فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

فیلم‌های میلیاردی نوروز ۹۲



فیلم‌های میلیاردی نوروز ,رسوایی

فیلم «رسوایی» مسعود ده‌نمکی به همراه انیمیشن سینمایی «تهران 1500» اولین ساخته بلند بهرام عظیمی دو فیلمی هستند که در نوروز امسال به فروش میلیاردی دست یافتند.

فروش فیلم‌های روی پرده در ابتدای سال 92 تا حدودی امیداور کننده بود. دو فیلم «رسوایی» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی و «تهران 1500» بهرام عطیمی توانستند میلیاردی شوند و «حوض نقاشی» مازیار میری هم فاصله چندانی با میلیاردی شدن ندارد.

اگرچه با تمام شدن تعطیلات نوروزی فروش فیلم‌های روی پرده کاهش پیدا می‌کند اما می‌توان به ادامه این روند در فصل‌های پر فروش سال و در مورد فیلم‌های دیگر نیز امیدوار بود.

پدیده نوروز 92 در سینما انیمیشن «تهران 1500» بود که توانست پا به پای فیلم‌های دیگر مخاطب جذب کند. این اولین بار است که یک انیمیشن در ایران روی پرده می‌رود و به فروش میلیاردی دست پیدا می‌کند. موفقیت بهرام عظیمی و گروه سازنده این انیمیشن راه را برای دیگر هنرمندان این عرصه نیز باز می‌کند.

آمار فروش فیلم‌های روی پرده در جدول زیر بنا به روایت پخش کننده آنها است.
 

نام فیلم
کارگردان
بازیگران
خلاصه داستان
فروش فیلم‌ در تهران و شهرستان  
رسوایی
مسعود ده‌نمکی
اکبر عبدی، الناز شاکردوست، محمدرضا شریفی‌نیا، کامران تفتی
افسانه دختر بدنام محل که مورد توجه همسایه‌ای است به علت بدهی‌های خود و پدرش تحت فشار و در آستانه فروپاشی کامل اخلاقی است.
2 میلیارد تومان
تهران 1500
بهرام عظیمی
مهران مدیری، بهرام رادان، حبیب رضایی، هدیه تهرانی
پیرمردی به نام اکبر با بازی مهران مدیری که 160 سال سن دارد، در آستانه مرگ از نوه‌اش با بازی هدیه تهرانی که در کره ماه درس می‌خواند می‌خواهد به زمین برگردد.
یک میلیارد و 100 میلیون تومان
حوض نقاشی مازیار میری
 
شهاب حسینی، نگار جواهریان، فرشته صدرعرفایی، سیامک احصایی زندگی یک زوج کم‌توان ذهنی که یک پسربچه دارند، به دلایلی با چالش روبه‌رو می‌شود.
 
900 میلیون تومان
 
رژیم طلایی
رضا سبحانی
مهدی هاشمی، امین حیایی، مریلا زارعی
مهریه یک زن معادل وزن او و شوهرش است. همین امر اتفاق های عجیبی را بوجود می آورد.
170 میلیون تومان
قاعده تصادف
بهنام بهزادی
امیر جعفری، اشکان خطیبی، مهرداد صدیقیان، امید روحانی
روایتی از زندگی یک گروه تئاتری است که درگیر آماده کردن این نمایش و رساندن آن به اجرا هستند.
155 میلیون تومان

منبع:khabaronline.ir


ویدیو مرتبط :
نوروز ۹۲

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اینکه شجریان مجددا بتواند نقش موثر خود در کشور را بازیابد، بستگی به خودش دارد / تبلیغات شبکه های ماهواره ای بر فروش میلیاردی فیلم ها در نوروز تاثیر گذاشت



اخبارفرهنگی,اخبار بازیگران,حسین نوش‌آبادی

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: باتوجه به حادثه تلخ منا و عدم همکاری دولت عربستان برای پرداخت خسارت و دیه جانباختگان ما در این حادثه و همچنین قطع روابط دیپلماتیک دو کشور و تعطیلی سفارتخانه و کنسولگری عربستان به نظر نمی‌رسد چشم‌انداز روشنی برای حل این مسئله در شرایط فعلی موجود باشد.

