فرهنگ و هنر
2 دقیقه پیش | تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالستشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ... |
2 دقیقه پیش | خواندنی ها با برترین ها (81)در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ... |
فرهادی: زدن برچسب سیاه نمایی به فیلم های ایرانی ناشی از خودباختگی و خودشیفتگی همزمان است/ بعضی ها ارتزاقشان از جهالت است
به گزارش مهر، عصر امروز سه شنبه ۱۱ خرداد مرداد مراسم تجلیل از عوامل فیلم «فروشنده» به دلیل موفقیت در جشنواره فیلم کن در محل خانه سینما برگزار شد.
اصغر فرهادی و شهاب حسینی ساعتی قبل از این مراسم به دیدار عباس کیارستمی کارگردان دارای نخل طلای کن رفته بودند و فرهادی پس از این دیدار به مراسم آمد و شهاب حسینی طبق گفته کامران ملکی مجری مراسم به دلیل مشغله ای که برای وی پیش آمد فرصت حضور در این مراسم را نیافت. ترانه علیدوستی دیگر بازیگر فیلم نیز در دقایق پایانی مراسم خود را به خانه سینما رساند.رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما پیش از ورود اصغر فرهادی به خانه سینما که با تاخیر صورت گرفت پشت میکروفن رفت و درباره سینمای فرهادی و جوایزی که فیلم «فروشنده» در جشنواره کن دریافت کرده است، سخن بگوید.
چسباندن برچسب های سیاه نمایی به این فیلم ها تنگ نظرانه است
مدیرعامل خانه سینما با اشاره به فیلم «فروشنده» گفت: من فیلم آقای فرهادی را در جشنواره دیدم و شهادت می دهم فیلم اصغر فرهادی فیلمی شریف و اخلاق گرا است و در همان بستر فکری این فیلمساز به شکلی روانکاوانه به شخصیت هایی می پردازد که در بسترهای اجتماعی دچار واکنش می شود. ضمن اینکه تایید می کنم اعتراض هنرمند نشان دهنده هوشیاری وی است و چسباندن برچسب های سیاه نمایی به این فیلم ها تنگ نظرانه است.
در این لحظه با ورود اصغر فرهادی به سالن اجتماعات، بحث میرکریمی که مایل بود درباره خانه سینما نیز سخنانی بگوید قطع شد.
در ادامه حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صحبت درباره فیلم فرهادی پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: بنده به عنوان یک ایرانی چندین بار شادی ام را از این افتخار برای سینمای ایران اعلام کرده ام و اینجا هم مجددا اعلام می کنم.
وی با اشاره به تغییر و تحولاتی که در ساختمان خانه سینما رخ داده است، افزود: احساس می کنم حال و هوای سینما هم این روزها مثل خانه سینما است و فیلم ها را که می بینم در داخل و خارج مورد استقبال مردم قرار می گیرد یاد همین تحول در خانه سینما می افتم.
ایوبی: سینمای ایران پروژه ایران هراسی دشمنان را خنثی می کند
ایوبی خطاب به سیاسیون عنوان کرد: می خواهم خطاب به دوستانم در عرصه سیاست مطلبی را عرض کنم و آن اینکه رقیبانمان در منطقه این روزها تلاش های بسیاری برای ایران هراسی می کنند، هزینه های گزاف می پردازند تا رسانه ها و سیاستمداران را بخرند و کشوری مثل عربستان هزینه می کند تا نام ایران به سربلندی نرسد. آنها، ایران را کشور تروریسم معرفی می کنند ولی احساس من در شبی که فیلم اصغر فرهادی به نمایش در آمد و شور و شعف و استقبال را از این فیلم می دیدم این بود که چقدر ما باید هزینه کنیم تا چنین چهره ای از ایران را به جهان نشان دهیم.
