فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

فرامرز قریبیان: فینال فیلم «گناهکاران» را برای مجوز اکران عوض کردیم



فرامرز قریبیان: فینال فیلم «گناهکاران» را برای مجوز اکران عوض کردیم

فرامرز قریبیان درباره ممیزی‌های چهارمین فیلمش به نام «گناهکاران» و امکان مخالفت نیروی انتظامی با مضمون فیلم گفت: پس از آنکه فیلم ساخته شد، آن را برای پروانه نمایش فرستادیم و کمی ممیزی خورد و چند پلان و دیالوگ حذف ‌شد. حتی گفتند فینال فیلم هم باید عوض شود که این‌کار را انجام دادیم و پروانه گرفتیم. حالا نمی‌دانم نیروی انتظامی هم می‌خواهد ایرادی بگیرد یا نه!

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش ایسنا، کارگردان فیلم «گناهکاران» در ابتدای نشست پرسش و پاسخ فیلمش در روز اول جشنواره فیلم فجر درباره ساخت این فیلم توضیح داد: پس از ساخت «چشم‌هایش» در سال 78 که سال 80 اکران شد، فیلمنامه‌ی خوبی به دستم نرسید تا فیلمی بسازم و به همین دلیل به بازی‌ام ادامه دادم تا اینکه پسرم که به آمریکا رفته بود بازگشت و از میان چند فیلمنامه‌ای که نوشته بود از «گناهکاران» خوشم آمد.

وی درباره ژانر و جامعه‌ای که اتفاقات فیلم در آن می‌افتد، اظهار کرد: ژانر این فیلم پلیسی اجتماعی است البته بخش پلیسی آن بیشتر معماگونه است تا اکشن. درباره مکان رویدادها هم باید بگویم هدف ما این بود که فیلم‌مان مکان خاصی نداشته باشد. هدف ما در «گناهکاران» این بود که فیلم‌مان مکان خاصی نداشته باشد، حتی سعی کردیم ماشین‌هایی که استفاده می‌کنیم و خیابان‌های محل فیلمبرداری خیلی نشان‌دهنده‌ی جای مشخصی نباشد.

کارگردان «گناهکاران» در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا نیروی انتظامی با مضمون و نتیجه‌گیری پایانی فیلم مشکلی ندارد، اظهار کرد: ما فیلم‌نامه را به وزارت ارشاد فرستادیم و اجازه ساخت گرفتیم. پس از آنکه، فیلم ساخته شد، آن را برای پروانه نمایش فرستادیم و کمی ممیزی خورد و چند پلان و دیالوگ حذف ‌شد. حتی گفتند فینال فیلم هم باید عوض شود که این‌کار را انجام دادیم و پروانه گرفتیم، حالا نمی‌دانم نیروی انتظامی هم می‌خواهد ایرادی بگیرد یا نه.

قریبیان در پاسخ به پرسش دیگری درباره دلیل انتخاب رامبد جوان برای بازی در یک نقش جدی،‌ عنوان کرد: رامبد جوان را دقیقا به همین دلیل انتخاب کردم که بیشتر به بازی در نقش‌های طنز شناخته می‌شود. اینکه بازیگری نقش‌های طنز بازی کند دلیلی برای ناتوانی‌اش در ایفای نقش‌های جدی نیست. اتفاقا چون مخاطب درباره‌ی ایشان پیش‌زمینه‌ی فکری دارد، وقتی فیلم را می‌بیند بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. تام هنکس هم در هالیوود سال‌های سال نقش‌های طنز بازی می‌کرد اما در «فیلادلفیا» نقشی جدی بازی کرد و پس از آن روند بازی‌اش در فیلم‌های جدی ادامه پیدا کرد.

کارگردان «گناهکاران» در پایان سخنان در پاسخ به پرسشی درباره‌ی آرزویش برای آینده‌ی سینمای ایران گفت: شب افتتاحیه جشنواره فیلم فجر از من سوال شد که آرزویت برای سینمای ایران چیست؟ گفتم آرزویم این است که ممیزی از سینمای ایران برداشته شود.

پس از این آرزوی قریبیان، محمد متوسلانی با خنده گفت:‌ غیرممکن‌تر از این آرزویی نبود!

