فرهنگ و هنر


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

خواندنی ها با برترین ها (81)

در این شماره از خواندنی ها با کتاب جدید دکتر صادق زیباکلام، اثری درباره طنز در آثار صادق هدایت، تاریخ فلسفه یونان و... آشنا شوید. برترین ها - محمودرضا حائری: در این شماره ...

«فاطماگل» سینمای ایران را نجات می‌دهد؟



چند شبی است که تبلیغ یکی از فیلم‌های سینمایی در شبکه ماهواره‌ای و بین یک سریال ترک پر بیننده پخش می‌شود. کاهانی این بار هم توانسته از طریق راهی هنجارشکنانه صدای اعتراضش را به گوش مسئولان برساند.

به گزارش فرارو، آخرین ساخته عبدالرضا کاهانی پس از حاشیه‌های بسیار به اکران رسید. کاهانی در برابر ممیزی‌هایی که برای فیلمش تعیین کرده بودند ایستادگی کرد و گفت: «آن تعداد و آن دقیقه‌هایی که گفته بودند حذف شود، طوری بود که قطعا دیگر نمی‌توانستیم، فیلم را اکران کنیم.»

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,فیلم‌های سینمایی

 
 بیشتر این ممیزی‌ها هم به ارتباط‌های فیزیکی میان رضا عطاران و همسرش که در این فیلم او را همراهی کرده بود بازمی‌گشت. تا جایی که کاهانی مجبور شد در ابتدای فیلم اعلام کند که این دو در دنیای واقعی زن و شوهر هستند. مراحل مذاکره با این کارگردان سرسخت گذاشته شد و در ‌‌نهایت با آنکه نتوانست به جشنواره سی و سوم راه یابد در لیست اکران‌های نوروزی قرار گرفت.

اما داستان به همین جا ختم نشد. به مرور تبلیغات تلویزیونی دیگر فیلم‌های روی پرده آغاز شد اما خبری از تیزرهای «استراحت مطلق» نبود.

سعید خانی مجری طرح و مسئول پخش فیلم سینمایی «استراحت مطلق» در رابطه با تیزر تلویزیونی این فیلم گفت: «پس از تلاش‌های ما، مسئولان تلویزیون گفتند این فیلم هیچ محتوایی ندارد و برای همین به آن اجازه پخش تیزر ندادند. ما هم می‌خواهیم مردم را از این بی‌عدالتی که در حقمان شده مطلع کنیم.» 
 

اخبار,اخبار فرهنگی ,فیلم‌های سینمایی


به این ترتیب عجیب‌ترین تبلیغات سینمایی در سطح شهر شکل گرفت. عوامل و دست اندرکاران بر روی ماشین‌ها و شبکه‌های اجتماعیشان اعلام کردند که «استراحت مطلق» تبلیغات تلویزیونی ندارد.» تا از این طریق موج جدیدی از مردم را آگاه کنند. 
 
این تبلیغات متفاوت چندان هم بی‌اثر نبود و توانست فروش فیلم هنجارشکنانه کاهانی را به بالای ۱ میلیارد برساند. 
 
اما این پایان تلاش‌های کاهانی و گروهش در رسیدن به حقشان نبود. چند روزی است که تیزر «استراحت مطلق» از یک شبکه ماهواره‌ای پخش می‌شود و نکته جالب آن هم این است که تبلیغ آن میان سریال پرطرفدار «فاطما گل» است.

سعید خانی درباره این اتفاق توضیخ داده: «آقای سرافراز و دوستانشان همگی معتقدند که آثار باید پیام داشته باشد و از نظرشان فیلم «استراحت مطلق» پیام نداشته و احتمالاً سریال‌های خودشان سرشار از پیام است. آن‌ها به ما گفتند به شما تیزر تعلق نمی‌گیرد و بعد از آن هم دیگر جواب ما را ندادند.»