ایوبی ادامه داد: ما در سال گذشته ۳۷۰ جایزه دریافت کردیم و این یعنی اینکه هر روز سینماگران ایرانی در جشنواره های مختلف یک جایزه گرفتند و این یعنی اینکه هر روز مقاله های متعددی درباره فرهنگ و سینمای ایران نوشته شده است. ما چقدر باید هزینه می کردیم تا این همه درباره ایران خوب بنویسند. جا دارد از آقای فرهادی به عنوان یک ایرانی که این افتخار را کسب کرده تشکر شود و اینکه این جایزه مال همه سینمای ایران است و حتی مردم احساس می کنند این جوایز متعلق به خودشان است.
رییس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه مردم ستاره هایشان را دوست دارند و باید ستاره داشته باشند، گفت: آسمان هر کشوری باید ستاره باران باشد. نخواهیم ستاره ها نباشند یا سقوط کنند. هر آسمان صافی بدون ستاره دیدنی نیست حالا می تواند ستاره های علم و فرهنگ باشد یا هنر و دین.
ایوبی در پایان گفت: فکر می کنم در مجموع اتفاق های بزرگی برای سینما رخ داده است حاشیه و بخل و حسد همیشه هست اما دولت و ملت در برابر این رخداد بسیار خوب برخورد کردند.
کیمیایی: اصغر فرهادی زندگی را خوب می شناسد
در ادامه مراسم مسعود کیمیایی کارگردان باتجربه برای تجلیل از سینمای فرهادی و تبریک به وی در جایگاه حاضر شد و گفت: اصغر فرهادی کارش را از ۱۳ سالگی و با ساخت فیلم نگاتیو شروع کرد که اتفاقا فیلم خوبی هم شد. او در تئاتر و تلویزیون هم نویسندگی و کارگردانی کرد و همه اینها با هم هم پوشانی داشت تا اینکه به ساخت فیلم های چندگانه درخشان درباره زندگی روی آورد. اصغر فرهادی زندگی را خوب می شناسد و کارش را خوب بلد است. سینمای او شاعرانه است و آدم هایی که در فیلم هایش می سازد منحصر به فرد هستند. در خیلی از لحظه ها، فیلم هایش تکان دهنده است. او می تواند شاعر زندگی باشد.
وی ادامه داد: سینمای ایران گذشته ای دارد، سینمایی که روزگار سختی پشت سر گذاشت و بزرگ شد تا به اصغر فرهادی رسید و اصغر فرهادی هم بزرگ خواهد شد برای آیندگان. در گذشته وحشت داشتند از اینکه فیلم های ما را به فستیوال ها بفرستند و ما فرصت دیده شدن در سطح جهانی را نداشتیم.
اصغر شاهوردی هم آمد
در ادامه اصغر شاهوردی صدابردار سینمای ایران که سال هاست در بستر بیماری است و مدتها است در هیچ محفلی حاضر نبوده با ویلچر روی صحنه آمد تا با زبان بی زبانی از اصغر فرهادی قدردانی کند.
سعید عقیقی به نمایندگی از کانون نویسندگان سخنران بعدی مراسم بود که درباره جایزه فیلمنامه برای اصغر فرهادی در جشنواره کن گفت: در طول سال ها زیاد این جمله تکرار شده که مشکل سینمای ایران مشکل فیلمنامه است در حالی که مشکل اصلی سینمای ما استراتژی و شرایط تولید است چون ما می بینیم که فیلمنامه هایمان در جشنواره های درجه یک دنیا جایزه بهترین فیلمنامه را می گیرند. اگر شناخت سینما را به عنوان یک اصل بدانیم باید بگوییم که اصغر فرهادی توانسته یک تطبیقی بین فیلمنامه نویسی کلاسیک و شرایط جامعه ایرانی بوجود بیاورد و راه حل هایی را در درام بدهد.
اصغر فرهادی به دیدن عباس کیارستمی رفت
در ادامه اعضای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان لوح سپاس خود را به اصغر فرهادی اهدا کردند و اصغر فرهادی به عنوان آخرین سخنران مراسم گفت: از تاخیرم عذرخواهی می کنم. به عیادت آقای کیارستمی رفته بودم و مدت طولانی پیش ایشان بودم. خبر خوش اینکه ایشان حالشان خوب است و به زودی کارشان را شروع می کند. در کنار همدیگر کار اخیرشان را هم دیدیم و شگفت زده شدم از اینکه با این بیماری همه حرفشان از سینما، عکس و موسیقی است.