به گزارش انتخاب، حسین نوش‌آبادی در اولین نشست خبری سخنگوی این وزارتخانه در سال 95 درباره وضعیت نهایی اعزام زائران ایرانی به حج تمتع در سال جاری گفت: بحث اعزام زائرین برای حج تمتع در سال جاری از بحث‌های مهمی است که توجه مسئولان کشور را به خود جلب کرده است. متاسفانه سال  گذشته با بروز حوادث تلخ منا و هتک حرمت زائران ایرانی در فرودگاه جده مواجه شدیم که تاکنون هیچگونه پیگیری برای پرداخت غرامت یا حتی عذرخواهی از جانب عربستان سعودی صورت نگرفته است. قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی که منجر به تعطیلی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های دو کشور شد نیز مزید علت دیگری برای افزایش شدت مشکل در اعزام زائران ایرانی به حج تمتع به حساب می‌آید.

سخنگوی وزارت ارشاد اضافه کرد: تمام مراجع تقلید، رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور تاکید دارند که در جریان حج حتما باید حرمت و کرامت انسانی زائرین ایرانی در بالاترین سطح رعایت شود و اگر قرار است با حضور در عربستان این مقولات زیر پا گذاشته شود؛ اعزام زائر به این کشور چندان جایز نیست. همچنین علی‌رغم تلاش‌های چندین ماهه جهت رزو هتل و تدارک وسایل ایاب و ذهاب زائرین ایرانی که سال‌های گذشته تا این تاریخ نهایی شده بود؛ تا امروز موفق نشدیم هیچگونه اقدامی درباره این مسائل صورت دهیم.

 نوش‌آبادی اما خبر از سفر هیاتی ایرانی به عربستان برای بررسی روند اعزام زائر به حج تمتع داد و گفت: قرار است فردا 24 فروردین هیاتی به سرپرستی سازمان حج و زیارت به عربستان اعزام می‌شود تا با مذاکره رودررو با وزیر حج عربستان به بررسی این مشکل بپردازد. عربستان در این سال‌ها نشان داده که نسبت به تامین امنیت و حقوق ملت مسلمان و مخصوصا اتباع ایرانی قصور داشته است. درثانی ما علاقه‌مند هستیم زائران ایرانی با پرواز کشور خودمان به حج اعزام شوند که این مسئله با مشکلی که هفته گذشته عربستان برای هواپیمای شرکت ماهان بوجود آورد؛ مسئله را  جدی‌تر از قبل می‌کند.

هیچ تصمیمی برای واگذاری موزه هنرهای معاصر نداریم
سخنگوی وزارت ارشاد همچنین در قبال موضع این وزارتخانه درباره صحبت‌هایی که از واگذاری موزه‌ هنرهای معاصر به بنیاد رودکی منتشر شده است؛ گفت: این شایعه از زمانی مطرح شد که تنها براساس یک نظرسنجی و مشورت درون‌سازمانی مبنی بر کارشناسی کردن امکان واسپاری فعالیت‌های موزه به بخش غیردولتی نام بنیاد رودکی به میان آمد. صراحتا اعلام می کنیم که این مسئله تنها در حد یک دیدگاه مشورتی و کارشناسی‌سنجی بوده و هیچ تصمیمی برای انتقال این مجموعه فاخر که یکی از مهمترین مکان‌های نگهداری عالی‌ترین آثار هنری ملی کشور است؛ وجود ندارد. موزه هنرهای معاصر همچنان زیرمجموعه و زیرساختاری از وزارت ارشاد باقی خواهد ماند چراکه اگر قرار بر واگذاری به یک موسسه آن هم در حدو اندازه‌های این موزه باشد باید ضوابط و چارچوب‌هایی طی شود و نظر نهایی  دولت در این مورد لحاظ  گردد.

به حضور علی رهبری در سمت مدیریت ارکستر افتخار می‌کنیم
معاون پارلمانی و حقوقی وزارت ارشاد در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مفاد توافقی که از سوی مقام وزارت با علی رهبری (رهبر اکستر سمفونیک) صورت گرفت و منجر به باز پس گیری استعفای او شد؛ گفت: بحث استعفای علی رهبری که قبل از سال جدید مطرح شد در دیدار نوروزی شخصا از سوی آقای وزیر منتفی اعلام شد.

وی افزود: هزینه‌های زیادی صرف شد که آقای رهبری مدیریت ارکستر سمفونیک را به عهده بگیرد و نتایج کار نیز موفق بوده است. در هر صورت ایشان چهره شناخته شده‌ای در عرصه موسیقی کلاسیک جهانی هستند و ما به حضور ایشان در سمت مدیریت ارکستر کشور افتخار می‌کنیم. نباید اختلافات جزیی و ناهماهنگی‌هایی که در حوزه مسائل اجرایی و اداری به وجود می‌آید؛ کار را تا جایی پیش ببرد که ما مجبور به دریافت استعفا از سوی ایشان شویم.