با آنکه خانی بر این نکته تاکید کرده که با ارشاد در ارتباط بودند و آن‌ها خود گفتند «اگر تلویزیون به شما تبلیغ نمی‌دهد اشکالی ندارد بروید تیزرتان را در ماهواره پخش کنید»، اما پس از این اتفاق سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد به این موضوع واکنش نشان داده و گفته: «هیچ‌گونه ارتباط و رابطه رسمی بین دستگاه‌های دولتی با شبکه‌های ماهواره‌ای وجود ندارد و هنرمندانی که آثارشان مجوز دستگاه فرهنگی کشور را دارد، حق تبلیغ در شبکه‌های ماهواره‌ای را ندارند و اگر به این کار مبادرت کنند با آن‌ها برخورد می‌شود.»
 
به گفته حسین نوش آبادی اما اگر این تبلیغ‌ها از سوی خود شبکه‌های ماهواره‌ای و با هدف تبلیغ و جذب مخاطب بیشتر باشد، هیچ مسوولیتی متوجه دستگاه‌های دولتی و هنرمندان ما نیست.

او تاکید کرده: «انتساب این تبلیغ‌ها به وزارت ارشاد کذب و بی‌اساس است و شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور که سابقه عناد با نظام را دارند، هیچ مجوزی از سوی وزارت ارشاد برای تبلیغ فیلم‌های ایرانی ندارند. همچنین اگر اثبات شود هنرمندان در این تبلیغات با آن‌ها همکاری داشته‌اند، با آن‌ها برخورد می‌شود.»

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,فیلم‌های سینمایی

 
به گفته دست اندرکاران فیلم استراحت مطلق حال آنان یک تابو را شکسته و امیدوارند از آنان حمایت کنند زیرا اقدامشان به نفع سینماست.

به گفته آنان پخش «استراحت مطلق» حتی می‌تواند یک سرشماری بیننده‌های «فاطما گل» هم باشد چرا که گویا بیننده‌هایش در میان سینماگران از مردم هم بیشتر است.

در این میان نایب رئیس انجمن تهیه‌کننده‌ کارگردانان سینمای ایران از مساعدت رئیس سازمان سینمایی هم در این راستا خبر داده و گفته که در پی برداشتن جمله «منع تبلیغ فیلم‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای» از پروانه نمایش هستیم.

مهرداد فرید گفته: «به دنبال تمهیداتی هستیم تا کم لطفی‌های تلویزیون که باعث کم شدن توجه مردم به سینما شده است را جبران کنیم و دنبال راهکارهایی برای جبران عدم پخش تیزر فیلم‌ها از تلویزیون هستیم تا در زیر سایه قانون آن را اجرایی کنیم.»

به گفته وی از سازمان سینمایی درخواست کردیم تا امکانی داده شود‌ تا از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای بتوانیم آثار سینمایی را تبلیغ کنیم. آقای ایوبی هم اعلام کردند منع قانونی وجود ندارد و دنبال ضابطه‌مند کردن آن هستیم.

فیلم «استراحت مطلق» با بازی رضا عطاران و ترانه علیدوستی تا به امروز توانسته 1 میلیارد و 217 میلیون تومان فروش داشته باشد.

 

اخبار فرهنگی - فرارو

 


ویدیو مرتبط :
حتماببینید (کپی برداری از سینمای هالیوود در سینمای ایران)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

3 زن سینمای ایران، آماده نجات «محمد امین»


فاطمه معتمد آریا، تهمینه میلانی و مهتاب کرامتی برای پیدا کردن پسر بچه 5 ساله ای به نام محمد امین که در مردادماه گرفتار آدم ربایی شده، اعلام آمادگی کردند و در این راستا از پلیس خواستند که از هیچ کمکی دریغ نکنند.

خبرگزاری مهر: فاطمه معتمد آریا، تهمینه میلانی و مهتاب کرامتی برای پیدا کردن پسر بچه 5 ساله ای به نام محمد امین که در مردادماه گرفتار آدم ربایی شده، اعلام آمادگی کردند و در این راستا از پلیس خواستند که از هیچ کمکی دریغ نکنند.

