فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

فروش 2.5 میلیون دلاری آثار ایرانی در حراج کریستیز دبی



اخبار,اخبار فرهنگی,آثار ایرانی در حراج کریستیز دبی

 
اخبار فرهنگی - فروش 2.5 میلیون دلاری آثار ایرانی در حراج کریستیز دبی

  ٢٦ اثر نقاشی، نقاشی-خط و مجسمه هنرمندان ایران در شانزدهمین حراج کریستیز خاورمیانه در مجموع به مبلغ دو میلیون و ٤١٨ هزار دلار به فروش رسید.

به گزارش گالری ها، در این مراسم که مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت از ٢١ هنرمند ایرانی ٣٠ اثر در این حراج در معرض فروش قرارگرفت که ٢٦ اثر در مجموع به قیمت دو میلیون و ٤١٨ هزار دلار به فروش رسید.

گرانترین اثر ایرانی به علی بنی صدر نقاش ٣٨ ساله مقیم نیویورک تعلق داشت که ٣٤٠ هزار دلار چکش خورد؛ اثری از مجموعه خط های فرهاد مشیری ٢٠٨ هزار دلار ، نقاشی-خط آبی رنگ سید محمد احصایی ١٧٢ هزار دلار از این حیث در جای دوم و سوم ایستادند.

در این حراج نقاشی-خط سبز رنگ احصایی ١٦٠ هزار دلار ، نقاشی دیگری از مشیری ١٤٨ هزار دلار ، نقاشی انتزاعی سهراب سپهری ١٣٦ هزار دلار ، اثر حسین زنده رودی ١٣٦ هزار دلار، نقاشیخط مواج نصرالله افجه ای ١٣٦ هزار دلار ، مجسمه شاعر ایستاده پرویز تناولی ١١٢ هزار دلار ، نقاشی زیبایی از فریده لاشایی ١٠٦ هزار دلار ،اثر دیگری از زنده رودی ١٠٠ هزار دلار، تابلوی الله چهار قطعه ای احصایی ٨٨ هزار دلار، رضا درخشانی ٨٨ هزار دلار، حسین قندریز ٦٣ هزار دلار، حائری زاده ٦٣ هزار دلار، کوروش شیشه گران ٥٣ هزار دلار ، رضا مافی ٤٤ هزار دلار، منوچهر یکتایی ٣٨ هزار دلار، جعفر روحبخش ٣٨ هزار دلار، عکسی از مجموعه درختان عباس کیارستمی ٣٨ هزار دلار، مسعود عربشاهی ٣٥ هزار دلار، مجسمه هیچ و صندلی برنزی پرویز تناولی ٢٨ هزار دلار ، اثر دیگری ازعربشاهی ٢٤ هزار دلار ، رضا آرامش ٢٣ هزار دلار، نقاشیخط «نیایش سبز» علی شیرازی ١٨ هزار دلار و نقاشی مهرداد محب علی ١٨ هزار دلار به فروش رسیدند.

این در حالی بود که دو مجسمه بزرگ « هیچ » پرویز تناولی به فروش نرسیدند که کارشناسان اشتباه در تعیین قیمت اولیه را علت این امر ارزیابی کردند ؛ یک اثر از فرهاد مشیری و نیز زنده یاد صادق تیرافکن در این حراج فروش نرفتند.

گرانترین اثر به فروش رسیده در این شب به دو هنرمند فقید مصری عبدلهادی الغاذار یک میلیون و ٢٤ هزار دلار و محمد سعید ٦٦٤ هزار دلاراختصاص یافت.

حضور چشمگیر ایرانیان به خصوص مدیران چندین گالری تهران از خصوصیات بارز این دوره بود ؛ به سبب همزمانی آرت دوبی در مدینه الجمیرا و کریستیز ، اغلب گالری های دوبی در دو مجموعه DIFC و القوز افتتاحیه های پرشماری داشتند که در آنها نیز آثاری متنوع از هنرمندان کشور ارائه شد.