رهبری اختیار تام دارد
نوش‌آبادی ادامه داد: آقای رهبری براساس توافق صورت گرفته رهبری ارکستر سمفونیک را برعهده دارند و نباید مداخله دیگر اشخاص در این بحث را شاهد باشیم. البته مسائل اداری و مالی نیز باید در جای خود و از سوی دیگر پیگیری شوند تا دغدغه‌ها و حاشیه‌های جانبی به وجود نیاید. علی رهبری اختیار کامل برای مدیریت هنری و رهبری ارکستر سمفونیک را دارد اما بهتر است تا در دیگر حوزه‌ها ورود نکند و ذهن و قدرت خود و ارکستر سمفونیک را به سمت حواشی نکشاند. آقای رهبری هم علاقه‌مند به حضور در عرصه‌های موسیقی داخل کشور هست باید به دنبال راهی برای بهبود شرایط باشیم تا این موفقیت‌های به دست آمده به راحتی نابود نشود.

ملاقات شجریان مهم نیست؛ سلامتی‌اش مهم است
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چرایی عدم پیگیری و احوال‌پرسی از محمدرضا شجریان ازسوی هیچ کدام از مقامات وزارت ارشاد گفت: باید به دنبال بهبود و بازیابی سلامت ایشان باشیم در حال حاضر مهمترین مسئله بازگشت ایشان به سلامتی است نه ملاقات فلان شخص یا فلان مسئول. البته همه هنرمندان برای ما عزیز هستند مخصوصا آنهایی که حقی بر گردن موسیقی اصیل ایرانی دارند. ما هم امیدواریم ایشان هر چه سریعتر سلامت خودشان را بازیابند. چنانچه نیاز به حمایت و پیگیری از سوی وزارت ارشاد باشد حتما صورت می‌گیرد اما گمان نمی‌کنم ایشان نیازی به کمک و پیگیری از سوی این وزارتخانه داشته باشد. مسئله ایشان در حال حاضر چیز دیگری است که حل آن بسته به خودشان دارد تا بتوانند مجددا نقش موثر خود در موسیقی داخلی کشور را بازیابند.

خانه موسیقی باید حواشی را برطرف کند
سخنگوی وزارت ارشاد سپس درباره برخی انتقادها که از طرف اعضای خانه موسیقی به این نهاد وارد می‌شود و باتوجه به نزدیکی انتخابات خانه موسیقی یادآور شد: انتقاد اگر با قصد خیرخواهی و اصلاح باشد همیشه سازنده است و مورد استقبال قرار می‌گیرد. عملکرد همه نهادها چه دولتی و چه خصوصی نیز می‌تواند مورد نقد قرار بگیرد. قانون و ضوابط روشنی نیز در قبال نقادی و حاشیه‌سازی‌ها که شائبه‌هایی را بوجود می‌آورد وجود دارد. در همین حوزه خانه موسیقی نیز نقش، جایگاه و تاثیر مشخصی در موسیقی کشور دارد که برای وزارت ارشاد نیز پذیرفته شده است. ما تلاش می‌کنیم برخی از نگاه‌ها که بعضا بدبینانه نیز هست برطرف شوند و تعامل و همراهی خوبی میان اعضای خانه موسیقی صورت بگیرد نباید با دامن زدن به مسائل کوچک باعث اختلاف‌افکنی در فعالیت‌های هنری شویم. خانه موسیقی باید با برطرف کردن این حواشی به مرحله‌ای برسد که بتوانیم در زمان نیاز به واسپاری، فرآیند اجرایی بخش‌هایی که چنین امکانی دارد را به آن محول کنیم.

برکنار جمالی شایعه است
او برکناری جمالی از مدیریت بنیاد رودکی را شایعه خواند و  گفت: تاکنون خبر موثقی از برکناری آقای جمالی نشنیده‌ام و تا همین لحظه نیز اظهارات دقیقی در این مورد وجود ندارد به نظر می‌رسد این خبر تنها در حد یک شایعه باشد.