وی ادامه داد: من با دیدن فیلم هایی عاشق سینما شدم که بسیاری از سازندگانش در همین مراسم حضور دارند. حس من این است که این احترامی است به یک سینما که چندین دهه پیش فیلم های شاخصی چون «گاو» را ساخته است که اگر امروز ساخته شده بود می توانست نخل طلا بگیرد و فیلم های دیگری از جمله فیلم های کیارستمی که نخل طلا را بردند.
فرهادی با اشاره به سابقه حضورش در کشورهای دیگر بیان کرد: من به واسطه سفرهایم تحقیقات زیادی کرده ام، سینمای ایران بدون شک یکی از ۵ سینمای برتر ایران است و حتی کسی مانند جیم جارموش می گوید کشور ایران، باغ سینما است. کسی مثل او تعارف ندارد حالا اینجا عده قلیلی تیشه برداشته اند و مدام بر سر سینما می زنند و می خواهند همه فیلم ها و نگاه ها شکل هم باشد. زیبایی این سینما به همین تنوعش است.
کارگردان فیلم «جدایی» با اشاره به اینکه همان زمان که کیارستمی نخل طلای کن را برد عده ای بدترین برخوردها را با این کارگردان شاخص داشتند، توضیح داد: زدن برچسب سیاه نمایی به فیلم های ایرانی ناشی از خودباختگی و خودشیفتگی، از سر جهل و نبود اعتماد به نفس است و متاسفانه عده ای که با این الفاظ سینمای ایران را می زنند ارتزاقشان از جهالت است.
برنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره کن ادامه داد: در حالی که غربی ها در حسرت سینمای ایران هستند و به هنر ایران احترام می گذارند ولی عده ای در داخل سینمای ایران را می زنند. این همه سال در رسانه ها شعار غرب ستیزی می دهند اما تا می خواهند الگویی نام ببرند از غرب یاد می کنند. عده ای دنبال این هستند که سینمای ما شبیه هالیوود شود که اگر قرار بود اینگونه باشد پس چرا انقلاب کردیم. ما سینما را به دو قسمت تبدیل کردیم، قبل از انقلاب و بعد از انقلاب که به نظرم هر دوی آنها در یک امتداد هستند. بحث دیگر درباره سیاهنمایی است که سالهای سال است که این حرف گریبانگیر سینماگران را گرفته ولی به نظرم این حرف ها برای تخطئه سینما استفاده میشود.
فرهادی در پایان تاکید کرد: سالهاست تصمیم گرفتهام وارد حاشیه نشوم، اما برای همکارانم این صحبتها را انجام دادم و باید حرمت آنها جدا از نقد حفظ شود.
ویدیو مرتبط :
سیاه نمایی BBC از برنامه ماه عسل و مادرانگی بانوان ایرانی
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
برپایی نشست اصغر فرهادی در ایران; اظهارات اصغر فرهادی دربارهی اتهامات سیاهنمایی
به گزارش ایسنا، شامگاه 10 خرداد ماه سالن "خانه همایشها" در خیابان "فرشته"، میزبان عوامل فیلم «فروشنده» شد که به تازگی نشان نخل طلا را شهاب حسینی در بخش بازیگری و جایزه بهترین فیلمنامه را اصغر فرهادی از جشنوارهی فرانسوی فیلم کن برای این فیلم، دریافت کردهاند.
اصغر فرهادی در این نشست گفت: آنهایی که واژه سیاهنمایی را آگاهانه درباره فیلمهای من مطرح میکنند قصد دیگری دارند اما به آنهایی که ناآگاهانه آن را میگویند؛ تأکید میکنم که در جشنواره های خارجی اصلاً چنین نگاهی به فیلمهای ایرانی وجود ندارد.
کارگردان فیلم «فروشنده» ادامه داد: من به تمام جشنوارههای دنیا نرفتهام و همهی فیلمهای ایرانی را هم که در آنها به نمایش درمیآید را ندیدهام و نمیتوانم نسبت به آنها اظهارنظر کنم اما شاید برای آنکه بتوانم مفهوم سیاهنمایی را که نسبت به فیلمهایم مطرح میشود را واضحتر بگویم، باید مثالی بزنم.