در ادامه‌ی این نشست، سام قریبیان، فیلمنامه‌نویس درباره نگارش داستان «گناهکاران»، گفت: این داستان را سال‌ها قبل نوشتم و اصلا قرار نبود در ایران ساخته شود، اما پدر از آن خوشش آمد و اصلاحاتی را متناسب با فضا انجام دادیم. داستان این فیلم یک داستانی عمومی است و ما اصلا در ذهن‌مان نقدِ جامعه‌ی بخصوصی را درنظر نداشتیم. در واقع تنها، روایت یک داستان با موضوع پلیسی و معمایی در نظرمان بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تغییر پایان‌بندی فیلم که پدرش در سخنان به آن اشاره کرده بود، بیان کرد:‌ پایان‌بندی «گناهکاران» برای گرفتن پروانه نمایش تغییر کرد. من یک سکانسی برای پایان فیلم نوشته‌ بودم که به‌نظرم بسیار خوب بود. در آن سکانس، فرامرز قریبیان، رامبد جوان پلیسِ قاتل داستان را می‌کشد و دلِ تماشاگر کمی خنک می‌شود اما این سکانس حذف شد و الان قاتل‌مان آزاد است!

محمد متوسلانی از کارگردانان قدیمی سینمای ایران که در این فیلم بازی در نقشی را برعهده داشت هم درباره همکاری‌ با قریبیان گفت: حضور فرامرز قریبیان عامل موثری برای شوق کار در این فیلم بود، اما فیلمنامه‌ی «گناهکاران» هم برایم جذابیت زیادی داشت. در کل فکر می‌کنم، «گناهکاران» فیلمنامه‌ی خوبی داشت که کمتر در سینمای امروز دیده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد:‌ نکته‌ی فیلم این بود که شما موردی انحرافی در آن نمی‌بینید و داستان خیلی روان جلو می‌رود. کلیت فیلمنامه را دوست داشتم و شخصیتی که برای من درنظر گرفته بودند را هم به‌خوبی درک کردم. انصافا آنچه دیدم بیش از انتظارم بود و به آقای قریبیان خسته نباشید، می‌گویم.

قطب‌الدین صادقی که در تئاتر کشور بسیار صاحب‌نام‌تر از سینماست، درباره بازی در «گناهکاران» اظهار کرد: من بازیگر حرفه‌ای سینما نیستم. هر از چند‌گاهی اگر از فیلم‌نامه‌ای خوشم بیاید و گروه باتجربه باشند بدم نمی‌آید بازی کنم اما درباره‌ی حضور در این فیلم، پنهان نمی‌کنم که یکی از دلایلم، شخصیت بالای آقای قریبیان و علاقه‌ام به ایشان بود. دلیل دیگرم برای بازی در «گناهکاران»، فیلمنامه‌ی قدرتمند آن بود.

وی درباره‌ی موضوع «گناهکاران» هم اظهار کرد: این فیلم یک لایه اجتماعی بسیار تحلیل‌گر دارد. شما از طریق این قصه‌ی پلیسی و بیان لایه‌های اجتماعی، فساد در یک جامعه را می‌بینید که این توفیق فیلم است و در کنار سبکِ روان آن قرار می‌گیرد. به‌نظرم یکی از قدرت‌های «گناهکاران» در شهادت دادن به برخی از کجی‌های جامعه است که باید روی آن انگشت بگذاریم.

صادقی با تبریک به فرامرز قریبیان برای ساخت این فیلم، بیان کرد: هرچه در این فیلم جلو رفتم، خرسندی‌ام بیشتر شد و امروز که فیلم را دیدم به‌نظرم می‌رسد که آقای قریبیان مزد زحمتش را گرفت.

بهاره کیان‌افشار دیگر بازیگر «گناهکاران» درباره همکاری‌اش با فرامرز قریبیان گفت: پیش از صحبت درباره نقش باید بگویم عمده دلیل همکاری‌ام با تیم «گناهکاران»، آقای فرامرز قریبیان بود که سال‌هاست همه عاشقانه دوست‌شان داریم.

وی درباره‌ی نقشی که در این فیلم بازی کرده است هم خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم آقای قریبیان پس شناخت روحیات من کمی تخفیف برای چرک بودن نقش قائل شدند. جامعه، مجموعه‌ای از لایه‌ها و آدم‌های مختلف با پیشینه‌های متفاوت است. زنی که من نقش او را بازی کردم، بیشتر به لحاظ شرایطی که داشت قابل دلسوزی بود. او دچار یک نوع بی‌هویتی و سردرگمی بود که با هر بادی به سمتی می‌رفت، در هر صورت بازیگر باید بتواند در هر نقشی بازی کند.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

× حواشی این نشست:

سام قریبیان در پاسخ به پرسش‌هایی درباره اشاره برخی از صحنه‌های «گناهکاران» به فیلم‌های خارجی گفت: من در این فیلم 73 مورد ادای دین به سینمای پلیسی دنیا داشتم.