تدوین سند موسیقی ادامه دارد
نوش‌آبادی درباره روند تدوین سند موسیقی نیز تصریح کرد: تدوین سند موسیقی کار ارزنده‌ای است که می‌تواند چراغ راهی برای پیشرفت موسیقی کشور باشد. این سند که نهایتا حاصل بررسی و پژوهش هنرمندان موسیقی، پژوهشگران هنر و حقوقدانان است در دست انجام است که شاید در ابتدا نقطه ضعف‌هایی داشته باشد که باید با نقد علمی و منصفانه برطرف شود.

شهرآفتاب برای 5 سال رایگان در اختیار ارشاد است
باتوجه به نزدیک بودن برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نوش‌آبادی درباره نظارت‌های مدنظر ارشاد بر عرضه قرآن در نمایشگاه کتاب نیز گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب همواره کار بزرگی است که حکم یک رویداد فرهنگی عظیم را برای کشور دارد. شاید نقطه‌ضعف‌هایی هم در این خصوص وجود داشته باشد که تخلفات برخی ناشران نمونه‌ای از این ضعف‌هاست. بر همین اساس در نمایشگاه کتاب سال جاری بیش از 100 ناشر به دلیل تخلف صنفی و نه محتوایی از حضور بازماندند. نمایشگاه کتاب یک مانور فرهنگی بزرگ است که ناشران باید قدر این رخداد را بدانند و با بی‌توجهی به ضوابط و مقررات از آن محروم نشوند. در خصوص کتب قرآن نیز همچون سال‌های گذشته نظارت لازم صورت می‌گیرد و با متخلفان برخورد می‌شود. می‌خواهیم در نمایشگاه با رعایت ضوابط هم حرمت شرکت‌کنندگان و هم ناشران حفظ شود.

وی در پاسخ به سوال موضع وزارت ارشاد در قبال اعمال نظر نهادهای مختلف در نظارت بر مضامین کتاب‌ها در نمایشگاه کتاب اضافه کرد: ضوابط و مقررات حضور در نمایشگاه کتاب تهران به روشنی برای ناشران داخلی و خارجی اعلام شد و همانطور که اشاره شد بسیاری از محرومان امسال به دلیل تخلف صنفی نه محتوایی از شرکت در این دوره محروم شدند. در نمایشگاه‌های بزرگ جهانی هم چنانچه ناشری تخلف داشته باشد از حضور در نمایشگاه محروم می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین ضمن تشکر از شهرداری برای تلاش جهت آماده‌سازی شهر آفتاب به عنوان محل بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: خوشبختانه با پیگیری‌ها و تعامل ارشاد و شهرداری تمام تدابیر برای برگزاری نمایشگاه خوب در شهر آفتاب اندیشه شده مهمترین دغدغه که دغدغه رفت‌وآمد بود نیز با احداث خط مترو شهر آفتاب تا حد زیادی رفع گردیده است. در حال حاضر شهرداری به نظر می‌رسد قرار است تا 5 سال آینده شهر آفتاب را به صورت رایگان در اختیار ارشاد قرار دهد اما از آنجا که نه شهردار دوره بعد و نه کادر وزارت ارشاد در دوره آتی دولت مشخص است؛ چندان نمی‌توان برای ادامه روند اظهارنظر کرد اما به نظر می‌رسد هم شهرداری و هم ارشاد مایل به تمدید این تفاهم‌نامه هستند.

کار برای تئاتر ادامه دارد
معاون پارلمانی وزارت ارشاد درباره هنرهای نمایشی نیز اظهار داشت: سال گذشته از سوی وزیر سال تئاتر نامگذاری شده که باعث شد اقدامات خوبی برای هنرهای نمایشی صورت بگیرد. افزایش بودجه هنرهای نمایشی، مرمت و بازسازی سالن‌های مهم اجرای تئاتر و برگزاری چندین و چند جشنواره تئاتر استانی ازجمله اقدامات خوبی بود که در سال تئاتر برای هنرهای نمایشی اتفاق افتاد. البته باید تاکید کرد که این اقدامات گرچه لازم بوده اما کافی نبوده ولی هنوز تا نقطه مطبوع بسیار فاصله داریم. نمی‌خواهیم بگوییم همه چیز در بهترین سطح در جریان است اما می‌توان با مانور بر نقاط قوت برای ادامه کار انگیزه داد.

