فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

فرشته صدر عرفایی: به سینمایی که ستاره پرورش می‌دهد، اعتقاد ندارم



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

متاسفانه تعداد فیلمنامه های خوبی که در طول سال نوشته می شود زیاد نیست.

فرشته صدر عرفایی بازیگر تئاتر و سینما در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛  در خصوص گزیده کاری خود گفت: فیلم نامه خوب به دستم نمی رسد؛ متاسفانه تعداد فیلمنامه های خوبی که در طول سال نوشته می شود زیاد نیست و این دلیل اصلی کم کاری من است؛ البته گاهی اوقات هم فیلمنامه خوبی به من پیشنهاد شده است که چون نقش را دوست نداشتم ترجیح دادم در آن فیلم  بازی نکنم.

وی تصریح کرد: چند عامل سبب بروزچنین معضلی شده است؛ محدودیت هایی که همیشه پیش روی هنرمندان بوده است، سرعت و عجله ای که در طیفی از دست اندرکاران سینما برای تولید یک فیلم وجود دارد و همچنین فاصله گرفتن از ادبیات در جامعه، انتشار کم کتاب ها و مشکلاتی که برای چاپ کتاب ها وجود دارد از دلایل اصلی افت فیلمنامه ها است؛ در تمام دنیا فیلم های شاخص، اقتباسی از آثار ادبی هستند اما در سینمای ما این گونه نیست.البته بخشی از مشکل هم به ساده پسندی و ساده انگاری برمی گردد که بر ما چیره شده است.

بازیگر «بیست» که مدتی است بیشتر در عرصه تئاتر به ایفای نقش می پردازد درباره علت این کار اظهار داشت: ادبیات نمایشی خیلی جذاب است؛ من واقعا تئاتر را دوست دارم، آموزشم در این زمینه بوده و از متن کارهایی که تاکنون انجام دادم خیلی راضی هستم.

وی ادامه داد: دوست دارم در کاری حضور داشته باشم که نسبت به مخاطب احساس مسئولیت بکند، حرفی برای گفتن داشته باشد، ساده و سطحی تصور نشود و خود بازیگرش هم جدی با آن برخورد کند.

بازیگر «کافه ترانزیت» در ین خصوص که به کدام عرصه هنرهای نمایشی علاقه بیشتری دارد، بیان کرد: به طور کلی علاقه مندی من به بازیگری است؛ یعنی فرقی نمی کند که تلویزیون باشد یا تئاتر و یا سینما؛ بلکه چیزی که خیلی برای من خیلی اهمیت دارد، کیفیت کار است.

عرفایی تحلیل خود از سینمای کشور را با توجه به فروش خوب فیلم ها در سال جاری، این چنین عنوان کرد: خداروشکر شاهد استقبال تماشاچی ها از فیلم های سینمایی هستیم. من امسال به این دلیل که درگیر اجرای تئاتر بودم نتوانستم فیلم های جشنواره فجر را ببینم اما خیلی خوشحالم که مردم برای دیدن فیلم ها به سینما می ایند.

وی در خصوص جایگاه ستاره ها در سینمای کشور اظهار داشت: راستش را بخواهید من جزو بازیگرانی ام  که خیلی به سینمایی که ستاره پرورش می دهد نه بازیگر اعتقاد ندارم؛ چون فکر می کنم در این شرایط تماشاچی ها برای آدم ها می آیند و یک فیلم را می بینند، نه برای یک محتوا یا یک کاراکتر؛ این امر با سلیقه من سازگار نیست اما اینکه برخی همکارانم به خصوص در پروسه های کمدی و طنز درکارشان موفق اند و می توانند مخاطب را به سینما بیاورند برای من جای خوشحالی دارد.

وی خاطر نشان کرد: فیلم های کمدی، اجتماعی، تاریخی و . . همه و همه تماشاچیان خودشان را دارند؛ همین طور ستاره ها هم مخاطبین خاص خود را دارند، هیچ کس جای کسی را تنگ نکرده و بهتر است همه حضور داشته باشند؛ چرا که در کثرت می توان رشد کرد و در همین کثرت است که برای تماشاچی امکان انتخاب بوجود می آید.

بازیگر «کوچه بی نام» که سابقه همکاری با کارگردان های جوان را در کارنامه کاری خود دارد، درباره درخشش فیلمساز های جوان کشور در چند ساله گذشته بیان کرد: من با بسیاری از جوان ها حتی در فیلم های کوتاه کار کردم و جالب است بدانید با  بیشتر کسانی که کار کردم، نسل جوان دوره خودشان بودند؛ به نظرم احتیاج داریم جوان ها با نگاه متفاوت و جسارت بیشترشان بیاییند و کار کنند اما متاسفانه شرایط ساخت و تولید فیلم در سینمای ما یکسان و عادلانه نیست.

