فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

فیلم مستندهای ممنوع



فیلم مستندهای ممنوع

خواندن این صفحه برای افراد زیر 15 سال، بیماران قلبی و کسانی که به روح اعتقاد دارند توصیه نمی شود!

خانواده ای از حومه نیویورک به خانه ای قدیمی در کانکتیکت نقل مکان کردند تا به بیمارستانی کهب رای درمان پسرشان مناسب وبد نزدیک شوند. پاول، پسر نوجوان خانواده به بیاری سرطان مبتلا شده و تنها امید زنده ماندنش درمان در همین بیمارستان است.

مادرش تمام خانه های استیجاری در این منطقه را زیر و رو کرده، ولی اجاره بهای این یکی به بودجه خانواده پارکر نزدیکتر بود. خانه ای بسیار بزرگ و دوبلکس با کفپوش چوب تیره که برای خانواده شش نفره آنها مناسب بود، اما یک چیز بود که در مورد خانه به آنها گفته نشده بود: این ملک قبلا محلی برای شستشو و آماده سازی اموات بود؛ به نوعی مرده شوی خانه!

پاول حضور چهار شبح و نیروی اهریمنی به نام «مرد سیاهپوش» را تجربه می کند و با بهبود وضع جسمی اش وضع روانی اش آشفته تر می شود. بنابراین پاول را به تیمارستان منتقل می کنند. درست پیش از ترک خانه، او به مادرش هشدار می دهد که به محض خروج او شیطان سراغ تک تکشان خواهد آمد. کارن پارکر که برای بقیه بچه ها دلواپس بود، اکیپی را برای احضار روح و نیروهای ماورا طبیعی خبر می کند و آنها با دم و دستگاه و دوربین فیلمبرداری به نجات خانواده می آیند.

این داستان تکراری فیلمی ترسناک نیست. «جن زده در کانکتیکت» A haunting in Connecticut نام مستندی است که اول بار از کانال دیسکاوری (Discovery) پخش شد و بعد رتبه 6.7 را در IMDB گرفت. خانه ای شبح زده پر از نیروهای اهریمنی و ... کسانی که مثل من اهل فیلم ترسناک هستند، خوب می دانند که این سوژه چقدر بیات و کلیشه ای است و بیشتر از آن که خوف آور باشد، موجب خنده است اما تاکید می کنم حتی من که بیش از صد فیلم ترسناک و هیجان انگیز دیده ام، هیچ کدام مرا به این حد نترسانده است، مخصوصا لحظه ای که دوربین چشمان قرمز شبحی را که پایین پله هاست، نشان می دهد.

 

چون دیگر قضیه جلوه های ویژه نیست. همچنین صحبت از مستندهای تقلبی مثل «پروژه جادوگر بلر» یا «فعالیت های فراطبیعی» نیست. این بار چیزی که مقابل شماست، عین واقعیت و مستند است.

مستندها همیشه مثل مستند حیات وحش خواب آور نیستند، بعضی مستندها می توانند حتی یکی دو شب خواب رات بر چشمانتان حرام کنند. تا حالا بیش از 400 عنوان مستند ترسناک ساخته شده. این مستندها علاوه بر جذابیت شاید یکی دو نکته جدید هم یادمان می دهند. پس اگر عشق فیلم ترسناک هستید، بگذارید پنجره ای جدید از این ژانر را به رویتان باز کنم. این مستندها بیشترین امتیاز را از طرفداران فیلم های وحشتناک گرفتند.

1- کابوس آمریکایی
(به کارگردانی آدام سایمون – محصول سال 2000)

کابوس آمریکایی,مستندهای ترسناک


این مستند که رتبه 7.3 را در IMDB گرفته داستانی را روایت نمی کند و نسبت به بقیه فیلم های این فهرست بیشتر جنبه تحقیقاتی دارد اما این چیزی از هیجان فیلم کم نمی کند. به کمک مصاحبه نام هایی بزرگ در ژانر وحشت مثل جان کارپنتر این فیلم به دنبال دلیلی برای علاقه عجیب جامعه آمریکا به فیلم های ترسناک و هیجان انگیز. اگر جزو طرفداران این سینما هستید، این فیلم به نوعی حس نوستالژی شما را هم قلقلک می دهد.