برخورد با سایت‌های همسریابی وظیفه نهادهای انتظامی، قضایی و پلیس فتاست
نوش‌آبادی درباره روند نظارت بر سایت‌های همسریابی نیز اظهار داشت: تعداد سایت‌هایی که با مجوز رسمی وزارت ارشاد در حوزه همسریابی فعالیت می‌کنند انگشت‌شمار و بسیار اندک هستند. متاسفانه در حال حاضر شاهد تعداد بالایی از سایت‌ها در این حوزه هستیم که  نه تنها هیچ مجوزی از سوی وزارت ارشاد ندارد بلکه جدا از هدف اصلی این سایت‌ها که تشویق به ازدواج و تحکیم خانواده است اقدام به فعالیت‌هایی می‌کنند که در شأن ملت ایران نیست. البته ما تنها مرجع صدور مجوز برای سایت‌ها و پایگاه‌های اینترنتی هستیم و اقدامات قهری و قضایی باید از سوی نهادهای حقوقی و مقام قضایی صورت بگیرد. اینکه نظارت و مسدود کردن سایت‌های غیرقانونی در این حوزه کند پیش می‌رود را قبول دایم و برای حل این مسئله گفت‌وگوهایی با نهادهای انتظامی، قضایی و پلیس فتا صورت گرفته است اما نهایتا اقدام اصلی باید از سوی آنها باشد.

رویه ارشاد شکایت از رسانه‌ها نیست
سخنگوی وزارت ارشاد درباره اظهارنظر دیروز علی جنتی مبنی بر اینکه دولت یازدهم صرف انتقاد از هیچ رسانه‌ای شکایت نکرده است؛ گفت: شکایت حق قانونی هر فرد حقیقی و حقوقی است که احساس می‌کند رفتار نامعقولی با او شده یا اظهارات خلافی علیه او صورت گرفته است اما رویه وزارت ارشاد به صورت جزئی و دولت در کل به این صورت است که هیچ شکایتی صرف انتقاد از رسانه‌ها نداشته باشد. با این وجود دستکم وزارت ارشاد این گلایه را دارد که بسیاری از سایت‌ها و گلایه‌ها به طور مداوم مطالب و مواردی خلاف حفظ کرامت دیگران منتشر می‌کنند. درخصوص دولت نیز اگر آقای جنتی گفته‌اند که دولت یازدهم هیچ شکایتی از هیچ رسانه‌ای نداشته است حتما درست گفته‌اند ممکن است در برخی بخش‌ها پیگیری‌هایی صورت گرفته باشد اما اینکه مسئله به دادگاه و نهاد قضایی کشیده شود؛ وجود نداشته است.

تاثیر نسبی شبکه‌های ماهواره‌ای در فروش میلیاردی سینماها در نوروز تایید می‌شود
او همچنین با اشاره به فروش میلیاردی سینمای کشور در 20 روز ابتدایی سال 95 یادآور شد: رکورد حضور مردم در سینما در همین ابتدای سال شکسته شد و در فاصله زمانی 3-2 هفته‌ای چرخه اقتصادی سینما در حد قابل قبولی در گردش بود که نوید سال خوبی را برای سینمای کشور دارد. این استقبال اولا ناشی از کیفیت خوب فیلم‌های سینما و همچنین تبلیغات جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های منتخب بود البته تبلیغات رسانه‌های داخلی و ازجمله صداوسیما نیز چندان در آشتی مردم با سینما بی‌تاثیر نبوده‌اند. پخش تیزر فیلم‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان نیز شاید تا حدودی در این میزان استقبال تاثیر گذاشته باشد ولی مسئله اینجاست که اساسا بسیاری از این تبلیغات به واسطه نمایش‌دهنده خارجی که قرار است فیلم را در کشورهای دیگر اکران کند؛ از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شوند.

نوش‌آبادی افزود: همانطور که قبلا نیز اشاره شده پخش تیزر و تبلیغ فیلم‌های ایرانی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان چنانچه به خواست و اقدام خود کارگردان و تهیه‌کننده باشد؛ مخالف قانون و ممنوع است و متخلفان مورد پیگرد قرار می‌گیرند.