به دنبال انتشار خبر ربوده شدن محمد امین، پسر 5 ساله ای که در تاریخ 6 مرداد سال جاری در جوین از توابع استان خراسان رضوی توسط یک مجرم سابقه‌دار ربوده شده بود؛ برخی از چهره‌های هنری برای كمک در یافتن او اعلام آمادگی كردند. همچنین برخی انجمن‌های دفاع از حقوق كودكان نیز با اطلاع از این حادثه تلخ ضمن ابراز همدردی با خانواده محمد امین، اعلام کردند که برای نجات او از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد.



پدر محمد امین در گفت‌وگو با یکی از رسانه ها از تلاش‌ تازه نیروی انتظامی برای یافتن سرنخی از محمد امین خبر داد و گفت: در دیداری كه با سرهنگ بیدمشكی، فرمانده پلیس آگاهی استان خراسان رضوی داشتم ایشان قول دادند موضوع را به‌طور جدی پیگیری كنند. فرمانده آگاهی خراسان رضوی گفت که این موضوع از جمله مهم‌ترین اولویت‌های پلیس است.

پدر محمد امین ادامه داد: طبق آنچه كه شنیده‌ام قرار است هفته آینده سرهنگ مصطفایی، فرمانده پلیس آگاهی كشور به مشهد سفر و این پرونده را شخصا بررسی كند.

هرچند ماموران پلیس بعد از یک هفته تلاش مرد آدم ربا را در شهر اسفراین ردیابی و دستگیر كردند اما مرگ او چند ساعت بعد از دستگیری اش تنها سرنخ برای رسیدن به محمد امین را از بین برد. حالا بیشتر از چهار ماه از ربوده شدن پسر 5 ساله می‌گذرد و هیچ كس از سرنوشت او اطلاعی ندارد.

انتشار این خبر توجه برخی از سینماگران را به خود جلب کرد. در همین راستا فاطمه معتمد آریا، تهمینه میلانی و مهتاب کرامتی برای پیدا کردن پسر بچه 5 ساله ای به نام محمد امین که در مرداد ماه گرفتار آدم ربایی شده، اعلام آمادگی کردند و از پلیس خواستند که از هیچ کمکی دریغ نکنند.

هرجا بخواهند می‌رویم

فاطمه معتمدآریا بازیگر سینما درباره این آدم ربایی گفت: كودكی ربوده شده و با گذشت چند ماه هنوز خبری از او نیست. دردناک این است كه هیچ سرنخی از او باقی نمانده و خانواده‌اش مادامی كه خبر قاطعی درباره او نگیرند چشم به راه خواهند ماند.

وی همچنین متذکر شد: وقتی به هر دلیل مراجع ذی‌صلاح موفق به انجام مسئولیت خود نمی‌شوند یا موانعی در كار به وجود می‌آید همیشه حضور چهره‌های محبوب ورزشكار یا هنرمندان می‌تواند تغییراتی در شرایط ایجاد كند. این مداخله‌های اجتماعی مسئولیت هر چهره‌ ای است كه شهرت و محبوبیت خود را از جامعه گرفته است. می‌دانم جامعه هنری ما همیشه حاضر بوده در این موارد همراه با مراجع مسئول برای حل یک مساله همراهی كند.

این بازیگر سینمای ایران تصریح کرد: جامعه هنری ما نسبت به مسوولیت شهروندی خود آگاه است و این آگاهی و علاقه و احساس مسوولیت را بارها از خود نشان داده است. اتفاقی كه برای این خانواده افتاده و رنجی كه پدر و مادر این كودك متحمل شده‌اند قلب هر انسانی را به درد می‌آورد. شاید حضور من و همكارانم در روند قضایی چنین پرونده‌هایی موثر نباشد، اما شخصا برای این مردم، برای آن خانواده و مشخصا آن مادر منتظر هر جا كه بگویند می‌روم و هر كاری انجام خواهم داد، شاید از این كودک چند دقیقه زودتر خبری برسد.

