارنامه مولیگان می تواند فیلم تاثیرگذاری باشد.


پیرمرد صدساله ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد

بهار امسال چه فیلم هایی ارزش دیدن دارند

کارگردان: فلیکس هرنگرن

بازیگران: رابرت گوستافسون، ایوار ویکلندر

اقتباسی از کتاب نوشته یوناس یوناسن که با دو ترجمه، شادی حامدی آزاد، انتشارات به نگار و فرزانه طاهری انتشارات نیلوفر، در بهار 93 در ایران منتشر شده است و حالا قرار است فیلمش اوایل اردیبهشت در جهان اکران شود.

این رمان تبدیل به یکی از پرفروش ترین کتاب های سوئد شد. داستان زندگی پیرمردی که قهرمان داستان است و از ورای آن تاریخ قرن بیستم را هم به صورت طنز مرور می کنیم.

در حقیقت نویسنده کتاب هر بار به بهانه ای قهرمان داستان را در یک رشته اتفاقات تصادفی درگیر می کند تا او با تعدادی از مهمترین شخصیت های سیاسی قرن بیستم دمخور شود: استالین، فرانکو، ترومن، چرچیل، مائو، کیم ایل سونگ و ... فیلم محصول سوئد است و عجیب نیست اگر از طرف این کشور برای اسکار سال آینده معرفی شود.


مکس دیوانه: جاده خشم

بهار امسال چه فیلم هایی ارزش دیدن دارند

کارگردان: جورج میلر

بازیگران: تام هاردی، چارلیز ترون

از سری فیلم های «مکس دیوانه» که مل گیبسون اولین بار آخر دهه هفتاد قسمت اول آن را ساخت و در آن بازی کرد. بعد از آن سه قسمت دیگر «مکس دیوانه» ساخته شدند که در دوتای اول خود گیبسون بازی می کرد. تا به حال که همیشه «مکس دیوانه» در گیشه موفق بوده است.


سرزمین فردا

بهار امسال چه فیلم هایی ارزش دیدن دارند

کارگردان: براد برد

بازیگران: جورج کلونی، هیولری

به خاطر اسم عواملش، فیلم کنجکاوی برانگیزی است. برد جزو مغزهای متفکر کمپانی پیکسار است و در تولید انیمیشن های مهمی مثل «بالا» و «راتاتویی» مشارکت داشته است.

«سرزمین فردا» در ژانر علمی - تخیلی ساخته می شود. به جز جورج کلونی، هیولری بازیگر سریال مشهور «هاوس ام دی» هم در آن بازی می کند. داستان دو پسر نوجوان که سرنوشت شان به هم گره خورده و اسراری کشف می کنند که مربوط به خاطره جمعی شان است.


خداحافظ (آلوها)

بهار امسال چه فیلم هایی ارزش دیدن دارند

کارگردان:
کمرون کرو

بازیگران:
بردلی کوپر، اما استون، ریچل مک آدامز

کمرون کرو یکی از بهترین کمدی - رمانتیک سازان معاصر سینماست و برای عشق سینماها کارگردان محبوبی است. فیلم آخرش هم کمدی - رمانتیک است با حضور ستاره های درجه یک. یک پیمانکار ارتش معروف به جایی برمی گردد که بزرگترین پیروزی هایش را در آنجا کسب کرده بود و به عشق دوران قدیمش برمی خورد.