××× حاشیه‌ها:

× نشست فیلم «گناهکاران» شلوغ‌ترین نشست روز اول جشنواره بود.

× مانند سال‌های قبل، ازدحام عکاسان روبروی سن باز هم مشکلاتی را برای خبرنگاران ایجاد کرده بود و این موضوع حتی با تذکر مجری نشست هم به‌کلی حل نشد.

× به گفته‌ی فرامرز قریبیان نام اصلی فیلم «قصاص» بوده که با نظر اداره‌کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تغییر کرده است.

× در نشست خبری که اساسا جای خبرنگاران و منتقدان است، حضور یک کودک دو سه ساله در آغوش پدر هم مشاهده می‌شد!

× رامبد جوان که از بازیگران اصلی فیلم به‌شمار می‌رفت، سر صحنه‌ی تئاتر بود و نتوانست در این نشست حضور یابد.

× سام قریبیان در پاسخ به پرسش و ابهامی گفت که صدای برج میلاد خیلی خوب نبود که در سکانسی صدای موسیقی ملایم شنیده نمی‌شود.

× سعید راد در اواسط این نشست، وارد سالن شده و با تشویق زیاد حاضران روبرو شد. او در پایان نشست، در کنار فرامرز قریبیان با سایر عوامل فیلم «گناهکاران» عکس یادگاری گرفت.

× یکی از سینماگران مهمان این نشست، محسن علی‌اکبری بود./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
ناگفته های فرامرز قریبیان از اکران فیلم گناهکاران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مسعود کیمیایی و فرامرز قریبیان در مراسم اکران خصوصی فیلم «گناهکاران»



مسعود کیمیایی و فرامرز قریبیان در مراسم اکران خصوصی فیلم «گناهکاران»

مراسم اکران خصوصی فیلم سینمایی «گناهکاران» به کارگردانی فرامرز قریبیان سه‌شنبه شب در ایوان شمس برگزار شد.

 

مراسم اکران فیلم گناهکاران,بازیگران در مراسم اکران فیلم گناهکاران


مسعود کیمیایی، پولاد کیمیایی، فرامرز قریبیان و سام قریبیان در اکران خصوصی فیلم «گناهکاران»
سه‌شنبه شب اکران خصوصی فیلم سینمایی «گناهکاران» به کارگردانی فرامرز قریبیان در تالار ایوان شمس با حضور چهره‌های سینما، تئاتر و تلویزیون برگزار شد.

مراسم اکران فیلم گناهکاران,بازیگران در مراسم اکران فیلم گناهکاران


رامبد جوان در مراسم اکران خصوصی فیلم «گناهکاران»
در ابتدای این مراسم رامبد جوان یکی از بازیگران این فیلم سینمایی روی سن حاضر شد و از همه بابت حضور در این مراسم تشکر کرد .

مراسم اکران فیلم گناهکاران,بازیگران در مراسم اکران فیلم گناهکاران


مهناز افشار در مراسم اکران خصوصی فیلم «گناهکاران»
مسعود کیمیایی، پولاد کیمیایی، رضا یزدانی، مهناز افشار، هنگامه قاضیانی، مهرداد صدیقیان، میترا حجار، محسن افشانی، رضا رویگری، محمد متوسلانی، نصرت‌الله وحدت از جمله چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

مراسم اکران فیلم گناهکاران,بازیگران در مراسم اکران فیلم گناهکاران


میترا حجار در مراسم اکران خصوصی فیلم «گناهکاران»
این فیلم از چهارشنبه 10 مهر اکران عمومی می‌شود. «گناهکاران» که به فیلمنامه‌اش نوشته سام قریبیان است، داستان دختری را روایت می کند که در زندگی خود با آدم‌های مختلفی برخورد می‌کند و هر یک از این آدم‌ها برداشت خاص خود را نسبت به او دارند.

مراسم اکران فیلم گناهکاران,بازیگران در مراسم اکران فیلم گناهکاران


مسعود کیمیایی و میترا حجار در مراسم اکران خصوصی فیلم «گناهکاران»
همایون ارشادی، محسن افشانی، هومن برق‌نورد، کوروش تهامی، رامبد جوان، سیاوش چراغی‌پور، ملکه رنجبر، امید روحانی، رضا رویگری، قطب‌الدین صادقی، شقایق فراهانی، فرامرز قریبیان، مهتاج نجومی، محمد متوسلانی و نسرین مقانلو در این فیلم سینمایی ایفای نقش کرده‌اند...... /  سینما