وی در ادامه گفت: به واقع جوان ها با زحمت زیاد و در شرایط بسیار سخت فیلم اولشان را می سازند ولی شرایط اکران همیشه برایشان مهیا نیست و به ناچار درگیر یکسری بازی های قدرت می شوند؛ به نظرم باید به همان اندازه که از فیلم های ساخته شده با بودجه های دولتی حمایت می شود، از تئاتر و سینمای مستقل هم پشتیبانی شود.

صدر عرفایی در بخش پایانی صحبت هایش در خصوص راز ماندگاری یک بازیگر بیان کرد: به طور کلی هر هنرمندی اعم از بازیگر، کارگردان، فیلم بردار و . . باید با جامعه پیش رود، افکارش را رشد دهد، خودش را به روز کند، مطمئن باشد جایی که ایستاده محکم نیست و همیشه سعی کند خود را ارتقا دهد.

وی افزود: در سال 64 آقای کلاری فیلم بردار اولین فیلمی بودند که من بازی کردم که کار دومشان محسوب می شد؛ هنوز بهترینند، مطالعه می کنند و با سینمای روز در ارتباط هستند که همه این ها امتیازات بزرگ ایشان است و باید راز ماندگاری یک هنرمند را از ایشان پرسید.


ویدیو مرتبط :
فرشته صدر عرفایی"کوچه بی نام"/چقدر راز تو دل دنیاس!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازگشت غم‌انگیز ستاره به صدر اخبار/از فریماه فرجامی تا ابوالفضل پورعرب



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

بازگشت غم‌انگیز ستاره به صدر اخبار/ جراحی پلاستیک «حال» پورعرب را خوب می‌کند؟

نام ابوالفضل پورعرب دوباره خبرساز شد. آن هم با خبری بسیار تلخ که البته خوشبختانه خیلی زود تکذیب شد. حوالی ظهر دوشنبه خبرگزاری ایسنا به نقل از احمد میرعلایی(مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی) خبر درگذشت پورعرب را منتشر کرد. خبری که بلافاصله از سوی فرزند این بازیگر معروف تکذیب شد.

مجله مهر: «پوریا پورعرب» به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت:« پدرم در حال حاضر حالش خوب بوده و در خانه در سلامت کامل به سر می برد.از شنیدن این خبر شوکه شدم و متاسفم از اینکه چرا یک خبرگزاری بدون هیچ اطلاع موثقی چنین خبری را منتشر می کند و من قطعا از این خبرگزاری شکایت خواهم کرد.»بعد هم نوبت عذرخواهی میرعلایی از خانواده پورعرب به خاطر این اشتباه بود و آرزوی سلامتی برای او.

این اما تنها حاشیه خبری مربوط به  ستاره 51 ساله دهه هفتاد سینمای ایران نبود.  چرا که چندروز پیش از این نیز نام ابوالفضل پورعرب بعد از سالها دوباره برزبان ها افتاده بود.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ماجرای یک عکس غم انگیز

همه چیز از انتشار یک عکس شروع شد. عکسی در حاشیه مراسم تجمع هنرمندان برای محکومیت اهانت به پیامبر اسلام که عوارض بیماری، چهره این ستاره سینمای ایران را کاملا متفاوت کرده بود. بلافاصله، این عکس به صورت گسترده در سایت ها و شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و سیل حواشی، مصاحبه ها و تحلیل ها راجع به ستاره شکسته سینمای ایران منتشر شد. حاشیه هایی که با دلگیری شدید خانواده پورعرب هم مواجه شد. پوریا پورعرب دراین باره به مهر می گوید:« پدرم به هیچ وجه در این‌باره صحبت نمی‌کند چراکه ما هنوز اجازه نداده‌ایم حتی از این شایعه مطلع شود.»

اقبال رسانه ها در پرداختن به تغییر شدید جسمانی پورعرب، حتی به جلد یک ماهنامه عامه پسند مد و سبک زندگی هم رسید. یکی از ماهنامه‌ها با این جلد به استقبال بیماری پورعرب رفت و در کنارآن با یک متخصص زیبایی و جراحی پلاستیک نیز گفتگو کرد. گفتگویی که حول این محور می چرخد:«امکان بازگشت چهره پورعرب به حالت قبل از بیماری با انجام عمل جراحی پلاستیک».