2- آلبرت فیش

مردی که رستگاری را در گناه یافت. (به کارگردانی جان براسکی – محصول سال 2007)

 

 آلبرت فیش,مستندهای ترسناک

 
داستانی واقعی و مخوف آدم خوار و قاتل زنجیره ای سادیستیکی در نیویورک است که با فریب کودکان آنان را به کام مرگ می کشید. آلبرت فیش با تحریف داستان های انجیل هنگام مناجات قربانی هایش را شکنجه و عذاب می داد و همزمان برای رستگاری آنها دعا می کرد.

3- پدیده آسونگ
(به کارگردانی جردن کلارک – محصول سال 2011)

 

  پدیده آسونگ,مستندهای ترسناک

 
چه اتفاقی می افتد اگر 97 میلیون آدم در یک کشور به لولوخورخوره اعتقاد راسخ داشته باشند؟ از 400 سال پیش فیلیپینی ها هر چیز شر و شیطانی را به آسونگ نسبت می دادند. آسونگ برای آنها همان حکم لولوی ما را دارد با این تفاوت که فیلیپینی ها حتی وقتی بزرگ هم می شوند، آن را باور دارند.

آسونگ می تواند در خیلی چیزها حلول کند، در وجود یک زن یا ساحره، در جسم یک سگ بزرگ یا حتی هیولایی با زبان دراز که از جنین تغذیه می کند. ریشه این فرهنگ از کجا می آید؟ و چرا معمولا آن را به زنان نسبت می دهند؟ جردن کلارک در جستجوی پاسخ به اعماق افسانه های قومیت های اسپانیش در فیلیپین رجوع می کند. او داستان های تاریخی را آشکار می کندکه در آن اسپانیایی های مهاجرنشین با سوء استفاده از این موجود، جامعه فیلیپین را سال ها شستشوی مغزی دادند.


4- ساکنان زمین
(کارگردان: شان مونسون – محصول سال 2005)

  ساکنان زمین,مستندهای ترسناک

 
با گویندگی جاکویین فینکس این فیلم روی سوءاستفاده هایی که انسان از حیوانات می کند تمرکز دارد. کارگردان دوربین مخفی را به پشت پرده صنایعی برده تا هویت واقعی کارخانه های بزرگی را که برای منافع شخصی شان از حیوانات بهره وری می کنند، برملا سازد. ساکنان زمین یکی از تاثیرگذارترین مستندهایی است که در مورد خوی وحشی انسان ساخته شده و علاوه بر رتبه 8.4 جوایز بسیاری به دست آورده است.

5- دیگر نمی توانید بخوابید: میراث خیابان اِلم
(به کارگردانی دانیل فاراندز و اندرو کاوش – محصول سال 2010)

 

  میراث خیابان اِلم,مستندهای ترسناک

 
آوردن بتبه 8.1 کار آسانی نیست. یکی از بهترین مستندهای ترسناک که تمام وقایعی را که در فیلم «کابوس خیابان الم» رخ داده به ترتیب بررسی می کند. این فیلم چهارساعته بیننده را خسته نمی کند، حتی اگر «کابوس خیابان الم» را تا حالا ندیده باشید.

6- تسخیر شده: ارواح آسایشگاه «ویورلی هیلز»
(به کارگردانی کریستوفر سینت بوث محصول 2006 استرالیا)

ارواح آسایشگاه «ویورلی هیلز»,مستندهای ترسناک


این فیلم علاوه بر مصاحبه با بیماران واقعی این آسایشگاه و جن گیرها و اهالی ویورلی هیلز، مدارک و اسنادی مانند سایه اشباح و اصوات ماوراءالطبیعی، عکس و ویدوهایی از ارواح برایمان رو می کند تا اگر قبل از این به روح اعتقا نداشتیم، تماشای این مستند 83 دقیقه ای از این مکان نفرین شده اعتقادمان را زیر و رو کند. شخصا برای فراموش کردن آن مجبور شدم قبل از خواب یک فیلم کمدی هم ببینم. اگر شب می خواهید سر آرام بر بالین بگذارید، هر چه را در این صفحه نوشته شده، فراموش کنید.