باید باشیم


همچنین مهتاب كرامتی یکی دیگر از بازیگران و سفیر حسن نیت یونیسف به وحشت کودک هنگام ربوده شدن اشاره کرد و گفت: تصور كنید كودكی را كه از كنار پدر هنگامی كه او را به كلاس ورزش می‌برد ربوده اند. وحشت آن كودک را تصور كنید و تنهایی بزرگش را. تصویری از پدر این كودک ندیده‌ام. اما مردی در ذهنم نقش می‌بندد با چشم‌های حیران، با مسئولیت بزرگی كه بر عهده‌اش گذاشته شده، با رنجی كه كشیده تا دست خالی به خانه برگردد و به همسرش خبر دهد كه بدترین روز زندگیشان چطور رقم خورد.

این بازیگر در ادامه افزود: لابد حالا با جزییات تمام هر ثانیه آن روز شوم را به یاد می‌آورد. این داستان تلخ می‌توانست چند روز بعد تبدیل به خاطره‌ای شود با پایان خوش. دزد در زندان بود و كودک در خانه. اما نشد. این داستان بدترین داستان شد و حالا چند ماه است كه داستان در بدترین و شكنجه‌بارترین قسمت‌هایش ثابت مانده است.

کرامتی تصریح کرد: كاش می‌دانستم صدای ما تا كجا خواهد رسید، تا كدام مسئول و مامور خواهد رسید كه بگویم "خواهش می‌كنم" هر طور كه می‌توانید حركتی به این قسمت تلخ بدهید. ریتم این داستان كند و پر انتظار را تند كنید و بگذارید این داستان تمام شود. ما باید باشیم. ما كارمان، شهرت‌مان، امكانات كم و زیادمان برای این مردم، برای بچه‌های این كشور است. ما باید باشیم.

صورت مساله را پاک نكنید


تهمینه میلانی کارگردان سینمای ایران در ارتباط با این واقعه گفت: این بار اولی نیست كه مردم از مامورانی كه با آنها ارتباط مستقیم دارند، ضربه می‌خورند. تجربه به من ثابت كرده كه گاهی عملكرد یک مامور از رییس ارگانش مهم‌تر است چرا كه حلقه ارتباطی مردم با ارگان‌های دولتی، همین ماموران هستند.

وی در ادامه افزود: در ایران، آدم‌های كم‌دانش و آموزش ندیده‌ در حلقه ارتباطی با مردم انجام وظیفه و گاهی به‌گونه‌ ای رفتار می‌كنند كه باعث اتفاقات ناگوار می‌شود. قطعا مسئول ارگانی مثل پلیس می‌خواهد به مشكل كمک كند اما ماموری كه با مردم ارتباط دارد به دلیل اینكه آموزش ندیده گاهی رفتاری با مجرم دارد كه به جای حل مشكل، مشكلی دیگر درست می‌كند.

این کارگردان به آموزش اصولی حلقه های اتصال ارگان ها با مردم اشاره کرد و گفت: بحث آموزش دادن به حلقه اتصالی ارگان‌های مختلف دولتی با مردم، بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه شود. در بخش خصوصی چون مساله موفقیت و انگیزه‌های رشد حرفه‌ای و مالی مطرح است، معمولا به افرادی كه در حلقه اتصال با مردمند، آموزش داده می‌شود اما در ارگان‌های دولتی چون این انگیزه‌ها وجود ندارد، این اتفاق نمی‌افتد.

میلانی در پایان گفت: كشورهای مترقی جهان، تاكید بسیاری بر آموزش به ماموران دارند. به نظر من در مورد این كودک ربایی، چون ممكن است كه این بچه در جایی زنده باشد، بهتر است این اتفاق رسانه‌یی شود و از طریق رسانه‌ها و تلویزیون چهره این بچه نشان داده شود، شاید پیدایش كنند نه اینكه صورت مساله را پاك كنند.

محمد امین، روز 6 مرداد سال جاری توسط یک مجرم سابقه‌دار ربوده شد. رباینده در قبال آزادی اش 500 سكه طلا خواسته بود.