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آن هم در کنار فراخوان عمومی برای همدردی با پورعرب! کسی که به گفته حسین فرحبخش(تهیه کننده سینما):« کسانی با گونی گونی پول می رفتند پشت در خانه او می نشستند تا او بپذیرد که در فیلمشان بازی کند». کسی که در این چند سال نه خبری از او بود و نه کسی سراغش را می گرفت، چه طور ناگهانی  به کانون توجه رسانه ها رسید؟

ستاره ای برای یک دهه

موفقیت های پورعرب با درخشش در پرفروش ترین فیلم آن سال‌ها یعنی «عروس» شروع شد. ساخته سینمایی «بهروز افخمی» که با حضور پورعرب و «نیکی کریمی» روی پرده سینماها آمد، از پورعرب فوق ستاره ای ساخت که حتی نامش هم موفقیت فیلم های سینمایی را تضمین می کرد. خود او هم برای بازی در این فیلم، جایزه بهترین بازیگر«قربانی»،«آواز تهران»،‌ «نرگس»، «رابطه پنهانی»، «مهاجران»، «سوءظن»، «دوروی سکه»، «نیش»، «چهره»، «مرضیه»، «بهشت پنهان»، «در کمال خونسردی »، «بی‌قرار»، « مردی شبیه باران»، «قاصدک»، «حماسه قهرمانان»، «غریبانه»، «باد و شقایق»، «جوانی»، «مردی ازجنس بلور»، «عشق کافی نیست»، «معصوم»، «دست‌های آلوده»، «رقص شیطان»، «همسر دلخواه من»، «تیک» و «زندانی 707» از جمله فیلم هایی بود که پورعرب در آنها بازی کرد. او در سال 75 به خاطر بازی به یادماندنی اش در فیلم «مردی شبیه باران» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر  جشنواره فجر را هم از آن خود کرد.

اما با شروع دهه هشتاد،  فعالیت های پورعرب کم رنگ شد و او به بازی در سریال های تلویزیونی روی آورد که معروف‌ترین‌شان مجموعه‌های «تنهاترین سردار»، «زیر زمین» و «وضعیت سفید» بود.

از فریماه فرجامی تا ابوالفضل پورعرب

بی خبری ها از ستاره گوشه نشین سینما ادامه داشت تا آن که 30 دی ماه 89 خبر آمد پورعرب به دلیل سرطان در بیمارستان بهمن تهران بستری شده و تحت درمان قرار گرفته است. این گونه بود که آقای ستاره خانه نشین شد و کسی خبری از او نداشت تا  آن عکس های متاثر کننده از او منتشر شد.

تب رسانه ای درباره بیماری پورعرب این روزها ما را یاد ماجرای انتشار عکس های «فریماه فرجامی» بعد از سالها گوشه گیری اش می اندازد. ستاره ای که او هم بازگشتی غم انگیز و متاثرکننده داشت.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اما نکته عجیب و قابل تامل،  اصرار بعضی رسانه ها برای تاکید بر تغییر چهره این ستاره های سالهای نه چندان دور سینماست. بی آن که کسی بداند چه بر سر دل این هنرمندان و روحیه های از دست رفته شان آمده. اتفاقی که محسن شایانفر (تهیه کننده سینما و از دوستان نزدیک پورعرب) در گفتگو با خبرگزاری مهر به آن اشاره می کند :«روح پورعرب مکدر شده است و او به خاطر عکسی که مطبوعات از او منتشر کردند ناراحت است. آخر چرا باید با انتشار بدون هماهنگی یک عکس مردم را نگران کرد؟ بعد هم عده‌ای با غرض ورزی مطالبی در این زمینه نوشتند که به آزردگی پورعرب منتهی شد. من با او در ارتباطم و از سلامتش خبر دارم. او افسرده شده و عکس منتشر شده روحیه‌اش را از او گرفته است.»

همه این ها در شرایطی است که پورعرب برخلاف بسیاری از هم دوره ای هایش نه تنها از یادها محو نشده است، بلکه بازی خوبش در سریال وضعیت سفید (که به تازگی از تلویزیون بازپخش هم شد)  و استقبال منتقدان و کارشناسان از بازی او، نشان داد که ستاره دهه هفتاد سینمای ایران هنوز هم می تواند با نام و بازی اش بییندگان زیادی را به سینما و پای تلویزیون بکشاند.

آیا  رسانه ها می توانند باری از این غم کم کنند و  غم های شخصی هنرمندان را فدای جذابیت های ژورنالیستی نکنند؟/مهر