ارشاد از تمام امکانات برای تدوین اقتصاد مقاومتی در عرصه فرهنگی و هنری استفاده می‌کند
نوش‌آبادی در ابتدای این نشست نیز با توجه به نامگذاری سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل از سوی رهبر انقلاب اسلامی توضیحاتی درباره برنامه‌های این وزارتخانه در جهت پیشبرد اهداف این شعار ارائه کرد و گفت: سال 95 از سوی وزیر ارشاد نیز سال گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است و وزارت ارشاد خود را موظف می‌داند از تمام پتانسیل‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور برای جاانداختن اقتصاد مقاومتی و تقدیر از کارآفرینان استفاده کنند. حمایت از پژوهش‌های رسانه‌ای و علمی در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز از دیگر برنامه‌های وزارت ارشاد برای پیشبرد اهداف شعار سال است همچنین جشنواره‌ها و مسابقات مجازی متعددی با موضوع اقتصاد مقاومتی در حوزه‌های هنرهای تجسمی، موسیقی، فیلم و غیره برگزار خواهد شد. در یک کلام وزارت ارشاد از تمام ابزارها و امکانات برای تدوین اقتصاد مقاومتی در عرصه فرهنگی و هنری استفاده می‌کند.

ارشاد از هر امکانی برای تصویب لوایح حقوق مالکیت ادبی و هنری بهره می‌برد
سخنگوی وزارت ارشاد همچنین خبر از برگزاری سومین همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری در 13 اردیبهشت‌ماه داد و گفت: سومین همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری در دولت تدبیر و امید با رویکرد حمایت از آثار ادبی و هنری در فضای مجازی برگزار می‌شود. این همایش روز 13 اردیبهشت‌ماه سال جاری در مرکز همایش کتابخانه ملی ایران و با حضور کارشناسان، حقوقدانان و مسئولین دولتی برگزار می‌شود. باتوجه به مسئولیت خطیر وزارت ارشاد در حفظ حقوق مؤلفان و مصنفان این وزارتخانه از هر امکانی برای تصویب لوایح مربوطه در این باره کوتاهی نمی‌کند. امیدواریم لایحه‌ای که سال گذشته به مجلس ارائه شد امسال به تصویب برسد.

وی ادامه داد: از آنجا که استفاده بدون اجازه از آثار فرهنگی و هنری در فضای مجازی به شدت رایج شده؛ امسال همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری را باتوجه ویژه به فضای مجازی برگزار می‌کنیم. البته پیوستن به برخی کنوانسیون‌های کپی‌رایت ازجمله کنوانسیون برن و رم نیازمند اجماع مسئولین و مقامات ارشد کشوری است و وزارت ارشاد نمی‌تواند رسما در این مورد تصمیم بگیرد اما در این وزارتخانه پژوهشی آغاز شده که مضرات و منافع پیوستن به این کنوانسیون‌ها را به طور دقیق بررسی کند. تاکنون دیدگاه‌های متفاوت و متضادی در این‌باره وجود داشته و هنوز به جمع‌بندی روشنی در این باره نرسیده‌ایم.

«یالثارات» باید دوباره مجوز دریافت کند
نوش آبادی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تصمیم دستگاه قضائی به فعالیت هفته نامه «یالثارات» علی رغم لغو پروانه امتیاز این نشریه از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات، گفت: هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز نشریه یالثارات را لغو کرده و به طور طبیعی مرجع صدور مجوز مجدد به این نشریه همانند سایر نشریات، هیئت یاد شده است. هیئت نظارت بر مطبوعات شورای فرادستگاهی و فراقوه‌ای است و اگر قرار باشد این نشریه بخواهد منتشر شود، نیازمند طی مراحل و تشریفات قانونی و اداری در این هیئت است و می‌بایست درخواست مجدد خود را برای انتشار به هیئت ارائه کند که پس از بررسی در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد اظهارات دیروز وزیر ارشاد درباره تعهد دولت به تامین آزادی بیان و آزادی پس از بیان و اینکه آیا این سخن به معنای آن است که سال جدید، پایانی بر توقیف مطبوعات خواهد بود یا خیر؟ نیز گفت: آزادی قلم، بیان و عقیده براساس قانون اساسی محترم شمرده شده و تا زمانی که این آزادی تعرضی به حقوق و آزادی‌های دیگران نباشد، به رسمیت شناخته می‌شود. البته ما باید مرزها را هم بشناسیم؛ در اصل هفتم قانون اساسی تصویب شده است که هیچ کس حق ندارد به بهانه حفظ وحدت و امنیت داخلی در کشور، آزادی‌های مشروع مردم را سلب کند و در عین حال کسی هم حق ندارد به بهانه آزادی، به وحدت و امنیت ملی کشور خدشه وارد کند.

اخبار فرهنگی و هنری - انتخاب