/چلچراغ,برترینها

 


ویدیو مرتبط :
فیلم ممنوع شده درایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ویشکا آسایش در جشنواره فیلم فجر ورود آقایان را ممنوع کرد+تصاویر



ویشکا آسایش یکی از سیمرغ داران جشنواره فیلم فجر ورود آقایان را به این عرصه ممنوع کرد.
به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، در دوره بیست و نهم بی اغراق یکی از بهترین دوره های جشنواره را شاهد بودیم حضور فیلم های خوب و شاخص غافلگیری های ساختاری بسیاری از آثار نشست های پرشور مطبوعاتی و البته برخی حاشیه های ایجاد شده در نشست برخی از فیلم ها یکی از پررونق ترین دوره های جشنواره را رقم زد.
دوره ای که حضور آثار با  کیفیت رقابت را میان بزرگان سینما لذت بخش کرده بود.

برگزیدگان جشنواره فیلم های فجر,فیلم های برگزیده جشنواره فجر

برگزیدگان جشنواره فیلم های فجر,فیلم های برگزیده جشنواره فجر

برگزیدگان جشنواره فیلم های فجر,فیلم های برگزیده جشنواره فجر

برگزیدگان جشنواره فیلم های فجر,فیلم های برگزیده جشنواره فجر
جشنواره بیست و نهم با فیلم هایی چون "آقا یوسف"،‌ "آ‌لزایمر"، "جرم" و "جدایی نادر از سیمین" پربار برگزار شد و آثاری در این دوره حضور داشتند که با مضمون اجتماعی ارتباط نزدیک تری داشت.
دبیری مسعود شاهی بر بهتر شدن برگزاری افزود و با اهدای جوایز بسیار همه فیلم سازان و کارگردانان با روی خوش به کار خود ادامه دادند.
این دوره موضوعات اجتماعی برتری خاصی بر سایر موضوعات داشت و یکی از شگفتی سازان این دوره فیلم "جدایی نادر از سیمین" بود که مورد استقبال بسیاری از اهالی سینما و منتقدان قرار گرفت و توانست جایزه کارگردانی و فیلم نامه را دریافت کند.

برگزیدگان جشنواره فیلم های فجر,فیلم های برگزیده جشنواره فجر
*برگزیدگان بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر؛

این  دوره از جشنواره با حذف بخش های کوتاه،‌ مستند و پویانمایی به دبیری مهدی مسعود شاهی برگزار شد که در این دوره جوایز اصلی به فیلم های مسعود کیمیایی و اصغر فرهادی تعلق گرفت.
داوری بخش سودای سیمرغ را جهانگیر الماسی، مجید انتظامی، ابولقاسم طالبی، جابر قاسمعلی، علی معلم و حسن عباسی، بهره داشتند که در نهایت فیلم "جرم" به کارگردانی مسعود کیمیایی را به عنوان بهترین فیلم انتخاب کردند و بهترین سیمرغ کارگردانی و فیلم نامه به اصغر فرهادی برای "جدایی نادر از سیمین" اهدا شد.

برگزیدگان جشنواره فیلم های فجر,فیلم های برگزیده جشنواره فجر

برگزیدگان جشنواره فیلم های فجر,فیلم های برگزیده جشنواره فجر

برگزیدگان جشنواره فیلم های فجر,فیلم های برگزیده جشنواره فجر
مهدی هاشمی برای فیلم "آقا یوسف" و ‌"آلزایمر" و ویشکا آسایش برای فیلم ورود آقایان ممنوع بهترین بازیگر نقش انتخاب شدند و جایزه نقش مکمل هم به حامد بهداد برای فیلم جرم و مهناز افشار برای فیلم "سعادت آباد" تعلق گرفت.
همچنین فیلم "جدایی نادر از سیمین" جایزه ویژه تماشاگران نیز تصاحب کرد.
از دیگر آثار این دوره جشنواره می‌توان به آسمان محبوب داریوش مهرجویی ، اخراجی ها 3 مسعود ده نمکی، اینجا بدون من بهرام توکلی، خیابان های آرام کمال تبریزی، راه آبی ابریشم محمد بزرگ نیا، 32 روز جمال شورجه ، گزارش یک جشن ابراهیم حاتمی کیا و یه حبه قند سید رضا میرکریمی اشاره کرد.
در جشنواره بیست و نهم نکوداشت محمدرضا اعلامی، منوچهر حقانی پرست و بزرگداشت شهریار بحرانی، پوران درخشنده، داوود رسولیان، مهدی فقیه، مسعود کیمیایی، بیژن محتشم و جمشید هاشم پور برگزار شد...... /  yjc.ir