حراج کریستیز دوبی که به دلیل بهرمندی از حضور پرشمار مجموعه داران بین المللی آرت دوبی، یک ماه پیش از موعد همیشگی اش، شب عید نوروز ، شامگاه ٢٨ اسفند در هتل امارات تاورز برگزار شد.
 اخبار فرهنگی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
دوربین مخفی دوچرخه فروش ایرانی در دبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حراج آثار 36 هنرمند ایرانی در کریستیز


بیستمین دوره حراج کریستیز که همزمان با دهمین سال حضور این برند جهانی در خاورمیانه است با آثار و عناوینی از 36 هنرمند ایرانی در دوبی برگزار می ‎شود.

خبرگزاری ایرنا: بیستمین حراج کریستیز در حالی ساعت هفت عصر چهارشنبه پیش رو در هتل امارات تاورز دوبی کار خود را آغاز می‎ کند که این رویداد هنری 10 سالگی خود را نیز جشن خواهد گرفت. به همین مناسبت، کریستیز در بخش آغازین حراج این دوره دست به ابتکار زده و در بخشی اختصاصی شماری از آثاری که در 10 سال گذشته در این حراج حضور جالب توجه داشته اند را بار دیگر به مجموعه‎ داران علاقه‎ مند عرضه خواهد کرد ؛ نکته بسیار حائز اهمیت در این بخش سهم بسیار قابل توجه آثار و هنرمندان ایران است که بیش از یک چهارم کل آثار را به خود اختصاص داده اند.

* 10 سالگی کریستیز و 15 هنرمند ایرانی

بیستمین کریستیز خاورمیانه دو کاتالوگ مستقل دارد؛ کاتالوگ ویژه دهمین سال شامل 40 اثر و کاتالوگ حراج بیستم که بلافاصله و در ادامه بخش ویژه به روی میز حراج می آید و بیش از 80 اثر را به خریداران پیشنهاد می کند؛ کاتالوگ دهمین سال در حالی که تصویر اثر حامد عیوض هنرمند مصری را روی جلد دارد به چاپ رسیده است؛ در این بخش 40 اثر از 37 هنرمند ایران، مصر، لبنان، سوریه، عراق، مراکش و ترکیه ارائه خواهد شد که گران‎ترین قیمت پایه به اثری از عمرالنقدی هنرمند مصری با عنوان 'سارایوو' تعلق دارد. این تابلوی نقاشی سه لته‎ای که به 'گوئرنیکا' اثر پیکاسو شباهت بسیاری دارد با قیمت پایه 400 تا 600 هزار دلار در این شب چکش خواهد خورد. حامد عیوض از مصر و شفیق عبود از لبنان نبز دیگر هنرمندان غیر ایرانی گران قیمتی هستند که آثار آنان با قیمت پایه 300 تا 400 هزار ارائه خواهد شد.

در کاتالوگ ده سالگی کریستیز آثاری از 15 هنرمند ایرانی ارائه شده است که به ترتیب: پرویز تناولی، سهراب سپهری، منوچهر یکتایی، بهمن محصص، کوروش شیشه گران، جعفر روحبخش، فرامرز پیلارام، منصور قندریز، حسین زنده رودی، محمد احصایی، منیر فرمانفرمایان، فرهاد مشیری، رکنی حائری زاده، افروز عمیقی و هایده شافعی روی میز حراج می روند.

در میان هنرمندان ایرانی گران قیمت ترین اثر به یک مجسمه 'هیچ' از پرویز تناولی با قیمت پایه 300 تا 400 هزار دلار تعلق دارد که در سال 2007 خلق شده است.

رتبه بعدی به تابلویی از مجموعه درخت‎ های سهراب سپهری اختصاص دارد که در سال 1970 خلق شده است و قیمت پایه 250 تا 300 هزار دلار برای آن در نظر گرفته شده است. از پرویز تناولی یک مجسمه دیگر از مجموعه شاعر و قفس نیز در این بخش حضور دارد که قیمت پایه آن 140 تا 180 هزار دلار است و اثر دیگر سهراب سپهری 80 تا 120 هزار دلار قیمت پایه دارد.