اظهارات اصغر فرهادی دربارهی اتهامات سیاهنمایی
او که مطالب خود را در پاسخ به سوالی درباره برداشت سیاهنمایانهای از فیلمهایش مطرح میکرد،ادامه داد: فکر کنم تمام کسانی که در این سالن حضور دارند؛ درباره فیلم «گاو» اتفاقنظر دارند که سینمای ما مدیون آن است و ما آن را فیلم بسیار خوبی میدانیم که البته من آن را یک شاهکار میدانم. فرض کنید آقای مهرجویی این فیلم را امروز میساخت و به جشنوارهها هم میرفت و جایزه هم میگرفت آیا این فیلم بد بود؟ آیا سیاهنما بود؟
کارگردان «جدایی نادر از سیمین» افزود: وقتی میگوییم سیاهنمایی، یک تعریف مشخص دارد. فیلم «گاو» داریوش مهرجویی درباره مردم یک روستاست که به فقر آنها هم اشاره میشود اما وقتی امروز آن را نگاه میکنیم فیلم را دوست داریم و شاید به خاطر این است که فیلم «گاو» مثل یک گنج میماند که زیباییهایی را در آن کشف میکنیم؛ درواقع ممکن است ظاهر یک فیلم تیره باشد اما آنچه از آن میگیریم الماسهای درخشان است که نمونه دیگر چنین موضوعی فیلم «آبادانیها» کیانوش عیاری است.
فرهادی در ادامه با نقل خاطرهای سخنانش را ادامه داد و گفت: قرار بود در آمریکا به همراه یک تهیهکنندهای که قصد داشتیم فیلمی را بسازیم که اتفاق هم نیفتاد، یک فیلم ایرانی ببینیم. در یکی از صحنه های آن فیلم، دخترکی سر چهارراه فال میفروخت. شاید به زعم کسانی که این موضوع را سیاهنمایی میدانند، بگویند این چه صحنهای است! اما ما وقتی از سالن بیرون آمدیم آن تهیه کننده از من پرسید که آن دختر چه میفروخت؟ به او توضیح دادم که او فال میفروخت و در توضیح فال هم گفتم یعنی شعر و او تعجب کرد از اینکه مردم ما بابت شعر پول میدهند! شیفتگی او به این قضیه باعث شد در یک مراسمی بگوید "این جا کسی است که از سرزمینی آمده که در آن شعر میفروشند."
کارگردان ایرانی برگزیده اسکار در عین حال گفت: البته این را هم بگویم که فیلمی هم بود که وقتی آن را تماشا کردم خیلی دوست نداشتم و معتقدم بعضی وقتها ناخواسته تصاویری ممکن است در فیلمی نشان داده شود که آگاهانه نباشد! اما این را تأکید میکنم که در جشنواره هایی که رفتهام و داور هم بودهام چنین نگاهی به فیلمهای ایرانی وجود نداشته است.
کارگردان فیلم «درباره الی» افزود: در فیلم های من؛ از "درباره الی" تا بقیهی آثارم؛ نقشها همه تحصیلکرده و دارای زندگیهایی هستند که ممکن است برخلاف تصور عموم باشد بنابراین به نظرم بعضی افراد که این مطالب را میگویند قصدشان چیز دیگری است و آگاهانه هم آن را مطرح میکنند که در این سالها هم من اصلاً پاسخی ندادهام. اما درباره آنهایی هم که ناآگاهانه میگویند بگویم که اصلاً اینطور نیست.
به گزارش ایسنا،اصغر فرهادی در ابتدای صحبتهای خود در نشست رسانهای فیلمش از مجموعه دستاندرکاران و مدیریت "خانه همایش" برای برگزاری جلسهای درخور رسانهها تشکر کرد و نیز از رسانهها تقاضا کرد به دلیل آنکه اکثر افراد فیلم "فروشنده" را ندیدهاند و بهتر است به سوالات دیگری پرداخته شود، ابتدا به سوالی دربارهی تاخیر ورود فیلم "فروشنده" به جشنواره کن پاسخ داد: بخشی از این سوال را بهتر است؛ آقای اطبایی که (مجری نشست خبری) با چنین مسائلی آشنا هستند، توضیح بدهند اما من میتوانم با توجه به تجربهی دو بار حضور در جشنواره کن پاسخ دهم.
او ادامه داد: برای ارسال فیلم به جشنواره کن یک مهلتی وجود دارد تا گروه داوری بتواند فیلم را ببیند. فیلم ما در لحظات آخر آماده شد اما تصحیح رنگ و میکس صدا آماده نبود بنابراین یا باید به همان شکل میفرستیم و یا باید آن را نمیفرستادیم. ضمن آن که مراحل زیرنویس در فرانسه توسط فردی که مورد اعتمادم بود در حال انجام بود.
فرهادی یادآور شد: با وجود تلاشهایی که صورت گرفت فیلم با یک اشکال فنی به جشنواره کن رسید که البته برای آن اشکال فنی هم کسی مقصر نبود. اما در آخرین لحظهای که میخواستم فیلم را ببینم خبر دادند در بخشهایی زیرنویس با تصاویر سینک نیست و مشکل فنی وجود دارد و ما هم فکر کردیم چون دیر فیلم را رساندهایم دیگر به جشنواره راه نخواهد یافت و میتوانیم آن را برای اکران آماده کنیم. اما فردای همان روز مدیر جشنواره اعلام کرد که فیلم را اضافه میکند و این به معنی این بود که میتوان نسخهی دیگری را فرستاد و در نتیجه یکی، دو روز بعد فیلم را با کیفیت بهتری فرستادیم که پذیرفته شد.
فرهادی همچنین گفت: معمولاً در سالهای قبل هم چنین اتفاقی رخ داده که یک لیست اولیه معرفی شده و بعد یکی دو فیلم دیگر اضافه شده است.
محمد اطبایی در این بخش در تکمیل سخنان اصغر فرهادی،توضیح داد: واقعیت این است که جشنواره فیلم کن در تقویم تولید فیلم در دنیا تأثیر گذاشته و بسیاری از فیلمسازان به گونهای فیلم خود را طراحی میکنند که به موقع برای بازبینی در کن آماده شود بنابراین طبیعی است که برای همه فیلمها چنین شرایطی رخ نمیدهد و "فروشنده" هم با تأخیر رسید.
او افزود: همانطور که مدیر جشنواره هم اعلام کرد گویا اعضای انتخاب جشنواره، فیلم را ندیده بودند و این در چند سال اخیر اتفاقی متعارف بوده است.
کلید ماجرا در قصه گفتن است
به گزارش ایسنا، اصغر فرهادی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به اینکه به نظر میرسد با توجه به استقبالی که از او و گروهش صورت گرفته سینمای هنری و عامهپسند در ایران یکی شده است اظهار کرد: یکی از مسائلی که بعد از ساخت اولین فیلمم یعنی "رقص در غبار" مد نظرم بود و توانستم پس از فیلم «شهرزیبا» روی آن متمرکز شوم؛ این بود که فیلمی بسازم که هم مردمی که به طور حرفهای پیگیر سینما نیستند بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و هم آنهایی که تخصصی و به شکل ریزبین آن را دنبال میکنند بتوانند آن را ببینند. اما به نظر میرسید این اتفاق شدنی نیست و باید در یکی از این دستهها قرار میگرفتم.
وی گفت: بر اساس تجربهای که از کار کردن در رادیو و تلویزیون و ساخت سریال «درشهر» داشتم این راه به نظرم رسید که کلید ماجرا در قصه گفتن است؛ چون همه آدم ها از شنیدن قصه لذت میبرند و قصه چیزی است که وقتی مخاطب میشنود برای شنیدن آن کنجکاوی و اشتیاق دارد. این موضوعی است که یک اتفاق مشترک بین مردم، نخبگان و منتقدان است.