محمد احصایی نیز با یک اثر نقاشی خط جایگاه سوم هنرمندان گران قیمت ایران را به خود اختصاص داده است، اثر او که در سال 2012 خلق شده است با قیمت پایه 200 تا 300 هزار دلار در این حراج چکش خواهد شد.

همچنین اثری از فرامرز پیلارام متعلق به سال 1970 و حجم آینه کاری شده ای از منیر فرمانفرمایان که در سال 1974 ساخته شده نیز در این حراج با قیمت پایه 180 تا 240 هزار دلار ارائه خواهد شد. از منصور قندریز و حسین زنده رودی نیز آثاری با قیمت پایه 150 تا 200 هزار دلار در این حراج وجود دارد. فرهاد مشیری نیز تابلویی با عنوان 'کنفرانس' را در این حراج با قیمت پایه 120 تا 180 هزار دلار دارد. از منوچهر یکتای نیز نقاشی رنگ روغنی خلق شده در سال 1964 با قیمت پایه 100 تا 150 هزار دلار در این حراج ارائه می ‏شود.

تابلویی از بهمن محصص نیز در این حراج با قیمت پایه 100 تا 120 هزار دلار چکش خواهد خورد. دیگر آثار هنرمندان ایرانی نیز همگی کمتر از 100 هزار دلار قیمت پایه دارند. آثار افزور عمیقی 80 تا 120، کوروش شیشه گران 70 تا 90 ، هدیه شفیع 60 تا 80، جعفر روح بخش 50 تا 70 و رکنی حائری زاده 40 تا 60 هزار دلار قیمت گذاری شده اند.

*حراج بیستم و رکورد داری 2 هنرمند ایرانی

در بخش اصلی کریستیز بیستم نیز 86 اثر از 64 هنرمند ارائه می‎شود که 35 اثر آن به 21 هنرمند ایرانی تعلق دارد. در این بخش آثاری از هنرمندان کشورهای ایران، مراکش، مصر، عراق، ترکیه، عربستان سعودی، فلسطی، سوریه و لبنان به فروش گذاشته خواهد شد. کمترین قیمت پایه‏ ای که امسال برای یک اثر هنری انتخاب شده 8 تا 12 هزار دلار است. اما این 86 اثر در میان خود آثار گران‎قیمت چندانی ندارند و بیشترین قیمت پایه به نقاشی‎خطی از حسین زنده رودی با عنوان 'برگ زرد' اثری از فرهاد مشیری با عنوان 'YHGNL' با قیمت پایه 100 تا 150 هزار دلار اختصاص دارد.

*باز هم هنرمندان ایرانی/ یکتایی روی جلد کتاب امسال

در کریستیز بیستم 35 اثر از 21 هنرمند ارائه خواهد شد که پس از برگزاری حراج جشن 10 سالگی کریستیز شامگاه 26 اسفند به همراه آثار دیگر هنرمندان معاصر خاور میانه‎ای چکش خواهد خورد.

در این بخش ناصر عصار با دو اثر متعلق به دهه 1960 با قیمت‎های 40 تا 60 هزار دلار حضور دارد. حسین کاظمی نیز سه نقاشی از دهه 1970 خود را که دو اثر با قیمت پایه 40 تا 60 هزار دلار و یک اثر 15 تا 20 هزار دلار قیمت دارد عرضه خواهند شد. از بهجت صدر نقاشی انتزاعی متعلق به دهه هفتاد میلادی با قیمت 30 تا 40 هزار دلار ارائه می‏ شود و اثر کاهگلی مارکو گریگوریان متعلق به دهه 1980 نیز در این حراج با قیمت پایه 40 تا 60 هزار دلار چکش خواهد شد.

سیراک ملکونیان که به همراه حسین کاظمی با ارائه سه اثر نقاشی انتزاعی پیشتاز هنرمندان ایرانی است. از او سه تابلوی نقاشی از دهه 1970 ارائه می‏ شود که دو اثر با قیمت پایه 25 تا 30 هزار دلار و یک اثر با قیمت پایه 15 تا 20 هزار دلار ارائه خواهد شد.