وی تأکید کرد: برای من همواره مهم است که فیلمم همیشه پرتماشاگر باشد. اگرچه در این سالها بیشتر درباره جایزههایم صحبت شده اما برای من این بخش مهمتر بوده است که فیلمهایم مثل "گذشته"، "جدایی"، "درباره الی" و ... در خارج از ایران و در داخل کشور هم با مردم ارتباط برقرار کرد.
فرهادی همچنین گفت: البته راهی که من پیدا کردم قصه گفتن بود و این به معنا نیست که تنها راه است. چون قبل از انقلاب هم فیلمهایی مثل آثار نصرت کریمی داشتهایم که توانسته بودند موفق باشند.
واکنش شهاب حسینی به یک خبر رسانههای عربی
در بخش دیگری از این نشست شهاب حسینی درباره واکنش رسانههای منطقه از جمله عربستان که او را خطرناکتر از سردار سلیمانی دانستهاند، گفت: درباره آنچه در رسانههای عربی منتشر شد از یک بابت خوشحال شدم چون به نظر میرسد آنها تازه متوجه این موضوع شدهاند که این سرزمین چه جایگاهی دارد؛ ضمن اینکه کاربردی که امروزه فرهنگ دارد شاید تسلیحات نداشته باشد.
او اظهار کرد: عربستان طبیعتاً دارای پیشرفتهترین تسلیحات از کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس است و شاید به دلیل برخوردهایی که با زائران خانه خدا هم میشود نتوانسته است جایگاهی داشته باشد و چنین واکنشهایی نشان میدهند که البته نه فقط درباره بنده بلکه درباره این سرزمین است! با این حال بیشتر از هر چیز شادی و عزت مردم سرزمینم را آرزو دارم.
شهاب حسینی همچنین با تأکید بر اینکه در کارهای خود یک رسالت آموزشی و ارزشی را سعی میکند دنبال کند و از فیلمهای ارزشمند ایران و جهان بسیار زیاد سبک و سیاق زندگی را یاد گرفته است، اینگونه سخنانش را ادامه داد: همیشه تلاش کردهام در کارهایم در همان راستای دستاوردهای بشری فعالیت کنم. البته از مدتی که با آقای فرهادی آشنا شدم او را در همین راستای ارزشهای بشری دیدم و به نظرم تفکر در کارهای او نقش اصلی را ایفا میکند. ما در این فیلم دغدغههای خود را دنبال میکنیم و سر فیلمهای اصغر فرهادی همیشه به عنوان یک مخاطب حاضر میشوم که البته این همکاری از "درباره الی" شروع، در "جدایی" ادامه پیدا کرد و در "فروشنده" به کمال و اوج خود رسید.
این بازیگر همچنین در میان صحبتهای خود به روزهایی که اولین بار اصغر فرهادی را دیده اما او شهاب حسینی را نمیشناخته است اشاره کرد و یادآور شد: من از سال 71 آقای فرهادی را میشناختم اما او مرا نمیشناخت ولی من همیشه طرفدارش بودم. آن زمان یک کار عروسکی به نام «تو را من چشم در راهم، سیه گربه» به کارگردانی خانم بختآور انجام میشد و بعد هم سر سریالی که میساختند با نیما رئیسی در صحنه حضور داشتم اما ایشان سرشان خیلی شلوغ بود و مرا ندیدند تا اینکه در فیلم "درباره الی" با ایشان از نزدیک آشنا شدم.
محمد اطبایی کارشناس بینالمللی سینمای ایران هدایت این نشست را برعهده داشت.
پریسا بختآور کارگردان و همسر اصغر فرهادی هم در خانه همایش حاضر بود.
پریسا بختآور کارگردان و همسر اصغر فرهادی هم در خانه همایش حاضر بود.
این نشست ساعت 9:25 در حالی با حضور اهالی رسانه برپا شد که هنوز فیلم در ایران به نمایش درنیامده است و پیشبینی میشد، سوالات دربارهی کلیات فیلم و بیشتر دربارهی برخی حاشیههای مطرح شده و دو جایزهی جشنوارهی کن باشد.
پیش از آغاز رسمی نشست ،فرصتی برای عکاسان فراهم شد که از عوامل حاضر عکس بگیرند.