سهراب سپهری نیز در این حراج دو اثر را به خود اختصاص داده است، یک نقاشی از مجموعه درخت‎ها با قیمت پایه 60 تا 80 هزار دلار و یک اثر انتزاعی کمتر دیده شده با قیمت پایه 80 تا 120 هزار دلار آثار این هنرمند در حراج بیستم کریستیز هستند. از مسعود عربشاهی نیز یک اثر با قیمت پایه 20 تا 30 هزار دلار در این حراج حضور دارد. ابوالقاسم سعیدی نیز در این حراج دو اثر دارد، که شامل یک تابلو متعلق به سال 1955 با قیمت پایه 12 تا 18 هزار دلار و نقاشی دیگری متعلق به سال 2015 با قیمت پایه 60 تا 80 هزار دلار هستند.

منوچهر یکتایی نیز دیگر هنرمندی است که دو اثر از او در این دوره از کریستیز چکش خواهد خورد، از یکتایی دو نقاشی با قیمت‎های پایه 40 تا 60 هزا دلار و 30 تا 40 هزار دلار در این حراج ارائه می‎شود. اثر نخست پرتره‎ای از کارل فلینکر است که روی جلد کتاب امسال نیز به این اثر اختصاص پیدا کرده است.

اما پروانه اعتمادی نیز در این حراج یک تابلوی فیگوراتیو چشم‎گیر ارائه کرده است که 30 تا 40 هزار دلار قیمت پایه آن است. از کوروش شیشه‎گران نیز اثری متعلق به سال 1997 با قیمت پایه 25 تا 30 هزار دلار ارائه شده است. مجسمه فلزی ژازه تباتبایی نیز دیگر اثر ایرانی است که با قیمت پایه 40 تا 60 هزار دلار در این حراج چکش خواهد خورد.

از پرویز تناولی نیز دو اثر که یکی از آنها به مجموعه هیچ تعلق دارد در این حراج عرضه شده است. اثر نخست قیمت پایه‎ای معادل 60 تا 80 هزار دلار دارد و هیچ این هنرمند نیز 80 تا 120 هزار دلار است. زنده‎رودی به عنوان یکی از دو هنرمند گران‎قیمت این حراج نیز دو با عنوان‎های آ بی‎کلاه و برگ زرد را در این حراج ارائه کرده است، اثر نخست 80 تا 120 هزار دلار و اثر دوم 100 تا 150 هزار دلار قیمت پایه دارند.

منیر فرمانفرمایان نیز توپ آینه‎ای خود با قیمت پایه 80 تا 120 هزار دلار را در این حراج دارد. از فرهاد مشیری نیز دو اثر در کریستیز بیستم ارائه می‏ شود، اثر نخست سه گل رز نام دارد که قیمت پایه آن 80 تا 120 هزار دلار است و اثر دوم نیز 'YHGNL' نام دارد که قیمت پایه آن 100 تا 150 هزار دلار است. از رکنی حائری زاده تابلوی خسرو و شیرین با قیمت پایه 25 تا 30 هزار دلار ارائه می‏ شود و از افشین پیرهاشمی نیز دو تابلو با قیمت‎های پایه 25 تا 30 هزار دلار و 80 تا 120 هزار دلار در این حراج چکش خواهد خورد. شیرین نشاط نیز اثری را با قیمت پایه 70 تا 90 هزار دلار در این حراج دارد. همچنین از سونیا بالاسانیان نیز تابلویی با عنوان باران و به قیمت پایه 15 تا ‎ 20 هزار دلار و یک اثر بدون عنوان به قیمت پایه 30 تا 40 هزار دلار دراین حراج عرضه می شوند. در نهایت از رضا درخشانی نیز دو اثر نقاشی با قیمت‎های پایه 50 تا 70 هزار دلار و 40 تا 60 هزار دلار در کریستز بیستم چکش خواهد خورد.

به گزارش روابط عمومی حراج کریستیز در ایران ، بخش نمایشگاهی کریستیز بیستم عصر امروز یکشنبه، 23 اسفند در سالن گودفین هتل امارات تاورز دوبی آغاز به کار می کند و علاقه مندان می توانند تا پیش از آغاز حراج در عصر چهارشنبه از نزدیک از این آثار دیدن کنند.